ابروی فضای مجازی را درست کنید، چشمش را کور نکنید !

محسن کریم‌پور،   3990403123 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
ابروی فضای مجازی را درست کنید، چشمش را کور نکنید !

 حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مجلس و سخنان برخی از نمایندگان موضوع فیلترینگ و به‌خصوص فیلترینگ اینستاگرام را دوباره به رسانه‌ها کشانده است. در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*بدون شک فیلترینگ با شکلی که اکنون اجرا می‌شود حاصلی جز اذیت و آزار مردم ندارد. شکل کنونی اجرای فیلترینگ باعث شده است تعداد بسیار زیادی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند که برخی از فیلتر کردن برخی از آنها هیچ توجیه معقولی ندارد.

ماجرا بسیار ساده است. کافی است نام یک سیاستمدار خارجی را جستجو کنید و یکی یکی نتایج جستجو را امتحان کنید. شاهد خواهید بود که تعداد زیادی از نتایج جستجو فیلتر است. نتایجی که عموما رسانه‌های بین‌المللی خارجی‌زبان هستند و به‌عنوان رسانه معاند طبقه‌بندی نمی‌شوند. 

*آزار مردم تنها مشکل فیلترینگ به سبک کنونی نیست بلکه باید گفت فیلترینگ باعث محدودیت دسترسی نشده و عملا اهداف آن محقق نشده است. تجربه فیلترینگ تلگرام پس از دو سال اکنون پیش روی ماست. آیا فیلترینگ تلگرام باعث شد مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند؟ آیا استفاده از تلگرام به‌طرز محسوسی کم شد؟

*فیلترینگ به روش کنونی هیچ حاصلی جز اجبار مردم به قانون‌شکنی و استفاده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌ها ندارد. بدترین اتفاق برای یک حکومت این است که عموم مردم را به سرپیچی از قوانین فرابخواند. شرایطی که اکنون پیش آمده باعث شده است عموم مردم برای کاربری ساده مجبور به استفاده از فیلترشکن و تخطی از قانون شوند.

از سویی چنین فیلترینگ گسترده‌ای انجام می‌شود و از سوی دیگر مرکز ملی فضای مجازی به‌دنبال ارائه وی‌پی‌ان قانونی به برخی از اصناف و گروه‌های اجتماعی می‌رود. سیاستی که جای تعجب بسیار دارد!

*فیلترینگ موجب شده است گردش اقتصادی سرسام‌آوری برای فروشندگان وی‌پی‌ان و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ایجاد شود. حدود یک‌سال پیش وزیر ارتباطات در مجلس مدعی شد تجارت فروش فیلترشکن و وی‌پی‌ان در کشور ما  چندصدمیلیاردی است. از طرفی دیگر استفاده از فیلترشکن و وی‌پی‌ان موجب می‌شود حجم ترافیک بیشتری مصرف شود و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت هم از این طریق سود می‌برند.

*معضل بسیار مهم دیگر وی‌پی‌ان‌های رایگان هستند. این مدل وی‌پی‌ان‌ها به عنوان واسط تبادل اطلاعات قرار می‌گیرند و می‌توانند تمامی اطلاعات مبادله شده را رصد کنند که به معنای رصد تمامی ارتباطات اینترنتی کاربران است. به‌علاوه این فیلترشکن‌ها عموما به‌دلیل سطح دسترسی بالا به دستگاه مورد استفاده کاربر، یک باگ بزرگ امنیتی در هر دستگاه هستند.

ارائه‌کنندگان فیلترشکن‌های رایگان معمولا درخواست دسترسی زیادی از کاربر دارند و داده‌هایی که از این طریق ممکن است جمع‌آوری شود یک بیگ‌دیتای بزرگ از مردم کشور است. مضاف بر این امکان حملات سایبری به‌مانند آنچه در موضوع استاکس‌نت دیدیم منتفی نیست.

*با مرور آنچه گفته شد و به گواهی آمارها به این نتیجه می‌رسیم که راهبرد فیلترینگ در فضای مجازی نیاز به بازنگری اساسی دارد. اگر نمایندگان مجلس یازدهم به فکر صلاح مُلک و ملت هستند به فکر بازنگری در این زمینه باشند و به‌جای سخن‌گفتن از رهاشدن فضای مجازی که طبعا فیلترینگ بیشتر را به ذهن متبادر می‌کند از ظابطه مند کردن حضور و فعالیت در فضای مجازی سخن بگویند.

قانونمند کردن فعالیت در این فضا به‌معنای اجرای مدلی است که هم به اهداف تعیین‌شده برسد و هم باعث آزار مردم نشود. شنیده‌های شخصی نگارنده حاکی از آن است که طرح‌های مختلفی برای مدیریت و هدفمندکردن آن توسط پژوهشگران متدین پیشنهاد شده که خوب است این طرح‌ها بررسی و اجرا شوند.

*در نهایت باید توصیه‌ای خیرخواهانه از منظر سیاسی به مجلس یازدهم داشته باشیم. مجلس یازدهم در افکارعمومی به‌عنوان مجلسی اصولگرا شناخته می‌شود. اصولگرایان همواره از جانب اصلاح‌طلبان متهم شده‌اند که مخالف آزادی‌های اجتماعی هستند. نمونه مشهور این اتهام جمله مشهور حسن روحانی در انتخابات ۹۶ بود که گفت «اینها اگر پیروز شوند در پیاده‌روها دیوار می‌کشند.»

وقتی شما در مجلس یازدهم در مظان چنین اتهامی هستید باید تلاش کنید خود را از آن اتهام مبرا کنید نه‌اینکه در ابتدای مجلس با سخنان نسنجیده، خود را دوباره مورد اتهام قرار دهید. اگر مدعی هستید این اتهام وارد نیست و رقبای سیاسی با آن کاسبی رای می‌کنند؛ ضمن دفاع از قانونمندی فعالیت در فضای مجازی  از آثار منفی فیلترینگ بی خاصیت و پر ضرر انتقاد کنید تا کمی از رنج مردم کم شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۵۴۶۶۰۶:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۴
چرا ما باید همیشه چند پله از واقعیات دنیا عقب باشیم؟ یک روز با موسیقی، یک روز با واک من، یک روز با ویدئو، یک روز با ماهواره و حالا هم با فضای مجازی در این کشور مقابله شده است. مسئولان محترم باید بدانند که هیچ کس در این جهان قدرت جلوگیری از گسترش تکنولوژی را ندارد. همان قدر که سیاست مبارزه با ماهواره موفق آمیز بود، سیاست محدود کردن اینترنت هم موفق خواهد شد. کما اینکه تا به حال موفق هم نبوده.
ناشناس۱۴۹۶۱۲۸۱۴:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۴
اتفاقا هرچه سریعتر کلا اینترنت رو جمع کنن بهتره اون وقت بالون گوگل و اینترنت های ماهواره ایی رایگان و پرسرعت زودتر برای ملت ساخته میشه هرچند الان اینترنت آفلاین برقراره و با سرعت بسیار زیاد در حال ارسال دیتا و اطلاعات هست همه هم دارن استفاده میکنند حالا هی شما جلوش رو بگیر
ناشناس۱۴۹۵۴۶۸۰۶:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
ایدئولوژی و فرهنگ برتر نباید واهمه ای از فضای مجازی داشته باشد. آیا این واهمه نشان از ضعف است؟
عمران۱۴۹۵۴۶۹۰۶:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۴
مقاله ی فوق العاده دقیق و منطقی و تحلیلی مناسب از وضعیت فضای مجازی است. معلوم است که نویسنده اهل فن است.
ناشناس۱۴۹۵۶۸۴۱۰:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۴
باید پلتفرم ها را مجبور به رعایت قوانین کشوری کنند مانند همه کشورهای پیشرفته که ان پلتفرم تا زمانی اجازه فعالیت خواهند داشت که قوانین کشور مربوطه را رعایت کند وگرنه با جریمه روبرو خواهند شد
ناشناس۱۴۹۵۴۷۰۰۶:۲۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۴
دنیا اکنون یک دهکده جهانی است. ساکنان این دهکده آن چنان به یکدیگر نزدیک هستند که نمی توان با فیلترینگ یا هر فایر وایل دیگری آنها را از یکدیگر ایزوله کرد!
ناشناس۱۴۹۵۶۵۷۰۹:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۴
اما اگه یه گوشی موبایل ساده بشه 10 میلیون و لپ تاپ زیر 30 میلیون پیدا نشه بصورت چراغ خاموش این گسستگی از بین میره؛همون کاری که الآن داره انجام میشه
مرتضی۱۴۹۶۰۲۲۱۳:۲۱:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۴
اما دیدیم در این دهکده جهانی زمان ترور حاج قاسم سلیمانی هیچ جای دنیا نمیشد عکس حاج قاسم نشان داد خود غربی ها دائما در حال فیلتر کردن هستند و با پشتیبان قانون کسانی که فیلتر را دور میزنند را توبیخ میکنند.
ناشناس۱۴۹۵۴۷۲۰۶:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۴
مسئولان در عالم واقعی موفق نشدند که طرح جداسازی اجتماعی را در مورد کرونا اجرا کنند. شاهدیم که کشور کماکان با سرعت یکنواخت از آغاز تا کنون در گیر این بیماری است. چطور ممکن است در عالم مجازی موفق به جدا سازی شوند؟!
ناشناس۱۴۹۵۴۷۶۰۶:۳۸:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۴
تا کی سیاست محدود سازی در همه زمینه ها می خواهد ادامه پیدا کند؟ این محدود سازی ها است که بلای جان مملکت شده است.
ناشناس۱۴۹۵۴۸۰۰۶:۴۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۴
بیشتر ارتباطات امروزین اینترنت در سایت‌های معتبر از نوع رمزشده است. شما عملا نمیتوانید محتوا را بررسی کنید و فیلترینگ بر اساس محتوا انجام دهید. مثلا عملا ممکن نیست بتوانید بفهمید این ویدئو که کاربر در فلان شبکه اجتماعی می‌بیند مجاز است یا عیرمجاز. یا همین الان که من دارم سایت الف را می‌بینم زیرساخت اینترنت کشور نمی‌تواند بفهمد کدام خبر از سایت الف را دارم می‌خوانم. یا باید رها کنید یا باید از بیخ فیلتر کنید. بنده به عنوان یک متخصص متدین و از دید فنی دارم عرض می‌کنم.
ناشناس۱۴۹۵۸۸۹۱۲:۲۶:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۴
الان کل فعالیت شما در اینترنت در مراکز داده های شرکت خدمات دهنده اینترنتی دخیره شده واگر خواسته باشند با ابزارهایی این رمز گذاری شده ی مورد نظر شما را به راحتی می خوانند
علی رضا۱۴۹۵۴۸۱۰۶:۵۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۴
الان که تلگرام فیلتر هست همه وی پی ان دارند،پس نگران نباشید اگر اینستاگرام هم فیلتر شود مردم باز هم از آن عبور میکنند،سیستم حکومتی ما عملا به مردم آموزش قانون شکنی با پرداخت پول برای فیلتر شکن میدهد.
ناشناس۱۴۹۵۷۹۲۱۱:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۴
وقتی فیلتر شکن ها خاموش کنند نمی تونی بری عزیزم ولی دولت می خواهد فیلتر شکن ها همچنان روشن باشد
ناشناس۱۴۹۵۸۱۷۱۱:۵۰:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۴
اگر اقایان از روز اول تلگرام را فیلتر می کردن الان یک چهارم مردم فعلی که عضو این شبکه هستند عضو بودن و نه بیشتر
ناشناس۱۴۹۵۴۸۷۰۶:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۴
يك سوال داشتم از آقاي قاليباف، همين جوري كه بازار خودرو را مديريت كرديد مي خواهيد شبكه مجازي را هم مديريت كنيد؟ واقعاً بد نيست قبل از سخنراني درباره مثالها، اول يك مقداري تحقيق كنيد. البته ميدونم هيچوقت پرايد نخريده ايد كه بدانيد وضعيت خودرو چگونه است! ایشان دو هفته پیش هم به اصل 195 قانون اساسی استناد کرده بودند!
مرتضی۱۴۹۶۰۲۶۱۳:۲۳:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۴
این کامنتت دقیقا نشان میدهد که چرا فضای مجازی بی درو پیکر شده است قالیباف گفته همانطور برای بازار خودرو قانون داریم برای فضای مجازی هم قانون بگذاریم
ناشناس۱۴۹۶۷۱۹۰۰:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۵
از جمعیت ۸۳ میلیونی ایران چند نفر خودرو دارند و چند نفر به اینترنت و تلفن همراه و رایانه و تبلت دسترسی دارند ؟ آیا خودرو مهمتر است یا فضای مجازی که البته فضای مجازی هم فقط پیام رسان و شبکه اجتماعی نیست.مرورگر و موتور جستجوی بومی،رایانامه بومی ،سایت ها و وبلاگ ها، دولت الکترونیک و....هم بخشی از فضای مجازی است.البته قانون جرایم رایانه ای باید اصلاح و به روز شود.
ناشناس۱۴۹۵۴۹۱۰۷:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۴
اجرای هر محدودیتی برای عده ای رانت، درآمد و منفعت ایجاد می کند. پول فروش فیلتر شکن به جیب چه کسانی می رود؟ اتلاف پهنای باند اینترنت، اتلاف برق، اتلاف زمان و.... ناشی از استفاده از فیلترشکن به نفع چه کسی است؟
ناشناس۱۴۹۵۴۹۵۰۷:۱۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۴
دیدگاه ها و پیشنهادها، معقول و منطقی است. ای کاش کسانی که موافق فیلترینگ هستند هم دلایل خود را بفرمایید و وزن نظرات دو طرف قابل مقایسه باشد. هر چند بنده خودم فکر می کنم یکی از دلایل فیلترینگ تلگرام و نظر مسئولی که به آن حکم داد، فساد یا رانت مالی است که از فروش وی پی ان ها حاصل می شود.
ناشناس۱۴۹۵۴۹۶۰۷:۱۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۴
تکنولوژی آنچنان در حال پیشرفت است که مسلما در آینده نزدیک بدون ارتباط با ISP می توان به اینترنت متصل شد.
ناشناس۱۴۹۵۸۲۷۱۱:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۴
خوب تکنولوژی ضد ان هم درست می شود
ناشناس۱۴۹۵۵۰۱۰۷:۲۹:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۴
اینستا فیلتر بشه تلگرام آزاد
ناشناس۱۴۹۵۵۰۲۰۷:۳۱:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
هر فیلتری می تواند ضد فیلتر خودش را داشته باشد
ناشناس۱۴۹۵۵۶۴۰۸:۲۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۴
چرا گل به خودی میزنید؟ کجا این مجلس گفته الکی فیلتر کنن؟ رفتن از وزیر یک چیزی خواستن شما میاری این همه برای یک چیز دیگه که چندان بنظر نبوده متن مینویسی؟ حالت خوبه؟
سینا۱۴۹۵۵۸۶۰۸:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۴
این چیزی که شما در این مقاله طلب میکنید یعنی آنها مواضع فرهنگی خود را 180 درجه تغییر دهند. به نظر شما شدنی است؟؟
ناشناس۱۴۹۵۵۹۱۰۸:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۴
کلا اینترنت را قطع کنید !!!
ناشناس۱۴۹۵۵۹۲۰۸:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۴
فضای مجازی اختراع امریکاست همین سایت و تمام سایت های داخلی هم بلطف همین اختراع امریکایی ها بوجود اومدن پس هیچکس بجز امریکایی ها حق مدیریت بر این بستر رو نداره هر کس ناراحته حق استفاده از این سامانه رو نخواهد داشت
ناشناس۱۴۹۵۸۲۵۱۱:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
خخخخه کلاس چندمی عزیزم؟ پس علوم پایه ای که این ها هم استفاده کردن تا به این جا برسند از ما دارند پس حق ندارند از ان استفاده کنند تا وقتی ما مجوز بدهیم!!!
خردمند۱۴۹۷۳۵۴۱۴:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۵
پایه گذار موشک در دنیا ایرانی ها بودند... ممکن است تعجب کنید ولی حقیقت دارد رجوع کنید به مقالات و سخنرانی های دکتر کبکانیان استاد امیرکبیر.... کوپرنیک به ایران آمد و علم خود را از ما کسب کرد و لی الآن دنیا او را پایه گذار موشک و فرستادن ماهواره می داند! این لینک را مطالعه بفرمایید:http://hoze-m.blogfa.com/post/33
ناشناس۱۴۹۵۶۱۵۰۹:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۴
ظابطه مند کردن استفاده از اینترنت ؟ اینها همه بازی با کلمات است تنها راه حل قطع کامل اینترنت خارجی و ایجاد یک شبکه محدود با نظارت کامل جهت استفاده داخلی است . درضمن اصلاح طلبان هرچه می خواهند بگویند باید براساس تکلیف و اصول عمل کرد.
ناشناس۱۴۹۶۲۲۶۱۵:۱۵:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۴
ميگم میخوای کل دانش بشری رو هم فیلتر کنیم و خودمون در داخل با ورد و جادو مسائلمون رو حل کنیم
ناشناس۱۴۹۵۶۶۳۰۹:۴۷:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۴
شرکت تسلا مرتبا در حال ارسال ماهواره جهت ایجاد پوشش جهانی و ماهواره ای اینترنته در آینده نه چندان دور تمام این بحث ها بی معنا خواهد بود.
ناشناس۱۴۹۵۸۰۰۱۱:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۴
فیلترینگ بهتره کاملا برداشته بشه و اتصال به اینترنت ازاد شود
عاشق ایران۱۴۹۶۰۰۵۱۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۴
تلگرام باید هرچه زودتر رفع فیلتر شود تا مردم حداقل بتوانند کسب و کارهای کوچک را راه اندازی کنند
ناشناس۱۴۹۶۱۲۶۱۴:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۴
آقای جهرمی عزیز قیمت تعرفه های اینترنت درکشورمان خیلی گران میباشد.چرا استفاده از نرم افزارهای های خارجی باید دوبرابرنرم افزارهای داخلی میباشد.این ظلم است.به مردم
ناشناس۱۴۹۶۱۳۳۱۴:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
تا ابد که نمیشه همهچیزو مخفی کرد
ناشناس۱۴۹۶۲۰۰۱۵:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۴
باید خرید،فروش و هرگونه استفاده از گوشیهای هوشمند ممنوع اعلام شود و با متخلفین برخورد شود
ناشناس۱۴۹۶۳۷۹۱۶:۵۳:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۴
خوب داداش گلم برو کره شمالی زندگی کن
ناشناس۱۴۹۶۲۳۱۱۵:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
یکی دوسال دیگه، اینترنت جهانی با استفاده از 12000 ماهواره در مدار زمین اجرایی میشه.
ناشناس۱۴۹۷۰۲۳۰۹:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۵
خوب بود نویسنده محترم به چندتا از اون طرح های خوب که جایگزین مناسبی برای فیلترینگ هستند اشاره مختصری می کرد! ببینیم واقعا راهکار عملی وجود داره یا نه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین