پایان سراب برجام؛ لطفا با یک عذرخواهی خوشحالمان کنید

محسن کریم‌پور،   3990401121 ۲۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
پایان سراب برجام؛ لطفا با یک عذرخواهی خوشحالمان کنید

چند روز از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذرد. با تصویب این قطعنامه به نظر می‌رسد پرونده هسته‌ای ایران دوباره به نقطه صفر بازگشت و برای حل آن مجددا باید از این نقطه  شروع کنیم.

با این اتفاق چند پرسش اساسی از روحانی و ظریف شکل گرفته است. یک‌بار سیر ماجرا را از سال ۹۲ مرور کنیم. در سال ۹۲ حسن روحانی با شعار رفع تحریم‌ها و بلدبودن دیپلماسی توانست از مردم رای بگیرد. پس از آن تیم مذاکره‌کننده با مسئولیت ظریف تشکیل شد و ایشان مشغول مذاکره با ۵+۱ شدند.

در این مدت حسن روحانی و دولتمردان او بارها بر ضرورت رفع تحریم‌ها برای بهبود اقتصاد کشور تاکید کردند. عمده استدلال ایشان این بود که با از بین رفتن تحریم‌ها می‌توان سرمایه خارجی جذب کرد و بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توان هیچ کاری کرد. حتی کار به جایی رسید که رئیس‌جمهور حل مشکل آب را هم به رفع تحریم‌ها ارتباط داد.

دستاورد حدود دو سال مذاکره، توافقنامه‌ای به عنوان برجام شد. از روز نخست امضای این توافق، موضوع مهمی که توسط برخی از سیاستمداران مطرح شد تعادل میان داده و ستانده در این توافق بود. این افراد مدعی بودند آنچه ما متعهد به انجام آن شده‌ایم بسیار فراتر از چیزی است که طرف مقابل قرار است انجام دهد.

منتقدان برجام می‌گفتند تضمین‌های کافی برای اجرای تعهدات طرف مقابل وجود ندارد و تعهدات ما نقد و تعهدات طرف مقابل نسیه است. با تجربه‌های گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد آمریکا و اروپا به تعهدات خود پایبندی نشان نمی‌دهند.

همین اتفاق هم رخ داد. در همان یک‌ سالی که برجام در زمان اوباما اجرا شد، آمریکا با نهایت حیله‌گری و با تطمیع و تهدید بانک‌ها و شرکت‌های مختلف عملا تعهدات خود را زیرپا گذاشت و عملا مانع از این شد که تحریم‌های مالی برچیده شود. پس از اوباما هم ترامپ رسما از برجام خارج شد و همه تحریم‌ها را برگرداند.

متاسفانه هیچ راهی برای شکایت از آمریکا به‌دلیل خروج از برجام در این توافقنامه پیش‌بینی نشده بود و دستگاه دیپلماسی دولت روحانی مجبور شد دل به اروپایی‌ها ببندد. اما اروپاییان هم هیچ‌کدام از تعهدات خود را اجرا نکردند تا اینکه در سالگرد خروج آمریکا از برجام ایران کاهش تعهدات خود را آغاز کرد.

اکنون و در حوالی پنجمین سالگرد برجام شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ای بر ضد ایران به پیشنهاد سه کشور اروپایی تصویب کرد و عملا پرونده ایران را به نقطه آغاز برگرداند.

با مرور این وقایع به نظر می‌رسد از روز نخست نگاه دولت به برجام مشکل داشته است. از همان ابتدا به برجام به‌عنوان یک متن مقدس نگاه شد. این نگرش باعث بروز دو اتفاق شد. اولا حول برجام یک دوقطبی سیاسی شکل داده شد. دولت انتقادات به برجام را به مخالفت سیاسی جناح منتقد دولت تقلیل داد و همین مسئله موجب شد انتقادات شنیده نشود.

تاثیر دومی که نگرش دولت به برجام باقی گذاشت این بود که دولت نتوانست پس از شکست این توافقنامه برخوردی معقول داشته باشد و متاسفانه علی‌رغم شکست، همچنان بر آن اصرار ورزید. فراموش نمی‌کنیم که ظریف در یکی دو سال گذشته گفته بود که اگر باز هم به عقب برگردد برجام را با همان وضعیت امضا خواهد کرد.

به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اولین اقدام، پذیرش نقاط ضعف برجام و حتی عذرخواهی از ملت بابت این ضعف‌هاست. اکنون بر همگان عیان شده است که برجام توافقنامه‌ای نامتوازن بود و عملا دیدیم طرف مقابل هر چه خواست انجام داد و ما هم هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم.

در ادامه به نظر می‌رسد برای پیشبرد پرونده هسته‌ای و مهم‌تر از آن ارتباط آنها با وضعیت اقتصاد کشور نیازمند یک طرح ابتکاری جدید هستیم. چرا که تاکنون دو با مسیر مذاکره و توافق را رفته‌ایم و هر دو بار چیزی جز شکست نصیبمان نشده است؛ یک‌بار بین سال‌های ۸۲ تا ۸۴ و یک بار هم تجربه برجام.

در هر دو نوبت طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد و ما با دست خالی نظاره‌گر اقدامات خصمانه آنها بودیم. برای برون‌رفت از این چرخه باطل باید فکری جدید و طرحی جدید اندیشیده شود؛ طرح جدیدی که بعید است دولت کنونی علاقه‌ای به دنبال‌کردن آن داشته باشد.

 

دیدگاه کاربران

علی۱۴۹۲۲۱۳۰۰:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲
در هر دو تجربه نا موفق مذاکره کسی مشترک نیست الا فرد رییس جمهور فعلی
ناشناس۱۴۹۲۴۹۳۰۹:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲
تنها کار درست و قابل تقدیر دستگاه دیپلماسی ایران در چند دهه اخیر، مذاکره با قدرتهای جهانی و توافقنامه برجام است.
ناشناس۱۴۹۲۵۲۷۰۹:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
امروز تمام برخورد آمریکایی‌ها در تشدید تحریم و خروج از برجام خلاصه می‌شود اما با توجه به تجربیات انقلاب اسلامی، تحریم‌ها نتوانستند خللی در حرکت ما ایجاد کنند. ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است.
ناشناس۱۴۹۲۵۴۸۰۹:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
حرکت رو به جلو یا حرکت رو به عقب ! یه نگاه به اوضاع مردم بکن ؟! بیکاری و فقر و فساد و تورم ....
ناشناس۱۴۹۲۵۸۴۰۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲
بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد
ناشناس۱۴۹۲۶۷۳۱۰:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲
در این موقعیت حساس اقتصادی باید مردم از ریخت و پاش‌ها دوری کنند و سیاست تعمیر را به جای تعویض برگزینند
ناشناس۱۴۹۲۶۷۶۱۰:۴۲:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲
دشمني استكبار با جمهوري اسلامي برخاسته از ذات غارتگر سلطه طلبانه اوست.
ناشناس۱۴۹۲۶۸۳۱۰:۴۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۲
ایران راهی را آغاز کرده است که به آن ادامه خواهد داد و به هیچ‌وجه از موفقیت‌های حاصله و حق خود عقب‌نشینی نمی‌کند
ناشناس۱۴۹۲۶۹۹۱۰:۵۰:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
با وجود این‌همه دشمنى، این‌همه تبلیغات، این‌همه تهاجمهاى خصمانه و بدخواهانه، ملت ایران در طول این سالها با همه‌ى وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگى خود را در عرصه‌هاى گوناگون علمى و اجتماعى و سیاسى و اقتصادى نشان داده و اثبات کند.
پارس اباد۱۴۹۲۷۲۷۱۱:۰۴:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲
معضلات و مشکلات کنونی همگی بخاطر عدم توجه به ظرفیت های داخلی و دل بستن به کد خدا میباشد و نیز بی عرضه گی و بی حالی بعضی از مسئولان .
ناشناس۱۴۹۲۶۲۵۱۰:۱۴:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲
پس دلار ۲۰ تومنی رو چی تنظیم کرده؟
ناشناس۱۴۹۲۷۴۷۱۱:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
ببینید که آش چقدر شور شده که امروز حتی اردشیر زاهدی هم به آمریکا و غرب اعتماد ندارد.
ناشناس۱۴۹۳۲۴۰۱۵:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۲
دلار 20 هزار تومانی و سکه 8 میلیونی و پراید 100 میلیونی همان گلابی برجام است.
جوادیان۱۴۹۲۶۴۰۱۰:۱۹:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
دلار با برجام شد ۱۹هزار! اما برخی ماها عادت داریم به مردم خسارت بزنیم و عذرخواهی نکنیم و طلبکارهم باشیم
ناشناس۱۴۹۲۷۵۳۱۱:۲۰:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲
پای تحریم های فلج کننده را محمود جوون با تشبیه کردن قطع نامه های شورای امنیت به ورق پاره به ایران باز کرد.
مرتضی۱۴۹۲۹۴۴۱۳:۱۲:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲
پای تحریم را فتنگراهای سبز و نامه عده ایی از سران اصلاح طلب به آمریکا (درخواست فتنه گرها از اوباما که ایران را تحریم کنید) باز کرد
ناشناس۱۴۹۳۱۹۵۱۵:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۴۹۳۲۴۲۱۶:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۱۴۹۲۶۸۰۱۰:۴۳:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۲
تنها تجربه مردم عادی روز به روز بدبخت تر شدن است! هر روز از یک سقف، یک سفره، یک امید، یک فرزند ... دور تر شده شده ایم
ناشناس۱۴۹۲۶۹۰۱۰:۴۶:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲
درست است که در تحریم‌ هستیم اما این چیز جدیدی نیست باید از تجریه‌ها استفاده کرد و آنها را به کار بست.
ناشناس۱۴۹۲۶۹۴۱۰:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
اين انقلاب ميراث و مقدمه تکميل رسالت انبياست و به همين دليل روشن است که سينه به سينه همه مستکبران عالم و درگير با جبهه کفر خواهد بود.
محمد افضلی۱۴۹۲۹۶۶۱۳:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲
دوست عزیز فکر کنم شما ایران زندگی نمیکنی یا احیانا جیبت مثل اینا پرشده لطفا یه سری تو بازار بزن ببین تحریم ها چه برسرمردم اورده
ناشناس۱۴۹۳۲۴۶۱۶:۰۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی هم که تحریم بانکی و نفتی نبودیم قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم رکورد زد.
ناشناس۱۴۹۳۳۲۸۱۷:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲
تحریم ها حاصل سالها سیاست غلط سیاست کشور ماست نه این برجام که داروی مسکنی بود برای مشکل راهبردی ایران
الياس۱۴۹۲۵۹۴۰۹:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲
مذاكره درست با قدرتهاي جهاني قابل تقدير است، اما به شرطي كه: در مذاكره فقط نگفته باشيد: چشم، بله قربان. نياز به گرفتن تضمين براي منافع ملي ضروري بود، تورم شديد و دلار 20هزار تومان يكي از آسيبهاي آن است كه ما مردم از عملكرد شما دولتيها گرفتارش شديم. تركمنچاي هم مذاكره با قدرت جهاني و برجامي بود.
ناشناس۱۴۹۲۶۶۴۱۰:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲
آدم بر اساس توانمندیهایش یا صلح می کند، یا جنگ. شما فقط با تحریم شدن و یا احیانا جنگ موافق هستید!
مهسا۱۴۹۲۷۸۱۱۱:۴۲:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
اروپا پای قطعنامه ضدایرانی امضا میزند ما فقط توییت میزنیم!؟
ناشناس۱۴۹۳۲۰۲۱۵:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲
جایگزین عدم مذاکره جنگ نبوده و نخواهد بود.
ناشناس۱۴۹۲۶۶۵۱۰:۳۸:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲
در شرایط فعلی از هر اقدامی علیه ایران کوتاهی نمی‌کند و تا سرحد ناجوانمردی و ظلم ملت ایران را در تحریم قرار داده است. تنها راه شکست تحریم‌ها مقاومت است و اگر با دشمنان مذاکره کنیم نشان از تأثیرگذار بودن تحریم‌ها دارد و تقاضاهای دیگری از ما خواهند داشت. اگر دشمنان بدانند تحریم‌ها در مواضع جمهوری اسلامی ایران تغییری نداشته پیشنهاد مذاکره می‌دهند و شرایط ما را می‌پذیرد
ناشناس۱۴۹۲۶۷۰۱۰:۴۰:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
رابطه الان بین ما و چین از ترکمنچای هم بدتر است.
ناشناس۱۴۹۲۶۷۷۱۰:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
احسن! دشمن و سرکرده آن آمریکا باید بداند ایران از حق مسلم خود در هیچ زمینه‌ای کوتاه نخواهد آمد.
ناشناس۱۴۹۲۶۸۵۱۰:۴۴:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
در41 سال گذشته ملت فهیم و کشور عزیز ما، بی‌وقفه در معرض توطئه همه قدرتهای جهانی بوده است اما به فضل الهی تلاش همه سلطه گران برای بیرون کردن ملت ایران از صحنه این بار نیز قطعاً و یقیناً ناکام خواهد ماند.
ناشناس۱۴۹۲۶۹۲۱۰:۴۷:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر ما پايبند به اصول باشيم، همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها آمريکاست، درگير خواهيم بود.
ناشناس۱۴۹۲۷۰۱۱۰:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
آمریکا با فریبکاری درعین حالی که تهدید نظامی می‌کند و تحریم‌های یک جانبه را نیز اعمال می‌کند سخن از مذاکره به میان می‌آورد و این مسأله غیرعقلائی قطعاً مورد قبول ایران نیست و ما همانگونه که در سخنان رهبر معظم انقلاب ترسیم شد اهل مذاکره منطقی و عقلانی هستیم اما اهل مذاکره با قدرتی که در لباس ابرقدرتی پشت میز مذاکره بنشیند نیستیم
ناشناس۱۴۹۲۹۹۲۱۳:۳۷:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲
ددار بیست هزار تومانی و تورم و توسعه نیافتگی بیکاری نتیجه ندانم کاری خیلی از مسئولان است وگر نه برجام
ناشناس۱۴۹۳۰۰۵۱۳:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲
کاملا موافقم
ناشناس۱۴۹۲۶۱۱۱۰:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲
تقدیرش برااینه ک قیمت دلاروسکه و ماشین و زمینواملاک امثال شماهاچندده برابرشد
ناشناس۱۴۹۲۶۶۷۱۰:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲
باید باور کنیم که جنگ اقتصادی است و باید تمام عیار در مقابل دشمنان ایستادگی کرد. نظام اشتباه مدیریتی در مباحث اقتصادی ندارد و باید با ایستادگی و مقاومت از این جنگ نیز سرافرازانه خارج شویم
ناشناس۱۴۹۲۶۷۲۱۰:۴۱:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲
مشخص است که دارایی های چه طیف هایی چندین برابر شده است!
ناشناس۱۴۹۲۶۸۶۱۰:۴۴:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲
صرف مؤمن بودن برای تحقق وعده پیروزی بر مستکبرین کافی نیست بلکه مجاهدت و صبر هم لازم است.
ناشناس۱۴۹۲۶۹۵۱۰:۴۸:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲
ان وقت توافق سعادت اباد که همین ها هم ان را به سرانجام رساندن در کدام تاریخ پر افتخار شما هست؟ تاریخ بخوان تا رو دست نخوری و چشم و چراغ اینده باشد
الیا۱۴۹۲۸۷۶۱۲:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
کاری که هیچ نتیجه ای به ارمغان نياورد
ناشناس۱۴۹۲۸۸۶۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
خداوکیلی تعطیلی.برجام فقط بازی بود وهربرجامی فقط بازیه.قدرتهای جهانی دنبال منافع ازسمت تهران ولاغیر اسمش استثمار نوین وجدیده همون باج دادن وامتیاز دادن بهشونه شکلش عوض شده بخاطر منابع وثروت نفت گاز معادن مختلفیکه ایران داره حق حسابو باید بدیم از نظر اونا مثل عربستان امارات کویت قطر بحرین اونا این میخان وغیره این به چیزی فکر نمیکنن چطور دوسال پیش خود روحانیم گفت اروپایا میگن ی چیزی آمریکا بدید سرته کار جمشه یعنی همون باج هستش که پشت بندش اروپایا بیان .آره برادرداستان اینه واون آشغالا غیر این فکر نمیکنن وابزار فشارشون سازمان ملل خودشون .ان پی تی خودشون هستش .سویفت خودشون هستش.وجدیدادهم کل حسابهای بانکی دنیا رو با اف ای تی اف وسی اف تی میخان کنترل کنن راه تنفس دنیا رو میخان بگیرن
ناشناس۱۴۹۳۰۵۵۱۴:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
دولت و حامیانش ۷ سال است که همگی در خواب خوش بسر می برند
ناشناس۱۴۹۲۵۰۶۰۹:۱۱:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲
آمریکا و اروپا بد! روسیه و چین خوب! تا موقعی که این کشور با این سرمشق ها جلو می رود، مردم رنگ آسایش را نخواهند دید.
ناشناس۱۴۹۲۶۸۱۱۰:۴۳:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲
امروز ایران با اقتدار در تمام زمینه‌ها از چنان صلابتی برخوردار است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند.
ناشناس۱۴۹۲۶۸۷۱۰:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
این قدرتهای زورگو که به دروغ نام خود را جامعه جهانی می گذارند، تلاش دارند جمهوری اسلامی ایران را از پشتوانه مردمی خود محروم کنند.
ناشناس۱۴۹۳۰۳۲۱۴:۰۰:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲
با کدوم سر مشق جلو بریم تا شماها راضی بشبن؟؟؟
ناشناس۱۴۹۲۵۱۰۰۹:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲
آمریکا بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم،ممکن است التهابات ارزی ما را لحظاتی دچار نگرانی کند اما جامعه ما سرشار از ثروت است.
ناشناس۱۴۹۲۵۵۱۰۹:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
لحظاتی ؟؟؟؟؟!!!! دلار به تدریج شده 20 هزار تومان ! ارزش پول ملی را که نگم بهتره شما خوبی ؟؟؟
ناشناس۱۴۹۲۶۹۷۱۰:۴۹:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
استکبار به سرکردگی شیطان بزرگ از ابتدای انقلاب آرزو دارد که ملت ایران خسته شود اما باید بداند که این ملت ایران است که آنها را خسته خواهد کرد.
ناشناس۱۴۹۲۶۴۵۱۰:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
این ثروت کو؟ چرا فقط به دست امثال شما میرسه؟
ناشناس۱۴۹۳۱۳۹۱۵:۰۴:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲
التهاب ارزی لحظاتی ؟؟!!
ناشناس۱۴۹۲۵۱۷۰۹:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲
امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد. این مربوط به فلسفه سیاسی آمریکاست که شکست خورده است.
ناشناس۱۴۹۲۶۲۸۱۰:۱۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
واقعا ساده لوح است روحانی در خوشبینانه ترین حالت
مهران۱۴۹۲۷۹۳۱۱:۵۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
اولا اینها هیچ وقت عذرخواهی نمیکنند ثانیا فقط عذرخواهی؟ پس اون همه سکه ای که گرفتن چی ؟ اون قضیه که زنگنه رسما تو مراسمی گفت به ظریف گفتم برجام رو نهایی کنی به ازای هر جمله اش بهت پول میدم چی؟
ناشناس۱۴۹۲۷۳۰۱۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
دست اورد برجام از زبان جان بولتون به نقل از کتابش: ...تهران با رهایی از بند تحریم‌ها و بهره مند شدن از انتقال ۱۵۰ میلیون دلار پول پالت در هواپیماهای باری و آزاد شدن حدود ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی در سطح جهان، دوباره فعالیت خود را ادامه دادند
ناشناس۱۴۹۳۱۵۰۱۵:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
خخخخخ پس چرا دلار شد 20 تومن؟ 150 میلیارد رو تو 2 سال چه کردبد که دلار سال 97 شد 20 تومن؟
ناشناس۱۴۹۳۲۱۶۱۵:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲
این 150 میلیارد دلار کجا هدر رفت که اوضاع مردم بدتر از قبل از برجام شد ؟!
مهندس جنت شهری۱۴۹۲۹۵۵۱۳:۱۷:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
وقتی عقلانیت نیست نتیجه ان میشود این نگرش...ایا در مسیله ترورر شهید سلیمانی هم دولت مقصر است...با نگرش شما باید ایران با ترورر ناجوانمردانه ایشان تمام پایگاههای امریکا را با خاک یکسان میکرد پس چرا اینکار را نکرد....الان که مجلس یکدست در اختیار شماست پس مصوب کند که از برجام خارج شویم....نگارنده فقط در اندازه فهم خودش تحلیل کرده نه مصالح نظام...
ناشناس۱۴۹۳۲۱۱۱۵:۴۲:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲
خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام بود.
ناشناس۱۴۹۲۹۶۵۱۳:۲۲:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲
ایا در حال حاضر ترامپ به خاطر بدجام از برجام خارج شد ؟ ایا به خاطر ب جام ما را تهدید و تحریم کرده است ؟ ترامپ ۱۲ شرط گذاشته که همه انها انقلاب و انقلابی گری را نشانه رفته است . حضرت یوسف ۵۰۰۰ سال پیش گفت که ۷ سال وفور نعنت هست هفت سال قهطی . به هر حال ایدولوژی ما در تضاد با غرب هست و ما در این چهل سال اصلاح اقتصادی نداشتیم و وابسته به نفت و دلار بودیم
ناشناس۱۴۹۲۲۱۴۰۰:۱۷:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲
وقتی رو موشک شعار مینویسید دیگه از دست کسی کاری بعمل نمی اید.
ناشناس۱۴۹۲۵۱۵۰۹:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲
واقعیت‌ها می‌گوید که دشمنان ما پوسیده‌اند، ناتوانی در عمل دشمن موج می‌زند اما در عملیات روانی همچنان خود را مهیب جلوه می‌دهد و مردم ایران به خوبی این فاصله را تشخیص داده اند.
ناشناس۱۴۹۲۵۲۳۰۹:۱۶:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲
ما اقتصادمان را قوی می‌کنیم؛ زیرا قدرت خوداتکایی داشته و همه ظرفیت‌های بقا در اختیار ماست و می‌توانیم چند برابر ظرفیت کشورمان را همین امروز تغذیه کنیم.
ناشناس۱۴۹۲۵۲۹۰۹:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲
ما امروز در قدرت نظامی، ایستادگی، مقاومت، نبرد و پیروزی کم و کسری نداریم، بلکه شرایط دفاعی را برای پیروزی قاطع و آشکار فراهم کرده‌ایم نه صرفا دفاع و جلوگیری از شکست.
ناشناس۱۴۹۲۵۴۳۰۹:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲
گل فروشی ها ناپدید می شوند/ کتاب فروشی ها ناپدید می شوند/ مردم از پارک ها و حاشیه ی رودها ناپدید می شوند/ از سفره ام نان ناپدید می شود/ از خانه ام نور و گرمی ناپدید می شود/ از دلم امید ناپدید می شود/ از دست بچه ام دفتر و مداد ناپدید می شود/ اثاث خانه ام یک به یک ناپدید می شود/ دندان از دهانم ناپدید می شود/ حرف حق از زبانم ناپدید می شود/
ناشناس۱۴۹۲۷۰۳۱۰:۵۲:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
ان کسانی که به تو گفته شعار دلیل اصلی است دارد گولت می زند قربان ملاک دشمنی و یا دوستی هر نفر یا هر ملت و کشور بر اساس عملکرد است و نه حرف زدن و شعار دادن! چون رابطه کشور ها به خاطر یک نوشته و یک حرف به هم نمی خورد و یا تداوم نمی یابد
عجایب شهر۱۴۹۲۷۲۹۱۱:۰۵:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲
عذر بدتر از گناه
ناشناس۱۴۹۲۲۱۸۰۰:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲
اصلا هم سراب نبود. اما شما چشم دارید و نمی‌بینید گوش دارید و نمی‌شنوید و بی‌شک هیچ توضیحی به دردتان نمی خورد چون شما تصمیمتان را گرفته‌اید و موضعتان هم فقط سیاسی است. سیاسی که چه عرض کنم. سیاست مورد نظرشما ظریف کار بزرگی کرد. رئیس جمهور هم همین‌طور. این‌ها فقط بدشانس بودند که در خارج دشمن نادانی بر سر کار آمد و در داخل هم گیر دشمنانی چون شما افتادند. بیچاره ملتی که دلسوزانشان امثال شمای انشانویس باشه!
ناشناس۱۴۹۲۶۳۶۱۰:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۹۲۶۹۳۱۰:۴۷:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۲
بايد در مقابل فشارها ايستادگي و از اين مقطع سرافرازانه عبور كنيم و پاسخ سياستهاي خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحريم ها بدهيم.
ناشناس۱۴۹۲۷۱۴۱۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲
حتما قراداد ترکمنچای شنیدی تا حالا و همیشه از ان به بدی یاد می کنی این هم مانند همان وقتی حق و حقوق کشور را می دهید در مقابل فروش نفت خودمان و بدتر از ان کشورهای مقابل خودشان همه نوع ان را دارند افتخاری بر ان نیست و اگر این ها نمی امدن سر کار برجامی شکل نمی گرفت که باز عقب گرد کنیم به قبل از سال 92
ناشناس۱۴۹۲۹۳۵۱۳:۰۷:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲
ادبیات آشنایی مثل شانس وبی اخلاقی طرف مقابل بعداز شکست برجام خیلی رایج شده.برادر من در دیپلماسی فقط و فقط قدرت چانه زنی و توازن بین داده و ستانده در مذاکره و تفاوت بین آنها پیروزی و شکست را مشخص میکند.عنوان ادبیات بالا در جامعه سیاسی بی اخلاق امروز توسط مقامات رسمی کشور باعث خنده و دون شان دولت ایران است
ناشناس۱۴۹۲۹۹۷۱۳:۳۸:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
اروپا از ترس آمریکا وامریکا بخاطر پول اعراب وعربها بخاطر خود کم بینی درمقابل ایران هرکاری بتوانند انجام می دهند شاید ایران میتوانست از قطعنامه شورای حکام دیپلماسی را فعال و اقدام به لابی گری میکرد ولی آمریکای داخلی مجال هر عملی را گرفت خدایی آنانکه منتقد بر جام بودند منافع خودشان را می دیدند یا منافع ملی را؟
عجایب شهر۱۴۹۳۰۵۳۱۴:۰۹:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲
شانس و اقبال بد... عذر بدتر از گناه... همین منتقدینی که به قول شما موضعشان سیاسی است و تصمیم خودشان را گرفته اند ده ها بار هشدار داده بودند که اگر شانس و اقبال یار نبود آمریکا دوست نداشت پایبند باشه ما چه اهرمی برامون باقی می مونه. اما گوش شنوا کجا بود؟ ظریف و رئیس جمهور تصمیم خودشون رو گرفته بودند
ناشناس۱۴۹۲۲۲۰۰۰:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲
فرض کنیم برجامی در کار نبود الان وضعمان چگونه بو؟
ناشناس۱۴۹۲۵۰۲۰۹:۰۸:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
چندین سال زودتر به این فلاکت می رسیدیم
ناشناس۱۴۹۲۸۹۹۱۲:۵۱:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲
الزایمر هم گرفتی قبلا تحریم شده بودیم و از فلاکت داشتیم رها می شدیم ان هم تا قبل از برجام که رفتند برجام را امضا کردن و دوباره بعدش تحریم و امدیم سر نقطه اول این فلاکت مورد نظر شما
یوسف۱۴۹۳۷۲۱۲۲:۵۱:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
از چه فلاکتی داشتیم خلاص میشدیم برجام مگه چیکار کرد ؟ اصلا خدایش برجام چیه ؟ میشه بگی
ناشناس۱۴۹۲۵۲۱۰۹:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲
وقتی ملت ایران صبر کرده سختی‌ها را تحمل کرد، دشمنان‌مان را نا امید کرد.
ناشناس۱۴۹۲۶۷۹۱۰:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲
ناامید از چی؟؟؟ عمرما داره میره ما داریم تو فلاکت دست و پا میزنیم برای کسی فکر می کنی مهمه؟؟؟
ناشناس۱۴۹۲۵۳۹۰۹:۲۲:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
جنگ با آمریکای جنایتکار، رژیم پلید صهیونیستی و آل‌سعود عیاش برای ما از عسل شیرین‌تر است. پاسخ‌های ملت قهرمانی که در دفاع مقدس امتحان خود را پس داده همیشه کوبنده و پشیمان‌کننده است.
ناشناس۱۴۹۲۶۰۳۱۰:۰۳:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲
هر چی بود، دلار بیست تومان نمیشد.
ناشناس۱۴۹۲۷۱۹۱۱:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲
هیچی الان داشتید در مورد افزایش رشد اقتصادی صحبت می کردین و نه این که صحبت از برون رفت از اقتصاد منفی همان طوری که دو الی سه سال بعد از تحریم های سال 91 ان هم بدون برجام کشور داشت به روال عادی قبلش بر می گشت تا این که برجام امد و روزی از نو واقتصاد و معیشتی رو به عقب به سال 91
ناشناس۱۴۹۳۰۹۸۱۴:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر رییسی انتخاب میشد دلار 5000 بودش نه 20000 تومن
ناشناس۱۴۹۳۴۳۲۱۸:۰۶:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲
سال۹۲برجام نبود و دلار سه تومن بود
ناشناس۱۴۹۲۲۲۸۰۰:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
82...99..17سال....چقدر زود گذشت
ناشناس۱۴۹۲۵۳۰۰۹:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۲
ما نگران هیچ یک از جنبه های قدرت امریکا نیستیم. او قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست دادند و این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. امریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از 15 تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.
سینا۱۴۹۲۲۳۳۰۰:۳۸:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۲
موضوع پیچیده ای نیست. دنیا، دنیای زور هست. اساس روابط بین الملل توازن قوا است. در زورآزمایی باید شرکت کرد که افق پیروزی روشن باشد وگرنه حقوق بین الملل و حقوق بشر سرکاری است.
ناشناس۱۴۹۲۵۳۲۰۹:۱۸:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲
آمریکا غلط می‌کند فکر کند می‌تواند رزق ما را دهد، آمریکا اگر می‌تواند ۵۰ میلیون مردم گرسنه خود را سیر کند.
ناشناس۱۴۹۲۲۳۸۰۰:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲
ظریف باید استیضاح بشه وبرکناربشه ذلت وتدبیر
ناشناس۱۴۹۲۵۱۳۰۹:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
امروز در برخی علوم حتی در حال پیش افتادن از آمریکا هستیم. امروز افرادی مانند ترامپ راهبری تمدن غرب را در دست گرفته اند و این افراد جامعه غرب را رو به افول می‌برند،
ناشناس۱۴۹۲۶۴۴۱۰:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
تو کدوم علوم ؟!! یک سوزن ته گرد را از صفر تا صدش رو میسازیم ؟!!
ناشناس۱۴۹۲۷۶۰۱۱:۲۵:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
ان سوزن را 40 سال قبل نمی توانستی بسازی الان در خیلی از علوم ایران دارد ان شاخه را به بالا می برد و دیگر کشور ها هم استفاده می کننداز این علوم ما البته در برخی شاخه ها هنوز عقب هستیم
وحید۱۴۹۲۷۹۸۱۱:۵۷:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲
شما ایران زندگی میکنید کدوم پیشرفت؟؟کدوم رفاه؟
ناشناس۱۴۹۳۳۰۷۱۶:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲
پیشرفت در گرانی های سرسان آور. مرغ کیلویی ۱۵۷۰۰تومان شد
ناشناس۱۴۹۲۵۱۸۰۹:۱۵:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲
امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد. این مربوط به فلسفه سیاسی آمریکاست که شکست خورده است.
ناشناس۱۴۹۲۵۲۰۰۹:۱۵:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲
هرچه حجم توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران بیشتر می‌شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود، ما این مسئله را در میدان تحریم‌های اقتصادی هم مشاهده می‌کنیم.
ناشناس۱۴۹۲۵۳۴۰۹:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲
بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد
ناشناس۱۴۹۲۵۶۴۰۹:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
برادر من مجلس که دست شماست اصلا روحانی را هم استیضاح کنید و یک رییس جمهور انقلابی انتخاب کنید نهایتا بعد از یکسال دیگر هیچ بهانه ای نمیتوانید بیاورید
ایران دوست۱۴۹۲۷۹۶۱۱:۵۵:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۲
حتماً هم این اتفاق خواهد افتاد
عمران۱۴۹۲۲۴۱۰۰:۴۸:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲
« با تصویب این قطعنامه به نظر می‌رسد پرونده هسته‌ای ایران دوباره به نقطه صفر بازگشت و برای حل آن مجددا باید از این نقطه شروع کنیم.» جناب کریم پور چطور به این نتیجه رسیدید؟ این قطعنامه دقیقا چه خواسته؟ فقط از ایران خواسته بازرسی از دو سایت را برای ناظران آژانس فراهم کنند. این چطور شد پایان برجام؟
ناشناس۱۴۹۲۲۴۳۰۰:۵۲:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام یک دستاورد فوق العاده بود، اما انقلابی نماها و تندروها که منافعشون بخطر افتاده بود، البته از هر دو طرف مانع اجرایی شدن کامل برجام شدن
ناشناس۱۴۹۲۶۴۲۱۰:۲۰:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۴۹۲۹۱۵۱۲:۵۷:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲
عزیزم خیلی کوته فکری، متاسفانه ما به جای اینکه امیدمون به خدا باشه،امیدمون به آمریکاست پس ذلت حق ماست.
ناشناس۱۴۹۳۰۶۷۱۴:۱۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
همین که شما گفتی درسته
امید۱۴۹۲۲۵۳۰۱:۰۹:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
بسم الله الرحمن الرحیم اینها در جایی درس خوانده اند که در دانشگاه هایشان یاد می گیرند که همه چیز در چند کشور آمریکا و اروپایی خلاصه می شود که سراب است که خود غربی ها همه می دانند دروغ است ولی یکم عده‌ای ناتوان که کاری را بلد نیستند باور می کنند .
ناشناس۱۴۹۲۲۵۷۰۱:۱۶:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲
طرح ابتکاری ایران به نظر چی باید باشه؟ خروج از nptوعدم اجرای پروتکل الحاقی واخراج بازرسان اژانس؟یا تو منطقه باید از نفوذ منطقه ای خودمون در جهت منافع کشور امتیاز بگیریم؟متاسفانه با سو تدبیر وضع اقتصاد ومعیشت مردم رو هرروز بدتر کردیم وحالا کشورتاب وتوان ماجراجویی جدیدرو نداره.ازطرفی منتقدین برجام هم چندان کارنامه قابل دفاعی ندارند وحمایت منتقدین خارج از گود مسابقه هستند .به هرحال به نظر میرسه حاکمیت ملی کشور رو باخت ترامپ در انتخابات حساب ویژه باز کردند ومنتظر پیروزی جوبایدن رقیب دموکرات ترامپ هستند.بدترین چیز برای مامردم همین فرسایشی شدن برجام ومذاکرات هست چیزی که دشمن دنبال اون هست وکم رمق کردن مردم وکشور ومتاسفانه در داخل هم سوتدبیر وسومدیریت کشور رو تالبه پرتگاه کشونده.
ناشناس۱۴۹۲۶۱۷۱۰:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲
ترامپ مجدد رئیس جمهور خواهد شد و اینبار بدون نگرانی از انتخاب مجدد میاد برامون اساسی !
اکبر۱۴۹۲۲۵۸۰۱:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر موضوع عذر خواهی است و مشکل مملکت با ان حل می‌شود شاید بیشتر مردم حاضر به عذر خواهی از منتقدان باشند ولی همگان میدانند که ایران ناچار به پذیرش برجام شد و راهی دیگری نداشت کما اینکه الان هم ندارد و بزودی برجام های بدتری را امضا خواهد کرد. واقع قضیه آنست که دیگر اوباما و جان کری دیگری پیدا نخواهد و همچنین ظریف دیگریی در کار نخواهد یود تا توافقی مانند برجام مبادله شود. اشکال عمده آن بود که عده ای از ما بهتران اجازه ندادند آمریکا هم از منافع اقتصادی برجام و بازار ایران بهره مند شود تا ریسک بهم زدن آن برایش بالا برود و اوباما با ناراحتی تحمل کرد ولی ترامپ تحمل نکرد چرا نمیخواهید بپذیرید زور ایران بیشتر از این نبود و نیست و بلوف و شعار برای قدرت های اقتصادی جهان ارزش زیادی ندارد. اینکه برجام خوب نبود گفته و نظر ترامپ است و‌همه منتقدان برجام با او‌هم نظر هستند. ایران هرگز قراردادی مانند برجام را تجربه نخواهد بزودی خواهیم دید که چاره ای جز توافق نداریم و در غیر اینصورت کره شمالی خواهیم شد.
ناشناس۱۴۹۲۸۲۲۱۲:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲
قبول کنیم آنچه برجام را شکست داد ابن بود که در آن برای آمریکا هیچ منفعتی در نظر گرفته نشد
حسین۱۴۹۳۰۲۵۱۳:۵۵:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۲
درسته هیچگاه ذلتی به اندازه برجام گیرمان نمی آید. تنها فرق قبل و بعد برجام این بود که اونها از افسانه بمب اتم ایران می‌ترسیدند که به لطف برجام ترسشان برطرف شد..... صدهزار شکر که ترامپ آمد
ناشناس۱۴۹۲۲۵۹۰۱:۱۸:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
حسن و اسحاق پسا برجام
ناشناس۱۴۹۲۲۶۰۰۱:۱۹:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
چند وقت دیگه باید بگیم ایران پسا حسن
ناشناس۱۴۹۲۲۶۱۰۱:۲۰:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲
هر وقت این تیم فعلی از شکست در ان سال های توافق حرف زد و عذر خواهی کرد این بار هم غذر خواهی خواهد کرد که چرا دوباره از یک سوراخ گزیده شدن چند بار در این سال ها نوشتم که این ها با توجه به این که تجربه نا موفق داشتند در ان سال ها .....!
ناشناس۱۴۹۲۲۶۵۰۱:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
ببین جناب کربم پور کافی بود ایران بازدید از دو مکان مورد ادعا و درخواست آژانس رو برا بازدید بپذیره اونوقت این قدر مسئله پیچیده نمیشد .واقعا این همه لجبازی برا چی؟ طلا که پاکه از محکش چه باکه میومدن وبازدید می کردن ودنیا می فهمید ادعای نتانیاهو کشکه وایران صداقت داره اونوقت دیگه جرات نمی کردن دوباره از این تهمتها به ایران بزنن امامتاسفانه
امیرعلی محسنی ساری۱۴۹۲۵۷۹۰۹:۴۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲
هروقت تو اجازه دادی بیان اتاق خواب تو که داخلش لوازم شخصی هست بگردن و تو اتاق خوابت دوربین بزارن هروقت هم دلشون خواست بیان بازرسی کنن اونوقت ما هم اجازه میدیم بیان این دوتا مکان بازرسی کنن
عمران۱۴۹۲۷۸۳۱۱:۴۳:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲
چه ربطی دارد؟ ایران بازرسی از سایت های هسته ای با اطلاع قبلی را پذیرفته (به جز مناطق نظامی)، آژانس هم از یک سال قبل برای این دو سایت درخواست بازرسی داده بود. در ضمن اصلا کسی درخواست کارگذاشتن دوربین نکرد، میگویند بیاییم بازدید کنیم و نمونه خاک برداریم برای بررسی تشعشع رادیواکتیو. الان برای مخالفت با اروپایی ها و به دلیل اینکه این دو سایت را نتانیاهو با تبلیغات اعلام کرد، ایران اجازه ی بازرسی این دو مکان را نمیدهد. اروپایی ها هم اگر ایران اجازه بازرسی ندهد کاری نمی کنند و قرار نیست چیزی به شورای امنیت بفرستند. بیشتر حالت سمبلیک داشته و میخواهند ایران گذر از حدود معین شده در برجام را بیش از این ادامه ندهد.
ناشناس۱۴۹۲۷۳۸۱۱:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲
عجب, انها بیایند حتی خانه تو هم بگردند؟ان هم بر اساس ادعا هایی که هر چند وقت علیه ما درست می کنند؟ این چه سازمان بین المللی است که فقط رو کشور ما زوم کرده؟ چرا همین فرانسه و امریکا بمب ازمایش کردن قطعنامه صادر نمی کنند؟ و تحریم؟ حال بماند بازرسی از مکان ها حساس نظامی و امنیتی که خط قرمز هر کشوری است نخیر این چیزها برای اهداف جاسوسی است که می خواهند ببینند ما چی کار می کنیم این دولت.... دیگر مانند قبل نمی تواند این جور جولان بدهد و منافع ملی را به خطر بیاندازد چون همه نهادهای ناظر حساس شدن و اجازه دیگر نمی دهند لطفا منتشر کن
ناشناس۱۴۹۲۲۶۶۰۱:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۲
چقدر ما مردم باید بدبخت باشیم که در بین بعضی از تصمیم گیران ما دنبال سرمایه خارجی هستند ولی از سرمایه های سرگردان داخلی که اگر به تولید و کارهای زیر بنایی برود ان هم با این حجم از نقدینگی می شود کشور را چند بار خراب کرد و ساخت ولی متاسفانه ان را رها کردن تا تورم و گرانی به بار بیاورند
حمید۱۴۹۲۲۷۰۰۱:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲
من بعنوان یکی از اون‌ملتی که شما از طرفش صحبت می کنید بر خلاف شما اعتقاد دارم برجام در زمان خودش بهترین تصمیم بود که از طرف کل مسولین نظام گرفته شد ( نه فقط دولت) و از طرفی اگه هم از از بین رفت بخاطر ورود شخصیت نامتعادل ترامپ به عرصه سیاست
ناشناس۱۴۹۲۷۴۵۱۱:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
اولا اگر خواست دولت نبود برجامی شکل نمی گرفت و لطفا به همه ارکان نسبت نده چون مقام اجرایی کشور خواستش این بود در ضمن این که یک دانش را به خاطر اخم یک کشور دیگری که خودشان دارند و می گویند شما نداشته باشی تقدیر نفرمایید! توافق میخواهی به توافق چین و امریکا بنگر که برابر است یعنی تجارت در مقابل تجارت که اسمش تعرفه بود نه مایی که نابرابر توافق انجام دادیم
ناشناس۱۴۹۳۰۶۰۱۴:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر برجام نبوددلارهم بیست هزار تومان نبودپول ماا زافغانستان هم بی ارزش نرسیده
ناشناس۱۴۹۲۲۷۱۰۱:۲۹:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام را کاسبان تحریم در داخل کشور به اینجا کشاندند!
ناشناس۱۴۹۲۵۳۳۰۹:۱۸:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲
وقتی برجام بود اوضاع اقتصاد کشور بسیار خوب شد اما با خروج آمریکا و پایان برجام (برجام بالافاصله بعد از خروج آمریکا تموم شد) فلاکت اقتصادی دوباره به کشور روی آورد. پس با کلمات بازی نکنید
ناشناس۱۴۹۲۷۵۷۱۱:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲
قبل برجام اقتصاد داشت ارام می شد که با امدن برجام و وارد کردن پول نفت به بودجه اقتصاد را سرکوب کردن و امریکا هم فهمیده بود این روال دولت در بودجه ریزی اخرش به نابودی اقتصاد کشیده می شود از برجام خارج شد تا ضربه را بیشتر و زودتر به اقتصاد ایران بزند چون دولت دیگر برای ولخرجی نکردن می بایست پول را بی خودی در بازار نریزد و باید نگه دارد
ناشناس۱۴۹۲۵۴۵۰۹:۲۵:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۲
همونطورکه میگفتیم ایران پسا محمود
ناشناس۱۴۹۲۸۰۰۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲
کاسبان تحریم؟ خوب بفرما بگو ببینم کجا هستند و دارند چی کار میکنند؟ چگونه برجام را نابود کردن؟ البته نیایی بگویی موشک و فلان چون برجام در مورد انرژی هسته ای است و نه موشک هوا کردن!
ناشناس۱۴۹۳۰۱۸۱۳:۵۳:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
کاسبی شما از برجام چی بود؟ حتما وابسته کردن بیشتر کشور به خارجی ها و واردات بی رویه؟
محمد قاسمی۱۴۹۲۲۷۵۰۱:۳۱:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام در این دولت شروع نشد هرچند که بسیار ضعیف عمل کردند و برای پیروزی در مجلس لیکن سوال حقیر این است برجام در کدام مجلس تصویب شد؟ آقای حجازی زمان تصویب برجام در مجلس چه میکرد؟ این قرارداد حاصل تصمیم تمام نظام بود مانند الجزایر و ۵۹۸
ناشناس۱۴۹۲۹۰۶۱۲:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
قبلا مذاکره می کردیم در این صنعت را بتن نریزیم و انها تحریم ها را بردارند تا این که این ها امدن وهر چی داشتیم دادن رفت حالا فهمیدی کل نظام چه تصمیمی می گیرد؟!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۹۲۲۸۴۰۱:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲
چرا عذر خواهی ما ملت کلا از دولت عذرخواهی میکنیم تو این چند سال خیلی بهشون زحمت دادیم و مردم خوبی نبودیم برای دولت
ناشناس۱۴۹۲۲۸۶۰۱:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام را ترامپ نابود كرد قرار بود اگر امريكا برجام را پاره كند ما ان را اتش بزنيم حالا هنوز دير نشده مجلس يازدهم كه مدعي انقلابي گري هستند مي توانند با مصوب كردن خروج از پروتكل هاي أژانس وخاتمه يافته برجام انتقام را از امريكا بگيريم
ناشناس۱۴۹۲۳۰۵۰۲:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
حد اقل خاصیت برجام آزاد شدن ميليارد ها دلار از منابع بلوکه شده ایران شد اینکه این پولها چگونه هزینه شد داستان دیگریست، در ضمن اگر ما امروز می‌توانیم بنزین تولید کنیم یا بسیاری از پروژه های عظیم که بواسطه تحریم سالها بود تجهیزاتش علیرغم صرف هزینه های زیاد و بلوکه شدن تجهیزات آنها در خارج کشور متوقف شده بود بابت تنفس ایجاد شده توسط برجام به سرانجام رسید برجام برای ایران خیر داشت به همین دلیل بدخواهان داخلی و خارجی کمر به ازبین بردن آن بستند و نهایت موفق شدند.
ناشناس۱۴۹۲۷۹۵۱۱:۵۳:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
طرح پالایشگاه بنزین در اواخر عمر دولت قبلی شروع به احداث کردن و وزیر نفت فعلی هم می فرمایند که ما نباید یک پالایشگاه داشته باشیم و باید خام فروشی کنیم و این را به طور رسمی هم گفتند یعنی اگر برجامی هم در کار نبود نمی رفتیم از المان بخریم برخی از قطعات ان چون می شد از کشورهای دیگر خرید و یا خودمان می ساختیم و لطفا برجام را بهانه نکنید برای ساخت و سازها
ناشناس۱۴۹۲۳۰۷۰۲:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
از متن شما و سخنان مخالفان دولت در این چند سال استنباط میشود که برجام بد بود خب الحمد لله آمریکا این قرار داد که به زعم شما بد بوده را ملغی کرده پس منتقدین برجام باید خوشحال باشند که رسیدیم سر نقطه اول . نمیشه که یه چیزی هم خوب باشه هم بد
ناشناس۱۴۹۳۱۲۸۱۴:۵۶:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲
موضوع به این سادگی هم نیست پس تکلیف اینهمه سال در جا زدن و عقب گرد، چی میشه؟
ناشناس۱۴۹۲۳۲۰۰۴:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲
راهکار پیش رو توجه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد کشور و ارتباط با اقتصاد کشورهای همسایه و دولت‌های همسو است. تصویب و اجرای شفافیت در قانون گذاری و اقتصاد، اخذ مالیات بر درآمد و عایدی سرمایه کاهش تصدیگری دولت، حمایت از کارآفرینان و مبارزه با سوداگری سبب قوی شدن در اقتصاد و باز شدن دست کشور در سیاست خارجی می شود. ما مردم، مجلس و دولت مسیر طولانی در احقاق حق خود داریم.
ناشناس۱۴۹۲۳۲۲۰۴:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲
نمی توان از تیم مذاکره کننده هسته ای و ریاست محترم جمهور انتظار عذرخواهی داشت.حتی بایستی از زحمات هرچند بی ثمرشان نیز متشکر بود. چراکه ایشان از قبل خط و مشی خود را اعلام داشته و بهترین راهکار را نیز مذاکره معرفی کرده بودند و در نهایت نیز رای اکثریت را کسب کردند. عذرخواهی بایستی از سوی نهاد نظارتی و مصوبان بی چون و چرای برجام صورت گیرد. همان عده ای که در کمتر از 20 دقیقا برجام را به تصویب رساندند و برای رای به برجام ریش سفید شان را گرو گذاشتند. نه در 92 و نه در 96 آقای روحانی منتخب م نبودند ولی خوب حداقل طبق برنامه ها و مواضعی که از قبل گفته بودند پیش رفتند.اگر قرار بر عذرخواهی باشد، بایستی هیئت رئیسه و نمایندگان وقت بهارستان که موافقان برجام بودند طلب عذر و پوزش داشته باشند
ناشناس۱۴۹۲۳۲۳۰۵:۱۳:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲
با یه خداحافظی خوشحالتر هم میشیم
ناشناس۱۴۹۲۳۲۷۰۵:۵۴:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲
شما که زندگی ملت رو نابود کردید کی از ملت عذر خواهی می کنید؟
ناشناس۱۴۹۲۶۲۷۱۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۲
مگه ملت مهم هستند ؟؟ فقط آرمانهاشون مهمه و پست و مقامشون و جیب هاشون همه هم با هم فامیل هستند و سر یک سفره نشسته اند و مدام بر سر لقمه های چرب تر درگیر هستند
1400۱۴۹۲۳۳۰۰۶:۰۹:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر به این دولت باشه میگه مُشک هم بدیم تمامی تمامی تمامی تحریم برداشته میشه ....تمامی تمامی از هیچی.....
ناشناس۱۴۹۲۳۳۱۰۶:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
شرایط دست از پا درازتر به همین حالت میگویند.
ناشناس۱۴۹۲۳۳۶۰۶:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲
توقع عذر خواهی از آدمهای خود شیفته؟!!!
ناشناس۱۴۹۲۳۴۱۰۶:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام پنج شش سال تنفس به ایران بلاخص مسئولین کشور داد اگه برجام نبود وضعیت کنونی اقتصادی کشور چند سال پیش اتفاق افتاده بود بزار دو سال از وضعیت کنونی بگذره بعد میفهمید که برجام چه نعمتی بود که با فشار کاسبین تحریم بهانه دست آمریکا دادید تا برجام از بین بره
شجاع۱۴۹۳۰۰۷۱۳:۴۵:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲
اونم تنفس در توچال و کشورهای اروپایی البته یه سر هم به بهشت زهرا زدند با گور خواب ها ملاقات کردند یه چند باری هم وقت کردند به مردم لبخند بزنند آخه مدام سرشون تو قفل و کلید بود گویا کلید اشتباهی براشون آورده بودن البته کنده ای که جناب احمدی نژاد به زحمت تا پای دیگ آورده بودن را هم در منقل برجام خاکستر کردن که برای شما مهم نیست گویا شما بر پشت بام خانه تان انرژی خورشیدی به اندازه کافی دارید که نیازی به انرژی هسته ای ندارید یا شاید غولی هستید که هشت سال و دوازده سال برایتان چند ساعت بیشتر نبوده
ناشناس۱۴۹۲۳۵۵۰۷:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲
عذرخواهی نمیخوایم. همون سکه‌هایی که گرفتند رو حداقل از جاسوس اصفهانی رو برگردوندن.
ناشناس۱۴۹۲۳۵۹۰۷:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
اولا برجام حاصل اجماع کل حاکمیت بودا شما جناب نویسنده اگر امروز این اختیار را به فرض به شما تعویض کنند برنامه عملیتان برای روز بعد از برجام چیست
ناشناس۱۴۹۲۸۵۷۱۲:۲۷:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۲
خواست دولت بود
معلم۱۴۹۲۳۶۰۰۷:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
افزایش قیمت روز به روز دلار و رکود اقتصادی حاصل خروج از برجام و تحریمها است که تاوان انرا مردم باید پرداخت کنند.برجام و رفع تحریمها چشم انداز روشنی برای اقتصاد ایران به ارمغان اورد که با عث خشم دشمنان شد.
ناشناس۱۴۹۲۸۰۸۱۲:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲
برو اول علم اقتصاد یاد بگیر در 5 سال گذشته دولت با سرکوب ارزی جلوی افزایش دلار را گرفت ولی خنده دارش این است که تورم دو رقمی دارید و علم اقتصاد می گوید وقتی تورم بالا دارید دلار هم بالا برود لطفا به برجام به عنوان مقدس نگاه نکنید که باعث خنده ما می شوید
ناشناس۱۴۹۲۳۶۱۰۷:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲
طرح جديد همان است كه دكتر احمدي ميخواست اجرا كند
ناشناس۱۴۹۲۳۷۴۰۷:۴۵:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲
سکه های اهدایی و نشان ملی باشد برای خودتان فقط لطفا عذر خواهی
ناشناس۱۴۹۲۳۷۷۰۷:۴۸:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲
جناب کریم پور فرض کنیم روحانی هم کنار رفتند. بفرمایید کاندیدای مورد نظر شما در 1400 چگونه خزانه خالی دولت را پر می کند؟ به چه چیزتان می نازید؟ فقط به دنبال کسب قدرت هستید و گرنه توان باز کردن یه گره را هم ندارید.
ناشناس۱۴۹۲۸۴۸۱۲:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲
یادمه وقتی روحانی امد هم همین را می گفتید خزانه خالی است و... ولی همگان دیدن که یکسال بعد از امدتن اقای روحانی وقبل از برجام تورم به نصف کاهش یافت در ضمن ان زمان خزانه پر بود والان هم پراست و فقط برای این که توافقی را انجام بدهند این چیزها را می گفتند تا امثالی مثل تو بترسید که برجام را امضا کنیم!
ناشناس۱۴۹۲۳۸۲۰۷:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲
گیریم برجام نبود و اون 700 میلیارد دلار رو نداشتیم. بدون برجام چه گلی می‌زدید که الان نزدیم. نکنه می‌خواستید بمب اتم بسازید. اون هم که رهبری نظرش رو اعلام کرده بود. سیاه‌بازی را تمام کنید. این دولت پر اشکال و ضعف هست اما مطمئنا برجام جزو ضعف‌هاش نیست.
ناشناس۱۴۹۲۸۳۱۱۲:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲
اولا از کلام اولیه ایشون که گفت که من خوش بین نیستم یعنی چون دولت می خواسته رهبری هم مخالفت نکرد دوم بعداز ان رهبری شروط گذاشت که بیشتر انها اجرا نکردن سوم هم این که از برجام نبود اقایان بخشس از اقتصاد را به پول نفت سرکوب نمی کردن و بخشی را ازاد و روال اقتصادی الان به شوک منجر نمی شد از گذشته درس بگیرید
ناشناس۱۴۹۲۳۹۰۰۷:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر برجام نبود کمک هیج کشوری برای دور زدن تحریم نداشتیم. صدور نفت و میعانات روی اسناد کاغذی با واقعیت تفاوت زیادی داشته.
ناشناس۱۴۹۲۸۴۲۱۲:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
حالا نه اینکه قبل از این دولت تحریم نبودیم و اتفاقا نفت ما کفروش رفت ولی بعدش بالاتر رفت در همان دوران دولت قبلی و در اوج تحریمها بهانه های شما کهنه و بی خاصیت است چون الان هم داریم تحریم ها را دور می زنیم
ناشناس۱۴۹۲۴۰۶۰۸:۰۷:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲
همین سراب قراره مجوز خرید سلاح رو بده که آمریکا به چالش افتاده
ناشناس۱۴۹۲۴۱۶۰۸:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲
اقای کریم پور،واقعا اینقدر دنیای شما کوچک است که با عذرخواهی روحانی دنیایتان شاد میشود.وضعیت امروز کشور محصول تفکر شما و روحانی است.
حمیدخان۱۴۹۲۴۲۹۰۸:۲۳:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲
من به این دولت خسته نباشید میگویم و بهش صد آفرین چون با این همه مشکلات داره پیش میرود و تا کنون از پای ننشسته کار تو این شرایط اقتصادی و تحریم و کرونا و بدتر از اون تحویل گرفتن دولت از ...... گر تو بهتر میزنی بستان بزن البته وقتش هم داره میاد
ناشناس۱۴۹۲۴۳۷۰۸:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲
دستگاههای مدرن کارخانه ای که در آن کار میکنم در دوره برجام وارد و نصب شد
ناشناس۱۴۹۲۸۳۷۱۲:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲
وای وای نه این که قبلا و در دوران تحریم دستگاه جدید وارد خط تولید کارخانه ها نمی شد!!!
ناشناس۱۴۹۳۲۶۵۱۶:۱۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
امکانش بود . سه برابر قیمت و با واسطه از کشور هند.
ناشناس۱۴۹۲۴۴۰۰۸:۲۶:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲
بروین خداراشکر کنین ما بودیمبرجام را امضاکردیم وگرنه دلار می شد 5000تومان... هان ... صبح شده... مگه نمی گفتن شب درازه...چرا یهو صبح شد... تقصیر دلواپساس ...هی راست گفتن کار خراب شد....
ناشناس۱۴۹۲۵۴۱۰۹:۲۳:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲
در این موقعیت حساس اقتصادی باید مردم از ریخت و پاش‌ها دوری کنند و سیاست تعمیر را به جای تعویض برگزینند
ناشناس۱۴۹۲۴۴۳۰۸:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر برجام نبود نان خوردن نداشتیم. شما به همه چیز گند زدید
ناشناس۱۴۹۲۸۲۰۱۲:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲
خخخه ادبیات دوستان را تکرار می کنی که اب خوردن را به برجام و یا اگر ما نمی امدیم جنگ می شد!
ناشناس۱۴۹۲۴۴۹۰۸:۳۱:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
لطفا سکه ها رو هم به بیت المال برگردانید
ناشناس۱۴۹۲۴۵۲۰۸:۳۳:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲
بعد از برجام تنش زدایی با امریکا یک ضرورت بود که عدم انجام ان ونیز انتخاب ترامپ زمینه های شکست برجام را فراهم کرد وامثال ظریف و روحانی مقصر عدم رسیدن به نتایج مطلوب نیستند
ناشناس۱۴۹۲۴۶۴۰۸:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲
تیتر نشان دهنده نوعی عقده گشایی از دولت و وزیرخارجه است.اگر حقیقتا برجام مشکل بزرگی برای کشور و خسارت محض و... این که مشکلی ندارد, مجلس جدید که اتفاقا یکدست مخالف برجام است آنرا باطل و دولت را مکلف به خروج کند؛ همچنانکه مجلس قبلی تایید کرد.این همه چماق کردن برجام برای مشکلات کشور دیگه لازم نیست.
ناشناس۱۴۹۲۴۶۵۰۸:۴۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲
تا وقتی سیاست حاکم بر کشور ما یا به بیان بهتر سیاست اعمال شده بر مردم بر اساس یه باور غلط باشه (اونم عدم مباحثه و گفتگو با امریکا) هیچ توافقی نمیتونه دستاوردی برای جامعه داشته باشه هرچند برای عده ای خواهد داشت.
ناشناس۱۴۹۲۴۶۷۰۸:۵۰:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲
جواد ، سکه های دریافتی برجام رو که شیخ حسن بهش داد ، به کیسه بیت المال برگردونه
ناشناس۱۴۹۲۴۷۶۰۸:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
سیب و گلابی های برجام گندید علی برکت الله
ناشناس۱۴۹۲۴۷۸۰۸:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲
نویسنده محترم! شما دنبال راهکار جدید هستید. دو گزینه دیگر برای کشور مانده است: 1- راهی همانند کره شمالی که تقریبا به آن مسیر در حال حرکت هستیم. 2- جنگ مستقیم حالا شما بفرمایید جدول سود/ زیان موضوع هسته ای چگونه است؟ چقدر دیگر باید هزینه کنیم و به کجا برسیم؟ در کل این ماجرا نظر مردم چیست و چگونه به آن توجه می گردد؟
ناشناس۱۴۹۲۴۸۲۰۸:۵۸:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
روحانی ، یک اپسیلن برای این مملکت و مردمش کار نکرد . اینم از برجام نافرجامش
ناشناس۱۴۹۲۴۸۶۰۹:۰۱:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
دوست عزیز فرقش این بود که این فلاکتی که الان مملکت گرفتارشه چند سال به تاخیر افتاد
ناشناس۱۴۹۲۴۹۰۰۹:۰۳:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام نبود بهتر بود؟ یادمان نرفته که قبل از برجام دلار 5 برابر شد برجام بود که تا حدودی راه نفس کشیدن را باز کرد و حالا دوباره برجام که کنار رفت دلار 5 برابر شد پس اشکال از برجام نیست کمی فکر کنیم ببینیم برچام نبود مشکلمان چه بود. مشکل این است که تنها چیزی که اهمیت و ارزشی ندارد مردم ایران هستند. اگر اولویت مردم باشند همه مشکلات حل میشود.
000۱۴۹۲۴۹۱۰۹:۰۴:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲
گلابی و سیب و هلو و مشکل آب و معیشت و مشتی بیسواد و ....
ناشناس۱۴۹۲۵۰۷۰۹:۱۱:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
آقایون میگن کدخدا (آمریکا) کیه بعد میرن سراغ کدخدای دیگه (چین) واقعا چه بر سر مملکت دارید میارید؟
مهدی۱۴۹۲۵۰۹۰۹:۱۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
از اونایی که قدرت نمایی موشکی هستن برجام رو منهدم کردن
ناشناس۱۴۹۲۵۱۴۰۹:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
با اینکه انتقادات شدیدی به دولت روحانی داریم اما باید انصاف را رعایت کرد. همان زمان اوباما دولت خوهان برجام های 2 و 3 بود می خواست شرکت های بزرگ امریکایی رو بیاره در صنایع نفت وارد کنه دوستان نگذاشتند. هر روز این و آن را تهدید کردند اینهمه پول بلوکه شده را گرفتیم یادتان رفته پس از قراردادهای خرید هواپیمای نو عده ای از شما گفتید این خرید کمک به صهیونیست هاست؟!!!!! دوران طلایی رو از دست دادیم دولت امریکا دست جمهوری خواه ها افتاد اوباما با اسرائیل همراه نبود بارها از موضع رژیم اسرائیل انتقاد کرد نمی گذاشت شهرک سازی گسترده انجام شود. وقتی شرکت های امریکایی از برجام بهره ای نبردند براحتی زیر تمام توافقات زد و ما رو هم بدبخت
ناشناس۱۴۹۲۵۲۵۰۹:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲
مگر ایران از برجام خارج شده است که عذرخواهی کند؟! بیخود آدرس غلط ندهید به مردم که همانا ملت آگاه هستند
ناشناس۱۴۹۲۹۸۹۱۳:۳۵:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲
بلی .ایران قبل از آمریکا از برجام خارج شد و اجازه نداد که آمریکائی ها در ایران سرمایه گذاری کنند . برای مثال مک دونال را اجازه ورود نداد.امریکا دید تمام منافع تو جیب چین و روسیه ریخته میش ، زد زیر همه چیز.
ناشناس۱۴۹۳۱۷۸۱۵:۲۳:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲
در متن برجام امریکایی ها اورده بودن که نباید دلار در مراوده بین کشور ما و دیگران انجام شود خواست خود امریکایی ها بوده قربان
ناشناس۱۴۹۲۵۵۶۰۹:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲
این جریان بیش از سی ساله که سیاست و اقتصاد کشور رو در دست دارد و همیشه هم افتضاح بالا آورده و پشت تمام بدبختی ها و شکست های جمهوری اسلامی نقش این جریان غربگرا کاملا مشخص است. این جریان باید از صحنه سیاسی ایران حذف شود تا ملت ایران یک نفس راحتی بکشند.
حمید۱۴۹۲۵۸۷۰۹:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲
من فکر می کنم بدون عذر خواهی هم خوشحالی حادث شده چون برجام به اهداف خودش رسیده. اول اینکه چند سالی زمان خرید . دوم اینکه به افکار عمومی ثابت شد مذاکره بد و سمی است و ما دیگر هرگز مذاکره نخواهیم کرد، پس شما پیش از این دچار خوشحالی شدی برادر
ناشناس۱۴۹۲۵۹۱۰۹:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر از برجام خارج شوید اولین کشور هایی که مقابل شما موضع می گیرند همین روسیه و چین است آنها هیچ علاقه ای به دستیابی ایران به بمب اتم ندارند و چراغ سبز به قطعنامه های سازمان ملل خود موید همین مطلب است .. اگر حکومت میدانست خروج از برجام به صلاحش است خود رهبر شخصا آنرا انجام میداد و نیازی به نظر ظریف و روحانی نداشت
ناشناس۱۴۹۲۶۳۳۱۰:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲
مشکل جایی هست که برخی مدافعان روحانی بخاطر تعصباتی که دارند، در هر حال از او دفاع می کنند ولو مردم را به فلاکت بنشاند... مهم این است که اینان به روحانی رای داده اند... مهم نیست که ابر فساد در پرونده کرسنت وزیر است، وزرای حسن اشرافی و ویلانشین هستند و دم از درد مستاجران می زنند، خود حسن اشرافی است... نعمت زاده را بگو و آخوندی و نوبخت و صفدرحسینی و ... اینها با برجام و بی برجام جز فلاکت بلد نیستند... حالا کسانی که رای داده اند چون به نظر خودشون تحلیلگر همه چیز فهم هستند، فرافکنی می کنند
ناشناس۱۴۹۲۶۴۳۱۰:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲
فداتشم عذرخواهی چرا؟ مگر قبلا چطوری بوده ک حالا این بندگان خدا بیان عذرخواهی کنن ایناهم عییییییین بقیه کارشونو ب نحو احسنت انجام دادن دستشون هم درد نکنه خدا قوت ایشالا بعد از اتمام این دولت همگی رو توی کانادا ملاقات میکنیم علا برکت الله ومن الاهو توفیق
علی۱۴۹۲۶۶۶۱۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲
ایا فکر نمی کنید در هیات برجام نفوذی وجود داشته است شواهد اینجور می گوید
علیاکبر عبادی۱۴۹۲۶۷۸۱۰:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
ظریف در مجلس در قبال سوال اقای توکلی گفت بر جام را نخوانده است
ناشناس۱۴۹۲۹۵۷۱۳:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
چرا بدون فکر حرف می زنید؟ جمله به جمله برجام توسط ظریف و همکارانش نوشته شد. پس چطور ممکن است که او برجام را نخوانده باشد؟!
ناشناس۱۴۹۳۱۸۲۱۵:۲۵:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲
متن اصلی برجام یکسال قبل ان و توسط امریکایی ها نوشته شده بوده واقایان خط به خط ان را تایید و یا رد می کردن!! یعنی دیپلماسی درحد منفی هزار
ناشناس۱۴۹۳۲۳۶۱۵:۵۶:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲
بزرگترین ایراد برجام این بود که متن آن توسط امریکایی ها نوشته شد و توسط ظریف امضاء شد.
ناشناس۱۴۹۲۶۹۸۱۰:۴۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲
مردم ایران و ملت آمریکا هیچ مشکلی با هم ندارند و دو دولت ایران و آمریکا باید مشکلات خود را حل کنند."عشقم دکتر محمود احمدی نژاد"
ناشناس۱۴۹۲۷۰۸۱۰:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
ظریف یکی از بهترین وزرای خارجه تاریخ ایران است. برجام به هر جا برسد مردم سرباز دیپلماسی وطن را تنها نمیگذارند. نوبت شما هم خواهد رسید تا ببینیم چه در چنته دارید.
ناشناس۱۴۹۲۸۱۳۱۲:۰۴:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲
یک فرد عادی اگر جای ایشون بود قراداد می بست و یک پیش دریافت هم می گرفت مانند همه قراردادها!
یوسف۱۴۹۲۹۶۷۱۳:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲
مرد حسابی دیپلمات خوب کسی است که به سود کشور عمل بکند نه فقط بخندد و کشور را تضعیف بکند دیپلمات مانند سرباز جبهه جنگ است که باید از کشور دفاع کند
ناشناس۱۴۹۲۷۳۷۱۱:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
تاکنون از نظر سیاسی مصالحه با آمریکا غلط بود اما این مسئله از این پس از نظر اقتصادی نیز بی معنی شده است. چراکه حتی اگر با آمریکا مصالحه نیز بکنیم، دیگر بازار نفتی وجود ندارد که بتوانیم در آن نفت خود را عرضه کنیم.
ناشناس۱۴۹۲۸۵۱۱۲:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲
ما الان بخاطر مذاکره نکردن و تحریم فقط مشکل فروش نفت نداریم جابجایی پول دادوستت با همسایه ها هم مشکل داریم
علی کریمی۱۴۹۲۷۷۵۱۱:۳۵:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
جناب آقای محسن کریم‌پور 1-کسانی باید از مردم عذرخواهی کنند که با اقدامات نسنجیده جو بین المللی را به ضرر ما تغییر دادند و بدین طریق ترامپ توانست بدون واهمه از عکس العمل افکار عمومی از برجام خارج شود. 2- اگر برجام اتفاق نمی افتاد چه منافعی نصیب کشور ما می شد؟ آیا وضعیت کشور بهتر از الان می شد؟
ایران۱۴۹۲۷۷۷۱۱:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲
سکه ها را از ظریف و عراقچی پس بگیرید
ناشناس۱۴۹۲۷۹۹۱۱:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲
اون وقت در این معادلات شما شخصی مثل ترامپ جایگاهی نداره؟ یعنی باید همه کاسه و کوزه رو بر سر طرف ایرانی شکست؟ ببینید همه دنیا به ما می‌خندن بیشتری هزینه ممکن در جهان رو داریم پرداخت می‌کنیم ولی قرار هم نیست بمب اتمی بسازیم که امکان حمله نظامی بهمون نزدیک به صفر بشه
ناشناس۱۴۹۲۸۰۲۱۱:۵۹:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲
دلم به حال اون نیروگاهی سوخت که با خوشحالی با سیمان پرش کردی و اون نخبه هایی که اونجا کار مفید میکردن
م۱۴۹۲۸۵۵۱۲:۲۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
سلام این دولت نه تنهافقروبدبختی برای مردم اورد حتی ذلالت وغروریک ملت رولکه دارکردوازمواضع خودشون برنمی گردن
حسین۱۴۹۳۰۴۸۱۴:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲
قربان دهنت
ناشناس۱۴۹۲۸۶۲۱۲:۲۹:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲
اشتباه برجام این بود که هیچ امتیازی برای آمریکا در نظر نگرفت که اگر گرفته بود ترامپ تاجر از آن خارج نمیشد .
علي۱۴۹۲۸۶۷۱۲:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲
انهاي كه بابت انرژي هسته اي مملكت را به اين روز انداختند و بيشتر از چند جنگ بزرگ به اين مملكت خسارت وارد كرده اند بايد معذرت بخواهند
ناشناس۱۴۹۲۹۴۷۱۳:۱۲:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۲
نفس فرجام بد نبود اگر بد بود منافقین و خیلی از دشمنان ازوجودش ناراضی نمی شدند متاسفانه طرفهای مقابل به قول خود پایبند نشدند و چهره خود را نشون دادندو شیطنت خود رو ثابت کردند
یوسف۱۴۹۲۹۵۶۱۳:۱۸:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
تا راحت طلبان (اصلاح طلبان) بر مسند قدرت باشند ذلت و بدبختی مردم تمام نخواهد شد چون اینان میخواهند نون نوکری و ذلت بخورند و راحت زندگی کنند
هم وطن،،،،،،۱۴۹۲۹۶۸۱۳:۲۴:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲
سلام دوستان، در سیاست،،،،،، اعتماد کلمه غلطی است. برجام یک تله سیاسی بود که در سیاست دراز مدت ابرقدرت ها برای ما رقم خورد . بنده بر این باورم که همه سران دولت ها که پای میز مذاکره آمدن امروز را نادیده نگرفته بودند. پس به این نتیجه می رسیم که سفره فقط رنگارنگ بود ، تاریخ چشمان ماست، اما باز هم دنبال عصاکش میگردیم، یک مثل ناب ایرانی ،،،،،، سگ زرد هم برادر شغال است، و الا قبل از اوباما و ترامپ وبعد از آنها ،،،،،،،،،،،،،، هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیرد.
سامان۱۴۹۳۰۵۲۱۴:۰۸:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲
خودت رو خسته نکن. عده ای آن قدر روی این دولت تعصی دارند که اگر هر روز گوشه ای از خاک ایران را به غرب واگذار کند باز هم سنگ آن را به سینه می زنند. در همان دوران برجام هم چیزی گیر مردم عادی نیامد و بعد از این نخواهم آمد.
منصور۱۴۹۳۰۶۸۱۴:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
آمریکا به خاطر منافع تقلا میکند تو فکر ما نیست
علی۱۴۹۳۰۷۳۱۴:۲۰:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
خوبی برجام این بود که سایه جنگ راازسره ملت برداشت ظریف بخداقسم بهترین وزیر امورخارجه تاالان بوده زحمتهای زیادی کشیده اگرکاری هم انجام داده بانظره مجلس ومشورت رهبری بوده درست نیست زحمتهای ظریف وروحانی رانادیده گرفت من ازسیاست هیچ سررشته ای ندارم فقط سفیر ایران درانگلستان درمورد برجام حرفهای زده که خواندنشون خالی ازلطف نیست بعداش انهای درسیاست دیپلماسی هستنند به هرحال ازسیاست برجام خبردارنند حرف بیهوده نمی زنند
ناشناس۱۴۹۳۳۴۶۱۷:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲
سایه جنگ را در حین برجامتون دیدیم که چگونه کشتی ما را گرفتند و یا سردارمان را شهید کردن کاری تا قبل از ان سابقه نداشت ان هم زیر سایه اقایانی که می گفتند سایه جنگ را دور کرده بودن!
رضا۱۴۹۳۱۲۵۱۴:۵۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲
تنها جواب امریکا ازمایش سلاح هسته ای توسط ایران هست چون تا به حال ایران جوابی به اینها نداده امریکا واروپا هار شده اند
ناشناس۱۴۹۳۴۴۵۱۸:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲
بیان اینگونه حرفهای نسنجیده از جانب برخی افراد بود که باعث شد آقای روحانی و یارانش بتواند به راحتی با وعده وعیدهای تو خالی ۲ دوره در انتخابات پیروز شوند
ناشناس۱۴۹۳۱۳۲۱۴:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲
درسته برجام آن طور که باید اجرا نشد و ترامپ زد زیر همه چیز ولی اگر در آن مقطع این نیم جانش هم نبود احتمالا ما الان به شکل گربه در جغرافیا وجود نداشتیم . جنگ و تجزیه کشور اتفاق افتاده بود.
ناشناس۱۴۹۳۱۷۲۱۵:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲
برجام افتخاردیپلماسی ایران بود به طوریکه ایران به تنهایی باورزیده ترین قدرتها جهان به تنهایی مذاکره کردوپیروزشد ؛
ناشناس۱۴۹۳۲۲۰۱۵:۴۶:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲
آقای ....... : بسیار خوشحالم که خیلی از حامیان و دوستان این دولت از سال ۹۲ تا امروز با استفاده از برجام موفق به یافتن ( گنج های افسانه ای ) شده اند ، علی برکت الله .
دنیا دیده۱۴۹۳۲۳۸۱۵:۵۷:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر توافق بدی بود برای ایران هیچ موقع ترامپ پارش نمیکرد پس توافق خوبی بوده
ناشناس۱۴۹۳۳۱۷۱۶:۵۶:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
بله آفرین درست گفتی فقط با آزمایش هسته می توان دهان امریکای جنایت کاربست والسلام
ناشناس۱۴۹۳۵۲۰۱۹:۳۱:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲
مشکل اصلی اینه که منتقدان برجام فقط انتقاد میکردن، هیچکس راه حل جایگزینی ارائه نمیداد.
ناشناس۱۴۹۴۷۴۶۱۵:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۳
اگر مردم ناراحتند از برجام نیست از این است که چرا برجام بطور کامل اجرا نشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین