دیدگاه مردم نسبت به عملکرد مجلس دهم و تعیین اولویت‌های مجلس یازدهم

گروه سیاسی الف،   3990403109

به منظور آگاهی از نظرات مردم درباره عملکرد نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تعیین اولویت‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نظرسنجی در سطح ملی با حجم نمونه ۶۱۹ نفر به‌صورت "مصاحبه تلفنی" از سوی مرکز افکارسنجی ایرانیان انجام شده است.

دیدگاه مردم نسبت به عملکرد مجلس دهم و تعیین اولویت‌های مجلس یازدهم

به گزارش الف، به نقل از روابط عمومی مرکز افکارسنجی ایرانیان، به منظور آگاهی از نظرات مردم در باره عملکرد نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تعیین اولویت های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نظرسنجی در سطح ملی با حجم نمونه ۶۱۹ نفر به‌صورت ” مصاحبه تلفنی” با افراد نمونه از خانوارهای ساکن در سطح کشور و تکمیل پرسشنامه به اجرا درآمد که اهم یافته‌های این پیمایش به ‌قرار ذیل است:

  • از نظر ۱۵ درصد پاسخگویان عملکرد نمایندگان مجلس دهم در حد “خوب” یا “خیلی خوب” بوده است. ۲۵٫۵ درصد آنان عملکرد را در حد “متوسط” دانسته اند.این در حالی است که از نظر ۴۴ درصد پاسخگویان عملکرد مجلس دهم ” ضعیف ” یا “خیلی ضعیف” بوده است.
  • میزان امیدواری۲۶درصد پاسخگویان به انجام درست وظایف نمایندگی، نمایندگان مجلس یازدهم در حد “زیاد ” و یا “خیلی زیاد” و ۳۵ درصد در حد “متوسط” بوده است. این در حالی است که میزان امیدواری ۲۳ درصد در حد “کم” و یا “خیلی کم ” می باشد. درضمن ۱۲ درصد پاسخگویان اصلا امیدواری به نمایندگان مجلس یازدهم نداشته و ۴ درصد هم پاسخی به این سوال نداده اند.
  • ۵۴ درصد پاسخگویان بر این نظر بوده اند که اولویت مجلس یازدهم باید “مهارگرانی و تورم” باشد.۲۳ درصد به “بررسی وضعیت اشتغال جوانان و رفع بیکاری توجه داده اند.۱۱ درصد نیز به ” مبارزه به فساد و رانت خواری” اشاره کرده اند. ۷ درصد سایر موارد را یاداور شده و ۵ درصد هم بی پاسخ گذاشته اند.
  • از نظر ۲۴ درصد پاسخگویان مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد . ۱۷ درصد بر این نظر هستند که مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی همراهی نمی کند واز دید ۲۶ درصد مجلس یازدهم طبق وظایفش عمل می کند. این در حالی است که ۳۱ درصد اظهار نظری نکرده اند و پاسخ نمی دانم داده اند.
  • عملکرد مجلس دهم از نظر درصد بیشتری از مردان “ضعیف” ارزیابی شده است، ولی از نظر زنان “متوسط” بوده است.
  • در ارتباط با میزان امیدواری شهروندان به انجام وظایف مجلس یازدهم ، میزان امیدواری مردان  و زنان تقریبا مشابه بوده است..  با افزایش سن درصد بیشتری از افراد امیدوارتر بوده اند. در گروه تحصیلی افراد زیردیپلم خوشبینی بیشتری داشته اند.
  • در مورد مهم ترین کاری که مجلس یازدهم باید انجام دهد   زنان به “مهار گرانی و تورم” و مردان به “مبارزه با فساد و رانت خواری ” اشاره کرده اند.

گزارش این نظرسنجی به شرح ذیل می باشد

سنجش دیدگاه مردم نسبت به عملکرد مجلس دهم و اولویت های مجلس یازدهم

چکیده

به‌ منظور آگاهی از نظرات مردم در باره عملکرد نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تعیین اولویت های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نظرسنجی در سطح ملی با حجم نمونه ۶۱۹ نفر به‌صورت ” مصاحبه تلفنی” با افراد نمونه از خانوارهای ساکن در سطح کشور و تکمیل پرسشنامه به اجرا درآمد، که اهم یافته‌های این پیمایش به ‌قرار ذیل است:

– از نظر ۱۵ درصد پاسخگویان عملکرد نمایندگان مجلس دهم در حد “خوب” یا “خیلی خوب” بوده است. ۲۵٫۵ درصد آنان عملکرد را در حد “متوسط” دانسته اند.این در حالی است که از نظر ۴۴ درصد پاسخگویان عملکرد مجلس دهم ” ضعیف ” یا “خیلی ضعیف” بوده است.

– میزان امیدواری ۲۶ درصد پاسخگویان به انجام درست وظایف نمایندگی، نمایندگان مجلس یازدهم در حد “زیاد ” و یا “خیلی زیاد” و ۳۵ درصد در حد “متوسط” بوده است. این در حالی است که میزان امیدواری ۲۳ درصد در حد “کم” و یا “خیلی کم ” می باشد. درضمن ۱۲ درصد پاسخگویان اصلا امیدواری به نمایندگان مجلس یازدهم نداشته و ۴ درصد هم پاسخی به این سوال نداده اند.

– ۵۴ درصد پاسخگویان بر این نظر بوده اند که اولویت مجلس یازدهم باید “مهارگرانی و تورم” باشد.۲۳ درصد به “بررسی وضعیت اشتغال جوانان و رفع بیکاری توجه داده اند.۱۱ درصد نیز به ” مبارزه به فساد و رانت خواری” اشاره کرده  اند. ۷ درصد سایر موارد را یاداور شده و ۵ درصد هم بی پاسخ گذاشته اند.

– از نظر ۲۴ درصد پاسخگویان مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد . ۱۷ درصد بر این نظر هستند که مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی همراهی نمی کند واز دید ۲۶ درصد  مجلس یازدهم طبق وظایفش عمل می کند. این در حالی است که ۳۱ درصد اظهار نظری نکرده اند و پاسخ نمی دانم داده اند.

– عملکرد مجلس دهم از نظر درصد بیشتری از مردان  “ضعیف” ارزیابی شده است، ولی از نظر زنان “متوسط” بوده است.

– در ارتباط با میزان امیدواری شهروندان به  انجام وظایف مجلس یازدهم ، میزان امیدواری مردان  و زنان تقریبا مشابه بوده است..  با افزایش سن درصد بیشتری از افراد امیدوارتر بوده اند. در گروه تحصیلی افراد زیردیپلم خوشبینی بیشتری داشته اند.

– در مورد مهم ترین کاری که مجلس یازدهم  باید انجام دهد   زنان به “مهار گرانی و تورم” و مردان به “مبارزه با فساد و رانت خواری ” اشاره کرده اند.

مقدمه و بیان مسئله

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور رییس جمهوری و ۲۶۸ نفر از منتخبان مجلس در روز چهارشنبه مورخ هفتم خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

ایشان، سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندی های ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، گفتند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغضهای شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس، افزودند: همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر این جانب به شما نمایندگان ملت است.

مرکز افکار سنجی ایرانیان که در باور خویش دانایی را عامل مهم توانایی ملی می‌داند و مراقبت از منافع ملی، مصالح مردم و باورهای ایمانی جامعه را وظیفه خود قلمداد کرده و با رویکرد «مردم‌مدارانه‌» واقعیت‌های اجتماعی را رصد کرده و نقد جدی و اصولی را عنصر زاینده یک جامعه پویا می‌داند با پشتوانه نیروی علمی با سابقه، در سال های اخیر مطالعات متعددی در موضوعات مختلف انجام داده است  که نتایج آن در تبیین وضعیت جامعه نقش موثری داشته است. این مرکز اینک در آستانه آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نظرسنجی در باره آن انجام داده است و امیدوار است نتایجش درآگاهی بخشی نمایندگان از نظرات مردم موثر افتد.

اهداف پژوهش

  • آگاهی از نظرات مردم در مورد عملکرد مجلس دهم
  • میزان امیدواری شهروندان به انجام وظایف نمایندگان مجلس دوره یازدهم
  • پی بردن به نظر مردم در مورد مهم ترین کاری که مجلس یازدهم باید انجام دهد
  • آگاهی یافتن از نظر شهروندان در مورد رابطه مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی

سیمای پاسخگویان

جنس

جدول ۱٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس

جنس فراوانی درصد
زن ۳۰۱ ۴۸٫۶
مرد ۳۱۸ ۵۱٫۴
جمع[۱] ۶۱۹ ۱۰۰٫۰

زنان ۴۹ درصد و مردان ۵۱ درصد پاسخگویان را تشکیل داده اند.

سن

جدول ۲٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن

سن فراوانی درصد
۱۸-۲۹ ۱۲۱ ۱۹٫۵
۳۰-۴۹ ۳۱۸ ۵۱٫۴
۵۰ سال و بالاتر ۱۸۰ ۲۹٫۱
جمع ۶۱۹ ۱۰۰٫۰

در سنین “۱۸ تا ۲۹″ سال، ۲۰ درصد پاسخگویان و درسنین ” ۳۰ تا ۴۹ ” سال ۵۱ درصد آنان قرار داشته اند.همچنین ۲۹درصد نیز ۵۰ سال و بالاتر سن داشته اند.

تحصیلات

جدول ۳٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سطح تحصیلات

تحصیلات فراوانی درصد
زیردیپلم ۱۷۳ ۲۷٫۹
دیپلم ۲۲۶ ۳۶٫۵
تحصیلات دانشگاهی ۲۲۰ ۳۵٫۵
جمع ۶۱۹ ۱۰۰٫۰

 ۲۸ درصد پاسخگویان “زیردیپلم” ، ۳۶٫۵ درصد دارای”دیپلم” و۳۵٫۵ درصد هم دارای “تحصیلات دانشگاهی” بوده اند.

متوسط هزینه خانوار

جدول ۴٫ توزیع نمونه بر حسب متوسط هزینه خانوار

متوسط هزینه خانوار فراوانی درصد
کمتر از یک و نیم میلیون تومان ۱۱۱ ۱۷٫۹
یک و نیم تا سه میلیون تومان ۲۷۵ ۴۴٫۴
بیشتر از سه میلیون تومان ۲۱۹ ۳۵٫۴
بی پاسخ ۱۴ ۲٫۳
جمع ۶۱۹ ۱۰۰٫۰

 متوسط هزینه خانوار ۱۸ درصد پاسخگویان ” کمتر از یک و نیم میلیون تومان” ،۴۴درصد ” یک و نیم تا سه میلیون تومان” و ۳۵ درصد ” بیشتر از سه میلیون تومان” بوده است..

اشتغال

جدول ۵٫ وضعیت اشتغال پاسخگویان بر حسب جنس

وضعیت شغلی زن مرد
شاغل فراوانی ۶۸ ۲۲۳
درصد ۲۲٫۶ ۷۰٫۱
غیرشاغل فراوانی ۲۳۳ ۹۵
درصد ۷۷٫۴ ۲۹٫۹
جمع فراوانی ۳۰۱ ۳۱۸
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰

۲۳ درصد زنان و ۷۰ درصد مردان شاغل  و ۷۷ درصد زنان و ۳۰ درصد مردان غیر شاغل بوده اند..

نوع اشتغال

جدول ۶٫ محل اشتغال پاسخگویان بر حسب جنس

محل اشتغال زن مرد
شاغل بخش دولتی فراوانی ۲۰ ۴۹
درصد ۳۰٫۸ ۲۲٫۹
شاغل بخش خصوصی فراوانی ۴۵ ۱۶۵
درصد ۶۹٫۲ ۷۷٫۱
جمع فراوانی ۶۵ ۲۱۴
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰

۳۱ درصد زنان در بخش دولتی و ۷۷ درصد مردان در بخش خصوصی مشغول به کار بوده اند.

غیر شاغلین

جدول ۷٫ توزیع غیرشاغلین به تفکیک جنس

غیرشاغل زن مرد
دانش آموز / دانشجو فراوانی ۱۳ ۱۶
درصد ۵٫۶ ۱۷٫۴
خانه دار فراوانی ۲۰۱ ۰
درصد ۸۷٫۰ ۰
بازنشسته فراوانی ۱۲ ۴۷
درصد ۵٫۲ ۵۱٫۱
بیکار فراوانی ۵ ۲۰
درصد ۲٫۲ ۲۱٫۷
سایر فراوانی ۰ ۹
درصد ۰ ۹٫۸
جمع فراوانی ۲۳۱ ۹۲
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰

۵۱ درصد مردان” بازنشسته” و ۲۲ درصد بیکار بوده اند. ۸۷ درصد زنان “خانه دار” بوده اند.

یافته های توصیفی

ارزیابی پاسخگویان از عملکرد مجلس دهم

جدول ۸٫ عملکرد مجلس دهم از نظر پاسخگویان

درصد فراوانی ارزیابی
۲٫۳ ۱۴ خیلی خوب
۱۲٫۹ ۸۰ خوب
۲۵٫۵ ۱۵۸ متوسط
۲۳٫۶ ۱۴۶ ضعیف
۲۰٫۲ ۱۲۵ خیلی ضعیف
۱۵٫۵ ۹۶ نمی دانم
۱۰۰٫۰ ۶۱۹ جمع

از نظر ۱۵ درصد پاسخگویان عملکرد نمایندگان مجلس دهم در حد” خوب” یا خیلی خوب” بوده است. ۲۵٫۵ درصد آنان عملکرد رادر حد “متوسط” دانسته  اند.این در حالی است که از نظر ۴۴ درصد پاسخگویان عملکرد مجلس دهم “ضعیف” یا “خیلی ضعیف ” بوده است.

با اختصاص نمره ۲۰ به گزینه خیلی خوب، نمره ۱۵ به گزینه خوب، نمره ۱۰ به گزینه متوسط، نمره ۵ به گزینه ضعیف و صفر به گزینه خیلی ضعیف، نمره میانگین وزنی عملکرد مجلس دهم از نظر پاسخگویان ۷٫۲۴ محاسبه شده است.

امیدواری پاسخگویان به انجام وظیفه مجلس یازدهم

جدول ۹٫ میزان امیدواری پاسخگویان به انجام وظیفه مجلس یازدهم

میزان امیدواری فراوانی درصد
خیلی زیاد ۴۸ ۷٫۸
زیاد ۱۱۱ ۱۷٫۹
متوسط ۲۱۵ ۳۴٫۷
کم ۷۶ ۱۲٫۳
خیلی کم ۷۰ ۱۱٫۳
اصلا ۷۷ ۱۲٫۴
بی پاسخ ۲۲ ۳٫۶
جمع ۶۱۹ ۱۰۰٫۰

میزان امیدواری ۸ درصد پاسخگویان به انجام درست وظایف نمایندگی ،نمایندگان مجلس یازدهم در حد”خیلی زیاد” ، ۱۸ درصد “زیاد ” و ۳۵ درصد در حد “متوسط” بوده است.این در حالی است که میزان امیدواری ۱۲ درصد در حد “کم” و ۱۱درصد در حد “خیلی کم ” می باشد.همچنین ۱۲ درصد اصلا امیدواری به انجام درست وظایف نماینگی نمایندگان مجلس یازدهم ندارند.

مهمترین کار مجلس یازدهم

جدول ۱۰٫ نظر پاسخگویان در مورد مهمترین کاری که مجلس یازدهم باید انجام دهد

درصد فراوانی مهمترین کار
۵۳٫۸ ۳۳۳ مهار گرانی و تورم
۲۲٫۵ ۱۳۹ بررسی وضعیت اشتغال جوانان و رفع بیکاری
۱۱٫۱ ۶۹ مبارزه با فساد و رانت خواری
۲٫۴ ۱۵ رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان مردم
۱٫۶ ۱۰ رسیدگی به مسائل فرهنگی جامعه
۳٫۶ ۲۲ برقراری روابط دوستی با کشورها
۵٫۰ ۳۱ بی پاسخ
۱۰۰ ۶۱۹ جمع

۵۴ درصد پاسخگویان بر این نظر بوده اند که اولویت مجلس یازدهم باید “مهارگرانی و تورم” باشد.۲۳ درصد به “بررسی وضعیت اشتغال جوانان و رفع بیکاری توجه داده اند.۱۱ درصد نیز به ” مبارزه به فساد و رانت خواری” اشاره کرده  اند..

رابطه مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی

جدول ۱۱٫ نظر پاسخگویان در مورد رابطه مجلسه یازدهم با دولت آقای روحانی

رابطه مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی فراوانی درصد
با دولت همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد ۱۵۱ ۲۴٫۴
با دولت همراهی نمی کند ۱۰۵ ۱۷٫۰
طبق وظایفش عمل می کند ۱۵۸ ۲۵٫۵
نمی دانم ۱۹۱ ۳۰٫۹
بی پاسخ ۱۴ ۲٫۳
جمع ۶۱۹ ۱۰۰٫۰

از نظر ۲۴ درصد پاسخگویان مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد . ۱۷ درصد بر این نظر هستند که مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی همراهی نمی کند واز دید ۲۶ درصد  مجلس یازدهم طبق وظایفش عمل می کند. این در حالی است که ۳۱ درصد اظهار نظری نکرده اند و پاسخ نمی دانم داده اند.

یافته های تحلیلی

جدول ۱۲٫ ارزیابی پاسخگویان از عملکرد مجلس دهم به تفکیک جنس ،گروه سنی و سطح تحصیلات

  جنس سن تحصیلات
زن مرد ۱۸-۲۹ ۳۰-۴۹ ۵۰ سال و بالاتر زیردیپلم دیپلم و پیش دانشگاهی تحصیلات دانشگاهی
خیلی خوب فراوانی ۸ ۶ ۶ ۸ ۰ ۲ ۴ ۸
درصد ۳٫۲ ۲٫۲ ۵٫۸ ۲٫۹ ۱٫۶ ۲٫۱ ۴٫۰
خوب فراوانی ۴۲ ۳۸ ۱۳ ۴۳ ۲۴ ۳۳ ۲۵ ۲۲
درصد ۱۷٫۰ ۱۳٫۸ ۱۲٫۶ ۱۵٫۶ ۱۶٫۶ ۲۵٫۸ ۱۲٫۸ ۱۱٫۰
متوسط فراوانی ۸۹ ۶۹ ۳۳ ۸۲ ۴۳ ۴۵ ۵۵ ۵۸
درصد ۳۶٫۰ ۲۵٫۰ ۳۲٫۰ ۲۹٫۸ ۲۹٫۷ ۳۵٫۲ ۲۸٫۲ ۲۹٫۰
ضعیف فراوانی ۶۳ ۸۳ ۳۰ ۷۴ ۴۲ ۲۹ ۵۸ ۵۹
درصد ۲۵٫۵ ۳۰٫۱ ۲۹٫۱ ۲۶٫۹ ۲۹٫۰ ۲۲٫۷ ۲۹٫۷ ۲۹٫۵
خیلی ضعیف فراوانی ۴۵ ۸۰ ۲۱ ۶۸ ۳۶ ۱۹ ۵۳ ۵۳
درصد ۱۸٫۲ ۲۹٫۰ ۲۰٫۴ ۲۴٫۷ ۲۴٫۸ ۱۴٫۸ ۲۷٫۲ ۲۶٫۵
جمع فراوانی ۲۴۷ ۲۷۶ ۱۰۳ ۲۷۵ ۱۴۵ ۱۲۸ ۱۹۵ ۲۰۰
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰
سطح معنی داری .۰۰۷ .۳۵۰ .۰۰۲

نتیجه آزمون آماری نشان می دهد که  عملکرد مجلس دهم از نظر درصد مردان بیشتری  ضعیف ارزیابی شده و از نظر زنان “متوسط” بوده است. گروه سنی اختلاف نظری نداشته و به عبارت دیگری نظرات مشابهی داشته اند.در گروه تحصیلی افراد زیر دیپلم نسبت به سایر گروه نظر مساعد تری  به عملکرد نمایندگان مجلس دهم داشته اند.

جدول ۱۳٫ میزان امیدواری پاسخگویان به  انجام وظایف مجلس یازدهم به تفکیک جنس ،گروه سنی و سطح تحصیلات

  جنس سن تحصیلات
زن مرد ۱۸-۲۹ ۳۰-۴۹ ۵۰ سال و بالاتر زیردیپلم دیپلم و پیش دانشگاهی تحصیلات دانشگاهی
خیلی زیاد فراوانی ۲۴ ۲۴ ۱۱ ۲۵ ۱۲ ۲۲ ۱۱ ۱۵
درصد ۸٫۲ ۷٫۸ ۹٫۵ ۸٫۱ ۷٫۰ ۱۳٫۸ ۴٫۹ ۷٫۰
زیاد فراوانی ۵۴ ۵۷ ۱۲ ۵۳ ۴۶ ۴۰ ۲۷ ۴۴
درصد ۱۸٫۶ ۱۸٫۶ ۱۰٫۳ ۱۷٫۱ ۲۶٫۹ ۲۵٫۰ ۱۲٫۱ ۲۰٫۷
متوسط فراوانی ۱۰۹ ۱۰۶ ۴۰ ۱۱۹ ۵۶ ۵۸ ۸۸ ۶۹
درصد ۳۷٫۵ ۳۴٫۶ ۳۴٫۵ ۳۸٫۴ ۳۲٫۷ ۳۶٫۳ ۳۹٫۳ ۳۲٫۴
کم فراوانی ۴۵ ۳۱ ۲۵ ۳۷ ۱۴ ۱۵ ۳۸ ۲۳
درصد ۱۵٫۵ ۱۰٫۱ ۲۱٫۶ ۱۱٫۹ ۸٫۲ ۹٫۴ ۱۷٫۰ ۱۰٫۸
خیلی کم فراوانی ۳۱ ۳۹ ۱۲ ۳۸ ۲۰ ۱۲ ۲۷ ۳۱
درصد ۱۰٫۷ ۱۲٫۷ ۱۰٫۳ ۱۲٫۳ ۱۱٫۷ ۷٫۵ ۱۲٫۱ ۱۴٫۶
اصلا فراوانی ۲۸ ۴۹ ۱۶ ۳۸ ۲۳ ۱۳ ۳۳ ۳۱
درصد ۹٫۶ ۱۶٫۰ ۱۳٫۸ ۱۲٫۳ ۱۳٫۵ ۸٫۱ ۱۴٫۷ ۱۴٫۶
جمع فراوانی ۲۹۱ ۳۰۶ ۱۱۶ ۳۱۰ ۱۷۱ ۱۶۰ ۲۲۴ ۲۱۳
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰
سطح معنی داری .۱۱۰ .۰۵۰ .۰۰۴

نتیجه آزمون آماری نشان می دهد که  میزان امیدواری مردان و زنان تقریبا مشابه بوده است.. با افزایش سن درصد بیشتری از افراد امیدوارتر بوده اند. در گروه تحصیلی افراد زیردیپلم خوشبینی بیشتری داشته اند.

جدول ۱۴٫ نظر پاسخگویان در مورد مهم ترین کاری که مجلس یازدهم  باید انجام دهد  به تفکیک جنس ،گروه سنی و سطح تحصیلات

  جنس سن تحصیلات
زن مرد ۱۸-۲۹ ۳۰-۴۹ ۵۰ سال و بالاتر زیردیپلم دیپلم و پیش دانشگاهی تحصیلات دانشگاهی
مهارگرانی و تورم فراوانی ۱۷۷ ۱۵۶ ۵۶ ۱۹۱ ۸۶ ۹۴ ۱۲۷ ۱۱۲
درصد ۶۱٫۵ ۵۲٫۰ ۴۹٫۱ ۶۲٫۴ ۵۱٫۲ ۵۹٫۵ ۵۸٫۰ ۵۳٫۱
بررسی وضعیت اشتغال جوانان و رفع بیکاری فراوانی ۶۶ ۷۳ ۳۳ ۵۱ ۵۵ ۴۰ ۵۰ ۴۹
درصد ۲۲٫۹ ۲۴٫۳ ۲۸٫۹ ۱۶٫۷ ۳۲٫۷ ۲۵٫۳ ۲۲٫۸ ۲۳٫۲
مبارزه با فساد و رانت‌خواری فراوانی ۲۰ ۴۹ ۱۲ ۴۲ ۱۵ ۱۴ ۱۹ ۳۶
درصد ۶٫۹ ۱۶٫۳ ۱۰٫۵ ۱۳٫۷ ۸٫۹ ۸٫۹ ۸٫۷ ۱۷٫۱
رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان مردم فراوانی ۸ ۷ ۶ ۶ ۳ ۴ ۹ ۲
درصد ۲٫۸ ۲٫۳ ۵٫۳ ۲٫۰ ۱٫۸ ۲٫۵ ۴٫۱
رسیدگی به مسائل فرهنگی جامعه فراوانی ۷ ۳ ۳ ۵ ۲ ۳ ۳ ۴
درصد ۲٫۴ ۱٫۰ ۲٫۶ ۱٫۶ ۱٫۲ ۱٫۹ ۱٫۴ ۱٫۹
برقراری روابط دوستی با کشورها فراوانی ۱۰ ۱۲ ۴ ۱۱ ۷ ۳ ۱۱ ۸
درصد ۳٫۵ ۴٫۰ ۳٫۵ ۳٫۶ ۴٫۲ ۱٫۹ ۵٫۰ ۳٫۸
جمع فراوانی ۲۸۸ ۳۰۰ ۱۱۴ ۳۰۶ ۱۶۸ ۱۵۸ ۲۱۹ ۲۱۱
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰
سطح معنی داری .۰۰۹ .۰۰۶ .۱۰۵

نتیجه آزمون آماری نشان می دهد که  در مورد مهم ترین کاری که مجلس یازدهم  باید انجام دهد   زنان به “مهار گرانی و تورم” و مردان به “مبارزه با فساد و رانت خواری ” توجه داشته اند.در گروه سنی افراد در سنین ۳۰ تا ۴۹ سال در مقایسه با سایر گروه ها تاکید بر مهار گرانی و تورم ” داشته ا ند. نظر افراد در گروه تحصیلی مختلف تقریبا مشابه بوده است.

جدول ۱۵٫ نظر پاسخگویان در مورد رابطه مجلس یازدهم با دولت آقای روحانی به تفکیک جنس ،گروه سنی و سطح تحصیلات

  جنس سن تحصیلات
زن مرد ۱۸-۲۹ ۳۰-۴۹ ۵۰ سال و بالاتر زیردیپلم دیپلم و پیش دانشگاهی تحصیلات دانشگاهی
با دولت همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد فراوانی ۵۹ ۹۲ ۲۴ ۷۰ ۵۷ ۵۰ ۴۶ ۵۵
درصد ۳۱٫۲ ۴۰٫۹ ۳۱٫۲ ۳۱٫۰ ۵۱٫۴ ۵۶٫۸ ۳۰٫۳ ۳۱٫۶
با دولت همراهی نمی کند فراوانی ۳۵ ۷۰ ۲۰ ۶۴ ۲۱ ۱۱ ۴۵ ۴۹
درصد ۱۸٫۵ ۳۱٫۱ ۲۶٫۰ ۲۸٫۳ ۱۸٫۹ ۱۲٫۵ ۲۹٫۶ ۲۸٫۲
طبق وظایفش عمل می کند فراوانی ۹۵ ۶۳ ۳۳ ۹۲ ۳۳ ۲۷ ۶۱ ۷۰
درصد ۵۰٫۳ ۲۸٫۰ ۴۲٫۹ ۴۰٫۷ ۲۹٫۷ ۳۰٫۷ ۴۰٫۱ ۴۰٫۲
جمع فراوانی ۱۸۹ ۲۲۵ ۷۷ ۲۲۶ ۱۱۱ ۸۸ ۱۵۲ ۱۷۴
درصد ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰
سطح معنی داری .۰۰۰ .۰۰۵ .۰۰۰

نتیجه آزمون آماری نشان می دهد که  درصد مردان بیشتر ی بر این نظر هستند که مجلس یازدهم ” با دولت همراهی نمی کند تا برنامه هایش را پیش ببرد” ولی درصد زنان بیشتری بر این نظر هستند که  “مجلس طبق وظایفش عمل می کند”.

از نظر درصد بیشتری ازافراد ۵۰ سال و بالاتر  “مجلس یازدهم با دولت همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد” واین در حالی است که از نظر افراد زیر ۴۰ سال “مجلس با دولت همکاری نخواهد کرد”. همچنین درصد بیشتری از افراد زیر دیپلم بر این نظر هستند که “مجلس با دولت همراهی می کند تا برنامه هایش را پیش ببرد”.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین