مصوبه شورای سران قوا برای مالیات مشاغل خرد

گروه اقتصادی الف،   3990325142

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: براساس مصوبه شورای سران قوا درآمد مشمول مالیات مقطوع برای عملکرد سال ۹۸ طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشخص شد.

به گزارش فارس، محمود علیزاده با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در مورد بالا رفتن سقف رقم توافق مالیاتی با صاحبان مشاغل در تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم اظهارداشت: سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی افزود: معافیت حقوق طبق ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم بالغ بر 360 میلیون تومان در سال 98 (طبق بودجه سال 98) است. رقم توافق در این سال 30 برابر این معافیت بود که به سران قوا پیشنهاد شد برای عملکرد سال 98 و سال 99 به 2 برابر افزایش یابد یعنی به 60 برابر برسد.

وی ادامه داد:‌ اگر فروش یا میزان درآمد مودی طی یک سال تا سقف 60 برابر معافیت حقوق یعنی حدود 2 میلیارد 100 میلیون تومان باشد می‌توانیم در رابطه با اخذ مالیات بدون نیاز به رسیدگی مالیاتی به صورت اختیاری توافق کنیم.

معاون سازمان امور مالیاتی یادآور شد:‌ مثلا فروش یک سوپرمارکت به 2 میلیارد و 100 میلیون تومان برسد. اگر با ضریب سود 20 درصد محاسبه کنیم 400 میلیون تومان مبنا در تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم قرار گیرد. بنابراین فرض این است که حدود 70 میلیون تا 100 میلیون مالیات بدهد. 

مثلا اگر همین مودی در اظهارنامه 75 میلیون تومان مالیات ابراز کرده باشد می‌توان با نوسان 10 درصد، قبول کرد. پیش فرضی از وضعیت درآمدی هر صنف وجود دارد که بتوان مالیاتی مطابق با همان صنف دریافت کرد.

علیزاده به متن مصوبه سران قوا اشاره کرد و گفت:‌ از نظر سازمان مالیاتی متن مصوبه ایراد دارد چرا که این تفسیر می‌شود که عملکرد سال 98 مودیان مالیاتی بر مبنای 60 برابر نیست و مشمول عملکرد سال 99 می‌شود. در حالی که در پیشنهاد سازمان این موضوع وجود داشت و قرار است با هماهنگی‌های صورت گرفته این موضوع اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از کارشناساس اقتصادی معتقدند سازمان مالیاتی با افزایش معافیت و سقف فروش برخی مشاغل به دنبال دور زدن علی الراس است و اینکه چرا برمبنای اطلاعات و مستندات، مالیات وصول نمی‌کند، بیان داشت‌: این سطح (رقم مصوب شده) حدود 80 درصد مودیان جامعه را پوشش می‌دهد. سقف درآمد مالیاتی آنها نهایتا 20 درصد منابع مالیاتی است.

معاون سازمان مالیاتی تاکید کرد:‌ 20 درصد مودیان بالغ بر 80 درصد منابع مالیات را می‌دهند. بنابراین نمی‌توان تمام توان خود را برای آن 80 درصد مودی که از نظر حجم زیادتر است گذاشت. اگر روی 20 درصدی متمرکز شویم که 80 درصد مالیات را می‌دهند بیشترین بهره‌وری را خواهیم داشت. 

ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم بدین شرح است: مودیان موضوع این فصل این قانون مکلف اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک­ سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده (131) این قانون پرداخت نمایند.

تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین