بزرگ‌ترین نهاد اسلامی انگلیس خطاب به جانسون: به تبعیض علیه مسلمانان رسیدگی کنید

  3990327134

بزرگ‌ترین نهاد اسلامی بریتانیا از نخست وزیر این کشور خواست به مساله تبعیض نژادی علیه مسلمانان انگلیس رسیدگی کند.

بزرگ‌ترین نهاد اسلامی انگلیس خطاب به جانسون: به تبعیض علیه مسلمانان رسیدگی کنید

به  نوشته هفته نامه نیوزویک، این درخواست پس از آن مطرح شده است که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد برای بررسی "تمام ابعاد نابرابری های نژادی" در این کشور، کمیسیونی ویژه تشکیل خواهد شد. به دنبال قتل "جورج فلوید" سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور که ابراز همدردی جهانی را درپی داشت، انگلیسی ها نیز به خیابان های سراسر بریتانیا آمدند تا به مساله تبعیض نژادی در کشورشان اعتراض کنند.

جانسون در مقاله ای در دیلی تلگراف نوشت: "کارهای زیادتری هست که باید انجام داد، و ما انجام خواهیم داد.  وقت آن است که کمیسیون فرادولتی تشکیل شود تا تمام ابعاد نابرابری را بررسی کند – نابرابری ها در امور اشتغال، درآمدهای بخش بهداشت  و درمان، در زمینه های آکادمیک و تمام ابعاد دیگر."

منتقدین می گویند چنین ادعایی تکرار تحقیقات قبلی در این زمینه است که کار چندانی بابت آن انجام نشد. آنها می گویند دولت قصد دارد توجهات را از اعتراضاتِ جنبش "جان سیاه پوستان ارزش  دارد" و یا این حقیقت که انگلیسی های سیاه پوست، آسیایی تبار و اقلیت ها، بیش از سایرین قربانی کرونا  شده اند، منحرف کند.

شورای مسلمانان انگلیس (ام سی بی) اعلام کرده که نگران است تبعیض ها علیه  مسلمانان نادیده گرفته و در چنین  کمیسیونی به آن پرداخته نشود.

"هارون خان" دبیرکل شورای مسلمانان انگلیس می گوید ضروری است که این کمیسیون اقدامی فراتر از واکنش های مرسوم داشته و به دلایل ریشه ای تبعیض نژادی رسیدگی کند. وی در مصاحبه با نیوزویک گفت << اسلام هراسی مساله ای مرسوم در بین تمام اقشار انگلیس است. کمیسیون حقوق  بشر و برابری، گزارش کرده است 70 درصد مسلمانان انگلیس تبعیض نژادیِ مبتنی بر باورهای دینی را تجربه کرده اند. اگر قراراست به درستی به تمام ابعاد نابرابری های قومی رسیدگی کنیم، باید متعهد شویم تا تبعیض نژادی مرتبط با هویت اسلامی و همچنین اسلام هراسی را بررسی کنیم. 

شورای مسلمانان انگلیس از دولت می خواهد تضمین دهد که این کمیسیون، مساله اسلام هراسی را بررسی و برای مقابله با آن سیاست های عملی اتخاذ کند. << نابرابری های  ریشه دارِ نژادی که اقلیت ها در آموزش وپرورش، بهداشت و سیستم قضایی جنایی با آن مواجه هستند، در بسیاری گزارش ها و همچنین  گروه های فعال در اموربرابری های  نژادی، مستند شده است؛ همان نابرابری هایی که اخیر در قالب بیماری کرونا آشکار شده است.>>

این شورا با استقبال از آن که دولت درصدد رسیدگی به تبعیض نژادی است، افزود << نظرسنجی ها نشان می دهد که رویکرد موجود نسبت به مسلمانان ظاهرا بهبود نیافته است. تبعیض نژادی و نیز اسلام هراسی همچنان مشکلی جدی درجامعه ما  است.>>

اعلام دولت در خصوص  تشکیل کمیسیون رسیدگی به نابرابری های نژادی، با انتقاد حتی وزیران سابق دولت نیز همراه  بوده است. 

"ساجد جاوید" وزیر خزانه داری سابق و از  نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس در مجلس این  کشور گفت تحقیقات دولت در خصوص نابرابری های نژادی اقدامی مثبت است اما صرفا برملا  کردن این مساله کافی نیست. برای مقابله با آن باید اقدامی صورت گیرد.

چهره های برجسته سیاه پوست نیز از این گزارش استقبال کرده اند اما می گویند انتظار ندارند که در آینده  نزدیک تغییری رخ دهد. "سارا کالینز" نویسنده کتابی مرتبط با برده داری در مصاحبه با بی بی سی گفته است: <<  برایم عجیب نیست که می بینم پیشنهاد بوریس جانسون یا تلاش برای انحراف افکار عمومی  است، و یا تکرار بیانیه های قدیمی. او نمی خواهد با مساله اصلی درگیر شود به همین دلیل تنها راهکاری که پیشنهاد می کند، اعلام تحقیقات جدید است در صورتی که باید به پیشنهاداتِ تحقیقات قبلی عمل  کند.>>

سخنان نخست وزیر بریتانیا پس از آن اعلام شد که گزارش سازمان "بهداشت عمومی انگلیس" نشان داد افراد متعلق به جامعه اقلیت ها، آسیایی تبارها و سیاه پوست ها، بیشتر از سفید پوستان در  معرض مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارند... 

گزارشات رسمی حاکی است حدود یک سوم اعضای این جوامع در انگلیس مسلمان هستند؛ از طرفی 90 درصد مسلمانان از سابقه نژادی سیاه پوست، اقلیت و آسیایی تبار برخوردارند.

بوریس جانسون در کارزارهای انتخاباتی برای رهبری حزب محافظه کار در سال 2019  قول داده  بود تا در خصوص اسلام هراسی در میان اعضای حزب، تحقیقات ویژه انجام دهد. اما به جای آن تصمیم گرفت درباره تمام اشکال تبعیض نژادی تحقیقاتی صورت گیرد، اقدامی که با انتقاد شورای اسلامی بریتانیا روبرو شد؛ زیر این شورا، حزب محافظه کار را به "خودداری از اقرار به وجود بی عدالتی و تبعیض علیه مسلمانان" متهم کرده است.

از آن زمان تاکنون این حزب مرزهای خود را در خصوص تحقیقات مستقل از اعضای حزب مشخص کرده است. "آماندا میلینگ" نماینده مجلس از حزب محافظه کار می گوید: << حزب محافظه کار هرگز با بی عدالتی و تبعیض در هیچ شکلی کنار نخواهد آمد. به همین دلیل، ما متعهد به این تحقیقات هستیم. تا تضمین کنیم هر مورد سوء استفاده که مناسب سلامت جامعه نیست، نابود خواهد شد.>>

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین