فرار معیشت مردم ایران به کانادا و خارج از کشور

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3990327016 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرار معیشت مردم ایران به کانادا و خارج از کشور

در کانادا حدود 350 هزار ایرانی مقیم هستند که بسیاری از آن‌ها مردمی زحمتکش و دارای درآمد پایین هستند. ولی در سال‌های اخیر همزمان با تغییر شرایط دادن ویزا توسط دولت کانادا از کاری به سرمایه‌گذاری یک اقلیت بزرگی از ایرانیان وارد کانادا شده اند که سرمایه سنگینی را از ایران به کانادا منتقل کردند و خانه‌ها و ویلاهای بزرگی را با قیمت‌های نجومی می‌خرند که فقط مالیات و هزینه نگهداری این ویلاها تا سالی سی هزار دلار و حتی بیشتر است. این اقلیت بزرگ نه تنها پول خانه و ویلا و ماشین را از ایران آورده اند بلکه ماهانه حتی چند هزار دلار هزینه زندگی و پول تو جیببی فرزندان خود را هم از ایران منتقل می‌کنند. 

 بسیاری از آنها یا والدین آنها در ایران یا  درآمد نجومی از ناحیه دولتی یا غیر دولتی (مانند برخی جراحان و متخصصان پزشکی و مدیران بخش خصوصی و تولیدی و بورس و بانک) دارند یا سرمایه گذاری نجومی در بانک‌ها و بورس دارند و یا حتی خانه‌ها و آپارتمان‌های خود را اجاره می‌دهند و درآمد کرایه و یا سود بانکی و بورس و شغل و حتی تمام اموال به ارث رسیده خود در ایران را به کانادا منتقل می‌کنند.

کانادا را فقط به عنوان مثال آوردیم. این الگو تقریبا در تمام کشورهای دنیا از آمریکا تا انگلیس و استرالیا و اروپا و اتریش و فرانسه و امارات و ترکیه و مالزی و حتی اخیرا روسیه که میزبان خیل عظیمی از اینگونه افراد ایرانی هستند جاری است. اگر می‌بینید که قیمت خانه و زمین و کرایه خانه و حتی خدمات پزشکی مانند حق العمل جراحی و سود بیمارستان‌ها خصوصی و... در ایران با دلار سنجیده می‌شود یکی از دلایل عمده آن همین است.   چون هزینه‌های عظیم این افراد و خانواده‌های آنها در کانادا و انگلیس و امریکا و اروپا و استرالیا و امارات و ترکیه و.... اگر هر سال بیشتر نشود قطعا کمتر نمی‌شود. بنابراین هر اندازه کسری بیاورند بر قیمت ملک و کرایه و سرویس و خدمات و تولیدات بنگاه خود در داخل ایران می‌افزایند و این شده است نرم و استاندارد قیمت گذاری اجناس و به خصوص کرایه و مسکن در ایران. و نتیجه آن فشار بسیار بیشتر بر 95 درصد مردم ایران است که نیازی به دلار یا خرج در خارج از کشور ندارند.   

شاید همین است که ظاهرا دولت‌ها و بانک مرکزی تلاش می‌کند که نرخ دلار به نفع وارد کننده و این افراد دستوری پایین بماند. چون هم این افراد به دلیل موقعیت پست سازمانی و حرفه ای نفوذ بالایی در دولت‌ها دارند و هم دولت می‌داند که اگر قیمت دلار به قیمت واقعی آن برسد هم این افراد معترض می‌شوند و هم قیمت‌های داخل ایران را شدیدا مطابق با نرخ دلار و حتی بیشتر از آن بالا می‌برند. وقتی شش فرزند فلان شهردار در امریکا و در گرانترین شهرها و دانشگاه‌ها دنیا زندگی و درس می‌خوانند تصور می‌کنید هزینه آن را شهرداران و شهروندان شهرهای آمریکا می‌پردازند؟!

این در واقع بیان یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است.  ما در واقع فرار مغزها از ایران به خارج نداریم بلکه فرار سرمایه و در واقع معیشت مردم ایران آن هم به مقدار نجومی در اقتصاد ایران داریم که منشا آن همان میل بیش از پیش و رو به تزاید حتی خانواده‌های از نظر فرهنگی محافظه کار و سنتی که در فرهنگ ایران به طبقه آقازاده شهرت یافتند به مهاجرت یا فرستادن فرزندان خود به کشورهای مرفه غربی است. واقعا جای تعجب است که برخی کارشناسان و متخصصان امور اقتصاد و بانکی دولت و ایران صحبت از تراز مثبت تجاری مثلا واردات و صادرات غیر نفتی می‌کنند و نتیجه می‌گیرند پس چرا باید قیمت ارز بالا برود؟! این دوستان تجربه کرونا را دارند که دیگر خروج توریست‌های ایرانی به خارج از کشور تقریبا صفر شد ولی باز قیمت ارز بالا رفت. مگر در قیمت ارز یک کشور فقط مصرف توریست و خرید چند هزار مسافر یا دلال موثر است؟ بزرگترین رقم و قلم هزینه ارزی کشور همین خروج سرمایه توسط این اقلیت مرفه است که حتی در زمان کرونا هم متوقف نمی‌شود و الی ماشالله از همه اقشار برخوردار جامعه و خانواده‌های قدرتمند است.

برای حل این معضلات هم فقط با بخشنامه و توصیه و خواهش و قدغن کردن و .... کاری از پیش نمی‌رود. برای معضلات امروز جامعه و اقتصاد ایران مانند همین کاهش میل به مهاجرت و زندگی در کشورهای خارج یا برای تشویق مردم به رشد جمعیت یا کنترل قیمت مسکن و... سخنرانی و دستور و بخشنامه کارگر نیست. تمام این معضلات نیاز به کار علمی و برنامه ریز و بازنگری در سیاست‌ها بلند مدت دارد. راه حل‌های آن‌ها بسیار ساده است ولی اجرای آن است که نیاز به اراده و سازماندهی سترگ دارد.  مثلا چرا در سال‌های اخیر قشر جوان از حتی خانواده‌های سنتی ما هم مانند خانواده های دیگر میل به زندگی و تحصیل و درمان در خارج از کشور دارند. گذشته از بیکاری و مشکلات اقتصادی بخش بزرگی از این میل و رغبت به بسته بودن فضای فرهنگی و سختگیری‌های اجتماعی که در خیلی موارد نه تنها کمکی به همان فرهنگ جامعه و سلامت قشر جوان نمی‌کند بلکه با زیاده روی در سختگیری‌ها نتیجه معکوس و افزایش مهاجرت و میل زندگی در خارج از کشور بوجود می‌آورد که خود همانطور که آمد مقدمه فرار عظیم سرمایه کشور و تشدید مشکلات اقتصادی است.

یا در مورد رشد جمعیت  تا ما نتوانیم محیط مناسب اقتصادی و معیشت و رشد اشتغال مولد و واقعی ایجاد کنیم  امکان ندارد بتوانیم روندهای منفی و به شدت مخرب و هراسناک در میزان موالید یا رشد جمعیت و میزان ازدواج را بهبود بدهیم. برای همه جمعیت شناسان و اقتصاد دانان دنیا پدیده ای ناگوار تر از این نیست که جامعه ای قبل از اینکه ثروتمند شود پیر شود!  متاسفانه ما دقیقا در این کانال داریم حرکت می کنیم.  مانند سرپرست خانواده ای که قبل از بازنشستگی هنوز نتوانسته باشد پس انداز یا خانه ای برای خود وخانواده خود در دوران بازنشستگی  فراهم اورده باشد.

 برای حل مشکل قیمت مسکن و خودرو و....هم راه حل‌های ساده و ازمایش شده ای وجود دارد که عصاره ان این است که مسکن و خودرو را از سرمایه ای به مصرفی تبدیل کنیم. مثلا در مورد همین خانه و مسکن  هر اندازه و هر چند سال بگوییم مالیات از خانه‌های خالی ولی عملا امکان اجرا ندارد. ما حتی نمی‌توانیم برخی از مردم را که با بی انظباطی اجتماعی از ماسک استفاده نمی‌کنند برای سلامتی خودشان متقاعد و مجبور به استفاده از ماسک کنیم  چگونه می توانیم خانه‌های خالی را تشخیص دهیم؟ در واقع هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند خانه خالی را تشخصی دهد مگر کره شمالی که صاحب همه خانه ها دولت است.

 تنها راه فنی برای کنترل قیمت مسکن که در همان کانادا و آمریکا و اروپا و ژاپن و... هم اجرا شده و اشاره شد که مثلا یک خانه یک میلیون دلاری در ماه حداقل سه هزار دلار هزینه مالیات و نگهداری دارد حتی اگر خالی باشد و خالی بماند. اگر مالکش هزینه آن را به شهرداری و ملت بدهد اصلا صد سال خالی نگه دارد. بنا بر این راه حل همان مالیات سالانه نیم تا یک درصد بر ارزش کارشناسی شده تمام مستغلات  اعم از خانه و زمین و اپارتمان و حتی زمین‌های زراعی و روستایی و تحاری و صنعتی و... است.  کسی که مالک تکه ای از مستغلات است باید هزینه نگهداری و سرویس ان را به شهرداری‌ها و دهداری‌ها و... بدهد. اگر چنین شود دیگر امکان ندارد که برای کسی بصرفد که خانه احتکار کند یا چند اپارتمان را خالی نگه دارد. البته برخی دوستان فوری خواهند گفت این یعنی کاهش تولید مسکن و گران شدن اجاره و فشار بیشتر به مردم و.... درست می‌فرمایند.  ولی اگر بر اساس برنامه و در دوران انتقالی چند ساله باشد همه این مشکلات را می‌توان مدیریت کرد. مگر تمام کشورهای اروپایی و توسعه یافته آسیایی معجزه کردند؟  آنگاه قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و تخصیص منابع در کشورها سالمتر خواهد شد.  نه اینکه سرمایه های یک ملت در برج‌های خالی بدون هر گونه ارزش افزوده انباشته و احتکار شود. این‌ها خیلی مسایل پیش پا افتاده ای در تجربه اقتصادی کشورهای دنیا است ولی در کشور ما کسانی که بخواهند این قوانین را شکل دهند پیش از هر چیز متوجه می‌شوند که خودشان باید بیشترین هزینه و مالیات را به خاطر داشتن چندین خانه و ویلا و آپارتمان بدهند و از انجا که همیشه بخشی و شخصی به مسایل کشور نگاه می کنند فوری از ان پا پس می‌کشند.  مشکلات اینجا ها است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۵۱۱۰۰۷:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
فکر میکنی کدامیک از اینها مالیات را از جیب خودشان می دهند همیشه می کشند روی جنس یا مسکن یا خدماتشان نتیجه اش هم می شود گرانی ضمنا هیچ چاقویی را دیده ای که دسته اش را ببرد ؟
ناشناس۱۴۸۵۵۳۱۱۱:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
شما اختلاس های دولتمردان را جمع کنید، به مفهوم "عدالت" برسید!
علی امیری فراهانی۱۴۸۵۷۷۸۱۲:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
با تشکر از الف. برخی دوستان انتقاد داشتند که چرا گفتیم نرخ دلار دستوری پایین است. این خلاصه ای از تحلیلی است در مورد قیمت دلار در اقتصاد ایارن. دقیقا همین قاعده را 25 سال پیش هم منعکس کردیم و مسولین بانک مرکزی در زمان مرحوم نوربخش به این دلیل که در هیچ کتاب مرجعی به ان اشاره نشده ان را قابل قبول ندانستند. در انزمان به انها توضیح دادیم که ولی این قاعده را شما می توانید در بایگانی خود بانک مرکزی و برای 36 سال( در انزمان) بیابید. حالا هم 60 سال گذشته و همچنان این قاعده بر قرار است. هر تلاشی برای تثبیت دستوری نرخ ارز به اسیبها ی بسیار در سایر بازارها و حرکت طبیعی اقتصاد منجر خواهد شد. وضعیت امروز بازارها گواهی بر انست. تنها راه کنترل و تثبیت قیمت ارز کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تولید نقدینگی است که خود نیاز به تغییر خیلی از سیاستها دارد که در این یادداشت تنها به الفبای ان اشاره شد. دوستان عزیز. از 60 سال پیش که بانک مرکزی و امار نقدینکی و درامد ارزی شکل گرفته نرخ دلار به عنوان ارز شاخص برابر است با نسبت این دو رقم.این نسبت در 60 سال گذشته همیشه برقرار بوده است . بر این اساس می توان نرخ واقعی دلار را تخمین زد اما با چند نکته: 1- کل درامد ارزی در سال ملاکه. یعنی درامد خدمات مانند توریستهای خارجی و حتی قاجاق بنزین و فراورده های نفتی و حتی قاچاق سایر موارد که به هر حال وارد چرخه اقتصاد ایران می شود. بر این اساس درامد ارزی ایران چیزی حدود 80 میلیارد دلار در سال 98 بوده که تقسیم بر 2450 هزار میلیارد تومن نقدینگی ریالی اسفند 98 می شود همان حدود 25 تا 30 هزار تومن. 2- این نسبت و رقم فوری حاصل نمی شود و معمولا با تاخیری ششماهه خود را در بازار نشان می دهد. دولتها و اقای همتی هم تمام تلاش خود را در تاخیر وقوع ان انجام می دهند. همین است که از اصطلاح جمع شدن فنر و در رفتن فنر استفاده می شود. ولی می بینید که هیچ نیرویی نمی تواند در میان مدت جلوی وقوع ان را بگیرد. 3- و از همه بدتر این امار مربوط به اسفند 98 هست. با کرونا و کاهش پیش از بیش کل درامد ارزی و در صورتیکه سیاست داخلی و خارجی همین باشد می توان پیش بینی کرد که این درامد برای اسفند 99 حدود 60 میلیارد دلار باشد که با توجه به رشد نقدینگی 35 درصدی شاهد 3500 هزار هزار میلیارد تومن در اسفند 99 خواهیم بود که برای سال اینده نسبتی بین 50 تا 60 هزار تومن حاصل می گردد. تمام قیمتها در ایران از جمله خودرو بر همین اساس اصلاح و تغییر می یابد .این علم است. بقیه داستان و امید و ارزو های شیرین.
علی امیری فراهانی۱۴۸۶۰۳۸۱۴:۴۵:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۷
همچنین برخی دوستان فرمودند که چرا گفتیم فرار مغزها نداریم . این مغزها برای ما نیروهای ارزشمندی هستند. ولی برای امریکا و کانادا واروپا و... فقط پول و موجودی حساب انها و خانواده انها ارزش بیشتری دارند. مثلا برای دوستان جراج یا متخصص تقریبا غیر ممکن است که بتوانند در کانادا به جراحی و طبابت بپردازند مگر اینکه تقریبا از اول شروع کنند. چون خود کانادا انقدر نیروی متخصص و انقدر دانش اموزان مستعد دارد که مایلند در کانادا جراح شوند. نمونه دیگر ان ژاپن. ایا پیشرفت ژاپن هم ناشی از جذب مغزهای جهان سوم بوده است ؟ 99.99 درصد متخصان ارشد و کارشناسان در اقتصاد و صنعت و بهداشت ژاپن از خود ژاپن هستند. این در تمام کشورهای صنعتی قابل تعمیم است. فقط امریکا و استرالیا و کانادا زمین بیشتری دارند و به دنبال جذب ثروت ان جراح ایرانی و عرب و چینی هستند. ابتدا بچه های انها را جذب دانشگاهها خود با شهریه های سرسام اور می کنند و درنهایت والدین جراح یا مدیر یا متخصص انها پول و ثروت خود را برای این بچه ها می فرستند. رمز علاقه کشورهای صنعتی به جذب این خانواده ها پول انهاست نه نیاز فوری به تخصص انها. البته در هر اکثریتی هم هستند افرادی که واقعا استعداد باشند. ولی هدف اصلی باز همان ثروت وپول این افراد متخصص و... هست.
ناشناس۱۴۸۶۳۳۹۱۸:۱۰:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
همتی بازار ارز به ثبات رسیده، دلار نخرید که ضرر و زیان هست.
ناشناس۱۴۸۵۶۹۶۱۲:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۲۷
موضوع انتقال دلارها از ایران به کانادا (و سایر کشورها) بسیار نیازمند تحقیق ، شفاف سازی و منع قانونی است.
ناشناس۱۴۸۵۱۱۴۰۷:۱۶:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
پیشنهاد خیلی خوبی هست که مالیات یک درصدی از خانه اما به شرطی که دریافت عوارض و پروانه های ساخت شهرداری هم به همین نسبت باشه الان شهرداری ها مالیات چند ساله یک خانه را در زمان صدور یکجا دریافت میکنند که هم باعث گرانی خانه میشود و هم درآمد مستمر تبدیل به درآمد یکشنبه میشه
ناشناس۱۴۸۵۱۲۷۰۷:۳۰:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
این راهکارها زیاد تودل برو نیستند به جای این مسکن ها درمان نیاز داریم تا وقتی صنایع دولتی و وشرکتی دولتی و ..............هست وضع به همین منوال است.
ناشناس۱۴۸۵۱۲۹۰۷:۳۳:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
فرض بر این همه حرفهای شما درست چرا ریشه یابی نمیشه یک ایرانی باید زندگی در ایران رو ول کنه بره جای دیگه مشکل چیه؟ این حق طبیعی هر انسانیه تصمیم بگیره کجا زندگی کنه هرجای دنیا دلش بخواد اما چرا باید به همین راحتی هموطنان ما زندگی در ایران و بی خیال بشن برن جای دیگه چرا باید این همه سرمایه از کشور بره بیرون در حالی که بیکاری بیداد میکنه یه بار بشنید با خودتون مشورت کنید چیکار کردین مردم فراری شدن بخداا یه نظر سنجی بزارید 80درصد مردم پول داشته باشن از کشور میرن تا کی میخواید سرتوند مثل کبک بکنید زیر برف
ناشناس۱۴۸۵۶۵۶۱۱:۵۷:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
این دوستان کلا کبک زیر برف هستن مشکل مملکت نبود آزادی های فردی است
ناشناس۱۴۸۵۸۸۵۱۳:۳۳:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۷
با پول خودشون برند نه با پول مردم.
ناشناس۱۴۸۶۰۶۲۱۴:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
نود و نه درصد با پول خودشون میرن ولی خروج سرمایه از کشور به ضرر کشوره
محمد۱۴۸۵۱۳۳۰۷:۴۰:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
با سلام و تشکر از ارائه مطلبی که سال ها اقتصاد این کشور را تحت تاثیر جدی قرار داده است؛ از آقای توکلی و دوستان ایشان و یا هم فکران ایشان درخواست می گردد تا اقدام موثری در این راستا معمول نمایند. باشد تا تنگ نظری های برخی افراد که دانسته و ندانسته در این مسیر اقدام می کنند؛ مشمول بازنگری جدی قرار گیرد.
ناشناس۱۴۸۵۱۳۶۰۷:۴۲:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
به عنوان کسی که دانشجویی به کانادا رفته، همیشه برام سواله که این افراد چطوری پول وارد کشور می‌کنن. توی گمرک کانادا برای بیش از ۱۰۰۰۰ دلار باید پاسخگو باشید. به علاوه انتقال پول هم کار ساده‌ای نیست. یکبار دستی ۱۰۰۰ دلار بردم بانک و کلی سوال و جواب شدم.
زهرا۱۴۸۵۷۴۷۱۲:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
دقیقا. من هم دانشجوام و تازه همیشه پول به ایران میارم نه اینکه خارج کنم. ولی هر بار که میرم اگه یه دوستی ازم بخواد که پول ببرم نمیتونم قبول کنم بیشتر از یکی دو هزار یورو. چون کلی سوال و جواب مالیاتی میشم.
ناشناس۱۴۸۶۰۰۹۱۴:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اون پولا رو در قالب طرح سرمایه گذاری میان. و برای اینکه از کجا اوردی؟ سند و... در ایران درست میکنن و ترجمه میکنن و اارئه میکنن. این سوال و جوابا برا قشر ماهاست.
اكبر۱۴۸۵۱۶۲۰۸:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اشاره نويسنده به مسائل مهم ارزشمند است اما راه حل هاي ذكر شده در حد همان گعده هاي خودماني و فاميلي است. كشوري كه معناي واقعي توليد و سرانه ناخالص ملي در ميان سياست گزاران ان به عمد مغفول مانده، و طبقه ي حاكم كاملاً بي انظباط واز مردم فاصله گرفته، و فاقد غرور ملي و همّيت قسمتي است، ناچار است روند تورم و بي انظباطي اقتصادي را هم بپذيرد.
ناشناس۱۴۸۵۷۱۸۱۲:۱۹:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۷
دوست عزیز. اینها که شما فرمودی همه معلول است. علت همان عدم توجه به اصول و الفبای توسعه یا به قول شما همان گعده های خودمانی است.
ناشناس۱۴۸۵۱۶۹۰۸:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
به نظرتون بهتر نیست بزرگان کشور برای تغییر شرایط زندگی داخل کشور اقدامی بکنند که خیلی ها مجبور به ترک وطن و سرمایه گذاری در این کشور ها نباشند؟
ناشناس۱۴۸۵۸۳۹۱۳:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
حتی اجازه ندادن کیش منطقه آزاد بشه تا سرمایه ها به دبی و ترکیه منطق نشن
ناشناس۱۴۸۵۱۷۲۰۸:۰۷:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
دليل تمام اين مشكلات در ساختار اقتصاد كلان مملكت و چاپ پول بدون پشتوانه و تورم ناشي از آن است..هرگاه اين ساختار اصلاح شد بقيه موارد به تبع آن اصلاح ميشود..واقعا نميدونم چرا مسئله به اين بديهي رو پنهان ميكنيد.
ناشناس۱۴۸۵۳۷۱۱۰:۱۳:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اینی که شما گفتی علت نیست، خودش معلوله
علی۱۴۸۵۲۰۸۰۸:۴۰:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۷
برای نادرست بودن این تحلیل فقط به همان یک جمله مراجعه کنید "ما فرار مغزها نداریم، فرار سرمایه داریم". نویسنده یا زحمت تحقیق به خودش نداده، یا با یک تحلیل من در آوردی می خواسته توجیهی بسیار غلط برای این وضعیت اسفبار بیاره.
ناشناس۱۴۸۵۷۴۴۱۲:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
هم فرار مغزها داریم و هم فرار سرمایه، هم فرار نیروی کار داریم وهم فرار نیروی متخصص ، هم فرار خودی داریم و هم فرار نه خودی ، ....... ولی بدتر از همه فرار از زیر بار مسوولیت است و پاسخگویی
ناشناس۱۴۸۵۲۱۲۰۸:۴۳:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۲۷
با سلام دیدگاه واقع بینانه و متکی بر حقایق در کشورهای مهاجر پذیر است اصل اساسی طبق احکام الهی مالکیت و احکام فعالیت فرد با انکیزه درونی است و نیازمند حمایت و مشوق تولید باید در قوانین باشد در کشور ما اسلام در این موارد رعایت نمی شود و فرد احساس مالک بودن کار و سرمایه خود را ندارد و سرمایه گذار امنیت ندارد و قوانین دست و پا گیر و شرایط متزل ل اجازه سرمایه گذاری برای تولید را که زمان بر است را نمی دهند
سوسان۱۴۸۵۲۱۵۰۸:۴۵:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۲۷
مالیات باید از اینها گرفته بشه نه از تولید کننده و کارگر
ناشناس۱۴۸۵۸۴۴۱۳:۱۸:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
خب اون وقت از اینا مالیات بگیرن فکر کردی اونها از جیب مالیات میدن؟ نخیر عزیزم. اونها روی قیمت خونه میکشن. روی قیمت اجناس و خدماتشون می کشن
ناشناس۱۴۸۵۲۲۵۰۸:۴۹:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
آقای نویسنده مقاله کجا نرخ دلار دستوری پایین نگاه داشته شده. شما ظاهرا چند سالی از قافله عقبید
ناشناس۱۴۸۵۳۴۶۱۰:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
دولت وقتی در طول چند سال گذشته با تزریق دلار به بازار جلوی افزایش ان را می گرفت یعنی نرخ دستوری چرا بالا باید می رفت چون تورم در کشور دارید و باید هر سال دلار یک مقدار کمتر از تورم افزایش پیدا کند تا فضای کسب و کار و اقتصاد به حالت نرمال در اید وگرنه می شود همینی که الان می بینید
محمد۱۴۸۵۴۹۳۱۰:۵۱:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
ما هم سر در نیاوردیم تا همین چند وقت پیش تو همین سایت ها مثل الف می نوشتند که نرخ دلار و سکه حباب داره و قیمت واقعی دلار کمتر ازاین حرفاست
محمد۱۴۸۵۲۳۳۰۸:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
واقعا که مرگ یک نعمت الهی است ، بعضی از مسئولین قارون صفت را فقط خدا می تواند از میز ریاست پایین بکشد ، حق الناس و روز قیامتی هم در کار است .
میثم۱۴۸۵۶۲۳۱۱:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
بعضی ها اصلا قلبی در قفسه سینه ندارند که بایستد
ناشناس۱۴۸۵۲۴۹۰۹:۰۰:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
یعنی به اعتقاد این آقا در حال حاضر دلار به قیمت واقعی نرسیده؟
ناشناس۱۴۸۵۲۸۸۰۹:۲۹:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
در کشورهای پیشرفته تا 60 درصد هم از *اغنیا * مالیات می شود ولی در ایران عملاً این مالیات بلکه بیشتر از آن از طبقه ی محروم و متوسط گرفته میشه، مثال بنده صدمیلیو داشتم تو بانک ( برای خرید آلونک) که اکنون ارزش آن شده 25 میلیون ولی بانک رفته با همین پول من ملک و دلار و... خریده و ارزش آن شده 500 میلیون. لابد میگی بانک تسهیلات داده به تولید.
احمد۱۴۸۵۲۵۱۰۹:۰۱:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۷
فضای کنونی ایران، مطلوب 10 درصد مردم ایران است و دیگر عزیزان ایرانی در صورت فراهم بودن شرایط حتما به مهاجرت فکر خواهند کرد. تا دیر نشده است باید اقدام نمود.
ناشناس۱۴۸۵۳۵۰۱۰:۰۲:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
ان کسانی که رفتند جز 10 درصدی ها هستند
ناشناس۱۴۸۵۴۷۳۱۰:۴۴:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
همان ده درصد فضایی را که به کل جامعه تحمیل می کنند برای خانواده ی خود نمی پسندند انسان یک بار حق حیات دارد محدودیت هایی که در هیچ جای دنیا نیست را چرا باید تحمل کند
امیر۱۴۸۵۲۵۶۰۹:۰۲:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
ما با موج غارت ثروت ملی و انتقال آن به کشورهای فوق الاشاره مواجهه هستیم.توسط مقامات و اذناب کارچاق کن و دلال مسلک ؛ مانند آمثال " خاوری ها و...مردم عادی نان در سفره ندارند.تاجه رسد با تریلر هزاران میلیارد ثروت ملی را بصورت طلا و ارز و...به ترکیه و...کانادا انتقال دهند!!؟؟
عمران۱۴۸۵۲۵۷۰۹:۰۲:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
چرا ایران طوری نباشد که مردم دنیا سرمایه هایشان را به ایران بیاورند؟
احسان مرادی۱۴۸۵۲۶۵۰۹:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
یکی از مشکلات اصلی این مملکت اینه که اینگونه قوانین هیچ وقت تصویب نمیشوند، چرا؟ چون همه میدانیم که خود قانون گذاران از وجود وضع فعلی نفع میبرند یا از طرف ذینفعان حمایت میشوند. شاید تنها راه حل موثر برای از بین رفتن فساد و رانت خواری رشاء و ارتشاء، ممنوعیتِ مطلقِ همه مسئولین کشوری و لشکری از فعالیت های اقتصادی و نظارت بسیار شدید فعالیت های اقتصادی اطرافیان آنها باشد. وقتی مسئولی دولتی حق فعالیت اقتصادی نداشته باشد، اکبر طبری ها و خاوری ها و امثال آنها سر بر نمی آورند. ولی افسوس که ظاهراً اراده ای نیست.
ناشناس۱۴۸۵۳۰۳۰۹:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۷
بهتر بود یک مقایسه قیمت خانه در ایران و کشورهای دیگر می کردید در همین کشور ترکیه ویا گرجستان قیمت آپارتمان خیلی کمتر از ایران است حالا اگر هزینه نگهداری خانه و زمین در ایران بنا به پیشنهاد نویسنده اضافه شود انگیزه خرید ملک درخارج بیشتر می شود، برای جلوگیری از انتقال سرمایه از ایران به کشورهای دیگر می شود به راهکارهای دیگر فکر کرد
ناشناس۱۴۸۵۳۱۹۰۹:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۷
شما مشکل را خیلی ساده کرده ای مشکلات اقتصادی راه حل علمی طلب می کند. البته اگر خواست سیاسی برای حل مشکل وجود داشته باشد. اگر اقازاده ها میلیارد میلیارد ثروت کشور را منتقل می کنند بعلت تقسیم مردم به خودی و عیر خودی است. خودیها حق دارند هر کاری بکنند.
ناشناس۱۴۸۵۳۲۸۰۹:۴۹:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
فقط افراد پولدار خانواده هایشان را به کشورهای دیگر می فرستند چون از فضای بسته ی فرهنگی و بکن و نکن های مداوم در خصوصی ترین امور مردم خسته هستند یه نگاه به دیگر کشورهای مسلمان مثل ترکیه و امارات و مالزی بکنید ؟ آیا آنها هم برای روسری زنان گشت ارشاد و توقیف خودرو و هزار بگیر و ببند دارند ؟ حتی عربستان هم به این نتیجه رسیده باید شبیه دنیا بود وگرنه مردم و سرمایه هایشان تحمل نمی کنند
شاهین۱۴۸۵۳۳۷۰۹:۵۴:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
دوست عزیز بهتر نیست دنبال دلیل این مهاجرتها باشیم چی باعث میشه طرف خانواده و وطن خودشو ول کنه و بره خارج و تن به سخت ترین کارها بده؟
ناشناس۱۴۸۵۳۴۵۱۰:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
چرا فرزندان مسولان باید در خارج تحصیل کنند؟؟؟؟؟ همه این مشکلات ناشی از فاصله گرفتن زندگی مسولان از سبک زندگی حضرت علی(ع) است.
ناشناس۱۴۸۵۵۰۷۱۰:۵۸:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۲۷
چون ایران در شان آقازاده های محترم نیست
ناشناس۱۴۸۵۹۸۶۱۴:۱۸:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۲۷
چون دقیقا می دانند که چه کاشته اند و چه درو خواهند کرد!
ناشناس۱۴۸۵۳۴۷۱۰:۰۱:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
ای کاش راهی پیدا میشد و ما هم میرفتیم. خسته شدیم از این فرسایش. این چهار روز عمرم گرانمایه امان در پی چه خورم و چه پوشم گذشت در این ماتم کده به قول سعدی بزرگوار.
ناشناس۱۴۸۵۳۶۱۱۰:۰۶:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
جناب اقاى كارشناس قيمت دلار را با تزريق توسط بانك مركزى ميتوان موقتا پايين نگاهداشت ولى دستورى نميتوان قيمت را بالا برد. چون قيمت بالا خريدار نخواهد داشت
ناشناس۱۴۸۵۴۶۳۱۰:۴۱:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
در اقتصاد ایران آیا؟!
ناشناس۱۴۸۵۳۷۴۱۰:۱۶:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اگر بعضی از فشار های اجتماعی کمتر شود مهاجرت خیلی کاهش پیدا میکند
ناشناس۱۴۸۵۴۰۳۱۰:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
تازه من فکر می کنم قرارداد بستن با شرکتهای خارجی و گرفتن پورسانتها از اونها هم به همین دلیل است.
ناشناس۱۴۸۵۴۰۵۱۰:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
عجب مقاله جالبی بود. هفته ائی یکبار ان را تجدید چاپ کنید بلکه مسئولین بخوانند. دقیقا مقاله به هدف زد. متاسفانه کانادا (بویژه کانادا) به زالوئی برای اقتصاد ایران تبدیل شده و پل را از اتصاد ایران بشدت می مکد.
ناشناس۱۴۸۵۴۱۴۱۰:۲۵:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
در این مقاله به این نکته اشاره ای نشده که مطلوبیت و کیفیت زندگی در ایران هر روز در حال افول است...وجودرانت خواران عظیم در ایران موجب شده سرمایه گذاری واقعی شکل نگیرد و اگر هم کسی سرمایه ای را وارد تولید کرد مافیای قدرت با تمام قوا آن را زمین خواهد زد و یا به شکلی صاحب مال و اموال اش خواهد شد...
سروش۱۴۸۵۴۱۷۱۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۲۷
ما فرار مغزها نداریم؟؟؟؟؟ کاش میفهمیدند ارزش یک نخبه و هنرمندی که از این مملکت میره از اون دلارهای کاغذی بسیار بسیار بالاتره
ناشناس۱۴۸۵۴۲۲۱۰:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
وقتي يك سازكاري قادر به اداره كاري نباشد بعد از زمان زيادي ،مشكل دارد بايد جهت حركت را تغيير بدهد تا كاركرد مطلوب داشته باشد
حسین۱۴۸۵۴۳۵۱۰:۳۳:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اطلاعات غلط ندید ... "مثلا یک خانه یک میلیون دلاری در ماه حداقل سه هزار دلار هزینه مالیات و نگهداری دارد" یک خانه یک ملیون دلاری در کانادا، شهر تورنتو، سالی حدودا ۶ هزار دلار مالیات داره، که میشه ماهی ۵۰۰ دلار. مابقیش هزینه منزل بستگی به قسط بانک داره که بابت وامی هست که مالک موقع خرید ملک گرفته.
ناشناس۱۴۸۵۵۰۵۱۰:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
نرخ دلار بالا باشد بنفع مردم ایران است؟ اگر ارزش ریال هیچ شود بنفع مردم داخل ایران است؟!
ناشناس۱۴۸۵۵۲۸۱۱:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۷
کسانی که دوتابیعتی هستن و خانواده شون در خارج هن باید هر چه سریعتر از پست و مقام دولتی کنار گذاشته بشن این برای ابروی نظام خطر افرین ست
ناشناس۱۴۸۵۵۸۰۱۱:۲۴:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
بعضی به خاطر وضعیت اقتصادی دل به مهاجرت می بندند گروه بزرگی به خاطر مسایل فرهنگی و سخت گیریها ی بی مورد راهی میشوند.
ناشناس۱۴۸۵۵۸۵۱۱:۲۶:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
و باز هم مردم مقصرند!
کریم۱۴۸۵۵۸۸۱۱:۲۷:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۷
جالبه خانواده اکثر کسانی که مسبب این وضعیت افتضاح کنونی هستن حاضر نیستن تو مملکتی که خودشون به این وضع در آوردن زندگی کنن
ناشناس۱۴۸۵۶۶۵۱۲:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
هر کس پول داشته باشه از ایران می‌ره چون هیچ امنیت اقتصادی و آزادی فردی در کشور نیست حالا شما داستان بگو
ناشناس۱۴۸۵۶۷۰۱۲:۰۲:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
چیز جدیدی نیست. بوده و هست و خواهد بود.
رضا۱۴۸۵۷۹۵۱۲:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اكثر همين مديران خودرو سازيها در كانادا ويلاهاى چند ميليون دلارى دارند
ناشناس۱۴۸۵۸۸۶۱۳:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۷
کلید حل مشکلات تعامل با دنیا و مذاکره با آمریکا است.
ناشناس۱۴۸۵۹۳۲۱۳:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
راه حلی علمی با روش من دستور می دهم و باید بشود جور در نمیاد.
ناشناس۱۴۸۵۹۵۴۱۴:۰۳:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
اتریش گفتی و یاد دختر حسن فریدون (روحانی ) افتادم. چرا بچه ممد خاتمی یا دختر روحانی تو اتریش زندگی کنه ولی یه ایرانی تحصیل کرده که بدون هیچ رانتی خودش رشد کرده نباید اونجا زندگی کنه؟؟!!!
علی۱۴۸۶۰۲۱۱۴:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۷
وضعیت امروز ثابت میکند رویکرد مسولین فقط در سایه دلارهای نفتی قابل تحقق بوده. با حذف دلار همه ناکارآمدی ها و سیاست های به شدت غلط مثل دمل سربر آورده اند.
ناشناس۱۴۸۶۱۱۵۱۵:۲۷:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۷
فردی مثل فریبرز عرب نیا حاضر است در کانادا راننده باشد تا در ایران ستاره سینما پس حتما جای آنقدر بدی هم نیست
ناشناس۱۴۸۶۱۱۹۱۵:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۲۷
آقای کارشناس شما فکر می کنید مسایل ایران مثل سایر جاها با اصول علمی قابل حل هستند سخت در اشتباهید اینجا کارهایش به هیچ جا شباهت ندارد مگر اینکه تغییرات اساسی در همه زمینه ها صورت بگیرد.
ناشناس۱۴۸۶۱۸۳۱۶:۱۳:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۷
لطفا در مورد اکثریت عظیم مهاجرین زحمتکش و تحصیل‌کرده ‌جوان که با ریسک های بالایی ترک وطن را ترجیح داده اند هم علت یابی کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین