همه ما دکتر و مهندس هستیم مگر خلافش ثابت شود!

علی اباذری،   3990326042 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
همه ما دکتر و مهندس هستیم مگر خلافش ثابت شود!

روز گذشته رییس جوان سازمان تبلیغات اسلامی در آغاز سخنان خود در مجلس نسبت به دکتر خوانده شدنش توسط یکی از اعضای هیئت رییسه واکنشی نشان داد که هر چند به ظاهر مزاح بود و خارج از اصل سخنانش اما به اندازه کافی صریح ، گزنده و تلخ بود که یک نکته بسیار مهم اجتماعی را آن هم در سطح تریبون یکی از قوای سه گانه کشور دوباره یادآوری کند.

یکی از اعضای هیئت رییسه مجلس هنگام فراخواندن حجت الاسلام قمی به جایگاه سخنرانی وی را «دکتر» نامید و وی نیز پیش از آغاز سخنان خود گفت:‌ «اول اینکه بنده دکتر نیستم. آمپولم بلدم بزنم اگر به کار بیاید!...»

حقیقت این است که متاسفانه باب اعطای منزلت های دروغین و پوچ تحت عناوین علمی دکتر و مهندس سال هاست که در کشور ما باز شده و هر چند دستکم شاهد نمونه‌ بزرگی از رسوایی یکی از مقامات سیاسی سابق در این زمینه بوده ایم اما از آنجا که این امر نه در سیاست بلکه در برخی باورهای غلط فرهنگی و اجتماعی ما ریشه دارد همچنان در سطح سیاست نیز انعکاس دارد.

دیرپایی و مقاومت این باور نادرست تا حدی است که حتی وضع قانون در این باره و جرم تلقی شدن استفاده بی جا از این عناوین علمی به اندازه کافی اثرگذار نبوده و نتوانسته در این زمینه رفتار سازی یا فرهنگ سازی کند و همچنان جامعه ما با این بلیه مواجه است که مدرک علمی و نه دانش و سواد به منزله یک امتیاز مورد بذل و بخشش و خرید و فروش قرار می گیرد و مایه ترقی افراد در جایگاه های مختلف می شود.

میل به ترقی کردن در امور دنیوی در کوتاه ترین زمان ممکن و با راحت ترین ابزار های در دسترس اساسا فرهنگ عمومی جامعه ما را تنزل داده و باعث شده حتی برخی حوزه های علمی نیز از این آفت در امان نمانند و سیل بذل و بخشش عناوین علمی در مواقع مقتضی، یا از روی ادای احترام یا از روی حدس و گمان نثار این و آن شود. کار به قدری بالا گرفته که می توان گفت همه ایرانیان در حال حاضر اساسا دکتر و مهندس هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود! دلیل دکتر خوانده شدن رییس جوان سازمان تبلیغات هم از این دو حال خارج نیست یا عضو محترم هیئت رئیسه خواسته اند به میهمان آن روز مجلس احترام بگذارند یا اینکه بنابر احتیاط واجب و از روی اصل برائت یاد شده درباره ما ایرانیان پیش خودشان فکر کرده اند لابد ایشان هم در این جایگاه باید تا حال یک دکتری برای خود ردیف کرده باشد!

در همین روزها که امتحانات آنلاین مدارس و دانشگاه ها برقرار است روی جدید دیگر این عادت نادرست فرهنگی را شاهد هستیم به گونه ای که یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی در این باره نشان داده است که «آگهی‌های همیار و کمک برای حضور در امتحانات آنلاین، به لیست متعدد خدمات غیرمعمول اضافه شده است. خدمت جدیدی که در آن دانشجویی برای ساعت امتحان آنلاین، دانشجوی دیگری را به کمک می‌گیرد و قیمت این خدمت هم توافقی تعیین می‌شود» !

شکل قدیمی تراین قبیل «‌زرنگی‌» ها یا «کاسبی»ها یا «‌تقلب»‌ها را همه ما در خیابان انقلاب تجربه کرده ایم جایی که انوع و اقسام خدمات مربوط به نگارش پایان نامه و مقاله علمی و خرید مدرک دانشگاهی هر روز در جریان است ، همچنین در خیل متقاضیان ورود به سطوح دکتری به خصوص در دانشگاه های انتفاعی که استانداردهای لازم و سطح آموزشی مناسب را نادیده می گیرند و سهم زیادی در این چرخه مبتذل ایفا می‌کنند.

اصلاح این باور و رفتار نادرست مانند هر پدیده فرهنگی دیگر زمان می برد اما حرکت نخست در این راه همین نوع برخورد صریح و حتی گزنده ای است که رییس جوان سازمان تبلیغات در یک جایگاه رسمی از خود نشان داد. باید هزینه استفاده بی جا یا حتی زیاده روی در استفاده از آن در جامعه افزایش یابد. چرا که به درستی گفته اند مشک آن است که خود بگوید نه آنکه عطار بگوید !

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۳۹۵۳۱۰:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۲۶
همه اونایی که با مدرک گرایی مخالف هستند هم براشون مدرک مهمه هم خودشون دنبالش هستند و هم ملاک و معیارشون مدرک و کاغذ هست خودم بارها تجربه کردم تمام فنون دنیا رو تجربه کرده باشی هزاران کتاب بخونی یا بنویسی و ترجمه کنی تا کاغذ مدرک نداشته باشی در ایران باید بری دستفروشی
ناشناس۱۴۸۴۰۳۱۱۱:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
چه کسانی مدرک گرایی را در این کشور باب کرد؟ چه کسانی در دور افتاده ترین دهاتهای ایران که فاقد دبیرستان بود، دانشگاه درست کردند؟ چه کسانی راه ورود به دانشگاه را بدون داشتن شرایط لازم باز کردند؟ چه کسانی عقده داشتن القاب دارند؟ چه کسانی با داشتن چندین لقب، حتما واژه دکتر قبل از اسمشان باید ذکر شود؟
ناشناس۱۴۸۴۱۰۴۱۲:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
البته توجه کنید، در این کشور بزرگ هنوز بیش از چهل میلیون نفر کم سواد و بیسواد داریم! در واقع مشکل اصلی، عدم استفاده درست از تحصیلکرده هاست!
ناشناس۱۴۸۴۱۷۹۱۳:۳۳:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
در یک جمع از پشت فریاد بزنید: دکتر یا مهندس! از تعداد کسانی که سرشان را بر می گردانند متجب می شوید!
ناشناس۱۴۸۴۲۱۳۱۳:۵۹:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۶
یکیش صدا و سیماس که درامد اصلیش از موسسات کنکوره
ناشناس۱۴۸۴۰۹۴۱۲:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
البته اینطور نیست و در شرایط فعلی، خیلی ها مدرک ندارند و خیلی هم وضع مالی خوبی دارند.با مشاغل سالم. حالا دلال بازی بماند!
ناشناس۱۴۸۴۳۹۶۱۶:۲۸:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
من ده سال دارم با اسم مهندس میجنگم میگم من حسابدارم ملت میگن شکست نفسی میکنی در حالی که حسابداری جزء پولساز ترین شغلهای دنیای اول هست
عمران۱۴۸۳۹۵۵۱۰:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
من به شخصه به اقتضائ شغلم با اساتید رشته های فنی زیاد برخورد داشتم. اتفاقا آنها که قویتر و استادتر هستند کمتر عناوین به کار میبرند و بعضا خیلی راحت به اسم کوچک در محافل دانشگاهی خطاب میشوند.
ناشناس۱۴۸۳۹۶۵۱۰:۲۸:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۶
در محیط های علمی واقعی کسی با عنوان خطاب نمی شود
ناشناس۱۴۸۴۰۶۸۱۱:۳۹:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
در محیط علمی واقعی کسی با عنوان خطاب نمیشود!!!!؟ الان دانشگاه جزو چه محیطی به حساب میاد؟؟
ناشناس۱۴۸۴۱۰۱۱۲:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
نمی دانم چرا بچه های رشته ریاضی از همان ابتدا و تا آخر عمر، نسبت به خودشان توهم خودبزرگ بینی دارند! چه کسی گفته استاد رشته فنی از استاد علوم انسانی و تجربی باسواد تر است؟ خیلی عوامانه است!!
ناشناس۱۴۸۴۰۰۷۱۰:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
مقامات وزارت صمت و زیرمجموعه های آن همگی عنوان دکتر دارن در حالی که هیچ کدام دکترای رسمی ارائه نکرده اند. باعث تاسفه واقعا
علیجانی۱۴۸۴۰۱۳۱۰:۵۴:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
سلام من به ایشان تبریک میگویم و از ایشان میخوام که از همین جا شروع کند که دست روی موضوع جالبی گذاشته
محمد۱۴۸۴۱۷۱۱۳:۱۸:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۶
البته اگر ایشان از سایر القاب نیز انتقاد کردند ان وقت می شود گفت نیتشان خیر است.ماشاالله در کشور ما القاب کم نیستند از نوع مدرن و مذهبی تا دلتان بخواهد داریم.
ناشناس۱۴۸۴۰۱۵۱۰:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
مطلب صحیحی است .
ناشناس۱۴۸۴۰۲۱۱۰:۵۹:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۶
عقده دکتر و مهندس بودن اقایان را گرفته
ناشناس۱۴۸۴۰۳۴۱۱:۱۰:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۲۶
تو میدان انقلاب میتوانید یک شبه دکتر و مهندس شوید یادم زمان قاجار افتادم که القاب فروشی بود مثل اکنون
ناشناس۱۴۸۴۰۶۲۱۱:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۶
طرف استاد معتبرترین دانشگاه های دنیاست , روی جلد کتابش فقط نام اش را نوشته. مترجم کتاب پیش از نامش , تیتر دکتر گذاشته !
ناشناس۱۴۸۴۰۷۹۱۱:۵۵:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
این سخن ایشان که در ایران همه دکتر ومهندس واستاد حوزه ودانشگاه هستند سالها قبل معتقد بودم
ناشناس۱۴۸۴۰۸۷۱۲:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
متنفرم از افرادی که خیال میبکنن دکتر و مهندس بخشی از نام و نام خانوادگی شناسنامه ای اونها است!!! اینجور افراد غالبا کمبود شخصیت دارن و پشت این القاب میخوان ضعف خودشون رو پوشش بدن
ناشناس۱۴۸۴۱۱۰۱۲:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
نتیجه گسترش دانشگاه های بی اعتبار پولی که به پول سیاهی مدرک دکترای پزشکی و مهندسی و تخصصی می فروشند نتیجه اش اشغال مشاغل حساس و فنی و تخصصی توسط بی صلاحیت ها و به حاشیه رفتن متخصصان واقعی که مرارت ها کشیده و شبانه روز ساعات متوالی یا کلاس رفتن ویا تمرین و مطالعه و پژوهش کرده اند و خاک دانشگاه خورده و بی خوابی کشیده اند که طبعا زبان بازی و زدوبند و زرنگ بازی آنها را ندارند شده است
ناشناس۱۴۸۴۱۴۲۱۲:۵۲:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۶
حالا یک نفر به شما گفت دکتر ، سعی نکن خودت را بگیری و القاب ذکر شده رو شما تاثیر بذاره و با رفتارت این رو نشون بده ولی با پاسخ دادن بیشتر جنبه ریا پیدا میکنه.
ناشناس۱۴۸۴۱۹۲۱۳:۴۵:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
همه دکتر مهندس نیستند چون برخی با خرید یا داشتن ارتباطات خفن به عناوین دست پیدا کردند پس لطفا همه را دکتر مهندس ندانید که نیستند
ناشناس۱۴۸۴۲۰۲۱۳:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲۶
خداوند دانشگاه آزاد پيام نور،علمي كاربردي و پرديس هاي دانشگاه تهران را حفظ كند كه براي گسترش علم چها كه نكردند
ناشناس۱۴۸۴۲۰۵۱۳:۵۵:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۶
آقای حداد عادل !لطفا یک معادل فارسی برای (دکتر و مهندس )بفرمایید !واین معضل بزرگ را حل بفرمایید!
ناشناس۱۴۸۴۲۱۶۱۴:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۶
توی کشورهای توسعه یافته غالبا رئیس جمهور و وزرا و نمایندگان مجلس، دکتر و مهندس نیستند. دکتر و مهندس در آن کشورها غالبا در مشاغل صنعتی و پژوهشی و تولیدی فعالیت می کنند.
ناشناس۱۴۸۴۲۲۰۱۴:۰۴:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
خیلی ساده همین الان در مجلس از همه نمایندگان یه ازمون ساده بگیرن مشخص میشه سطح سواد اقایون 90درصد شون با پول مدرک گرفتن
ناشناس۱۴۸۴۲۴۶۱۴:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۲۶
ای اقا وقتی رییس جمهور مپایان نامه اش شبهه قوی تقلب داره، خاتمی ده سال در مقابل دکتر خوانده شدنش سکوت کرد و رضآیت داد و فریدون با فساد از پایان نامه اش دفاع کرد و.... انتظار از مردم چیست
ناشناس۱۴۸۴۲۶۸۱۴:۲۹:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۲۶
البته این فقط یک جنبه کار است. تازه همانها که مدرک دارند هم سواد کافی ندارند متاسفانه در سی سال گذشته کیفیت در آموزش عالی و حتی آموزش و پرورش فدای کمیت شده است.
ناشناس۱۴۸۴۲۸۳۱۴:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۶
مهندس(هندسه دان 90 در صد شما فرمول حجم بیضوی را بلد نیستید خد ازمایی کنید) Engineerانجینیر به راننده لوکوموتیو می گویند
ناشناس۱۴۸۴۳۷۸۱۶:۱۰:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۲۶
حسادت نکن.
ناشناس۱۴۸۴۲۹۲۱۴:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
هیج فکر کردین تو خارج کسی از این القاب استفاده نمی کنه مثلا : دکتر اوباما ، مهندس ترامپ ، دکتر مرکل ........... یه دلیلش اینه که می خوان بگن با سوادن. طرف دکتری حقوق بین الملل رو از خارج گرفته دو کلمه انگلیسی بلد نیست. با مترجم میره اینور انور.
ناشناس۱۴۸۴۳۰۱۱۴:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۶
از وقتی در دولت اصلاحات شایسته سالاری مطرح شد همه مسولین خواستند شایسته شوند و شدند و با هزار مشغله کاری مدارکی گرفتند که جوانان با استعداد هم در اخذ آن مشکل داشتند.
ناشناس۱۴۸۴۳۲۴۱۵:۰۷:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۶
طرف دکترا مهندسی دارد و استاد دانشجویان دوره دکترا مهندسی هست یک جمله کامل انگلیسی نمیتوانه بگه
ناشناس۱۴۸۴۳۲۷۱۵:۰۸:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۶
دکترها آمپول زدن بلد نسیتند و مهندسین تعمیر ماشین اصلاح
ناشناس۱۴۸۴۳۲۸۱۵:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۶
تحصیلات بد نیست و پیام نور برای این درست شد که کسانی که دانشگاه نمیروند تحصیل کنند اما مدرکشان معتبر نباشد.اما الان اینا دارند باهاش کار می کنند
ناشناس۱۴۸۴۳۵۹۱۵:۴۹:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۶
باید امتحان ورودی در مورد همان رشته که ادعا میکنند گرفت تا مطمئن شد با رانت صاحب مدرک نشده فعلا از مجلس شروع کنید
ناشناس۱۴۸۴۳۸۷۱۶:۲۱:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۶
در کشورهای پیشرفته مهندسی یک شغل خدماتی معمولی محسوب میشه و هرگز به اندازه رشته های علوم پایه ارزشمند نیست دقیقا برعکس ایران.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین