فراتر از لبخند‌های روحانی و توئیت‌های ظریف...

حسین مهدی تبار،   3990403106 ۱۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
فراتر از لبخند‌های روحانی و توئیت‌های ظریف...

چند روز پیش شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در قطعنامه‌ای ایران را به عدم همکاری با آژانس محکوم کرد و از ایران خواست فورا به درخواست‌ها برای بازدید پاسخ مثبت دهد. ماجرا از این قرار است که در طول چهار ماه پیش آژانس طی درخواست‌هایی مبهم قصد بازدید از برخی نقاط حساس ایران را داشته که با مخالفت بحق مسئولین مواجه شده است. این در حالی است که حتی اگر درخواست آژانس مبهم نبوده و یا در خواست بازدید از نقاط حساسی هم مطرح نباشد، باز هم این حق ایران است که به هر گونه خواسته آژانس پاسخ منفی دهد چرا که که پس از چند سال همکاری تمام‌قد و استثنایی با آژانس، پاسخ ایران تحریم‌های جدید بوده است.

به دنبال این اقدام، برخی کارشناسان از لزوم واکنش پر قدرت ایران به آن - از جمله خروج از ان‌پی‌تی-  سخن گفتند که با مخالفت برخی دیگر از تحلیل‌گران نزدیک به دولت همراه بود. پایگاه خبری انتخاب خروج از ان‌پی‌تی را موجب تحت تحریم قرار گرفتن ایران خوانده و یکی دیگر از کارشناسان توئیت‌ها و بیانیه‌های وزارت خارجه در دو سه سال اخیر را پاسخ کافی به اقدامات طرف غربی اعلام کرده است. از طرف دیگر، چند ماه بیشتر تا پایان تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران باقی نمانده و ایران هم منتظر رفع این تحریم‌هاست. فشار گسترده اقتصادی، شرایط بدی را برای کشور ایجاد کرده که موجب ضعف کشور شده و احتمال هرگونه مذاکره موفق را منتفی میسازد. اما خروج از ان‌پی‌تی در کجای این معاملات قرار دارد و چطور میتواند به تغییر موازنه فعلی به نفع ایران کمک کند؟

اول- خروج از ان‌پی‌تی حق مصرح ایران در ماده ۱۰ خود این معاهده است. صلح‌آمیز بودن فعالیت اتمی ایران بهیچ‌وجه در گرو تعهد به ان‌پی‌تی نیست. ایران با برجام پذیرفت در اوایل دهه ۸۰ فعالیت‌ مشکوک اتمی داشته. در نتیجه آن‌چه فعالیت غیر سازنده اتمی در ایران را تایید کرده، آخرین گزارش آژانس در مورد پرونده اتمی ایران بوده و نه خروج از ان‌پی‌تی.

 دوم- بر خلاف ادعای برخی تحلیلگران ‌نزدیک به دولت، ان‌پی‌تی نه تنها باعث جلوگیری از اجماع جهانی علیه ایران نشده، که خود دست‌آویز حقوقی تحریم‌های بین المللی علیه ایران بوده است. قطعنامه ۱۹۲۹ بعنوان گسترده‌ترین رژیم تحریمی، در بند اول با این عنوان شروع است که: «با تاکید مجدد بر تعهد ایران به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) ... و پیروی کامل از تمام تعهدات آن.» بنابراین، آن‌چه ابزار حقوقی تحریم ایران را برای غربی‌ها فراهم کرده، تعهد خود ایران به متن پیمان‌نامه منع اشاعه تسلیحات اتمی است. چنانچه عدم پایبندی هند و پاکستان به همین معاهده موجب شده تا هیچ‌گونه فشار بین المللی موثری جهت خلع سلاح این دو کشور ایجاد نشود. در نتیجه، تداوم تعهد ایران به ان‌پی‌تی این هراس را ایجاد خواهد کرد که «بحران اتمی» که هیچگاه - حتی با برجام- پایان نیافته، دوباره با اجماع جهانی برای ایران مشکل جدیدی ایجاد کند. 

سوم- ایران با برجام به خلع سلاح بلند مدت و پذیرش استثنا شدن برنامه اتمی خود تن داد و در مقابل جواب مناسبی دریافت نکرد. آینده‌ی آبروی ایران در فضای بین اللملی در گرو واکنش در خور به این خیانت غربی‌هاست. واکنش متقابل هم خروج از برجام نیست. ایران برجام را اجرایی کرد و نه تنها چیزی دریافت نکرده که با تحریم‌هایی فراتر از انچه قبل برجام بود مواجه شده است. بنابراین پاسخ ایران به این عهدشکنی هم باید فراتر از برجام باشد تا اثبات کند «اعمال فشار به ایران هزینه بسیار زیادی دارد.» تا غرب متوجه شود نمیتواند به راحتی و بدون اینکه خسارتی ببیند تا هر وقت که بخواهد از ایران استفاده کند و بعد هم توافق خود با ایران را زیر سوال ببرد. واقعیت «دیپلماسی موفق» در جهان چیزی فراتر از لبخند‌های روحانی و توئیت‌های ظریف است. مرجع قضاوت عادلانه‌ای در جهان وجود ندارد و از همین جهت هم حقوق بین الملل بدون دست پر و قدرتمند از کارایی کافی برخوردار نیست. اینکه‌ حضور ایران در ان‌پی‌تی میتواند وجه مثبتی برای ایران در جهان ایجاد کند تصور نادرستی است. 

چهارم- چیزی تا پایان یافتن زمان تحریم‌های تسلیحاتی ایران نمانده است. از قرار معلوم، نه فقط امریکایی‌ها که اروپایی‌ها هم موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایرانند و حتی از آن بعنوان ابزار اعمال فشار استفاده میکنند. نباید اینگونه تصور کرد که «کوتاه آمدن» ایران موجب رفع تحریم تسلیحاتی خواهد شد. بلکه باید به این گزاره مهم توجه کرد: «در دیپلماسی کسی بخاطر اینکه زبان او را بلدید و به خوبی درخواست خود را مطرح میکنید چیزی به شما نخواهد داد. تنها زمانی چیزی نصیبتان میشود که طرف مقابل هم چیزی از شما بخواهد.»

ایرانِ اجرا کننده برجام از ابزار کافی برای چانه زنی برخوردار نیست و بعید نیست که این روند به تمدید مجدد تحریم‌های تسلیحاتی موجب شود. ایران با اعلام شروع فرایند خروج از ان‌پی‌تی میتواند، طرف غربی را مخیر به انتخاب یکی از این دو گزینه کند: یا ایران اتمی خارج شده از ان‌پی‌تی و یا رفع تحریم‌های تسلیحاتی و کاهش تحریم‌های اقتصادی. طرف غربی به ان‌پی‌تی بعنوان یکی از مهمترین رژیم‌های نظم جهانی نگاه میکند و نمیتواند خروج وزنه‌ی اتمی مهمی مثل ایران ازین پیمان نامه را تحمل کند. در نتیجه به یقین حاضر به امتیاز دهی خواهد بود.

این‌ تنها راه ایران برای خلاصی از وضعیت فشار جهانی است.  هراس از مقابل ایران قرار گرفتن چین و روسیه نیز ناشی از عدم شناخت دقیق فضای بین المللی و تکرار حرف‌های عوامانه است. تاریخ نشان میدهد، روس‌ها و چینی‌ها برای همکاری یا عدم همکاری با ایران به چیزی غیر از پایبندی ایران به نظام منع اشاعه تسلیحات اتمی نیازمند اند. 

نکته آخر اینکه؛ علت اصلی ایستادگی غرب در برابر برنامه اتمی ایران هراس از بر هم خوردن برتری اتمی اسرائیل در خاورمیانه است. فشارها هم تا زمان دستیابی ایران به «توان» ساخت تسلیحات اتمی ادامه خواهد یافت. ایران اگر بخواهد تنش بر سر برنامه اتمی خود پایان یابد، باید به این نقطه برسد. البته، دستیابی به توان بالقوه‌ی ساخت تسلیحات اتمی بهیچ‌وجه به معنی ساخت آن نیست. همین که ایران به نقطه گریز اتمی دست پیدا کند؛ یعنی صرفِ رسیدن ایران به این نقطه باعث فروکش کردن بخش عمده تنش‌ها بر سر برنامه اتمی ایران خواهد بود و «قطعا» در میان‌مدت تحریم‌ها را کاهش خواهد داد. بازخوانی تاریخ اتمی شدن چین خود گواه دقیقی بر تایید این گزاره است. برای دستیابی ایران به غنی سازی بالا هم خروج از برجام در مرحله اول و خروج از ان‌پی‌تی برای اعمال فشار به طرف غربی ضروری خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۵۸۴۴۱۲:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۴
سوال اساسی این است: چرا در مقطع کنونی غنی سازی اورانیوم و اصولا انرژی هسته ای این قدر لازم است که به خاطر آن مردم و کشور باید زیر بار این همه تحریم و فشار قرا گیرند؟ این سوال من تنها نیست.
مستضعف بدبخت۱۴۹۵۹۱۵۱۲:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
مرغ شده کیلویی ۱۷۰۰۰ تخم مرغ شونه ای ۲۷۰۰۰ سکه ۸/۵ میلیون دلار ۲۱۰۰۰ برنج ۲۵۰۰۰ پراید ۷۵ میلیون اورانیوم میخواهیم چی کار ؟! موشک به چه درد مردم میخوره ؟! کیک زرد رو میخواهیم چی کار ؟! مردم دارن له میشن زیر بار گرونی کمر مردم شکسته زیر بار تورم اینا زمانی خوبه که حقوق نجومی بگیری و هیچ دردی نداشته باشی
ناشناس۱۴۹۶۱۳۶۱۴:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۴
ما فقط مافیا خودرو سازی و انحصار ان را ندرایم. مافیا صنعت مرغداران هم داریم. 95 درصد مواد لازم برای تولید مرغ و تخم و مرغ از خارج از ایران و با دلار نفتی ملت ایران می اید و به نرخ 4200 تومن بین متولیان و صاحبان فوق ثروتمند مونتاژ کننده های مرغ و تخم مرغ تقسیم می شود . به اضافه گاز و برق و دستمزد کارگر و گازوئیل تقریبا مجانی در قیاس با فرانسه و ترکیه و برزیل . ولی تولید کننده فرانسه و ترکیه و برزیل مرغ خود را کیلویی 80 سنت می فروشد ولی تولید کننده ایرانی مرغ خود را یک دلار( حتی دلار 20 هزار تومنی ) می خواهد بفروشد. این یعنی فساد سیستمی. اگر تولید کننده ایرانی مرغ و تخم مرغ را با دان مرغی که با قیمت 20 هزار تومن تهیه شده تولید کرد و انوقت ان را به قیمت جهانی به مردم دارد انوقت تولید کننده است! ولی الان فقط مافیا ست. مانند همان مافیای خودرو و ساختمان و دارو و لبنیات و گوشت و.....
ناشناس۱۴۹۶۱۴۶۱۴:۳۵:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
در زمان جنگ تحمیلی که موشک نداشتیم صدام شهرهای ایران از جمله تهران و کرمانشاه و اهواز و غیره را موشک باران می کرد و ما قدرت پاسخگویی نداشتیم موشک ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند پس جاهلانه نظر ندهید.
ناشناس۱۴۹۶۱۶۳۱۴:۴۴:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۴
چرا جنگ؟ چرا باید طوری رفتار کنیم که با همه وارد جنگ شویم؟؟؟
ناشناس۱۴۹۶۲۶۶۱۵:۳۱:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قوی تر ها ضعیف تر ها را می بلعند نمونه بارز آن یمن و فلسطین است اگر ضعیف باشیم آسیب پذیر خواهیم بود.
ناشناس۱۴۹۶۳۳۹۱۶:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۴
راست میگی: در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قوی تر ها ضعیف تر ها را می بلعند نمونه بارز آن: «مردم طبقه ضعیف ایران که توسط سرمایه داران ایرانی قلع و قمع شده و با بدبختی می میرند.»
ناشناس۱۴۹۶۵۴۰۲۰:۲۳:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۴
آن که با تمام دنیا وارد جنگ شده آمریکاست! آدرس غلط ندهید! بیشترین تعداد جنگ در قرن گذشته و حال در پرونده کثیف آمریکاست!
ناشناس۱۴۹۶۱۷۷۱۴:۵۱:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۴
جنگ جنگ است و عزت و شرف ما در گرو جنگ
ناشناس۱۴۹۶۲۷۷۱۵:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۴
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که از NPT خارج بشویم و بمب اتم بسازیم حداقل امنیت ملی مون 100 درصد تضمین می شود.
ناشناس۱۴۹۶۱۸۰۱۴:۵۲:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۴
اگر کل ایران رو موشک و اورانیوم هم کنی ، در صورت وقوع جنگ ، مدت زمان جنگ احتمالی کمتر از یک هفته خواهد بود . واقع بین باشید و حداقل امکانات زندگی را برای مردم فراهم کنید .
ناشناس۱۴۹۶۳۱۵۱۵:۵۸:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۴
مشکلات اقتصادی نظیر گرانی افسارگسیخته و بیکاری و چند برابر شدن قیمت مسکن و خودرو و اجاره بهاء و از رونق افتادن تولید و کسب و کار نتیجه بی توجهی به ظرفیت های داخلی است.
ناشناس۱۴۹۶۵۴۱۲۰:۲۳:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۴
کدوم ظرفیت ؟ چرا جوک میگی ؟
ناشناس۱۴۹۶۷۰۳۲۳:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۴
شما خیلی توهم ابرقدرتی امریکا دارید، امریکا هیچوقت به کشور اتمی حمله نکرده و نخواهد کرد
ناشناس۱۴۹۶۱۸۵۱۴:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۴
انرژی هسته ای حق مسلم ما است اما رفاه و آسایش حق مسلم ما نیست!!!
ناشناس۱۴۹۶۲۷۱۱۵:۳۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۴
انرژی هسته ای با برجام تعطیل شد اما رفاه و آسایش ما تقلیل یافت زیرا تحریمهای ظالمانه بیشتر از قبل برجام شد.
ناشناس۱۴۹۶۲۲۱۱۵:۱۱:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۴
الان از گرسنگی تلف شویم که شاید ۱۰۰ سال دیگه دشمن شاید دلش خواست به ما حمله کند !!!
ناشناس۱۴۹۶۲۵۲۱۵:۲۵:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۴
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است هرچه بیشتر مذاکره کنیم و امتیاز بدهیم دشمن گستاخ تر می شود و تحریم ها بیشتر و فشارها تشدید می شود.
ناشناس۱۴۹۶۲۶۰۱۵:۲۸:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۴
شما احتمالا"جزو همان ساده لوحانی هستین که شب امضاء برجام با اسکناس یک دلاری و پانصد تومانی توی خیابان ها رقص و پایکوبی می کردید و میگفتین با توافق هسته ای دلار مُفت می شود و پراید 7 میلیون می شود !
ناشناس۱۴۹۶۳۵۰۱۶:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۴
گشنگی شما به خاطر تحریم نیست واصلا تاثیر زیادی در اقتصادی مانند ایران دارد چون خود اقتصاد ایران بهانه به تحریم ها می دهد تا فشار بیاورد بر خود اقتصاد داخلی!
ناشناس۱۴۹۶۲۳۳۱۵:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۴
موشک امنیت نمی آورد
ناشناس۱۴۹۶۳۱۱۱۵:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۴
حملات موشکی به عین الاسد نشان داد که موشک ها ضامن امنیت ملی ما هستن و قدرت بازدارندگی از جنگ دارند.
ناشناس۱۴۹۶۳۱۸۱۵:۵۹:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۴
عراق و لیبی وقتی تاسیسات هسته ای و موشکی خود را تخریب و بار کشتی کردند مورد حمله واقع شدند .
ناشناس۱۴۹۶۳۵۲۱۶:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۴
نداشتن ان هم امنیت نمی اورد
ناشناس۱۴۹۶۳۵۸۱۶:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۴
بدون شک ؛ برجام ننگین‌ترین سند خیانت و ویرانگری تاریخ است
مرادیان۱۴۹۶۵۱۶۱۹:۵۴:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۴
ناشناس اول این سوال من و همه است که ما تاسیسات هسته ای تعطیل کردیم و الان هم که تو برجامیم پس چرا مردم فقیرترشدند و اطرافیان دولتی ها غنی تر؟
عوام۱۴۹۶۸۷۵۰۶:۴۰:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۵
زمان جنگ مردم مستضعف بودند که بسیج شدند و به جبهه رفتند و جلوی موشک و توپ و تانک دشمن ایستادند و دست آخر دشمن با تمام تجهیزات نظامی‌اش نتوانست کمر مردم مستضعف ما را خم کند. زمان جنگ موشک نداشتیم، حمایتی هم از طرف کشورهای دیگر نداشتیم ولی هم مردم و هم مسوولین جانشان را بر کف گرفتند و برای کشورشان ایستادند و افتخار آفریدند. ولی کم‌کم مردم مستضعف از یاد مقامات و مسوولین رفتند و مدیران حقوق نجومی بگیر و آقازادگانشان بلایی بر سر این مردم مستضعف آوردند که کمرشان نه تنها خم شد بلکه در شرف شکستن است. خدا نیاورد روزی را که بار دیگر مجبور شویم امتحان کنیم که موشک جلوی دشمن را میگیرد یا مردم جان بر کف.
ناشناس۱۴۹۶۱۶۱۱۴:۴۳:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۴
قبل از برجام دلار 3000 تومان و گوشت 25 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و برنج درجه یک ایرانی 4 هزار تومان و بنزین 400 تومان و پراید 18 میلیون بود برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر ملت شد.
ناشناس۱۴۹۶۳۵۱۱۶:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۴
برجامو پله کردند ؛ ملتو ذله کردند
ناشناس۱۴۹۶۵۲۱۱۹:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۴
کو گوش شنوا فقط فرافکنی بلدند
ناشناس۱۴۹۶۲۲۴۱۵:۱۴:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۴
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی هم که تحریم نفتی و بانکی نبودیم قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم رکورد زد.
ناشناس۱۴۹۶۲۸۷۱۵:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۴
آره رفسنجانی خیلی مدیر بود ! از مدیریت ، فقط منافع مادی و راه سونا و استخر و جکوزی اش رو بلد بود
ناشناس۱۴۹۶۳۴۹۱۶:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۴
مثلث هاشمی ، روحانی ، خاتمی کشور را به این روز انداخته است.
ناشناس۱۴۹۶۳۷۸۱۶:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۴
اول متن را بخون بعد آتیشی جواب بده!
ناشناس۱۴۹۶۲۹۲۱۵:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۴
۹۵ درصد بدبختی و فلاکت اقتصادی این مملکت ناشی از تحریم ها است ۵ درصد بقیه هم دولت ناکارآمد و بی خیال روحانی
ناشناس۱۴۹۶۳۴۲۱۶:۲۲:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۴
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریم هاست و 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولت هاست.
ناشناس۱۴۹۶۳۶۰۱۶:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۴
خوب بگو ببینم این مشکل 95 درصد که به خاطر تحریم است چی ها هست تا جوابت را بدهم که دیگر اینجا پیدا نشود!
ناشناس۱۴۹۷۳۳۳۱۴:۰۹:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۵
30 درصد تحریم 70 درصد رانت و دلالی و عدم نظارت
ناشناس۱۴۹۶۳۵۹۱۶:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۴
در دولت آیت الله هاشمی یه کشور ویران شده از جنگ باید ساخته و سر پا میشد
ناشناس۱۴۹۶۶۳۲۲۲:۰۷:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۴
دولت چکار میتونه بکنه؟؟؟ به خودمون که نباید دروغ بگیم.در اثر تحریمها فروش نفت و دهها میلیارد دلار ارز حاصل از اون از دست رفته بنابراین ارز به مثابه یک کالا با کمبود شدید عرضه مواجه شده و طبعا قیمتش به همین نسبت صعود کرده.
ناشناس۱۴۹۵۹۲۹۱۲:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۴
نیروگاه اتمی بوشهر تنها 10 ماه در سال کار می کند و 1000 مگاوات برق تولید می کند که حدود 1.4 درصد برق تولیدی کشور است. آیا ارزش آن را داشت که این همه سال و این همه دلار و ریال خرج ساختنش کنیم؟
ناشناس۱۴۹۶۱۵۵۱۴:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۴
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت می خواهیم چه کنیم ؟! یک ماده چرب و کثیف و بدبوست باید بدهیم به انگلیس ببرد !
عوام۱۴۹۶۸۷۸۰۶:۴۵:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۵
خدا رو شکر که به این نتیجه رسیدیم که مقیاس عملکرد در کشور دوره قاجار است.
ناشناس۱۴۹۷۵۰۹۱۶:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۵
اصلاح طلبان قاجارها را رو سفید کردند.
ناشناس۱۴۹۶۱۷۹۱۴:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۴
اگر برای ما نفعی نداشتف برای برادران روس که نفع داشت!!!
ناشناس۱۴۹۶۲۱۴۱۵:۰۸:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۴
شما بفرمائید هزینه و فایده برجام نافرجام چی بود ؟!
ناشناس۱۴۹۶۲۵۶۱۵:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۴
چطور جواب آن را نمی دانی؟
ناشناس۱۴۹۶۳۲۱۱۶:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۹۶۲۶۲۱۵:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۴
اگر کیک های زرد تولیدی را بین مردم تقسیم کنیم، شکم چند نفر گشنه را می توانیم با آن سیر کنیم؟؟؟
ناشناس۱۴۹۶۳۲۰۱۶:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۴
فقط 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده که اکسید کردیم در بازار جهانی 20 میلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۱۴۹۶۲۸۰۱۵:۳۶:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چرا با برجام منافع ایران تامین نشد و چرا تحریم ها تشدید شد ؟!
ناشناس۱۴۹۶۲۹۴۱۵:۴۵:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
برجام خسارت محض بود زیرا امتیازات نقد به دشمن دادیم و یک مشت وعده نسیه گرفتیم.
ناشناس۱۴۹۶۳۵۴۱۶:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۴
خوب چه ربطی داشت ان وقت؟ که نباید نیروگاه اتمی ساخت؟ هزینه اش بعد چند سال تراز می شود در ضمن انرژی هسته ای ده ها مورد کارایی دیگر هم دارد که یکی از انها تولید برق است
ناشناس۱۴۹۵۹۵۱۱۳:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۴
سوال اصلی این هست که چرا عده ای هنوز نفهمیدن که هسته ای بهانه است؟
ناشناس۱۴۹۶۱۹۸۱۵:۰۲:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۴
ما امروز در قدرت نظامی، ایستادگی، مقاومت، نبرد و پیروزی کم و کسری نداریم، بلکه شرایط دفاعی را برای پیروزی قاطع و آشکار فراهم کرده‌ایم نه صرفا دفاع و جلوگیری از شکست.
ناشناس۱۴۹۶۲۰۸۱۵:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۴
واقعیت‌ها می‌گویند که دشمنان ما پوسیده‌اند
ناشناس۱۴۹۵۹۵۴۱۳:۰۲:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۴
سوال من هم از شما این است که انرژی هسته ای را که به باد دادند رفت، چی را دیگر قرار است به باد بدهند تا از شما راضی بشوند؟! یعنی اینقدر سادگی!!!
ناشناس۱۴۹۶۲۰۲۱۵:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۴
ما نگران هیچ یک از جنبه های قدرت امریکا نیستیم. آمریکا قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به از دست داده اند.
ناشناس۱۴۹۶۲۱۰۱۵:۰۶:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۴
امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد.
ناشناس۱۴۹۵۹۶۱۱۳:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۴
انرژی هسته تنها یک بهانه است؟ اگر فردا روز جمهروی اسلامی به آن تن دردهد باز مسئله جدید از طرف غربی‌ها مطرح خواهد شد و بر جمهوری اسلامی فشار وارد می کنند. لطفاً بزرگ شید.
ناشناس۱۴۹۵۹۶۸۱۳:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۴
سوال من هم این است که چرا وقتی انها یک حرف زور می زنند شما می ایید می گویید وقتش نیست در حالی که یک دانشجو علوم سیاسی می داند اگر واکنشی نشون ندهی انها دائم خواستهاشون را بیشتر می کنند این سوال تنهای من نیست!
ناشناس۱۴۹۵۹۷۴۱۳:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۴
بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد
ناشناس۱۴۹۶۱۵۱۱۴:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۴
اگر مسئولان هم در این سختی با ما همراه بودند غمی نبود
ناشناس۱۴۹۵۹۷۶۱۳:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۴
واقعا مشکل انرژی هستیه این یک ساده انگاریه ما که همه کار کردیم چرا همیشه خودمونو مقصر میکنیم اونا دارن زور میگن بعد ما مقصریم واقعا عجبیبه
ناشناس۱۴۹۶۲۱۱۱۵:۰۷:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۴
هرچه حجم توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران بیشتر می‌شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود.
ناشناس۱۴۹۵۹۸۴۱۳:۰۹:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
مسئله برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ایران است و ملت هم درصدد است از این علم در پیشرفت‌های علمی استفاده کند و کسی حق سلب این انتخاب را ندارد.
ناشناس۱۴۹۶۰۰۶۱۳:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۴
سوال اساسی ما هم این است که به چه دلیل کشور ها را به دو دسته تقسیم می کنید که یک عده زور گو باشند و برای خودشان می خواهند و دیگر کشورها را به نداشتن تبلیغ می کنید و لطفا تحریم هایی که کمتر از 20 درصد مشکلات برای اقتصاد ایجاد شده را به 80 درصد مشکلات داخلی ربط ندهید لطفا
ناشناس۱۴۹۶۰۰۷۱۳:۱۶:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۴
دوران پسا حسن و پسا ظریف را چه کنیم
ناشناس۱۴۹۶۰۹۱۱۴:۱۳:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۴
صنعت هسته ای و برنامه غنی سازی ایران با برجام تقریبا"تعطیل شد دشمن اکنون تحریم ها را بر روی قدرت موشکی و اقتدار منطقه ای ایران شیفت کرده یعنی همان موضوعی که منتقدان برجام از اول هشدار می دادند اما به آن توجهی نشد.
ناشناس۱۴۹۶۲۱۶۱۵:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۴
ما قدرت خوداتکایی داشته و همه ظرفیت‌های بقا در اختیار ماست
یوسف۱۴۹۶۰۹۶۱۴:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
انرژی هسته ای یکی از مصادیق استقلال طلبی کشور ماست از این حق کوتاه آمدن یعنی از حقوق دیگری هم می‌شود کوتاه آمد.
ناشناس۱۴۹۶۱۱۵۱۴:۲۵:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۴
چون ابزار های دیگر قدرت را نداری همه تقریبا هیچ شده اند ی باید اقتصادقوی داشته باشی یا موشک وبمب قوی اقتصاد قوی که به لطف رای شما دراین 7 سال نشده ولی ...
ناشناس۱۴۹۶۲۱۲۱۵:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۴
وقتی ملت ایران صبر کرده و در برابر افزایش قیمت‌ها نجابت به خرج داده و سختی‌ها را تحمل کرد، دشمنان‌مان را نا امید کرد.
ناشناس۱۴۹۶۲۴۶۱۵:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۴
اولا شما ببین غنی سازی اورانیوم و اصولا انرژی هسته ای چیزی ازش مانده ؟؟؟ که سوال می پرسی اصلا صالحی کجاست؟؟
ناشناس۱۴۹۶۳۰۵۱۵:۵۳:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۴
خروج از NPT و غنی سازی صنعتی می تواند تو دهنی محکمی به امریکا و سه کشور خبیث اروپایی باشد که به تعهدات برجامی شون عمل نکردند و قطعنامه بر علیه ما صادر کردند.
عباس۱۴۹۶۳۴۵۱۶:۲۴:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۴
مسئله اینه که موضوع هسته ای فقط یه بهانه واسه غرب برای فشار بر ایرانه وگرنه با برجام که ما عملا به همه خواسته های اونا در موضوع هسته ای تن دادیم اونا هم هیچ امتیازی ندادن که هیچ ، تحریما بیشتر هم شد!؟ لطفا با خودتون صادق باشید.
ناشناس۱۴۹۶۴۶۶۱۸:۲۵:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۴
دوست عزیز الان به نظرت ما هسته ای هستیم؟ تمام برنامه هسته ای را تیم کاربلد وزارت خارجه زیر بتن دفن کردند ودلار هم از سه هزار تومن رسید به بیست هزار تومن لطفا سکوت کنید
مهران۱۴۹۶۵۸۶۲۱:۱۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۴
یعنی واقعا شما ها فکر میکنید مشکل انرژی هسته ای هست؟ قبل از قضیه هسته ای تحریم نبودیم؟ کل هسته ای رو تعطیل کنیم و با خاک یکسان کنیم اونا سر موضوعی دیگر تحریم میکنند
ناشناس۱۴۹۶۶۰۰۲۱:۲۸:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۴
این سوال بارها جواب داده شده. آیا این همه فشار و تحریم واقعا بخاطر انرژی هسته ایست یا انرژی هسته ای فقط بهانه است برای اعمال فشار و تحریم!؟ اصلا مگه قرار نبود برجام که حاصل چند سال مذاکره سر هسته ای بود و خود آمریکاییها هم اون رو تایید کردن مسئله هسته ای رو حل کنه ولی علاوه بر اینکه حل نکرد موشکی هم بهش اضافه شد!؟
عدالت خواه۱۴۹۶۹۳۳۰۸:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۵
سوال بسیاری دیگر این است که مگر ایران در مذاکرات برجام از بسیاری از حقوق بین المللی خود عقب نشینی نکرد؟
ناشناس۱۴۹۵۸۵۲۱۲:۱۰:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۴
وقتی سنگی در چاهی انداخته شود، در آوردن آن بسیار مشکل است. باید مشخص شود که چه کسی و چرا این سنگ را در چاه انداخت!
ناشناس۱۴۹۶۱۰۶۱۴:۲۱:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۴
خاتمی با امضای npt باعث شد کلی تحریم به به خاطر هسته ای بشیم الان پاکستان عضو npt نیست بااینکه بمب اتم داره ولی تحریم هسته ای نیست
ناشناس۱۴۹۶۱۱۶۱۴:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۴
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۱۴۹۶۲۰۴۱۵:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۴
فتنه گران می‌خواستند ملت و آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب را پای خود قربانی کنند. فتنه گران دوباره زمینه اشتهای قدرتهای بزرگ برای تمرکز بر این سرزمین را فراهم کردند
ناشناس۱۴۹۵۸۵۳۱۲:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۴
سوال اینجاست که چرا آقای جلیلی در طول مذاکرات ، گزینه خروج از ان پی تی را عملیاتی نکرد تا از این همه موهبتی که شما برای آن برشمردید کشور را بهره مند سازد؟
ناشناس۱۴۹۶۰۱۵۱۳:۱۸:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۴
چون که داشتیم همه تحریم ها را برمی داشتیم در قبال هیچ گونه تعلیق تا این که اقایان امدن....
ناشناس۱۴۹۶۶۰۸۲۱:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۴
مناظرات ریاست جمهوری سال ۹۲ را نگاه کن دوست عزیز. به درس فلسفه دقت کن
ناشناس۱۴۹۶۱۰۴۱۴:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۴
پذیرش دائم معاهده NPT در دولت حجت الاسلام هاشمی صورت گرفت که اشتباه محض بود زیرا بهانه تحریم و تهدید کشور شد حتی خود شاه مخلوع ایران هم معاهده NPT را به صورت دائمی نپذیرفته بود.
ناشناس۱۴۹۶۱۱۰۱۴:۲۳:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۴
ان پی تی اصلاح طلبا امضا کردند خودشون هم باید برطرفش کنند
ناشناس۱۴۹۵۸۵۷۱۲:۱۳:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۴
یادتا هست روحانی در مجلس به نام الله قسم خورد که این برجام به نفع ایران است و تحریم ها دیگر برنمیگردد؟
ناشناس۱۴۹۵۹۰۷۱۲:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۴
برجام حتما به نفع ایران بوده و هست. مشکل این است که طرف مقابل ترامپ است که به هیچ توافقی پایبند نیست.
000۱۴۹۵۹۵۵۱۳:۰۲:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۴
این نهایت ساده لوحی بود که رهبری بارها گفت و اینها پافشاری کردند و با تحریک عامه مردم با این قولها و قسمها که برجام سیب و گلابی و حتی مشکل آب را هم حل میکنه و مقام معظم رهبری را مجبور کردند و وقتی دیدند که مشکلی حل نشد و حتی دوچندان شد و آنها شروع کردند به زیاده خواهی (دقیقا برابر پیش بینی رهبری) شروع به عوام فریبی و فرافکنی کردند حال سعی دارند همه مشکلات را گردند رهبری بیاندازند اون از نحوه عملکرد و اعلام بنزین و قایم شدن پشت رهبری روحانی و مجموعه اصلاح طلبان آبرویی برای ادامه کار سیاسی ندارند و باید دید سنوات آتی با چه ترفندی میخواهند به عرصه سیاسی برگردند
ناشناس۱۴۹۵۹۹۰۱۳:۱۲:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۴
حق و حقوق کشور را فروختن به نفع ان کشور نیست و در اینده به بدی از ان یاد می کنند
ناشناس۱۴۹۶۰۹۲۱۴:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۴
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۱۴۹۶۱۱۷۱۴:۲۵:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۴
این چه استدلالیه؟ مگر منتقدان نگفتند که تضمین کافی بگیرید بعد دوستان گفتند امضای کری تضمینه
ناشناس۱۴۹۶۶۰۶۲۱:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۴
یعنی حتی با اینکه ترامپ بهش پایبند نیست باز هم به نفع ایرانه!؟
ناشناس۱۴۹۵۹۶۴۱۳:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۴
شما بگوئید در آن مقطع که دولت احمدی نژاد و آقای جلیلی با حرفها و کارهایشان هفت تحریم سازمان ملل و انواع فشارها و انزوای کامل بین المللی برای ما آورده بودند چه چاره ای جز برجام بود ؟ فرض کنیم که اصلاً برجامی نبود . الان چه وضعیتی داشتیم ؟؟
ناشناس۱۴۹۶۱۵۰۱۴:۳۷:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
هیلاری کلینتون: تحریم های نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۴۹۶۰۷۶۱۴:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۴
بله قطعا برجام به نفع ایران بود وگرنه ترامپ زیر آن نمی زد .
ناشناس۱۴۹۶۱۲۰۱۴:۲۶:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۹۶۱۳۷۱۴:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
برجام و تخریب صنعت 30 میلیارد دلاری هسته ای ایران اینقدر برای امریکا و اروپا جذاب و شیرین بود که ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد تا به برجام های 2 و 3 برسد و قدرت موشکی و دست برتر ایران در منطقه را کوتاه نماید.
ناشناس۱۴۹۶۲۳۰۱۵:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۴
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرده بود.
ناشناس۱۴۹۶۲۹۷۱۵:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۴
برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های صنعت هسته ای ما را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم های ظالمانه حفظ و تقویت شدند.
ناشناس۱۴۹۶۰۸۲۱۴:۰۷:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۴
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۱۴۹۶۱۲۴۱۴:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۴
آن کسانی که امضاء جان کری را تضمین میدانستن و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۱۴۹۵۸۵۹۱۲:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۴
ایران هر چقدر که توانمند و قوی باشد ، نمی تواند در برابر تمام دنیا بایستد. اگر ایران امید به چین و روسیه بسته، باید گفت که این دو کشور هم دنبال منافع خودشان بوده و در زمانی پشت ایران را خالی خواهند کرد. کما اینکه هم اکنون هم از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی می کنند.
ناشناس۱۴۹۶۲۳۵۱۵:۱۷:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۴
هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود.
ناشناس۱۴۹۵۸۶۱۱۲:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۴
چارچوب اصلی استراتژی امریکا و اسراییل در برابر ایران و کشورهای خاورمیانه همان تضعیف تدریجی و بلند مدت این کشورها از نظر اقتصادی است. انها هیچ عجله ای ندارند. همین است که تمام این افراد چه تندرو و احمدی نژاد و جلیلی باشند و چه روحانی و ظریف تا انجا که استراتژی کلی یعنی از بین بردن فرصتها و استعدادهای اقتصادی ملتها دچار تغییر اساسی نشود تحمل می شود. نمونه مشخص ان اسد است که با وجود همه مسایل ولی تا زمانیکه وارد جنگ مستقیم با اسراییل نشود تحمل می شود. مادورو هم همین است. تا زمانیکه نفت ونزویلا از بازار جهانی خارج بماند هم امریکا و هم روسیه نفس راحتی می کشند. در مورد جنگها منطقه ای هم همین است . تا زمانیکه عربستان مشغول یمن است و هزینه و پتانسیل های اقتصادی و مالی خودر ار در یمن خرج می کند برای اسراییل نگرانی وجود ندارد.
ناشناس۱۴۹۵۸۷۲۱۲:۱۸:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۴
امریکا و کشورهای غربی و حتی اسراییل بسیار پخته و بسیار موذی رفتار می کنند. 18 سال است که پرونده هسته ای را تبدیل به ابزاری برای مهار ایران کردند. انها همیشه یک موقعیت شناخته شده ار به یک موقعیت ناشناخته ترجیح می دهند. اگر در این 18 سال ایران هیچ حرکت و قدم خطرناکی علیه انها در مورد هسته ای برنداشت چرا باید این پرونده را ببندند. تنها مورد خطرناک برای انها نیروگاه اب سنگین اراک بود که اقای روحانی و ظریف با همین لبخندها و توییت ها و بدون گرفتن یک امتیاز استراتژیک که حداقل شخص خود ظریف تحریم نشود نیروگاه اراک و نگرانی اصلی انها را سیمان کردند. افرین به این همه .....!
ناشناس۱۴۹۵۸۷۴۱۲:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۴
تا این دولت ترسو هست امیدی به اینده نیست
ناشناس۱۴۹۵۸۷۷۱۲:۲۱:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۴
در جریان مجادلات طولانی ایران و امریکا و اسراییل تنها سردار سلیمانی بود که بر خلاف همه مقامات سیاسی کشور نه در حرف بلکه عملا برای اسراییل و منافع امریکا تهدید راهبردی ایجاد کرده بود که دیدیم چه شد. به قول وزیر خارجه سابق انگلیس کسانی که فقط حرفت می زنند که نگرانی ندارند. اگر اقدام کردند باید فکری برای انها کرد.
ایران۱۴۹۶۰۰۲۱۳:۱۴:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۴
اینقدر از شهید والا مقام هزینه نکنید
علی۱۴۹۵۸۹۳۱۲:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۴
این حجم از سطحی نگره برای سایت شما عجیبه . شرایط چین رو با ایران مقایسه می کنید ؟ چین به خاطر اتمی شدن به عنوان یک قدرت جهانی شناخته شده یا به خاطر اقتصاد قوی ؟ راه حل شما در میان مدت ایران را تبدیل به کره شمالی می نماید نه چین !
ناشناس۱۴۹۵۹۹۹۱۳:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۴
ان زمان اقتصاد چین بزرگ نشده بود
ناشناس۱۴۹۶۱۱۹۱۴:۲۶:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۴
آن زمان ترامپ رییس جمهور نبود و اسراییل و عربستان هم با چین مشکلی نداشتند
ناشناس۱۴۹۶۰۹۷۱۴:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۴
با دولت روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد به قول خود ظریف قبل از برجام بیشتر از الآن نفت میفروختیم.
سینا۱۴۹۶۱۵۴۱۴:۳۹:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۴
چین یکی از 5 عضو شورای امنیت هست. حق وتو داره. مقایسه چین و ایران قیاس مع الحماره!
امیر۱۴۹۵۸۹۶۱۲:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۴
کاش از غصه های دل ما خبر داشتن اونوقت اینقددددددددددددر راحت نمی خندیدند
ناشناس۱۴۹۵۹۲۷۱۲:۵۱:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۴
خندیدن که جرم و گناه نیست. مهم اینه که در خدمت به کشور و مردم مصمم و قاطع باشند. والا هر آدمی حق داره بخنده
ناشناس۱۴۹۶۲۱۹۱۵:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۴
خنده های روحانی بعد از گران شدن بنزین نمک پاشیدن بر زخم مردم بود.
ناشناس۱۴۹۶۳۰۸۱۵:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۴
خندیدن وقتی پراید شده نود میلیون، خونه شده میلیارد، لوازم خانگی وحشتناک، مرغ و گوشت اسفناک، جرمه عزیز، جرمه برای مسئولان، جرمه
مرتضی۱۴۹۶۰۱۴۱۳:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۴
مطمئن باش خبر دارند مگر میشه از کاری که دارند میکنند خبر نداشته باشند
امید۱۴۹۵۹۰۶۱۲:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۴
بسم الله الرحمن الرحیم با دولت روحانی باید منتظر باشیم بیایند خانه های تک تک ایرانی ها را بگردند و بگویند راضی نشدیم باید بیشتر بگردیم و دیگر معلوم نیست از چه چیزی می خواهند بازرسی کنند . ولی این دولت همین است دیگر امتیاز می دهد کار هم نمی کند آشوب ایجاد می کند از کسانی که با رانت و دروغ دشت مغان را از خصوصی سازی گرفتند حمایت می کند و بعد از باطل شدن واگذاری دست و پا می زند که باید واگذار شود نمی دانم اسم این دولت را چه دولتی بگذاریم ساده یا ... ؟
ناشناس۱۴۹۵۹۱۹۱۲:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۴
احمدی نژاد ۵۰ سال ایران رو عقب انداخت روحانی ۱۵۰ سال هیچکدومشون به درد این مملکت نخوردند
ناشناس۱۴۹۶۲۳۷۱۵:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۴
احمدی نژاد با 10 میلیون تومان برای مردم مسکن مهر میساخت اما حالا فقط پکیج آن 10 میلیون شده است.
ناشناس۱۴۹۶۷۵۰۰۰:۲۱:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۵
یارانه ای که احمدی نژاد میداد به دلار الان نزدیک 700 هزار تومن میشه
ناشناس۱۴۹۵۹۲۳۱۲:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۴
تحریم هایی که پدر ملت را درآورده توسط رییس جمهور این کشور کاغذپاره خوانده می شد و با لحنی تمسخرآمیز می فرمودند: آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود. در مقابل قرار بود چه به دست آوریم؟ بمب هسته ای؟ قابلیت تولید سلاح هسته ای؟ هزارمگاوات برق نیروگاه بوشهر که الان معلوم نیست کار می کند یا خیر؟ این دولت حاضر باید بلافاصله بعد از شکست برجام استعفا میداد. چرا که پروژه اصلی خود را بر مبنای تعامل و مذاکره با کشورهای قدرتمند دنیا گذاشته بود. در صورتی که اعلام می کرد به دلیل شکست پروژه اصلی خود کنار می رود، تا الان تکلیف معلوم شده بود. یا دولت بعدی به توافقی جدید می رسید و ....
ناشناس۱۴۹۶۲۴۰۱۵:۲۱:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۴
قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای بر علیه اش تصویب نمی شود تحت تحریم است.
ناشناس۱۴۹۵۹۴۸۱۳:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۴
--- حالا به چي ميخندن ؟؟ --- خدا عالمه ! ... شايد به طلاي گرم بالاي هشتصد هزار تومان ، به دلار بالاي بيست هزار تومان !! ... شما فكر ميكنيد كه طلا و دلار با اين قيمت خنده دار نيست ؟ ... البته كه هست پس بنابراين خنده ايشان هم موجه هست !!!
ناشناس۱۴۹۶۲۶۱۱۵:۲۸:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۴
این عکس مال زمان مذاکراته نه حالا خندشون مال اون زمانه که به برجام امید داشتن یعنی قبل از اومدن ترامپ
ناشناس۱۴۹۵۹۶۲۱۳:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۴
خدا ازشان نگذرد... برجام که هزار تا سوراخ داره هیچ جایی نمونده برای شکایت و حتی گله کردن ایران... ولی دولت هنوز امید به اروپا داره... حاضرم بخدا قسم بخورم اگر برای فروش خونه هفتاد متریشون می رفتند مذاکره کنند، اینقدر تابلو قرارداد را یکطرفه نمی بستند.
ناشناس۱۴۹۵۹۹۱۱۳:۱۲:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۴
واقعاً این حرفها از روی سیری شکم است . شما مثل اینکه در کره دیگری زندگی میکنید . مردم خسته شده اند . دیگر چه چیزی برای ما مانده ؟ کو آن امنیتی که مدام در بوق و کرنا میکردید . کو امنیت اقتصادی ؟ کو امنیت اجتماعی ؟ کو امیدی به آینده ؟ دیگر نمیتوانیم بگوییم جوانان مجرد چون نسل سوخته به میانسالی رسیده . هر روز صبح که برمیخیزیم میدانیم که تا شب قیمتها دو سه پله صعود کرده . مافیای اقتصادی و رانتخواری و انواع مفاسد هر روز بر چهره این ملت رنجور چنگ میزند .
ناشناس۱۴۹۶۰۳۹۱۳:۳۳:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۴
طبق گفته ظریف جونی... ما خودمون انتخاب کردیم ... در ضمن ما افتخار میکنیم که ...
ناشناس۱۴۹۶۰۴۲۱۳:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۴
هیچ فرقی میان خنده روحانی و احمدی نژاد خاتمی ......نیست،تمام این خنده ها گریه مردم را تاکنون بدنبال داشته است.
ناشناس۱۴۹۶۱۱۸۱۴:۲۵:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۴
اگه قبل از گریز هسته ای بمباران هسته ای شدیم شما جواب میدی؟ ترس با احتیاط متفاوته‌.
ناشناس۱۴۹۶۳۵۶۱۶:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۴
احتیاطی که شما می گویید موجب تحریک دشمن به حمله می شود چون آن را از ضعف ما می داند.
ناشناس۱۴۹۶۱۴۰۱۴:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۴
ایران هر کاری بکنه حتی اگر قوانین بین المللی کاملا بنفع ایران باشه آخرش ایرانه که تحریم میشه حتی روسیه و چین هم هیچ کاری نمیتوانند برای ایران بکنند تنها شانسی که آورده ایم حکومت آمریکا دیکتاتوری مثل روسیه و چین نیست وگرنه ظرف چند روز ایران را بر میگردوند به زمان قاجارها .بهترین کار مذاکره است
سینا۱۴۹۶۱۴۷۱۴:۳۶:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۴
کره شمالی به بمب هسته ای هم دست یافته است. آیا مشکلات تحریم این کشور حل شده؟؟
ناشناس۱۴۹۶۲۸۴۱۵:۴۰:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۴
خود جان کری گفته بود که تحریم های کره شمالی به قدر تحریمهای ایران شدید نیست زیرا از قدرت اتمی این کشور وحشت دارند.
ناشناس۱۴۹۶۴۴۵۱۸:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
پس چرا مردمش در فقر مطلق به سر میبرند ...؟؟؟ کره ی شمالی کشوری منزویست که تنها متکی بر چین است
کیم جونگ اون۱۴۹۶۳۱۲۱۵:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۴
سلام، شما نگران کشور خودتون باشید. ما حداقل نه آلودگی هوا داریم نه مشکل شلوغی و ترافیک نه مشکل مسکن. مسئول آمریکا نشین هم نداریم که بخواد برای فرزندش دلار بفرسته ما هم به مردم فشار بیاریم!
باهر۱۴۹۶۲۵۵۱۵:۲۶:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۴
ما باید دانا باشیم هشیار بینا باشیم از بهرحفظ ایران باید توانا باشیم یعنی باید ما حتما و صد درصد بمبهای اتمی زیاد داشته باشیم و گرنه همیشه کلاهمان پشت معرکه خواهد بود!!! ادم ناتوان همیشه ذلیل و خوار خواهد بود و هرکس از راه برسد حداقل یک توسری به او خواهد زد و میشود توسری خور محل و اگر کشورباشد میشود توسرخور سایر کشورهای توانمند دنیا!!! مثل شرایط فعلی کشور که روحانی و دار ودسته اش برای ما درست کرده اند !!
ناشناس۱۴۹۶۴۶۵۱۸:۲۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۴
تا وقتی مشکل تحریم ها حل نشه دلار ارزان نخواهد شد سالی 20% تا 28% به خاطر چاپ پول بی پشتوانه بالا میره
ناشناس۱۴۹۶۶۴۸۲۲:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۴
عجب استدلالی، وضعیت ایران اصلا با چین قابل قیاس نیست، چین بخاطر اتمی شدنش نیست که دست از سرش برداشتند، چین به موازات قدرت اتمی به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شد و بخاطر همین توان اقتصادیش در کنار قدرت نظامی هست که امریکا نمیتونه باهاش مقابله کنه وگرنه تا حالا کله پا شده بود، حالا وضعیت ما چیه، توان نظامی ما در حد مطلوبه ولی حالا اگه قدرت اتمی بشیم ولی اقتصاد نداشته باشیم از درون کشور میپاشه
ناشناس۱۴۹۶۷۴۷۰۰:۱۸:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۵
چرا مسولین جواب نمی دند هم اونها ما رو تحریم کرده اند هم خودمون پروتکل را که داوطلبانه اجرا کردیم لغو کنید ومثل کره شمالی تمام قد در برابر آنها بایستید اگر میتوانیم اگر ناتوان هم هستیم همه چی رو کنار بگذاریم وزندگی بی دغدغه رو شروع کنیم
ناشناس۱۴۹۶۷۶۸۰۰:۳۹:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۵
مشکلات اقتصادی بیشتر نتیجه انتخاب غلط و احساسی است. نه فقط تحریم ها
ناشناس۱۴۹۶۸۶۰۰۵:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۵
نان بهتر از علم است چون بدون نان علم هم وجود ندارد
ناشناس۱۴۹۷۱۳۹۱۱:۰۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۵
باید در مورد انرژی هسته ای رفراندوم برگزار کنند
ناشناس۱۴۹۷۲۰۷۱۲:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۵
در شرایطی که فروش نفت صفر و مرزها برای کرونا بسته هست دلار هم وارد کشور نمیشه قیمت ها هر روز بالا میره . از دست دولت کاری بر نمیاد
ناشناس۱۴۹۷۲۴۴۱۲:۵۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۵
عامل تحریم احمدی نژاد و شعار هسته ای حق مسلم ماست بود . ربطی به روحانی ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین