تغییر مکانیزم انتخاب دبیران کمیسیونهای مجلس/عزل ۳۰ دبیر و انتخاب براساس آزمون

گروه سیاسی الف،   3990403002

با تصمیم هیئت رئیسه مجلس یازدهم مکانیزم انتخاب دبیران کمیسیونهای تخصصی مجلس تغییر کرد و در همین راستا ۳۰ دبیر کمیسیونها روز شنبه عزل شده و بزودی دبیران جدید کمیسیونها با برگزاری آزمون انتخاب می شوند.

به گزارش خبرنگار الف، مجلس شورای اسلامی 15 کمیسیون دار که عبارتند از: کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون اصل 90، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون انرژی، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون امور داخلی و شوراها، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، کمیسیون عمران،  کمیسیون قضائی و حقوقی و کمیسیون آئین نامه داخلی.

هر یک از این کمیسیونها 2 دبیر دارد. دبیر نظارت و دبیر تقنینی.

تا کنون انتخاب دبیران این کمیسیونها بر اساس معیار خاصی نبوده و با نظر روسای کمیسیونها از بین کار کنان مجلس و یا کارمندان دیگر انتخاب می شدند.  پایان دوره مجلس پایان کار این دبیران نبود و چه بسا با تشکیل کمیسیون در مجلس جدید آنها با نظر رئیس کمیسیون به فعالیت خود ادامه می دادند.

اما در دوره مدیریت مجلس یازدهم با تصمیم هیئت رئیسه مجلس، قرار است  ساز و کار  جدیدی برای انتخاب دبیران در نظر گرفته شود.

بر اساس اطلاع خبرنگار الف از مجلس، از این به بعد انتخاب دبیران کمیسیونهای مجلس با برگزاری آزمون داخلی از بین کارکنانی که دارای مدرک فوق لیسانس و حداقل سه سال سابقه کار در مجلس باشند، خواهد بود.

همچنین با این تصمیم هیئت رئیسه مجلس یازدهم دیگر یک فرد نمی تواند مادام العمر دبیر یک کمیسیون مجلس باشد بلکه مدت زمان تصدی دبیری کمیسیون 2 سال است و پس از آن مجدد آزمون برگذار می شود و هر فرد بیش از هشت سال هم نمی تواد دبیر کمیسیون های مجلس باشد.

در همین راستا 30 دبیر کمیسیونهای مجلس روز شنبه 31 خرداد از سمت خود برکنار شدند و در وبگاه منابع انسانی مجلس اعلام شده که کارکنان داوطلب مجلس برای شرکت در آزمون دبیری کمیسیون ثبت نام کنند که در همین راستا افراد دارای شرایط در روزهای گذشته برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند.

یکی از دلایل برکناری این دبیران و تعیین ساز و کار مشخص در مجلس یازدهم برای تعیین دبیران، دخالت و تاثیر گذاری این دبیران در روند اجرایی، انتخابات هیئت رئیسه کمیسیونها و بررسی طرح ها و لوایح در این کمیسیونها بوده است.


انتخابات هیئت رئیسه کمیسیونهای مجلس یازدهم روز یکشنبه اول تیر برگزار شد و چند ساعت قبل از این انتخابات، دبیران این کمیسیونها که از مجلس دهم به فعالیت خود ادامه می داند، از کار خود برکنار شده و اجازه ورود به کمیسیون ها هیچ  به دبیران داده نشد.