کوتاه شدن زمان بستری بیماران کرونا با داروهای کمک‌کننده طب سنتی

گروه سلامت الف،   3990402014

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، با اشاره به نتایج امیدبخش داروهای طب سنتی "کمک کننده" به درمان کرونا در کشور، از کوتاه شدن زمان بستری مبتلایان به کووید۱۹ به دنبال مصرف این داروها (همزمان با سایر درمان‌های اصلی) خبر داد.

دکتر علیرضا عباسیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نتایج کارآزمایی بالینی داروهای طب سنتی برای "کمک" به درمان بیماری کووید۱۹، تاکنون امیدبخش بوده است، گفت: البته قصد داریم تا انتشار مقالات و نتایج دقیق کارآزمایی صبر کنیم تا دقیق‌تر با مردم صحبت کنیم.

وی درباره نتایج فعلی به دست آمده درخصوص این داروها، افزود: در حالی که به طور میانگین بیماران کرونایی حدود پنج روز در بیمارستان بستری بودند، بیماران مورد مطالعه ما که از داروهای طب سنتی هم در کنار سایر درمان‌های اصلی استفاده می‌کردند، دو روز زودتر از بیمارستان مرخص شدند. همین موضوع از آنجایی که هزینه‌های بخش سلامت را کاهش می‌دهد بسیار حائز اهمیت است.

عباسیان با بیان اینکه برخی علائم بیماری کووید ۱۹ به دنبال مصرف این داروها سریع‌تر بهبود یافته است، تاکید کرد: البته این کارآزمایی خیلی سخت انجام شده است. متاسفانه بستر برای انجام تحقیقات طب ایرانی در تمام زمینه‌ها فراهم نیست، زیرا عموما طب نوین در مراکز درمانی برقرار است و حس عدم اطمینان نسبت به تدابیر، داروها و دستورات طب ایرانی وجود دارد. این عدم اطمینان سبب می‌شود یک مرکز پژوهشی که بودجه پژوهشی محدودی هم دارد، ترجیح دهد آن بودجه را برای پژوهش‌های رایج طب نوین صرف کند. یا در مواردی که حساسیت مردم نسبت به بیماری زیاد است، احساس ریسک نسبت به طب سنتی پدید می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در طب رایج تکیه بر دستورات بین‌المللی است، ادامه داد: از این رو هر اتفاقی بیفتد، پاسخی برای آن در قانون وجود دارد در صورتی که برخی درمانگران تصور می‌کنند اگر درمان طب سنتی را در پیش بگیرند، بیم آن را دارند که حال بیمار بدتر شود یا شکایتی رخ دهد. همین موضوع سبب می‌شود مدیران و درمانگران چندان وارد حوزه درمان طب سنتی نشوند، ولی با وجود این محدودیت‌ها و شرایط اندکی که فراهم شد، طب ایرانی خوش درخشید و مجموعه‌ای فراهم شد تحت عنوان برنامه ملی پیشگیری و درمان‌های کمکی طب ایرانی برای کرونا که به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شد.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، با بیان اینکه دستورات قید شده در این برنامه ملی مستند بر شواهد بالینی است، اظهار کرد: این دستورات که در حالت مشابه اجرا شده است توانسته پاسخ مناسب بگیرد. امیدواریم موج دوم کرونا وجود نداشته باشد، اما اگر خدایی نکرده چنین موجی در راه باشد، امیدواریم به پشتوانه نتایج این طرح‌های تحقیقاتی، اعتماد بیشتری به طب سنتی جلب شود و دستان ما برای خدمت رسانی به مردم بازتر شود.

وی با تاکید بر اینکه کارآزمایی بالینی داروهای طب سنتی در زمینه کمک به درمان بیماری کووید۱۹ با رضایت کتبی بیمار آغاز می‌شود، تصریح کرد: تمام استانداردهای یک‌پژوهش‌ اجرا می‌شود و درمان با این روش با کسب رضایت بیمار یا خانواده او آغاز شده است.  

عباسیان با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد همه‌ روش‌های سنتی کمک کننده به درمان کرونا پاسخ مثبت بگیرند، گفت: بیماری کووید ۱۹ بسیار قوی است و از طرفی ما هم در طب سنتی به دلیل برخی حساسیت‌ها و محدودیت‌ها نمی‌توانیم روش‌های قوی این طب را اجرا کنیم.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین