ورود طرح زوج و فرد به مدارس!

گروه اجتماعی الف،   3990403003

قرار است در سال تحصیلی آینده، دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور یابند.

به گزارش فارس، سال تحصیلی جاری برای دانش‌آموزان با تمام فراز و نشیب‌هایش پایان یافته است و برای برخی هم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود البته سال تحصیلی در اصل تا پایان شهریور ادامه دارد اما اکثر دانش‌آموزان، در خرداد قبول می‌شوند و نیاز به امتحانات شهریور ندارند.

سال تحصیلی 99ـ1398 به متفاوت‌ترین سال تحصیلی در بین سال‌های گذشته تبدیل شده است؛ سالی که دانش‌آموزان تعطیلات طولانی مدت را به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، تجربه‌ کردند و کلاس‌های درسشان به جای مدرسه، در خانه تشکیل شد؛ به عبارت دیگر دانش‌آموزان امسال درس‌ها را جور دیگر فرا گرفتند و آموزش تلویزیونی و مجازی باب شد.

هرچند که آموزش‌های تلویزیونی و مجازی، نقاط ضعف و مشکلات خاص خود را داشت اما در نهایت توانست باری را هر چند کوچک یا کم، از روی دوش نظام تعلیم و تربیت بر دارد؛ در هر حال سال تحصیلی جاری با تمام این اتفاقات به روزهای پایانی نزدیک شده است و آموزش و پرورش به دنبال برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید است.

مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت درباره سال تحصیلی جدید و برنامه‌های این وزارتخانه، با توجه به اینکه تکلیف کرونا مشخص نیست و احتمالاتی از تداوم آن وجود دارد، سناریوهای مختلفی را مطرح کردند.

سال تحصیلی 99ـ1398 به متفاوت‌ترین سال تحصیلی در بین سال‌های گذشته تبدیل شده است

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 14 خرداد درباره وضعیت آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: «با توجه به اینکه پیش‌بینی دقیق از وضعیت سال تحصیلی آینده نیست، ناگزیر هستیم گزینه‌ها مختلف را مورد بررسی قرار دهیم؛ یکی از گزینه‌ها این است که اگر زودتر به شرایط ایمن برسیم و مسؤولان بهداشت اجازه دهند شاید سال تحصیلی را زودتر از موعد همه ساله آغاز کنیم تا زمانی که خطری کسی را تهدید نمی‌کند حداکثر استفاده را ببریم».

وی اضافه کرد: «در حال بررسی این امکان هستیم که اگر برای مدت طولانی با  ویروس کرونا مواجه باشیم، چه درس‌هایی را باید الزاماً حضوری برگزار کنیم و چه درس‌هایی را می‌توانیم از طریق بستر مجازی آموزش ارائه کنیم؛ اگر ناگزیر باشیم، شاید زمان حضور دانش‌آموزان را به گونه‌ای پیش‌بینی کنیم یک عده‌ امروز و عده‌ای روز بعد در کلاس حاضر شوند و همه تلاشمان این است که کمترین آسیب متوجه آموزش دانش‌آموزان و تحصیل آنها باشد».

شرایط سال تحصیلی آینده وزارت آموزش و پرورش بستگی به وضعیت کرونا در کشور دارد و بر این اساس ستاد مقابله با کرونا امکان تصمیم‌گیری دارد؛ رئیس‌جمهور 31 خرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: «آموزش و پرورش از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند، البته این اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کند. تعطیلی پنج شنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاس‌ها خلوت‌تر باشد».

باید بین هر دانش‌آموز در کلاس درس فاصله یک تا 2 متر رعایت شود و با توجه به تراکم دانش‌آموزی بالا که در برخی مدارس بیش از 30 تا 40 نفر است، رعایت نکات ایمنی سخت به نظر می‌رسد

این موضوع به این معناست که سال تحصیلی آینده دو ماه دیگر آغاز می‌شود و دانش‌آموزان بعد از 2 ماه تعطیلی تابستانی، به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند؛ اما قرار است سال تحصیلی آینده چگونه آغاز شود و آیا آموزش و پرورش می‌تواند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند؟

از جمله نکات در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی است و باید بین هر دانش‌آموز در کلاس درس فاصله یک تا 2 متر رعایت شود و با توجه به تراکم دانش‌آموزی بالا که در برخی مدارس بیش از 30 تا 40 نفر است، رعایت نکات ایمنی سخت به نظر می‌رسد.

 آموزش و پرورش تلاش کرد که در برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند اما در سال تحصیلی جدید فقط دانش‌آموزان 2 پایه در مدارس حضور ندارند بلکه دانش‌آموزان تمام پایه‌ها حضور دارند و رعایت نکات بهداشتی، سخت به نظر می‌رسد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اول تیر در حاشیه بازدید از حوزه امتحان نهایی دبیرستان ماندگار البرز تهران، اظهار کرد: «در شرایط کنونی، سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کردیم در فضای آموزشی آینده، آموزش‌های ترکیبی در دستور کار است بنابراین ممکن بخشی از آموزش‌ها در فضای مجازی و بخشی در مدرسه ارائه شود».

 دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت

وی، فلسفه دایر بودن مدارس در روزهای پنج‌شنبه را اجرای طرح سه روز، سه روز برای ورود دانش آموزان به مدرسه توصیف کرد و اذعان کرد: «بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا، روزهای پنج‌شنبه نیز مدارس دایر است و این موضوع باهدف مدیریت ورود دانش آموزان به مدرسه صورت می‌گیرد لذا طرح زوج و فرد اجرا می‌شود بدین معنی که دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت».

حاجی‌میرزایی ادامه داد: «در مناطق سفید و دارای جمعیت کم‌دانش‌آموزی مدارس روال عادی را طی خواهند کرد البته استفاده از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها حتی در شرایط سفید، تداوم خواهد داشت و فیلم‌های تدریس باکیفیت معلمان در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین برگزاری آزمون‌های هماهنگ در کشور از طریق فضای مجازی ظرفیت خوبی است که باید موردتوجه قرار گیرد».

البته آموزش و پرورش هنوز تصمیم قطعی اعلام نکرده است و موارد اعلام شده در حد سناریو است و باید دید که تا دو ماه آینده، چه برنامه‌ای به قطعیت می‌رسد؛ در هر حال آموزش و پرورش به قطعیت در نظر دارد که در سال آینده از روش حضوری، مجازی و تلویزیونی به صورت ترکیبی استفاده کند و بسته آموزشی کاملی را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین