فراموشی و ۷ دلیل «بی‌ارتباط» به آلزایمر!

گروه سلامت الف،   3990329111

این که هر از گاهی دچار فراموشی شوید، شرایطی عادی بوده و نباید موجب نگرانی شما شود، اما اگر هر روز در حال مبارزه با این شرایط هستید، ممکن است زمان انجام یک بررسی عمیق‌تر برای شناسایی دلیل آن فرا رسیده باشید.

  عصر ایران به نقل از "پریونشن" نوشت: «البته همچنان نباید دچار هراس شوید زیرا فراموشی مزمن نیز همواره به معنای ابتلا به بیماری آلزایمر نیست. در حقیقت، دلایل مختلفی می توانند بر حافظه شما تاثیرگذار باشند که در ادامه با برخی از شایع‌ترین آنها بیشتر آشنا می شویم.

دارویی مصرف می کنید که دارای عوارض جانبی بر حافظه است

اگر نگران شرایط حافظه خود هستید، یکی از نخستین اقداماتی که باید انجام دهید بررسی فهرست داروهای مصرفی خود همراه با پزشکتان است. برخی داروهای تجویزی و بدون نسخه می توانند در حافظه انسان اختلال ایجاد کنند. آنتی‌کولینرژیک ها در صدر این فهرست قرار دارند. این داروها در فعالیت استیل‌کولین، یک انتقال دهنده عصبی در مغز، تداخل ایجاد می کنند.

آنتی‌هیستامین ها، داروهای ضد بازگشت اسید معده، داروهای بهبود دهنده گرفتگی های عضلانی و داروهای ضد افسردگی از جمله آنتی کولینرژیک های شناخته شده هستند که باید مد نظر قرار دهید. از دیگر داروهایی که باید به آنها توجه داشته باشید می توان به برخی داروهای فشار خون، داروهای آرام بخش، و برخی داروهای مُسکن اشاره کرد. اگر به بروز اختلال در حافظه در نتیجه داروی مصرفی خود مشکوک هستید، با پزشکتان درباره تجویز دارویی جایگزین در صورت امکان صحبت کنید.

به افسردگی مبتلا هستید

زمانی که از نظر روانی دچار مشکل شده اید، حفظ تمرکز روی آنچه پیش روی شما قرار دارد، دشوار می شود که یادآوری آن را بعدا تقریبا غیر ممکن می کند. افسردگی ممکن است شکل بخش های خاصی از مغز را به واقع تغییر دهد. برخی پژوهش ها نشان داده اند که این بیماری می تواند با تغییراتی در اندازه و عملکرد نواحی مغز که برای مهارت هایی مانند حافظه، سرعت تفکر، توجه و توانایی حل مساله اهمیت دارند، همراه باشد.

الکل مصرف می کنید

نوشیدن الکل می تواند در ذهن انسان اختلال ایجاد کند اما مصرف بیش از حد آن می تواند به بروز فراموشی نیز منجر شود. پژوهش ها نشان داده اند که حتی مصرف متوسط نوشیدنی های الکلی می تواند به وخیم‌تر شدن موقتی شرایط حافظه و تفکر منجر شود. برخی افراد معتاد به الکل پس از سمزدایی و ترک الکل نیز ممکن است هرگز تیزی حافظه و هوشیاری خود را باز نیابند.

سطح تنش و استرس شما بیش از حد است

استرس در عملکرد مغز زمانی که باید اطلاعات را به خاطر بسپارد، اختلال ایجاد می کند. بر همین اساس، شماره تلفنی که به شما گفته شده است، شاید حتی پیش از این که تلفن همراه خود را از جیب خارج کرده و شماره گیری را انجام دهید از یادتان رفته باشد. در کوتاه مدت، فردی که مضطرب است می تواند در دنبال کردن یک مکالمه با دشواری مواجه شود زیرا وی نشخوار ذهنی درباره یک موضوع نگران کننده را انجام می دهد. استرس مزمن و شدید حتی بدتر است. این شرایط احتمالا به واسطه مواجهه بلندمدت با هورمون هایی که طی دوره های استرس ترشح شده اند، می تواند اثر چشمگیری بر مغز داشته باشد. حتی درگیری روزانه برای مدیریت قبض های خانه و برنامه های کاری شلوغ می توانند مهارت های حافظه شما را تضعیف کنند. انجام چند کار به طور همزمان، بیدار ماندن تا دیر وقت برای اتمام وظایف، ورزش نکردن و مصرف یک رژیم غذایی ناسالم همگی عواملی هستند که می توانند احتمال فراموشی را افزایش دهند.

به یک مشکل سلامت مزمن یا تشخیص داده نشده مبتلا هستید

هر گونه بیماری که می تواند بر جریان خون به سمت مغز تاثیر بگذارد، مانند دیابت، پرفشاری خون یا کلسترول بالا می تواند موجب انسدادهای ذهنی شود. انواع دیگری از شرایط سلامت مانند کم کاری تیروئید، کمبود ویتامین ها و بی تعادلی های هورمونی نیز می توانند موجب مشکلات حافظه شوند. به طور خاص، عفونت های دستگاه ادراری در افراد مسن می تواند موجب سردرگمی ناگهانی و موقت شود. برای بررسی دقیق دلیل بروز فراموشی و حصول اطمینان از این که مساله ای نگران کننده وجود ندارد می توانید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، تنها مصرف یک مکمل ویتامین به بازیابی قدرت مغز کمک خواهد کرد.

شما فقط خسته هستید

این که هشت ساعت یا بیشتر خوابیده اید همواره به معنای آن نیست که استراحتی با کیفیت بالا داشته اید. پژوهش ها نشان داده اند افرادی که زمان کمتری را در خواب عمیق سپری می کنند با مشکل بیشتر در حافظه خود مواجه هستند. گاهی اوقات، همه آنچه نیاز دارید یک چرت انرژی بخش، حتی اگر مدت کوتاهی طول بکشد، است تا مغز شما تقویت شود. اگر به رغم استراحت با احساس خستگی غیرعادی مواجه هستید، باید برای بررسی دلیل این شرایط به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، آپنه خواب می تواند مغز را از دریافت اکسیژن کافی محروم کرده و  موجب تغییراتی در خونرسانی به مغز شود که به مرور زمان می تواند اثر منفی بر حافظه و توانایی تفکر شما داشته باشد.

در حال پیر شدن هستید

با افزایش سن، مغز ممکن است همانند دیگر اندام های بدن، مانند پوست که دچار چین و چروک بیشتر می شود یا مفاصل که انعطاف پذیری و روانی حرکت خود را از دست می دهند، نشانه های فرسودگی را نشان دهد. احتمال ابتلا به آلزایمر پس از ۶۵ سالگی بسیار بیشتر می شود، اما فراموشی خفیف حتی شایع‌تر است. از این رو، اگر در فراگیری مهارت های جدید با دشواری مواجه هستید یا درباره واژه هایی که قصد استفاده از آنها در یک جمله را دارید بیشتر فکر می کنید، نباید بلافاصله دچار هراس شوید. دشواری در یافتن واژه های مناسب و وارد شدن به یک اتاق و فراموش کردن این که چرا آنجا هستید از شایع‌ترین شکایات افراد مسن هستند.

اگر مشکلات حافظه بر زندگی روزانه شما تاثیر می گذارند، مراجعه به پزشک بهترین گزینه است. به عنوان مثال، این که هنگام رانندگی در مسیری جدید خروجی را رد کرده یا اشتباه دور بزنید، غیر عادی نیست، اما اگر به طور مکرر هنگام رانندگی دچار اشتباه می شوید، به ویژه در مسیرهای آشنا، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است. به طور همزمان، ورزش، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و بهره‌مندی از یک شبکه پشتیبان قوی ممکن است به تیز نگه داشتن حافظه شما برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین