«مهباد دختر کردستان»؛ منیرالسادات موسوی؛ نشر نیستان داستانی عاشقانه از تاریخ معاصر

منیرالسادات موسوی،   3990325083

مهباد دختر کردستان رُمان ایرانی با درونمایه عاشقانه، اجتماعی، سیاسی؛ رمانی تاریخی است دربرگیرنده تاریخ معاصر ایران که در قالب قصه پردازی ایرانی با روایت اول شخص نوشته شد. این اثر با رعایت اصول فنی داستان نویسی توانسته است دوره ای از تاریخ ایران را با شیوه ای که نویسنده در دیگر آثار خود به آن پایبند بوده؛ به پیش ببرد.

«مهباد دختر کردستان»

نویسنده: منیرالسادات موسوی

ناشر: نیستان، چاپ اول 1399

706 صفحه، 155000 تومان

 

****

مهباد دختر کردستان رُمان ایرانی با درونمایه عاشقانه، اجتماعی، سیاسی؛ رمانی تاریخی است دربرگیرنده تاریخ معاصر ایران که در قالب قصه پردازی ایرانی با روایت اول شخص نوشته شد. این اثر با رعایت اصول فنی داستان نویسی توانسته است دوره ای از تاریخ ایران را با شیوه ای که نویسنده در دیگر آثار خود به آن پایبند بوده؛ به پیش ببرد. همانگونه که هویت رمانهای تاریخی تصویر کشیدن واقعیت و حقایق اجتماعی است و گاه بیشتر از یک مستندنگاری خشک میتواند با لطافت و گیرایی اتفاقات یک دوره تاریخی یا چند دوره که نویسنده در آن عصر زیسته یا به طور شفاهی از خاطرات گذشتگان دریافت کرده یا مطالعه کافی از دوران تارخی مورد نظر داشته است در قالب قصه و داستان به مخاطبان و علاقمندان رمان و تاریخ ارائه دهد!

در رمان (مهباد دختر کردستان) راوی داستان شخصیت محوری قصه است به نام شاهزاده خانم سادات دختری جوانی که وارد دانشگاه می شود علوم سیاسی می خواند؛ یکی از پسران دانشگاه که اشرافزاده ای از قبلیه ای معتبر کردستان و دانشجوی سال آخر فوق لیسانس علوم سیاسی است به نام شُوان به او علاقمند شده و از او خواستگاری می کند؛ قصه از این لحظه شکل می گیرد. راوی داستان شاهزاده خانم سادات از نواده های کریم خان زند وکیل الرعایا پادشاه زندیان شیراز است که در بین ایل و خانواده خود بسیار محبوب است زیرا او در اعتقادات ایلیاتی ادامه یک راز است که باید به هر شکل حفظ شود تا راز خود را به فرزندش یا راز بعد از خودش انتقال دهد. یکی از نقاط کلیدی رمان همین رازآلود بودن شاهزاده خانم است و محبوبیت او به عنوان راز ایل؛ که خانواده اجازه نمی دهد خواستگاری خارج از ایل به راحتی بتواند او را به دست بیاورد! خود شاهزاده خانم هم علاقه ای به این خواستگاری نشان نمی دهد اما در بزنگاهی که خواستگار ازطرف پسران قبیله اش که مخالف او هستند در خطر قرار می گیرد؛ خودش را سپر بلای او می کند و زخمی می شود. این موضوع عشق را در وجود خواستگار شعله ور می کند و در اقدامی غیرمنتظره در سالن غذاخوری دانشگاه در جمع دانشجویان با تقدیم سرویس جواهر به شاهزاده خانم سادات نامزدی خود را با او اعلام می کند. این اتفاق با مخالفت خانواده و عدم تمایل شاهزاده خانم سادات مواجه می شود اما بعد از 2 سال پیگیری بی وقفه شوان که حالا دوره دکتری علوم سیاسی را گذرانده یک شخصیت برجسته سیاسی انقلاب و جنگ شده است و دکترشوان خوانده می شود؛ با حضور بین خانواده شاهزاده خانم با تهدید جان شاهزاده خانم در صورت نپذیرفتن ازدواج با او؛ خانواده و شاهزاده خانم سادات با شرایطی به ازدواج با پسر اشرافزاده کردستانی راضی می شوند! ثمره این ازدواج دختری است به نام مهباد دختر کردستان؛ در حالی که کمتر از 2ماه دارد پدرش که سیاستمداری برجسته است به مأموریت سیاسی برای پیگیری مسائل جنگ می رود و مفقود می شود! راوی داستان شاهزاده خانم سادات از نواده های کریم خان زند وکیل الرعایا پادشاه زندیان شیراز است که در بین ایل و خانواده خود بسیار محبوب است زیرا او در اعتقادات ایلیاتی ادامه یک راز است که باید به هر شکل حفظ شود تا راز خود را به فرزندش یا راز بعد از خودش انتقال دهدپس از این مهباد دختر کردستان که به جهت زیبایی بی نظیر و اشرافیت خانوادگی پرنسس قبیله کردستانی نامیده می شود شخصیت اصلی داستان می شود که وقایع داستان به محوریت پرنسس مهباد پیش می‌رود! 

پس از مفقود شدن دکترشوان خانواده او هم در خطر هستند؛ ستاد جنگ با اعمال شدیدترین محدویت ها در فضایی امنیتی حفاظت از خانواده دکترشوان و پرنسس مهباد را به عهده می گیرد و پسر جوانی مسئول حفاظت دائمی مهباد و خانواده دکترشوان می شود؛ این پسر از محافظان دکترشوان بوده علاقه ای خاص به پرنسس مهباد و خانواده او دارد، تا حدی که همه جوانی و سلامت خود را فدای این خانواده می کند. پرنسس مهباد هرقدر بزرگتر میشود محبوبتر و زیباتر میشود، حفاظت از او نیز بیشتر میشود و لقب پرنسس کردستان برای همیشه جزئی از نام او می شود! مهباد مهربان، آرام و با استعداد است اما نمی تواند فارسی حرف بزند. باعث نگرانی مادرش شاهزاده خانم سادات است. تلاش بی نتیجه پزشکان برای تشخیص علت ناتوانی مهباد برای حرف زدن به زبان مادری؛ شاهزاده خانم را ناامید می کند اما در اوج ناامیدی او را به کلاس زبان انگلیسی می فرستد! در کمال ناباوری مهباد در آموختن زبان انگلیسی استعداد فوق العاده‌ای دارد؛ در 6 سالگی مدرک تافل انگلیسی می گیرد. در مدرسه زبان خارجی با هوش و استعداد بی نظیر درس می خواند،  قهرمان ژیمناستیک و دنش آموز محبوب مدرسه است در حالی که نمی تواند به درستی فارسی حرف بزند؛ با احراز رتبه اول دیپلم می گیرد، رشته پزشکی قبول می شود، در این سال ها برای او و خانواده اش اتفاقاتی می افتد که فقط با خواندن داستان زندگی این خانواده میتوان لذت همراهی با پرنسس مهباد دختر کردستان، شاهزاده خانم سادات، و همه ایل شیرازی و قبیله کردستانی دکتر شوان و همه شخصیت های این رمان را دریافت! و همچون خود نویسنده این اثر می توان در غم مرگ شخصیتهای محبوب داستان گریه کرد، در شادی شخصیت های دوست داشتنی داستان شاد بود و در نهایت به رازی عرفانی که در وجود شخصیتهای محبوب رمان است پی برد!

علاقه و دغدغه همیشگی نویسنده این اثر همانند دیگر آثار او علاقه به تاریخ کشور، فراز و نشیب های تاریخ دوره معاصر ایران، انقلاب، دفاع مقدس، سیاست، اعتقادت مذهبی، عرفان درونی و بروز آن در رفتارهای فردی، عشق به خانواده و قبیله، احترام به سُنت های خانوادگی، وفاداری و پایبندی به عهد، احترام و پایبندی شخصیت های رمان به اصول اخلاقی و زندگی قبلیه ای و خانوادگی؛ احترام به سلسله مراتب در امور سیاسی و نظامی در رفتار و زندگی شخصیت های رزمنده دفاع مقدس حاضر در این اثر! 

رمان مهباد دختر کردستان بیش از 40 شخصیت دارد که همه حتی مخالفان عقیدتی او با شخصیت های اصلی همگی آدم هایی خاکستری اما دوست‌داشتنی هستند، حتی شخصیت های منفی این اثر قابل احترام هستند! شخصیت محوری داستان شاهزاده خانم سادات است شخصیت محوری داستان که قصه با روایتگری او پیش می رود در جای جای رمان با فِلَش‌بَک یا بازگشت به گذشته خانواده و ایل خودش و گذشته آنها را معرفی می کند. راوی  که دخترشیراز است با خانواده و خویشاوندان خودش با لهجه شیرازی صحبت می کند و قبلیه کردستانی شوهرش همگی با لهجه کردستانی صحبت می کنند. یکی از دشواری های این رمان آن است که نویسنده تلاش کرده بدون خطا در شخصیت‌پردازی داستان لهجه و تکیه‌کلام ها و اصول مورد احترام خانوادگی افراد را به خوبی تصویر کند! شخصیت هایی که مردان و زنان دهه 30. 40. هستند در طول رمان می توان نوع پوشش، تکیه کلام، ایهام و اصطلاحات آن شخصیتها و آن دوران را به خوبی دید! تصویرسازی متولدین دهه 50 و 60 در پوشش، اعتقادت، اصطلاحات نیز نمایندگان نسل خود هستند. نویسنده با انتخاب این ژانر با همه دشواری توانسته زندگی و تاریخ نسلی از شاهزادگان ایل زند و اشراف زاده‌گان  قبلیه کردستانی را که نمایندگان جامعه ایرانی اصیل هستند به نمایش بگذارد.

این رمان تلاشی است خالصانه برای نزدیک کردن قومیت های ایرانی و بیرون آوردن اقوام ایرانی از فراموشی تاریخ در قالب شخصیتهایی سرشار از عشق به خانواده، وطن، جنگیدن و مبارزه برای حفظ ارزش های انقلابی، اعتقادی، خانوادگی، ایلیاتی و قبیله ای عناصری شاخص بشوند! شاهزاده خانم سادات روایتگر این رمان و مادر مهباد دختر کردستان حلقه واسط و حافظ قبیله همسرش و ایل خودش می باشد؛ در عین جوانی و کمسالی بعد از مفقود شدن همسرش با مراقبت و تربیت دخترش؛ ارتباط با قبیله همسرش و ایل خودش تجلی اصالت انساندوستی و شرافت و بزرگواری یک راز که افسانه اساطیری ایلیاتی خانواده است به خوبی در وجوش، در رفتار و زندگی اش نمایان است! 

امید دارم رمان مهباد دخترکردستان توانسته باشد آنچه را در تاریخ معاصر ایران بر مردم این سرزمین گذشته است در قالب رمان تاریخی به عرصه تصویر و ظهور برساند! پرنسس مهباد شخصیت اصلی داستان که رمان به دلیل وجود او شکل گرفته است علاوه بر زیبایی افسانه‌ای دختری مهربان، ساده دل و در اصل ادامه راز مادرش شده است که لحظات زندگی، ازدواج، تحصیل او مضمونی از عرفان، رازآلودگی و افکار و رفتاری است که گاه باعث ترس مادرش می شود! پی بردن به این مضامین عرفانی و رازآلودگی را تنها با مطالعه داستان و لحظاتی چشم بستن و نفسی را که در سینه حبس شده با همذات پنداری با او می توان آزاد ساخت! پرنسس مهباد رشته پزشکی را تا بالاترین درجه و با عالیترین نمرات طی می کند، متخصص سم شناسی می شود تا بتواند ریشه عناصر تشکیل دهنده مواد شیمیایی و پادزهر آنرا که در جنگ عراق علیه ایران استفاده شد پیدا کند؛ در این رشته به درجه پرفسوری نائل می شود اما جان و سلامتش....    

*

امید دارم رمان مهباد دخترکردستان توانسته باشد آنچه را در تاریخ معاصر ایران بر مردم این سرزمین گذشته است در قالب رمان تاریخی به عرصه تصویر و ظهور برساند! امید دارم هر خانواده کردستانی یک جلد رمان مهباد دخترکردستان را در خانه خود داشته باشند. امید دارم هر خانواده شیرازی یک جلد رمان مهباد دختر کردستان را در خانه داشته باشند. امید دارم هر خانواده ایرانی یک جلد رمان مهباد دختر کردستان را در کتابخانه خود داشته باشند زیرا مهباد دختر کردستان تنها متعلق به مردم کردستان نیست. شاهزاده خانم سادات تنها دخترشیراز یا عروس کردستان نیست بلکه نماد از خود گذشتگی، عشق، وفاداری، انسانمداری، تورق تاریخ وطن، تاریخ جهان و بی رحمی سیاست استکباری دنیای امروز است!

تلاش خالصانه نویسنده برای ارائه اثری فاخر و نگارش احترام به فرهنگ غنی قومیت‌ها، عاشقانه زیستن، تحمل دردها، رنجها، زخم های جنگ داخلی کردستان و سپس جنگ عراق علیه ایران و عواقب و آثار آن بر روح و جسم بازماندگان و خانواده های مردان دخیل در جنگ و زندگی در بحران های پیامد آن از رمان مهباددختر کردستان رمانی تاریخی اجتماعی ساخته که نسل جوان که آن بحران ها را لمس نکرده تجربه ای ناب و برای نسلی که انقلاب و جنگ را تجربه کرده است تجدید خاطره ای به یادماندنی خواهد بود. 

 نگارش رمان مهباددخترکردستان 5 سال طول کشید. با وسواس تمام برای ارائه یک نثر فاخر بیش از چهار بار ویرایش و در نهایت با 1430 صفحه کامل شد که با صلاحدید ناشر محترم نیستان ویرایش یک جلدی 706 صفحه ای این اثر چاپ و به علاقمندان آثار نیستان و آثار نویسنده این اثر تقدیم شده است. با امید به اینکه دوره 2 جلدی آن به اهتمام و لطف ناشر محترم نیستان به علاقمندان این رمان تقدیم شود! انشالله

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین