قوه قضائیه، بازنده اصلی لایحه تجارت

گروه اجتماعی الف،   3990326138 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصویب لایحه تجارت در روزهای پایانی مجلس سابق، باتوجه به ایرادات مبنایی و قانونی آن، منجر به واکنش‎های زیادی شد. برخی معتقدند که فقدان نظر رسمی قوه قضائیه در خصوص لایحه تجارت، موجب ایجاد چالش‌های مختلفی همچون اطاله دادرسی و افزایش تعداد پرونده‌ها می‌شود

قوه قضائیه، بازنده اصلی لایحه تجارت

به گزارش الف قانون تجارت از قوانین مادر هر کشور است که در آن نحوه روابط اقتصادی، تجاری، مسائل حقوقی و به طور کلی هرآنچه مربوط به فرایندهای دادوستد می‌شود، مشخص است. قانون تجارت فعلی، سال‌ها محل رجوع حکومت و مردم بوده است ولی بروز نبودن و وجود خلاهایی در آن، مسئولین را برآن داشت تا لایحه‌ای جدید با اصلاح و بروزرسانی قانون قبلی بنویسند، اما مشکلات فراوان این لایحه از جهات ساختاری، قانونی و نحوه اجرای آن، باعث واکنش شدید کارشناسان، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاه و بخش خصوصی شد.

لزوم تایید رسمی قوه قضائیه در لوایح قضایی

یکی از ایرادات اصلی این لایحه به 41 ماده اول لایحه تجارت در فصل اول از کتاب اول برمی‌گردد. به طور کلی لوایحی که محتوای آن شامل مسائل قضایی شود را دولت نمی‌تواند مستقلا تنظیم کند و آن را به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب نهایی ارسال نماید. لوایح‌ قضایی‌ که‌ توسط‌ رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ تهیه‌ و به‌ دولت‌ ارسال‌ می‌شود به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ تقدیم‌ می‌گردد. هرگونه‌ تغییر مربوط‌ به‌ امور قضایی‌ در این‌ گونه‌ لوایح‌ فقط‌ با جلب‌ موافقت‌ رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ مجاز است.

لایحه تجارت دولت، عملا تبدیل به طرح مجلس شده است

با توجه به اینکه در فرایند دریافت لایحه توسط مجلس تا تحویل لایحه به شورای نگهبان، این لایحه دست‌خوش تغییرات بسیار زیاد شده و عملا بیشتر شبیه به یک طرح شده است و اینکه 41 بند ابتدایی فصل اول از کتاب اول که موضوعات حقوقی را شامل می‌شود نیز توسط مجلس اضافه شده است، مشخص می‌شود قوه قضائیه در نگارش آن دخالتی نداشته که همین بحث، خلاف قانون است. کما اینکه به همین دلیل، به طور مشخصی، ایراد در این قسمت ایجاد شده است که باعث ابهام و سردرگمی مردم و قوه قضاییه در اجرای این لایحه خواهد شد.

لایحه تجارت محفلی برای بی ثباتی اقتصاد

به‌ طور مثال در ماده 5 فصل اول آورده شده که: «انعقاد قرارداد، ابراز اراده يا هر عمل ديگر مرتبط با قرارداد و اثبات آن‌ها نيازمند هيچ تشريفات خاصي نيست. اين امور به هر وسيله از جمله شهادت شهود، قابل اثبات است». با کمی دقت و تفسیر این ماده مشخص می‌شود این ماده به دلیل اعتبار بخشی به رویه‌های غیررسمی و در کنار آن به رسمیت شناسی هر وسیله برای اثبات، سبب تضعیف رویه موجود در محاکم مبنی بر اعتبار تشریفات و اسناد رسمی در مقابل ادله‌ی ضعیف از جمله شهادت می‌شود.

 بر این اساس یکی از طرفین قرارداد می‌تواند به هر وسیله از جمله شهادت شهود به طرح هر ادعایی بپردازد که این به معنای بی‌اعتبار کردن تشریفات که محکم‌ترین ادله در اثبات حقوق هستند خواهد بود. چنین فرآیندی سبب کاهش اعتبار قراردادها، از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری و در یک کلام از بین رفتن ثبات اقتصادی کشور و در کنار آن تسهیل سوءاستفاده و شیادی با ساده‌ترین ابزار از جمله شهود خواهد بود. 

تزئین لایحه تجارت با اصل حسن نیت!

همچنین در ماده12 فصل اول آورده شده‌است که: «طرفين مكلفند در مذاكرات مقدماتي، انعقاد و اجراي قرارداد اصل حسن نيت و عمل منصفانه در تجارت را رعايت كنند. طرفين نمي‌توانند بر خلاف مفاد اين ماده توافق كنند». در اینجا مشخصا میتوان اشاره کرد که عمل منصفانه تعریف نشده و استفاده از آن به این شکل اشتباه است، درثانی باتوجه به استفاده تدوین کنندگان از منابع حقوق کشورهای غربی، باید گفت اصل حسن نیت دارای یک سابقه گسترده و مبانی ریشه‌دار در حقوق غرب است و این اصطلاح، یک اصطلاح بومی مختص حقوق ما نیست و به همین دلیل تکیه بر آن در تدوین قوانین اشتباه است. ثمره چنین قوانینی در نهایت نتایجی خلاف خواسته‌های قانون‌گذار خواهد داشت یا در بهترین حالت اجرایی و عملیاتی نخواهد شد و تنها جنبه تزئینی خواهد داشت.

عبارات مبهم، پاشنه آشیل لایحه تجارت

در ماده 21 نیز مشخصا ابهام موج می‌زند: « طرفين مي‌توانند توافق كنند مبلغ معامله به وسيله شخص ثالث يا بر اساس ضابطه‌اي معين تعيين شود. هرگاه تعيين مبلغ به شخص ثالث واگذار شده باشد، شخص مذكور بايد در تعيين مبلغ به نحو متعارف عمل كند. چنانچه ثالث نخواهد يا نتواند مبلغ را تعيين كند، مبلغ مذكور به نحو متعارف تعيين مي‌شود. چنانچه توافق شده باشد مبلغ معامله بر اساس ضابطه‌اي تعيين شود كه ديگر وجود ندارد يا قابل دسترس نيست، نزديكترين ضابطه معادل با ضابطه مورد توافق بايد جايگزين گردد.»، همانطور که مشاهده می‌شود، عبارت «به نحو متعارف» دو بار در این ماده مورد استفاده قرار گرفته که یکبار برای تعیین مبلغ توسط شخص ثالث و یکبار برای تعیین مبلغ صرف‌نظر از حالت اول استفاده شده است. مشخص نیست که منظور از عبارت «مبلغ مذکور به نحو متعارف تعیین می‌شود» چیست و این کار قرار است توسط چه کسی انجام شود؟ 

از این گذشته مشخص نیست که تفاوت «بـه نحو متعارف» اول با دومی در چیست و اگر قیمت در مرحله اول و توسط شخص ثالث مشخص نشود در ادامه قرار است توسط چه کسی تعیین شود؟ 

چالش‌های لایحه تجارت برای قوه قضائیه

این‌ها فقط بخشی کوچک از چندین ایراد 41 بند ابتدایی فصل اول لایحه تجارت می‌باشد، مشخص است که تدوین‌کنندگان این متن، اولا در بومی‌سازی قوانین غربی اهمال و کم‌کاری داشته‌اند، درثانی با نگارش این قانون، بستر اختلاف نظر را به دلیل ابهام در نحوه اجرا به وجود آورده اند که مثال آن آوردن عباراتی مانند «به نحو متعارف، اصل حسن نیت و...» می‌باشد. همه این دلایل موید این نکته است که این لایحه از لحاظ قضایی معیوب است و باعث خلل در امور قوه قضائیه مانند اطاله دادرسی، انباشت پرونده‌ها، ورود سلیقه شخصی به اظهار نظرات و نارضایتی مردم می‌شود.

از طرفی ریسک سرمایه‌گذاری در این حالت بسیار بالا رفته و با توجه به اهمیت جهش تولید در کشور، بخش خصوصی، تجار و بازاریان، نمی‌توانند با خیالی راحت شروع به سرمایه‌گذاری در بخش تولید کنند، در نتیجه رشد اقتصادی نظام با بحران روبرو شده و کشور در رسیدن به اهداف خود دچار خلل می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۸۳۹۹۰۰:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۳۰
کارمندان دادگستری رو دریابید
ناشناس۱۴۸۸۴۳۳۰۱:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۳۰
مدتهاست دولت از طریق تنظیم زیر پوستی لوایح قوانین و تصویب مقررات با تفسیر نادرست قوانین در حال تولید بینظمی است اما کو گوش شنوا.
امید۱۴۸۸۴۵۷۰۵:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۳۰
بنظرم در لایحه قانون تجارت قوه قضاییه باید از کمک قوه مجریه هم استفاده کند چون بسیاری از مسائل اقتصادی توسط دولت کنترل میشود ودولت اگرنخواهد سیاسی کاری کند می‌تواند بوسیله کارشناسانس کمک ارزشمندی به تدوین این لایحه قانونی نماید.
ناشناس۱۴۸۸۴۵۹۰۶:۰۳:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۳۰
در این کشور همه کارها باید بر مبنای قانون اساسی باشد. شما چرا عنوان می کنید تایید رسمی قوه قضائیه در لوایح قضایی لازم است؟
ناشناس۱۴۸۸۴۶۰۰۶:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۳۰
نظر مجلس را باید شورای نگهبان و تازگی ها مجلس تشخیص مصلحت نظام هم تائید کند. شما در این نوشته تاکید می کنید که قوه قضاییه هم باید آن را تایید کند! به نظر من اینها کم هستند، دو سه تا مجلس و نهاد دیگر هم باید تایید کنند!!!
عمران۱۴۸۸۴۸۳۰۸:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۳۰
به نظر این لایحه ایرادات فراوان دارد. مانند کفایت شهادت سعودی برای یک قرارداد. البته باید پاسخ نماینده دولت به این اشکالات آورده شود در غیر این صورت برداشت نویسنده پیشداورانه خواهد بود.
ناشناس۱۴۸۸۴۹۸۰۸:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۳۰
اول از همه با اجرای قانون از کجا آورده ای باید به اصلاح ساختار اقتصاد پرداخت سپس لایحه تجارت بر مبنای ان لیس للانسان الا ما سعی را بنا نهاد ثروت های حرام و افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی و باد آورده باید تعدیل و به بیت المال بازگردد
ناشناس۱۴۸۸۵۱۳۰۹:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۳۰
این دیگه چه قانون مسخره ایه . هزار تا راه برای سو استفاده شیادان توی این قانونه . اول جنگ و‌دعوا میشه این قانون
ناشناس۱۴۸۸۵۲۰۰۹:۳۶:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۳۰
لايحه تجارتي كه در چهـا چوب قضايي به تصويب برسد بدرد تجارت سهل واسان نميخورد امروز مشكل اصلي در همه امور قانون گريزي خود مسوولان در هر سه قوه است نه ايرادات قانوني وقضائي
ناشناس۱۴۸۸۵۲۸۰۹:۵۰:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۳۰
طراحان این لایحه باید معرفی و محاکمه بشوند!
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۸۸۶۹۶۱۳:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۳۰
قوه محترم قضاییه نمایندگان مفسد اقتصادی دوره دهم را چه وقت در دادگاه ویژه محاکمه می کنید بسیاری از نمایندگان مفسد در دولت برای خود پست و سمت دست و پا کردند این یعنی توهین به شعور ملت لطفا هرچه سریعتر این مفسدین را محاکمه کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین