۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد/ تاثیر مالیات از خانه‌های خالی بر قیمت مسکن

گروه اقتصادی الف،   3990322033 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای کنترل قیمت و اجاره مسکن به ۲ وزیر و رئیس کل بانک مرکزی خبر داد و گفت: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی به موازات طرح اقدام ملی مسکن می‌تواند به تعدیل قیمت مسکن و اجاره کمک کند.

۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد/ تاثیر مالیات از خانه‌های خالی بر قیمت مسکن

‌به گزارش الف به نقل از ‌پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در سفر به استان قم و حضور در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه آزادراه قم - سلفچگان - راهجرد - اراک درباره بحث گرانی مسکن و اجاره در روزهای اخیر و اینکه آیا دولت و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه برنامه ای دارد؟‌ اظهار داشت: اجاره مسکن و گرانی آن متاثر از خود بخش مسکن نیست و تاثیر اتفاقات بازار و بازارهای موازی در مسکن است. 

وی ادامه داد: زمانی که درخصوص نرخ تورم صحبت می‌کنید، همه خدمات و کالا خودش را انطباق می دهد تا شرایطی فراهم کند که جلوی ریزش ارزش پول را بگیرد و این مساله در سنوات گذشته هم بوده است. 

وی درخصوص راه حل در نظر گرفته شده برای عبور از این شرایط، گفت: راه حل مهمی که داشته و داریم و به آن پایبند هستیم، شناخت جامعه هدف برای صاحبخانه شدن است و برای این منظور طرح اقدام ملی مسکن را شروع کردیم؛ طرحی که به دنبال آن هستیم تا در سطح کشور به یک نهضت خانه سازی تبدیل شود که خوشبختانه در همه شهرهای کشور شروع شده است. 

وی ادامه داد: در این زمینه از مردم ثبت نام گسترده داشته ایم و نیمی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری که ثبت نام کردند یعنی ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط بوده و می‌توانند از پروژه های تعریف شده بهره‌مند شوند. 

وجود بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور

وی افزود: در گام بعدی که شامل دو بخش است سامانه جامع املاک و اسکان آماده و در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته که از واحدهای مسکونی خالی مالیات دریافت کنند، اخذ این مالیات هم از زمان تصویب قانون بوده و برای صاحبان این خانه ها برگه مالیات فرستاده می شود.

اسلامی افزود: این مساله تحریک کننده جانب عرضه برای عرضه خانه‌های بلااستفاده است تا این سرمایه های ملی حبس شده و خانه های خالی که بیش از ۲ میلیون واحد در سطح کشور هستند، به فروش رفته یا اجاره داده شوند تا از این طریق شاهد یک تعدیل در بازار باشیم. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به موازات این اتفاق شرایطی فراهم شده است تا کسانی که خانه آماده یا پروژه های نیمه تمام داشته یا زمین برای طرح اقدام ملی دارند، در سامانه ثبت نام کرده و به ازای آن زمین مرغوب به آن ها داده خواهد شد تا دوباره ساخت و ساز انجام دهند. به این شکل مولدسازی برای منابع مردم انجام شده و جریان ساخت مجددا شکل می گیرد. این دو، سه اقدام یک بسته به هم پیوسته بوده تا بتوانیم مردم فاقد مسکن را از این دغدغه ها رها کنیم. 

دغدغه رئیس جمهور شرایط تورم حباب گونه در قیمت خانه است

‌‌اسلامی در ادامه درخصوص جلسه ‌خود به همراه وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی با معاون اول رئیس جمهور در بحث مسکن در پاسخ به این سوال که آیا این جلسه به سرعت بخشی به پروژه اقدام ملی کمک خواهد کرد، گفت: امروز قبل از رفتن به مجلس در خدمت ‌رئیس جمهور بودیم و درخصوص وضعیت موجود یک گزارش به وی ارائه شد. 

وی افزود: این شرایط تورمی حباب گونه‌ای که در قیمت و اجاره خانه اتفاق افتاده دغدغه دولت و شخص آقای رئیس جمهور است و به همین خاطر رئیس‌جمهور از من، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی در حضور معاون خواستند تمهیداتی اتخاذ شود که این وضعیت کنترل شود تا برای این دغدغه سنگینی که برای جامعه به وجود آمده پاسخی داشته باشیم.

نقش مالیات بر خانه های خالی در تعدیل حباب و جریان روانی بازار مسکن

این عضو  کابینه دولت دوازدهم بیان داشت: در این جلسه یکی از پیشنهادهایی که وزارت راه و شهرسازی ارائه داد این بود که هرچه زودتر سازمان امور مالیاتی با استفاده از سامانه املاک و اسکان از خانه های خالی مالیات دریافت کند. این مساله در کنار طرح اقدام ملی کمک می کند این حباب شکل گرفته و این جریان روانی به موازات این دو طرح تعدیل شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۹۴۴۸۱۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۲۲
یه قولنامه سوری میزنی خانه پر میشه؟!
ناشناس۱۴۷۹۴۵۴۱۱:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۲
چرا مالیات گیری را چند سال پیش عقب انداختید؟ آن هم با آن وزیر سابقی که..باید مجرم شناخته شود در عدم اجرای آن
ناشناس۱۴۷۹۴۵۵۱۱:۲۶:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۲
تا اصلاحات ..سیاسی صورت نگیرد چیزی درست نمی شود. مشکل اقتصاد ایران در مرحله اول سیاسی هست.
ناشناس۱۴۷۹۴۶۲۱۱:۳۷:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۲
عقل کل میرن به خواهرو برادرو فامیلاشون اجاره میدن که خالی نمونه
ناشناس۱۴۷۹۴۶۵۱۱:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۲
یک مشت انسان کارندان و بی تدبیر مسـٔول شده اند و می شوند. قیمت مسکن سه برابر شده و شما خودتون بکشید ده درصد بتونید تغییر بدید. ..
ناشناس۱۴۷۹۴۷۷۱۱:۵۱:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۲
دلار هر روز گرون میشه و همه چی ده برابر شده فقط اجاره خونه باید پایین بمونه ؟ چرا حقوق ها رو زیاد نمیکنید /؟ کجا دنیای حقوق پایه 150 دلار ؟؟
ناشناس۱۴۷۹۴۹۰۱۲:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۲
وقتي قيمت دلار وهمه مايحتاج مردم افزايش هاي بيش از ٥٠درصد داشته چگونه ميشود قيمت مسكن فقط حباب گونه باشد،عوامل افزايش قيمت مسكن كه بيشتر آن توسط خود دولت افزايش يافته عبارات است از هزينه صدور پروانه شهرداري،اجرت كارگر،هزينه مصالح ساختماني بويژه اهن الات،هزينه امتيازات برق،اب وگاز و..دولت براي كاهش قيمت مسكن لازم است ابتدا از شهرداري سپس مصالح شروع كند
ناشناس۱۴۷۹۴۹۴۱۲:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۲
آفرین هر کاری میکنن یه بهانه جدیده برای بالا تر رفتن قیمت . مثل پیش فروش ماشینهای روز دنیاشون
حامد۱۴۷۹۵۰۸۱۲:۲۱:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۲
خودرو که تماما در اختیار دولت بود به اون روز انداختین شد قیمت سفینه فضایی ببینیم میتونین با این طرحهای نابغه وار قیمت مسکن رو هم با صفر کردن تولیدش به قیمت ایستگاه فضایی برسونین یا نه مشکل اصلی دو علت دارد یکی تحریم و افت ریال در برابر دلار و دیگری چاپ پول چه از طریق بانک مرکزی،بانک ها یا بورس و بالتبع آن بی ارزش شدن ریال است فکر کردید این پول های چاپ شده تا ابد در بورس و سود سپرده بانکی باقی می ماند؟ اونایی که دارن میگیرن مطمئنا سیو سود رو هم بلدن مشکل اصلی رو حل کنید مسکن خودش قیمتش ثابت یا ارزون میشه
ناشناس۱۴۷۹۵۴۸۱۲:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۲
واقعا هر مالیاتی را مالک از مستاجر و خریدار خواهد گرفت مطمئن باش اینها چه جوری وزیر شدن که چیزی از اقتصاد نمی دانند؟
یوسف کرمان۱۴۷۹۵۶۰۱۳:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۲۲
رییس جمهور ی که حتی خودش برای مسکن وقت نمی گذارد و آن را به معاون اولی که جناب ..، واگذار می کند، خوب است پاسخ دهد که کدام اقدام را برای مسکن انجام داده است؟ (لطفا نفرمایید طرح بی ثمر مسکن ملی را). جناب وزیر مسکن فعلی هر چه تلاش کند در سال پایانی دولت روحانی، نمی تواند جبران مافات کند و ناکارآمدی و بی مسئولیتی و البته قلدری .. وزیر سابق را جبران کند. کاش کسی در این کشور پیدا می شد و آخوندی را محاکمه می کرد. آخوندی - و رئیسش- پنج سال مردم را بیچاره کردند و با عدم تکمیل مسکن های مهر، عدم عمل به وعده ساخت مسکن اجتماعی و نیز عدم اجرایی کردن مصوبه مجلس مبنی بر اخذ مالیات از خانه های خالی، باعث شدند مسکن تبدیل به یک بحران شود. #آخوندی_را_محاکمه_کنید
ناشناس۱۴۷۹۵۶۸۱۳:۱۸:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۲
الان یک مشت محتکر مسکن میان اینجا و فریاد میزنن که ما هم‌ این مالیات رو میکشیم روی قیمت مسکن ولی اگه ساز و کار درستی برای این قانون‌تدوین بشه چنین چیزی رخ نخواهد داد.
همشهری۱۴۷۹۵۷۷۱۳:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۲
تو این مملکت هر کاری خواستند بکنند جز گرونی چیزی حاصل نشد
مریم فراهانی۱۴۷۹۵۸۰۱۳:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۲
ریئس بانک مرکزی خیلی ..,.. دغدغه داره مردم بدبخت کردن،اگه به حرفهای آقاخامنه ای گوش کنن اینطور نمیشه
ناشناس۱۴۷۹۶۰۷۱۳:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۲
نه اینکه الان قیمت ماشین کنترل شد، قیمت مسکن هم کنترل میشه، خیلی هم عالی
احسان۱۴۷۹۶۳۳۱۴:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۲
اون کسی که نخواد اجاره بده اجاره نامه سوری میزنه به اسم اطرافیانش یک مالیات ریز معادل یک ماه اجاره رو میده بعد هم خونه همچنان خالی ، این طرح بیشتر کمک هست به خود دولت به گفته خودشون 2 میلیون خانه خالی شما اگر میانگین رو مالیاتی اجاره یکسال رو حساب کنی خانه ای 500 هزار تومن در نظر بگیری درامد دولت از این طرح میشه 1000 میلیارد در سال ولی من به شما قول میدم رو قیمت خونه هیچ اثری نخواهد داشت ، مثل طرح لاتاری شرکت های خودرو سازی ، دانشجوی ترم اول اقتصاد هم میدونه وقتی تقاضا به عرضه نخونه قیمت میره بالا ، این یک واقعیت هست نه با دستور میشه درستش کرد نه هیچی ، اقتصاد دستور بردار نیست ، وقتی جاهایی هم دستوری وارد بشن منجر به فساد میشه . حالا از ما گفتن
ناشناس۱۴۷۹۶۴۷۱۴:۳۲:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۲۲
اگر اینطوره که هست ، چرا چند ساله دولت این طرح رو اجرا نمیکنه تا مستأجران بخاک سیاه بنشینند؟؟ اون آخوندی ..، چرا جلوی اجرای این طرح رو گرفت!؟ چرا حسن اینهمه سرمایه دار ناصالح آورده در دولت
من۱۴۷۹۷۰۸۱۵:۴۴:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۲
فقط حذف بنگاه و دلال والسلام
ناشناس۱۴۷۹۷۲۲۱۵:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲۲
آیا فکر می کنید صاحبان خانه های خالی می ترسند و همین الان خانه ها را برای فروش می گذارند ؟! قیمت خانه به همان علت بالا می رود که در بازار بدون مشتری قیمت خودرو بالا می رود .
ناشناس۱۴۷۹۷۴۱۱۶:۲۶:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲۲
دو میلیون نیست ۳ میلیون می باشد نیاز سالیانه مسکن ۴۰۰ هزار واحد است که با عرضه خانه های خالی نیاز ۸ سال کشور تامین خواهد شد عنقریب سوداگران مسکن بواسطه مجلس انقلابی و قوه قضائیه مقتدر نابود و املاک آنان مصادره خواهد شد آقای وزیر تا دیر نشده با ملت و نظام هماهنگ شوید.
ناشناس۱۴۷۹۷۹۶۱۷:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۲
معلوم است که الکی آمارمی دهند باید مشخص شود درصد این خانه ها در متراژهای مختلف و مناطقی که قرار دارند چگونه توزیع شده است مثلا در منطقه ده شهرداری چند واحد ودر چه متراژها ود رچه محله هایی واقع شده اند فقط برای فریب مردم آمارندهید باید برنامه داشته باشید
سید۱۴۷۹۸۰۱۱۸:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۲
به حال مستاجر فرقی نمیکنه
ناشناس۱۴۷۹۸۰۵۱۸:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۲
شما دست به چیزی نزنید.هی فکرش را هم نکنید.چه بر سه ده جلسات و تحقیق و و و همه چیز خودش درست میشه .فقط پایتان را از مسکن بردارید.
farhad m۱۴۷۹۸۱۶۱۸:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۲
فقط بلدید به بهانه های مختلف پول از مردم بگیرید و خرج حقوق عوامل کم بازده خود بکنید! راه دیگه ای جز گرفتن مالیات بیشتر ندارید؟بدانید هرچه هزینه خانه رابالا ببرید(حتی مالیات)قیمت آنهم بالاتر میرود!
محمد۱۴۷۹۸۵۱۱۹:۱۸:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۲
برای از بین بردن دلالی در بخش مسکن باید یک قانونی تصویب کرد به نحوی که کسی که ملکی خرید اگر قبل از سه سال قصد فروشش را داشت پس بعنوان دلال تلقی گردد و باید 25 درصد از ارزش واقعی ملک را بعنوان مالیات به دولت بدهد .
سازنو۱۴۷۹۸۵۵۱۹:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۲
گرفتن مالیات از خانه های خالی رویکرد درستی است اما یک طرف قضیه است این داستان باید یک طرف دومی هم داشته باشد من افراد زیادی را می شناسم که خانه یا مغازه خود را اجاره نمیدهند چون مالیات انها نرخ نامه برای محل اجاره دارد و اگر پایین تر از ان اجاره دهند مامور مالیاتی قبول نمیکند و مالیات را از نرخ جدول خود میگیرد که گاهی باعث ضرر اجاره دهنده می شود در نتیجه مالک می گوید اجاره نمیدهم عوض آن از درگیری با مستاجر و هزینه های آن و اداره مالیات راحت هستم طرف دوم این قانون باید تشویقهای مناسب برای کسانی باشد که قرداد قانونی میبندند و حتی ارزانتر اجاره میدهند مثلا هر چقدر ارزان تر از نرخ نامه مالیات مشمول تخفیف هم شود با توجه به ثبت قراردادها در دفاتر املاک امکان قرارهای صوری از بین میرود و خود به خود نرخ شکسته می شود این یک پیشنهاد خام بود!
علیرضا۱۴۷۹۸۸۲۲۰:۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۲۲
مسکن در کشور ما تبدیل به بحران شده ، تنها راه نجاتش خارج کردن ملک ازصندوق سرمایه گذاری هستش، با مالیات و قوانینی که داشتن چند ملک را محدود کنه مثل خیلی از کشورهای دیگه میشه خیلی راحت همه را صاحب خانه کرد
lf۱۴۷۹۹۳۱۲۱:۳۱:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۲
صاحبان خانه های بلدن با یک چراغ روشن وچهار تا پرده رد گم کنند زنده باد دولت وعده و وعید
ناشناس۱۴۷۹۹۷۳۲۲:۳۸:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۲
هیچ فایده به حال ملت جز پر شدن جیب دولت ندارد چون تصمیمی عجولانه جهت سرپوش گذاشتن به ناتوانی هاست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین