روایت یک قصه دردناک یک‌کلمه‌ای: «اجاره»

گروه اقتصادی الف،   3990327100

«اینجا یکی خونه‌شو گذاشته واسه اجاره، ۱۰۰ متره، ۵۰ پیش، ۵ میلیون هم اجاره، طبقه سومه، پارکینگ و آسانسور هم نداره، چند ماهه دارم براش مستاجر می‌برم هر بار به یه چیزی گیر میده، یه بار میگه پسرش بزرگه، یه بار میگه بچه‌هاش کوچیکن و سر و صدا دارند، یه بار میگه موجه نیستن، ماهی ۵ میلیون هم می‌خواد بگیره. اصلا بعضی مالک‌ها عجیب و غریب شدن!»

روایت یک قصه دردناک یک‌کلمه‌ای: «اجاره»

ایسنا نوشت: یکی از مشاوران املاکی این حرف‌ها را می‌زند و ادامه می‌دهد: «امسال وضع خونه عجیب و غریب شده. قیمت‌ها از فروردین تا الان ۳۰ درصد رفته بالا. امسال مالک‌ها خودشون قیمت خونه‌شون رو مشخص کردن که قیمت خیلی‌هاشون واقعی نیست. به خاطر کرونا هم خیلی‌ها تمدید کردن و فایل اجاره‌ای کم داریم. بودجه شما هم که می‌خوای ۱۰۰ پیش بدی و دو اجاره، یه مقدار کمه. اگه بتونی اجاره رو بالا ببری مورد داریم. این روزها همه اجاره می‌خوان. چون سودهای بانکی هم کم شده دیگه کسی پول پیش زیاد قبول نمی‌کنه. یه خونه دارم ۸۰ متر، ۱۰۰ تومن پیش، دو میلیون و ۵۰۰ هم اجاره، طبقه سومه، پارکینگ و آسانسور هم نداره و مالک گفته به یکی بدم که تعداد نفراتشون کم باشه، حیوون خونگی نداشته باشن، اهل دود و دم نباشن، سر و صدا هم نکنن، بچه کوچیک هم نداشته باشن، صبح برن و شب بیان».

دوباره تابستان و دوباره مشکل مسکن؛ هر سال بدتر از سال قبل. قیمت‌ها بالاتر و خانه‌ها کوچک‌تر و امکانات کمتر، بدون دستگاه نظارتی. بسیاری از مردم سرگردان مشاوران املاکی شده‌اند تا سقفی برای یک سال آینده‌شان پیدا کنند.

یک زن سالخورده است که ۱۶ سال به لطف یک مالک خوب با دو میلیون پول پیش و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان اجاره در یک خانه ۱۲۰ متری زندگی می‌کرده، حالا مالک که آن هم که یک زن سالخورده است سکته کرده و نیاز به پرستار دارد؛ کسی که توان رسیدگی به یک بیمار را داشته باشد، آنقدر توان داشته باشد که بتواند بلندش کند و تا حمام ببردش یا وقتی حالش بد شد به یک درمانگاه یا بیمارستان برساندش. حالا زن سالخورده باید جایش را به یک خانواده جوان بدهد تا توانایی تیمار کردن مالک را داشته باشند؛ هم مستاجر باشد و هم پرستار. با ۴۰ میلیون تومان پول پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره دنبال یک سرپناه جدید در شرق تهران می‌گردد. مشاور املاک چند دقیقه‌ای فایل‌هایش را جست‌وجو می‌کند و فقط یک مورد پیدا می‌کند. ۵۰ متر، طبقه سوم، بدون آسانسور، ۵۰ میلیون پیش، ماهی ۶۰۰ هزار تومان. مالک برای اجاره خانه‌اش شرایط خاصی دارد و گفته خانه‌اش را به یک مجرد موجه می‌دهد. اول باید خودش مستاجر را ببیند، اگر تایید کرد، قرارداد می‌بندد.

خرده‌فرمایشات مالکان کم نیستند و در مقابل توقع برخی از مستاجران هم کمی بالاست. برخی خانه‌ها قدیمی‌سازند و مالک حاضر نیست دستی به سر و گوش خانه بکشد و می‌خواهد با بالاترین قیمت ممکن آن را اجاره بدهد، مستاجر هم دلش نمی‌آید برای یک خانه قدیمی با کمترین امکانات ماهانه سه میلیون تومان اجاره دهد. از طرفی نمی‌تواند منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند را هم تغییر دهد.

خانه طبقه سوم است. ‌آسانسور، پارکینگ و انباری ندارد. سن بنا بالای ۳۰ سال است. کابینت‌ها فلزی زنگ‌زده‌اند و دیوارها هم نیاز به رنگ دارند. با این حال مالک می‌گوید ۱۰۰ میلیون پیش و دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره قیمت مناسبی برای خانه‌اش است زیرا ملکش «همه‌چیز تمام» است و در بهترین نقطه نارمک قرار دارد. اگر هم کابینت‌ها را عوض کند و خانه را هم رنگ بزند قیمت اجاره را بیشتر می‌کند.

بعضی از مالکان هم خانه‌شان را با اطلاعات اشتباه فایل می‌کنند. می‌گویند ملک طبقه دوم است اما وقتی برای بازدید می‌روی، می‌بینی خانه طبقه سوم است. یا می‌گویند انباری دارد در حالی که گوشه‌ای از کمد دیواری را به عنوان انباری در نظر گرفته‌اند!

مستاجر یکی از همین خانه‌ها که تا ماه پیش ۹۰۰ هزار تومان برای یک خانه ۷۰ متری قدیمی‌ساز اجاره می‌داده، حالا می‌گوید: «مالک حدود یک میلیون تومان روی کرایه‌خانه کشیده که ما هم توان پرداخت نداریم و باید تخلیه کنیم.» آشپزخانه ملک آنقدر کوچک است که مستاجر یخچالش را در وسط پذیرایی گذاشته است. حمامش هم آنقدر قدیمی است که وقتی درِ آلومینیومی آن را می‌بینی فکر می‌کنی وسط پذیرایی را جایی برای انباری در نظر گرفته‌اند. حالا مالک چنین خانه‌ای را که طبقه سوم است، آسانسور هم ندارد با مبلغ ۱۰۰ میلیون پیش و یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اجاره به بنگاه سپرده است.  

بیشتر خانه‌هایی که در محله نارمک برای اجاره گذاشته‌اند یا قدیمی‌سازند و نیاز به تعمیرات دارند یا نوسازند و بسیار کوچک که یک خانواده چهارنفره در آن جا نمی‌شوند. یکی از مشاوران املاکی می‌گوید: «خونه‌های منطقه نارمک و تهرانپارس زیادی بالا رفتن در حالی که با مبلغ ۱۰۰ میلیون پیش و دو اجاره تو پاسداران و قلهک راحت‌تر میشه خونه پیدا کرد. یه مورد دارم ۸۳ متر کف پارکت، تر و تمیز، کابینت‌ها رو هم عوض کرده و دیوارها هم رنگ شده اما نه پارکینگ داره و نه انباری. مالکش هم شهرستان زندگی می‌کنه. خونه پرده شیک هم داره و دو سالی میشه که خالیه.»

تراکم جمعیت در منطقه پیروزی تهران هم بسیار بالاست. طبق گفته برخی از مشاوران املاک قیمت خانه‌ها در دو هفته گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است. بیشتر خانه‌ها نوسازند و کلید نخورده‌اند اما مالکان شرایط خاص خودشان را برای اجاره دارند. یکی از مالکان، یک ساختمان ۵ طبقه دارد که همه واحدهایش خالی است. خودش هم ساکن آن خانه است. مستاجر هر جایی که می‌رود باید تا ساعت ۱۲ شب برگردد در غیر این صورت چفت پشت در را می‌اندازد و مستاجر باید آن شب را بیرون از خانه بماند! واحدهایش ۷۲ متری هستند، ۱۳۰ میلیون پیش و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم اجاره می‌خواهد.

برخورد برخی از مشاوران املاک هم عجیب و غریب است؛ مثل مشاوری که وقتی یک کارگر ساده درخواست خانه‌ای با مبلغ ۳۵ میلیون تومان پیش و ۷۰۰ هزار تومان اجاره کرد، نه جوابش را داد و نه او را به داخل بنگاه راه داد!

وضعیت مسکن آنقدر آشفته است که حتی رییس جمهوری هم در جلسه هیات دولت که ۲۱ خرداد برگزار شد، دستور داد کارگروهی متشکل از وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مسئولیت معاون اول رییس جمهور برای بررسی علل و عوامل گرانی مسکن و راه‌حل‌های برون‌رفت از این وضعیت تشکیل شود.

همچنین فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم برای ورود به این موضوع اعلام آمادگی کرده و گفته است: «پلیس پیش از این با درخواست دستگاه‌های مسئول و دستگاه قضایی به عنوان ضابط عام به بازار سکه و ارز و نیز احتکار خودرو ورود کرده و با بسیاری از افراد سودجو و سوداگر برخورد کرده بود که این برخوردها همچنان هم ادامه دارد. در مورد بازار مسکن و سودجویی و سوداگری احتمالی در این فضا نیز در صورتی که دستگاه‌های مسئول از پلیس درخواست کنند یا قوه‌قضاییه ماموریتی را به ما بدهد ما آمادگی داریم و حتما با موارد تخلف و سودجویی برخورد خواهیم کرد.»

حالا باید دید وضعیت مسکن با وجود پیشنهاداتی که در این زمینه شده است، آرام می‌شود یا این موضوع مثل سال‌های گذشته یک مشکل حل‌نشده باقی می‌ماند و برخی مستاجران باید با چشمان پر از اشک مشاوران املاکی را یکی یکی بگردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین