خاوازی: بخش کشاورزی در شرایط تحریم می تواند رشد اقتصادی را مثبت کند

گروه سیاسی الف،   3990401043

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور در مقابل تحریم ها را افزایش دهد.

خاوازی: بخش کشاورزی در شرایط تحریم می تواند رشد اقتصادی را مثبت کند

به گزارش تسنیم، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیر) قوه مقننه و  در تشریح گزارش خود از عملکرد  وزارتخانه مطبوع خود، گفت: بخش کشاورزی چندکارکردی است، تولید، اشتغال و محیط زیست را در بر می گیرد، از این رو همه کشورها به کشاورزی توجه دارند.

وی با اشاره به اصول 3 و 143 قانون اساسی و بیانیه گام دوم ادامه داد: در اسناد بالادستی تاکید بسیاری به کشاورزی شده است، از این رو لازم است آماری از فعالیت‌های وزارتخانه ارائه دهم. در بخش کشاورزی 4 میلیون و 300 هزار نفر بهره بردار داریم که سهم آنها از ارزش افزوده تولید ناخالص ملی 8 درصد و بالغ بر 40 میلیارد دلار برآورد می شود و اگر بخش‌های پسین و پیشین سهم بخش کشاورزی را در نظر بگیریم، رشد افزوده تولید ناخالص ملی 32.5 درصد خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته فشارهایی روی کشور وجود داشت، از سوی دیگر نتوانستیم درآمد نفتی داشته باشیم، با این حال بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور در مقابل تحریم ها را افزایش دهد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد: در سال های اخیر حداکثر سرمایه گذاری در کشاورزی بیش از 5 درصد اتفاق نیفتاد، این در حالی است که در بخش کشاورزی مهمترین سیاست ارتقای امنیت کشاورزی، حضور پایدار تولیدکنندگان در چرخه تولید و افزایش درآمد و مثبت کردن تراز غذایی کشور است.

خاوازی تصریح کرد: کل سطح زیر کشت در چرخه تولید 18.5 میلیون هکتار و کل تولید کشور 124 میلیون تن و تولید زراعی کشور 83.5 میلیون تن است. در گندم به عنوان کالای راهبردی 14 میلیون تن تولید داریم که تکلیف برنامه 13.4 میلیون تن بود، بنابراین ضریب خوداتکایی بالای 100 درصد است. 3.5 میلیون تن جو تولید می کنیم که تکلیف برنامه 3.2 میلیون تن است، اما کشور به 6.5 میلیون تن جو نیاز دارد.

وی با اشاره به سیل اخیر کشور و زیر آب رفتن زمین های نیشکر اظهار داشت: در تولید شکر به مرز 2 میلیون تن رسیده بودیم که برآورد می کنیم امسال 1.5 تا 1.7 میلیون تن شکر تولید کنیم. در دانه های روغنی 560 هزار تن، در حبوبات 680 هزار تن تولید داریم که تکلیف ما در برنامه برای حبوبات 731 هزار تن بود که در واقع 87 درصد برنامه اجرایی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در تولید پنبه به 22 هزار تن رسیده ایم که در برنامه توسعه برآورد شده است 291 هزار تن تولید پنبه داشته باشیم، از آنجا که تولید این محصول به اشتغال و خودکفایی کمک بسیاری می کند، برای آن برنامه ریزی کرده ایم. در مواسات علوفه ای 22 میلیون تن، سیب، پیاز، گوجه فرنگی 143 میلیون تن و محصولات جالیزی 8.2 میلیون تن تولید داریم، بنابراین تولید محصولات زراعی کشور 83.5 میلیون تن برآورد می شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به آمار در بخش باغبانی گفت: در این بخش 23 میلیون تن تولید داریم که اهم آن 4.5 میلیون تن سیب درختی، 5.4 میلیون تن مرکبات، 3.2 میلیون تن انگور، کل محصولات گلخانه ای 3 میلیون تن، 1.2 میلیون تن خرما و 1.6 میلیون تن انار است.

وی با اشاره به سال جهش تولید، به برنامه های وزارتخانه برای تحقق این هدف بیان داشت: با توجه به مشکلات تامین نهادهای دامی و وابستگی کشور به خارج، ما برای بخش آبی 1.7 میلیون تن و برای بخش دیم 3.5 میلیون تن برنامه داریم و در مجموع 5.2 میلیون تن در سال جهش تولید برنامه داریم تا بخش زراعت ارتقا یابد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در باغبانی امسال 4500 هکتار به سطح گلخانه ای کشور اضافه می کنیم و سطح گلخانه ای کشور از 18 هزار و 800 به 23 هزار و 30 هکتار ارتقا پیدا می کند. یکی از اتفاقات بسیار خوب در توسعه باغات، ایجاد باغ ها در اراضی شیب دار است که تاکنون 60 هزار هکتار رقم خورده و در سال جهش تولید برنامه ما این است که 20 هزار هکتار دیگر به اراضی شیب دار اضافه شود.

خاوازی با اشاره به کشت گیاهان دارویی گفت: امسال 2 هزار و 200 هکتار به اراضی زیر کشت گیاهان دارویی افزوده می شود. همچنین در بخش دام و طیور 65 میلیون رأس دام در کشور داریم که 8.4 میلیون رأس سنگین و 1.4 میلیون قطعه ریزگوشتی داریم. همچنین 14 میلیون قطعه مرغ مادر پرورش داده می شود، در واقع می توان گفت وضعیت کشور در دام و طیور مناسب است.

وی درخصوص وضعیت تخم مرغ گفت: تولید ما 1.4 میلیون تن است که تکلیف برنامه 1.24 میلیون تن است، در واقع ضریب خوداتکایی در این بحث نیز بالای 100 درصد است.

خاوازی ادامه داد: در بحث دام و طیور عمدتاً به حفظ وضعیت موجود باید بپردازیم. در گوشت قرمز از 860 هزار تن تولید در سال باید به 900 هزار تن تا پایان سال برسیم. در حوزه تولید عسل تا 120 هزار تن افزایش خواهیم داشت و پیله تر را هم به1600 تن خواهیم رساند.

وی یادآور شد: در حوزه شیلات و آبزیان نیز 7300 مزرعه آبزی‌پروری در کشور وجود دارد 11 هزار و 349 گونه شناور سیاری در آب وجود دارد که 13 هزار مزرعه پرورش میگو و 7 هزار مزرعه آبزی پروری دیگر در کشور وجود دارد، در این حوزه نزدیک به یک میلیون و 300 هزار تن تولید وجود دارد و در صید نیز 755 هزار تن  و در آبزی‌پروری 525 هزار تن آمار داریم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با این حساب حرکت ما بر اساس برنامه ششم توسعه است. میزان تولید خاویار پرورشی در کشور نیز 10.7 تن در کشور است و برنامه ما در این حوزه با توجه به بازارهای صادراتی و مشکلات به وجود آمده در این حوزه تثبیت این رقم است.

عضو کابینه دولت دوازدهم برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه جنگل و مرتع را با نگاه به شعار سال یعنی جهش تولید عنوان کرد و یادآور شد: در این حوزه ما 14.3 میلیون هکتار در 5 رویشگاه داریم که 84 میلیون مرتع نیز در این میان وجود دارد.

خاوازی ادامه داد: از سوی دیگر 2.7 میلیون هکتار نیز درختچه‌زار و بیشه‌زار در کشور وجود دارد و همچنین 32.6 میلیون هکتار بیابان در کشور ما وجود دارد.

وی عنوان کرد: در حوزه مرتع در سال جهش تولید برنامه داریم که 76 میلیون هکتار از 86 میلیون هکتار مراتع کشور را ممیزی کنیم که این رقم تاکنون محقق شده در حالی که این رقم سالیانه حدود 1.4 میلیون هکتار بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال رقم 8 میلیون هکتار دیگر به آمار فوق اضافه شود و از 84 میلیون مرتع در اختیار برای 15 میلیون هکتار آن برای امسال طرح تهیه خواهد شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: تاکنون 20 میلیون هکتار از 34 میلیون هکتار اراضی موجود طرح تهیه شده به مجریان واگذار شده که ما قصد داریم برای امسال 12 میلیون هکتار دیگر را به مجریان واگذار کنیم که این رقم 24 برابر سالیان گذشته است.

خاوازی با تأکید بر اینکه در حوزه جنگل و مراتع برنامه‌های بسیار مفصلی داریم که با نام امسال یعنی سال جهش تولید همپوشانی دارد. امسال 50 هزار هکتار از اراضی مرتعی شناسایی شده که این اراضی در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت که به کشت و توسعه دانه‌های روغنی اختصاص خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اجرای طرح کاداستر گفت: امسال برنامه داریم که 32 میلیون هکتار برای اجرای این طرح اختصاص دهیم در حالی که متوسط اختصاص این اراضی تا امسال 8 میلیون هکتار بوده است. برای زراعت چوب نیز سطح 30هزار هکتار در نظر گرفته شده که متوسط سالهای گذشته آن نیز 5 هزار و 600 هکتار بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه جنگل‌کاری اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌شود که 1500 هکتار جنگل‌کاری اقتصادی داشته باشیم که متوسط عملکرد آن در گذشته 1700 هکتار بوده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم درباره توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها گفت: در این حوزه در سطح 40هزار هکتار فعالیت صورت گرفته که متوسط آن در سالیان گذشته 31 هزار هکتار بوده است.

خاوازی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تأمین مسکن و همراهی با وزارت راه و شهرسازی کمکی به مردم خواهد داشت به این صورت که اراضی که کاربری آنها کشاورزی و منابع طبیعی نیست کمک خواهد شد تا در اختیار وزارت مسکن قرار گیرد تا برای مردم مسکن تهیه شود.

حل مسائل تاریخی کشاورزان با دولت از طریق حل و فصل مقررات امور اراضی در وزارت کشاورزی

وی امور اراضی در جهاد کشاورزی را یکی از مشکلات اساسی مردم دانست و اضافه کرد: تعیین تکلیف قانونی مقررات از سال 1394 تاکنون 8.5 میلیون هکتار رخ داده در حالی که با هماهنگی صورت گرفته با سازمان ثبت اسناد قصد داریم 4.5 میلیون هکتار از این اراضی را تعیین تکلیف کنیم تا یک اختلاف تاریخی کشاورزان با دولت دراین حوزه به صورت قانونی حل و فصل شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: فرآیند صدور مجوزها، واگذاری‌ها و امضاهای طلایی نیز در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد که در این زمینه نیز ساماندهی صورت خواهد گرفت و نتایج آن به استحضار مردم و نمایندگان ملت خواهد رسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین