علت تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی از زبان دبیر شورا

گروه فرهنگی الف،   3990328010

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح علت تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آخرین جلسه شورا ۲۹ بهمن ۹۸ برگزار شد و اولین مورد مبتلا به کرونا در کشور نیز ۳۰ بهمن ۹۹ اعلام شد که باعث شد کشور وارد سازوکار خاصی شود و البته این موضوع همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سعیدرضا عاملی در جلسه ۸۲۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح علت تأخیر در برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آخرین جلسه شورا ۲۹ بهمن ۹۸ برگزار شد و اولین مورد مبتلا به کرونا در کشور نیز ۳۰ بهمن ۹۹ اعلام شد که باعث شد کشور وارد سازوکار خاصی شود و البته این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این مطلب که برای برگزاری جلسات شورا تدبیری اندیشیده شد که برخی از اعضا به صورت حضوری و برخی نیز به صورت نیمه‌حضوری در این جلسه حضور داشته باشند، گفت: امیدواریم با این سازوکار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت منظم برگزار شود.

تأیید برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۹

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات این جلسه گفت: برنامه این شورای در سال ۱۳۹۹ در دو ظرفیت حوزه فرهنگ و حوزه علم و فناوری در سه بخش در حوزه علم و فرهنگ به صورت اسناد سیاستی، امور اجرایی شورا و گزارشات نظارتی که در صحن شورا باید ارائه شود، تدوین شده است که در این جلسه ضمن بیان ملاحظاتی در خصوص اولویت‌سنجی دستورات، دادن اختیارات نظارتی کامل به دبیرخانه در اصلاح روندها در صورت مواجه با مشکل و زیاد بودن سرفصل‌های پیشنهادی مورد تایید اعضاء شورای عالی قرار گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بعضی از اعضاء بر اهمیت گزارش اقدامات صورت گرفته نسبت به مصوبات شورا در صحن شورای عالی تأکید داشتند و بعضی دیگر بر اکتفاء به گزارش‌های کتبی تأکید می‌کردند. در عین حال ارائه گزارشی که منتهی به راهبرد جدید شود را لازم می‌دانستند.

عاملی در تشریح برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۹ گفت: مزیتی که این برنامه دارد این است که برای اولین بار مسیر ایجاد لایحه در شورا فراهم شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که یکی از نقص‌های سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی وجود دارد این است که اکثر مصوبات در قالب طرح است، افزود: با توجه به این که تعداد لوایح کم است طرح از درون دبیرخانه شورای عالی و  مجلس شورای اسلامی شکل می‌گیرد و پیشنهاد می‌شود و در ادامه فرآیند تصویب را طی می‌کند.

۹۵ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب طرح است

وی با اشاره به این که ۹۵ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در قالب طرح است ادامه داد: با توجه به این که به شورای عالی نقد می‌شود که مصوباتش اجرایی نمی‌شود این سازوکار را پیشنهاد دادیم تا مسیر مصوبات از ذی‌نفع آغاز شود تا انگیزه بیشتری نسبت به اجرا پیدا کند.

عاملی در تشریح علت اجرایی نشدن مصوبات شورا گفت: یکی از علت‌ها این است که دستگاه ذی‌نفع در تدوین مصوبه نقش کمرنگی دارد، که پیشنهاد شد دستگاه ذی‌نفع پیشنهادات خود را در قالب لایحه به دبیرخانه شورای عالی ارائه دهد و در صحن شورا هم دفاع کندف البته لازم به ذکر است که لایجه دست کار کارشناسی را نمی‌بندد.

وی با اشاره به ماده ۳ آیین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر این که دبیر شورا موظف است برنامه سالیانه شورا را در اول سال مشخص کند و به تصویب اعضا برساند، ابراز امیداواری کرد: این سازوکار که بر پایه لایحه و طرح تنظیم شده است مسیر اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را تسهیل کند.

ضرورت باز مهندسی حکمرانی فرهنگی و انجام آمایش فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع آمایش فرهنگی کشور و اصلاح نظام حکمرانی فرهنگی به عنوان یکی از برنامه‌های حوزه فرهنگ در برنامه‌های شورای عالی در سال ۱۳۹۹ قرار گرفته است و مقرر شد که در قالب لایحه در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

عاملی گفت: در برخی از موضوعات فرهنگی بیش از ۳۰ متولی داریم و نهایتاً هم مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی افزود: ما در برخی از موضوعات فرهنگی بیش از ۳۰ متولی داریم و نهایتاً هم مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد مانند موضوعات مرتبط با قرآن کریم و امور مرتبط با مساجد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نیاز به یک ساماندهی در حوزه فرهنگی داریم، اظهار داشت: باید مأموریت هدایت و راهبری موضوعات فرهنگی به یک یا دو دستگاه خاص محول شود که بتوانیم کار را از دستگاه‌­های مشخصی پیگیری کنیم و این یکی از عناوین لوایح شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۹ است.

عاملی ادامه داد: وظیفه تدوین موضوعات مرتبط با برنامه پنج ساله هفتم در حوزه فرهنگ و علم و فناوری به یک کمیته تلفیق واگذار شده که بتواند برنامه را با توجه به نگاه فراقوه‌­ای و فراسازمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برساند.

عاملی افزود: زیرساخت اصلی برنامه‌های سال ۹۹ و از این به بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری «مد ظله‌ العالی» است و همچنین تدوین برنامه پنج ساله هفتم در حوزه علم و فناوری و فرهنگ بر پایه بیانیه گام دوم خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما با یک سند مرجع به نام بیانیه گام دوم مواجه هستیم که هفت راهبرد اساسی در آن تدبیر شده است، خاطر نشان کرد: این بیانیه یک نگاه یکپارچه به نظام برنامه‌ریزی دارد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری «مد ظله‌ العالی» در یکی از بیاناتشان در سوم فروردین سال ۹۹ مبنی بر این که «قدرت و قوت ایران منوط به قدرت و قوت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی و… است»، گفت: علم و فناوری موضوعی یکپارچه است که نیازمند توان چندبخشی و نگاه چندرشته‌­ای است و این موضوع در برنامه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که جلسه امروز یک مصوبه اجرایی هم داشت، گفت: شورای هنر یکی از شوراهای تخصصی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که شورای بسیار مهمی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت در حوزه‌های مختلف هنر است.

انتخاب رئیس و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر

وی با اشاره به این نکته که شورای هنر از سال ۸۸ تعطیل بوده که مجدداً امسال احیا شد افزود: در جلسه امروز مصوب شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار ریاست شورای هنر باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی در پایان با اشاره به اساسنامه شورای هنر، که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است، افزود: در جلسه امروز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا و دکتر محمدعلی کی‌نژاد بعنوان نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر انتخاب شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین