آخرین اخبارسربازی/ از ماجرای جریمه مشمولان غایب تا تعیین تکلیف مشمولان کنکوری

گروه اجتماعی الف،   3990403009

آخرین وضعیت اجرای طرح جریمه مشمولان غایب، چگونگی اعزام سربازان در شرایط کرونایی، تعیین تکلیف اعزام مشمولان بیمار و چگونگی شرکت در آزمون‌های سراسری از جمله مواردی است که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، تشریح کرد.

به گزارش فارس، سربازی واژه عجیب و غریبی نیست.همه ما کم و بیش با آن آشنا بوده و به فراخور تعداد فرزندان ذکور خانواده با حواشی آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم.

 تحصیل، اشتغال و انجام بسیاری از فعالیت‌های زندگی پسران منوط به انجام خدمت سربازی است و اگر فردی غیبت کرده و به سربازی نرود با موانعی مواجه خواهد شد؛ محدودیت و ممنوعیت‌هایی که  ادامه تحصیل، استخدام و کار در نهادهای دولتی و خصوصی، خروج از کشور و ... را تحت تأثیر قرار داده و حتی مختل می‌کند.

تا چند سال پیش طبق قانون افرادی که 8 سال غیبت از سربازی داشتند می‌توانستند با پرداخت وجه، جریمه غیبت سربازی خود را پرداخته و از محرومیت‌ها خلاص شوند اما بعد از آن طرح جریمه مشمولان غایب به کلی منتفی شد؛ اگر چه هنوز در برخی اخبار و مطالب منتشر شده در فضای مجازی شاهد انتشار شایعاتی در خصوص خرید خدمت سربازی هستیم.

آخرین وضعیت اجرا یا عدم اجرای طرح جریمه غیبت سربازی در آینده، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پیش ‌روی مشمولان غایب، آخرین روند اعزام سربازان با توجه به وضعیتکرونا در استان‌های قرمز، تعداد سربازان مبتلا به کرونا و آگاهی از چند و چون شرکت در کنکور سراسری برای مشمولان از جمله مسائلی بود که ما را بر آن داشت تا با امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح به گفت‌وگوبنشینیم.

*اجرای طرح  جریمه مشمولان غایب ناعادلانه بود/ ستادکل تجدید و احیاء این طرح را در دستور ندارد

* آخرین وضعیت اجرای طرح  جریمه مشمولان غایب به کجا رسید، آیا ستاد کل برنامه‌ای برای اجرا در سال‌های آتی دارد؟

جریمه مشمولان غایب در سال‌های گذشته با این رویکرد اجرا شد که از یک سو تعداد مشمولان غایب را کم کند و از سوی دیگر تعداد افرادی که بلاتکلیف هستند کاهش دهد؛ ولی آمارها نشان داد که عملاً تعداد مشمولان غایب افزایش یافته است؛ چرا که تعدادی از مشمولان به این امید که اگر صبر کنند و غیبت‌شان ادامه‌دار شود می‌توانند در طرح جریمه غیبت سربازی شرکت کنند به سربازی نرفتند و این موضوع باعث افزایش تعداد مشمولان غایب شد.

با این اوصاف و آثار و تبعاتی که اجرای این موضوع به دنبال داشت ادامه اجرای آن برای ستادکل مثبت نبود و با پیگیری که در سال 97 انجام دادیم اجرای این طرح از قانون بودجه حذف شد.

باید گفت طرح جریمه مشمولان غایب دیگر در دستور کار نیست و قرار هم نیست این موضوع تجدید و احیا شود.

اگرچه اصل موضوع جریمه مشمولان غایب نیز به نظر بنده ناعادلانه بود چرا که در اذهان عمومی این باور جای گرفته بود که هر کسی که پول دارد می‌تواند سربازی نرود؛ ‌در نهایت ستادکل هم به این نتیجه رسید که طرح جریمه مشمولان غایب متوقف و حذف شود.

*  مشمولان غایب هر چه زودتر برای اعزام اقدام کنند 

* خیلی از مشمولان غایب هنوز امید به احیای طرح جریمه مشمولان غایب دارند؛ چه توصیه‌ای به آنها می‌کنید؟

دوباره تأکید می‌کنم که مشمولان منتظر احیای طرح جریمه مشمولان غایب نبوده و افرادی که غیبت دارند در اولین فرصت برای اعزام اقدام کرده و خود را معرفی کنند تا هر چه زودتر به وضعیت سربازی‌شان رسیدگی شود.

* جلب و دستگیری مشمولان غایب در دستور کار ناجا است

* طبق قانون محدودیت و ممنوعیت‌هایی برای مشمولان غایب وجود دارد؛ آیا این موارد اجرا می‌شود؟

طبق قانون در ماده 10,62 و 63 قانون خدمت وظیفه عمومی محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی برای  که به خدمت سربازی نرفته و غیبت کنند، مشخص شده است و آن قوانین کماکان سر جای خود قرار دارد، اما ما با جدیت در سال 99، آنها را پیگیری خواهیم کرد تا اجرا شوند.

محدودیت‌هایی همچون خروج از کشور، استخدام در دستگاه‌های دولتی و خصوصی و حتی موارد دیگری همچون تجدید و تعویض گواهینامه از جمله این موارد است؛ اگرچه گواهینامه را طبق قانون می‌توانند دریافت کنند اما در هنگام تجدید و تعویض گواهینامه, مشمولان غایب شناسایی شده و در ادامه جلب و دستگیر خواهند شد.

در سال 99 پیگیر آن هستیم که جلب و دستگیری‌ها بیشتر انجام شود.

* عملا کمتر شاهد جلب و دستگیری مشمولان غایب هستیم؛ آماری در این خصوص وجود دارد؟

همواره جلب و دستگیری مشمولان غایب در دستور کار ناجا بوده و هست؛ در رسیدگی و خدماتی که از ناجا و مراکز آن می‌گیرند موظف هستند مشمولان غایب را شناسایی و جلب و دستگیر کنند؛ همچنان هم در حال جلب و دستگیری هستند اما تعدادشان آنگونه نیست که اعلام کنند؛ البته از طرف دیگر می‌تواند جو ناامنی ایجاد کند؛ هم اینک سازمان وظیفه عمومی ناجا، کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری این موضوع را در دستور کار داشته و در سال تعدادی را جلب و دستگیر می‌کنند.

* اضافه خدمت سنواتی در انتظار مشمولان غایب

* ‌از جلب و دستگیری مشمولان غایب گفتید. بعد از دستگیری آنها چه سرنوشتی در انتظارشان است؛ به دادگاه می روند یا فقط اضافه خدمت می‌خورند؟‌

مشمولان غایبی که شناسایی، ‌جلب و دستگیر می‌شوند اول به مراجع قضایی معرفی شده و سپس به مراکز آموزشی می‌روند.

مشمولانی که تا یکسال غیبت کرده باشند سه ماه اضافه خدمت سنواتی دریافت می‌کنند؛ اما افرادی که بیش از یکسال غیبت داشته باشند علاوه بر اینکه باید به دادگاه رفته تا به وضعیت خدمتی‌شان رسیدگی شود، 6 ماه اضافه خدمت سنواتی برایشان در سامانه ثبت می‌شود.

* غیبت مانع استفاده از کسرِ خدمت ایثارگری است

* غیبت از سربازی علاوه بر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در استفاده از کسری خدمت هم تأثیر دارد؟

بله؛ اگر مشمولی غیبت داشته باشد کسر خدمت نمی‌تواند بگیرد؛ نمی‌تواند در جایی هم استخدام شود.خروج از کشور و ادامه تحصیل هم برایش ممنوع می‌شود.

* چه مدت غیبت مانع از استفاده از کسر خدمت ایثارگری می‌شود؟

به محض آنکه غیبت در سیستم سامانه وظیفه عمومی ثبت شود فرد دیگر نمی‌تواند از کسر خدمت ایثارگری استفاده کند.

* تعیین تکلیف اعزام مشمولان دارای بیماری قلبی و ریوی تا 10 روز دیگر

* تعدادی از مشمولان غایب دارای بیماری‌هایی از جمله قلبی و ریوی بوده و اعزام آنها با توجه به شرایط کرونا هر ماه تمدید می‌شود؛‌خیلی از آنها عنوان می‌کنند که بلاتکلیف شده‌اند؛ آیا ستاد کل برنامه‌ای برای اعزام یا تعویق اعزام این دسته از مشمولان دارد؟

ان‌شاءالله ظرف  یک هفته تا 10 روز، این دسته از افراد تعیین تکلیف می‌شوند و در اولین فرصت آنها را اعزام کرده و نمی‌گذاریم معطل بمانند.

تا الان وضعیت سلامت مشمولان مطرح بود و به هر حال اعزام آنها صلاح نبود؛‌ از طرف دیگر موضوع کرونا در ابتدا خیلی مشخص نبود؛ بنابراین ما آنها را اعزام نکردیم تا خدایی ناکرده آسیبی نبینند اما طی یک هفته تا 10 روز آینده با جلساتی که با مراکز تخصصی ستادکل داریم این افراد را تعیین تکلیف کرده و در اولین فرصت اعزام خواهند شد.

* تکلیف اعزام‌های جدید در استان‌های قرمز چگونه است؟

* بعضی از استان‌ها مثل خوزستان با توجه به شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند؛‌ سوال این است که اعزام به مراکز آموزشی این دسته از استان‌ها چگونه خواهد بود؟

کرونا باعث شده ما در بحث اعزام‌ها نیز تغییراتی بدهیم. بعضی از مراکز آموزشی برای برخی از استان‌ها فعال شده بودند. بعضی از استان‌ها مثل خوزستان و گیلان در یک دوره تمدید اعزام خوردند اما اینکه در ماه بعدی وضعیت اعزام چگونه ‌شود منتظریم تا وضعیت کرونا را در آخرین لحظه رصد کنیم. ممکن است اعزام‌های ما تغییر پیدا کرده و برخی مراکز آموزشی را به هر حال برای جایی خاص در نظر بگیریم.

حتماً‌ این موضوع در تصمیمات ما اثر می‌گذارد ولی اینقدر باعث نگرانی نیست.

*  چرخه اعزام به خدمت دچار وقفه نمی‌شود

* هم اکنون وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در پادگان‌ها چگونه است؟

الحمدلله پادگان‌ها و مراکز آموزشی امنیت بهداشتی بسیار بالایی دارند و مشکلی از نظر اجرای پروتکل‌های بهداشتی نداریم که چرخه اعزام‌ها و آموزش‌ها متوقف شود.

خانواده‌ها هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که طبق آخرین آمار تعداد سربازان مبتلا و افراد مشکوک به کرونا بسیار بسیار کم است.

* تا امروز حتی یک مورد فوتی به خاطر کرونا نداشته‌ایم

* آخرین آمار سربازان مبتلا به کرونا و فوت‌شدگان را اعلام می کنید؟

خوشبختانه تا الان حتی یک مورد فوتی هم در حوزه سربازان به واسطه کرونا نداشته‌ایم؛ تعداد مبتلایان و مشکوکان خیلی کمتر از آمار مبتلایان در کل کشور است چرا که بیمارستان‌ها و بهداری‌ها مراکز آموزشی مجهز بوده و تا کنون مشکلی در زمینه بستری، درمان یا قرنطینه سربازان نداشته‌ایم که بخواهد نگرانی ایجاد کند.

اگر آمار مبتلایان در کشور حدود 3 تا 5 درصد باشد این آمار در جامعه سربازان و کارکنان تحت آموزش کمتر از نیم درصد است که اکثرا هم مشکوک به آنفلوآنزا بوده‌اند.

* در ابتدای شیوع کرونا ظرفیت مراکز آموزشی برای پذیرش نصف شد آیا همچنان ظرفیت این مراکز به صورت 50 درصد است؟

مراکز آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار خود را انجام می‌دهند؛ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از جمله مواردی است که به طور جد در مراکز آموزشی دنبال می‌شود.

بر طبق این اصول ما عدد نصف را برای همه بکار نمی‌گیریم چرا که بسته به مرکز آموزش دارد که چقدر فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا می‌کند ولی می‌توان گفت که حداقل مراکز آموزشی به صورت نصف پذیرش سربازان را انجام می‌دهند.

* هنگام پذیرش سربازان چه مراحلی انجام می‌شود تا از نظر ابتلا به کرونا یا موارد مشکوک سنجیده شوند و از انتشار بیماری در مراکز آموزشی جلوگیری شود؟

همه مشمولان وظیفه در موقع اعزام توسط نمایندگی‌های اعزام یا معاونت‌های اعزام و احضار استان‌ها غربالگری می‌شوند و اگر فردی بیمار یا مشکوک به کرونا باشد از اعزامش خودداری می‌شود.

پس از اعزام هم همه مشمولین وظیفه در ورود به مراکز آموزشی مورد معاینه دقیق پزشکی و روانشناسی قرار می‌گیرند؛‌ آزمایشات پزشکی انجام شده و افرادی که مشکوک باشند از بقیه جدا شده و آزمایش‌های تخصصی برایشان انجام می‌شود و اگر بیمار باشند حتما تحت قرنطینه قرار خواهند گرفت.

مشمولان و خانواده‌هایشان اطمینان داشته و هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که تمام مراکز آموزشی مجهز به بهداری بوده و به طور شبانه‌روزی پزشک معاین حضور دارد؛ حتی مجهز به روانپزشکی بوده و تشخیص شخصیت نیز انجام می‌شود.

می توان گفت تا الان هیچ مشکل و موردی در هیچ مرکز آموزشی مشاهده نشده و در حوزه بهداشت خوشبختانه امنیت کامل را داریم.

دوباره تأکید می‌کنم که تعداد سربازان مبتلا به کرونا بسیار ناچیز بوده و اکثراً آنفلوآنزا و بیماری‌هایی می‌گیرند که در مراکزی که تجمع می‌شود شایع است؛ این بیماری‌ها هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل درمان است.

* فرصت ستاد کل برای شرکت در آزمون مختص دیپلمه‌ها است

* یکی از نگرانی‌های مهم مشمولان، شرکت در آزمون‌های سراسری است. اخیراً ستاد کل برای شرکت در کنکور سراسری فرصتی برای مشمولان قائل شده؛‌ جزئیات تعویق در اعزام مشمولان کنکوری را تشریح بفرمایید؟

همه مشمولان وظیفه دیپلم که در سال 98 موفق به اخذ دیپلم شده بودند یکسال مهلت داشتند که در کنکور شرکت کنند یا برای اعزام آماده شوند.

امسال که مهلت یکساله آنها به اتمام رسیده به دلیل تعویق در اجرای آزمون کنکور سراسری نمی‌توانستند بیشتر از یکسال صبر کرده و در کنکور شرکت کنند بنابر این ستاد کل به آنها مهلت داد تا در کنکور سراسری شرکت کنند.

این افراد بعد از انجام کنکور سراسری حداکثر یک هفته فرصت دارند تا خودشان را به پلیس + 10 معرفی کنند تا اعزام شوند.

* اگر مشمولان دیپلمه بعد از کنکور سراسری و فرصت یک هفته‌ای خود را معرفی نکنند چه سرنوشتی خواهند داشت؟

اگر این دسته از مشمولان بیش از یک هفته توقف کرده و خودشان را معرفی نکنند مشمول غایب محسوب می‌شوند؛ هنگامی که نتایج کنکور اعلام شد در صورت قبولی نمی‌توانند وارد دانشگاه شده ، ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهند؛ بنابر این حتماً باید در مهلت یک هفته‌ای بعد از آزمون کنکور سراسری خود را معرفی کرده و آماده اعزام شوند.

* ‌در صورت قبولی تکلیف دانشگاه و خدمت سربازی‌شان چه می‌شود؟

اگر این افراد در کنکور سراسری قبول شده و در حین خدمت باشند از خدمت ترخیص شده و وارد دانشگاه می‌شوند.

*فرصت ستاد کل برای داوطلبان ارشد و دکترا نیست/ مشمولان بعد از فرصت یکساله خود را معرفی کنند

* فرصت ستاد کل آیا شامل داوطلبان آزمون‌های ارشد و دکترا هم می‌شود؟

ذکر این نکته ضروری است که این موضوع فقط برای کنکور سراسری و دیپلمه‌هاست و شامل بقیه کنکورهای دکترا، ارشد و ناپیوسته نمی‌شود.

دوباره باید تأکید کنم که فرصت ستاد کل صرفا برای کنکور سراسری است و سایر امتحانات سراسری مثل ارشد، دکترا،‌کاردانی و فنی و حرفه‌ای در شمولش نیست.

طبق قانون فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام یک سال مهلتشان باید به سربازی بروند و می‌توانند در حین سربازی در کنکور شرکت کنند.

همه مشمولان وظیفه در هر مقطعی که فارغ‌التحصیل شده‌اند یکسال مهلت دارند تا در هر امتحانی شرکت کنند اما در پایان یکسال باید وارد چرخه اعزام شده و خود را  به پلیس +10 معرفی کنند؛ اگر این اتفاق نیفتد و از یکسال بگذرد و خودشان را معرفی نکند مشمول غایب محسوب شده و محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی همچون خروج از کشور و استخدام را خواهند داشت.

با توجه به اینکه جوانان کنکوری هم اکنون درگیر درس و مطالعه بوده و اخبار را پیگیری می‌کنند ذکر این مطالب ضروری است چرا که بعداً مراجعه کرده و می‌‌گویند جهل به قانون داشته و نمی‌دانستیم فلان تاریخ باید مراجعه کنیم و دچار مشکل می‌شوند؛‌از سوی دیگر ما هم نمی‌توانیم از قوانین عدول کرده و دائماً‌  آنها را عوض کنیم چرا که مواردی که به کل کشور ابلاغ می‌شود باید اجرا شود و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛ بنابر این الزامی است که داوطلبان کنکور به این موضوع توجه داشته باشند که در پایان فرصت یک هفته‌ای بعد از آزمون سراسری خود را به پلیس +10 معرفی کرده تا در شمول مشمولان غایب قرار نگیرند.

گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس با درج موضوعاتی با عناوین «بررسی اجرای طرح خرید سربازی»، «اجرای قانون غیبت سربازی مانع استفاده از کسری خدمت»‌، «تعویق اعزام سربازی داوطلبان مشمول کنکور»، «درخواست تعویق اعزام سربازی به علت تعویق کنکور»، پیگیری این موارد را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین