نظرات برگزیده مخاطبین الف: در اروپا هم سیاست‌های افزایش جمعیت دنبال می‌شود/ مقامات مافوق طبری باید پاسخگو باشند/ در دوران تحریم، دولت به حمایت مردم بسیار نیاز دارد

گروه سیاسی الف،   3990321114 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: در اروپا هم سیاست‌های افزایش جمعیت دنبال می‌شود/ مقامات مافوق طبری باید پاسخگو باشند/ در دوران تحریم، دولت به حمایت مردم بسیار نیاز دارد

گفت‌وگوی الف با رئیس انجمن مطالعات خانواده درباره سیاست‌های جمعیت با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*صرفنظر از اینکه کشور ظرفیت مناسب جمعیت بیشتر را دارد یا نه ایشان یک نکته ی مهم را فراموش کرده: با پیشرفتهای پزشکی افراد تا سن های بالاتر می‌توانند کار کنند. عدد ۳۰ سال سابقه برای بازنشستگی برای زمانی بود که طول عمر متوسط افراد حدود ۶۵ سال بود ولی الان این عدد نزدیک به ۸۰‌سال است و اکثر افراد تا اواسط سن ۶۰‌سالگی قابلیت بدنی و فکری برای کار مفید دارند.

*کاهش جمعیت جوان یک کشور که مولد هستند در کشورهای غربی هم نگرانی ایجاد کرده و از این جهت سیاستهای افزایش جمعیت را دارن دنبال می کنن که دارن هم موفق می شوند.

*جمعیت کمتر لزوما هزینه ی کمتری از جمعیت زیادتر ندارد. حتی با کم شدن جمعیت فرصت های شغلی هم کمتر میشه امکانات هم کمتر میشه رفاه هم کمتر میشه دقیقا مثل روستاهایی که خالی از سکنه شدن این همه زمین مونده برای چند خانوار که در فقر زندگی می کنند.

*باید از سرمایه هایی که از امکانات جامعه استفاده کرده وهر روز کلفتتر میشوند مالیات گرفت ودر جهت کمک وتشویق به فرزندآوری هزینه شود!

من به عنوان یه پسر بیست و چند ساله فکر ازدواج رو هم نمیکنم،با این هزینه ها و توقعات نا به جا بعد از فرزند آوری صحبت میکنید.

*کسی که کار و تحصیلات و شغل و مسکن نداره، اگر ازدواج کنه و بچه دار بشه باید به عقلش شک کرد.

*معنای گرفتار شدن به مشکل کشورهای نظام سرمایه داری لجام گسیخته این هست که ما هم دچار گسیختگی لجام سرمایه داری شده ایم!

*دولتي كه نمي تواند ماهيانه به شهروتدان خود 3 دلار بده جمعيت مي خواهد چي كار؟ خب اگه مشكلتون با جمعيت اقتصاديه مگه صرفا با جمعيت جوان مشكل حل ميشه؟ مگه همين دولتي كه نمي تونه 3 دلار تامين كنه فعلا توي شرايطي كه جمعيت كشور جوانه نيست؟ واقعيت اينه افراد برامون مهم نيستن و فقط چيزي كه مهمه صرفا تعداد هست

*واقعیت این هست که کشور ما از لحاظ جمعیت جوان مشکلی نداره و هنوز برای این صحبتها خیلی زوده . در ضمن مسئولین چه گلی به سر جوانان کشور زدن که حالا قراره به سر بچه های آنها بزنن. تو این کشور که هیچ برنامه ای برای هیچ چیز نداره زادو ولد اشتباه هست. امیدوارم که انقدر جمعیت کاهش پیدا کنه تا مردم این کشور کمی قدر و منزلت پیدا کنند.

*مدتي است اين تيتر هاي تكراري در سايت مطرح مي شود ،تا زماني كه مسله كار ،مسکن و در آمد حل نشود هیچ بشری حاضر به فرزند آوری نیست و روزی خواهد رسید که آن روز نیز نزدیک است میزان مرگ میر در کشوربیش از موالید بشود

*البته از نظر جغرافیایی و امکانات واقعا جمعیت ما کم است اما دولت توان مدیریت همین جمعیت رو هم نداره چه برسد به اینکه جمعیت زیاد شود. معمولا هم باروری و افزایش جمعیت از طبقه پایین شروع می شود که آن هم معضل مضاعف است

***

«کجای راه را اشتباه رفته ایم !؟» عنوان یادداشتی درباره برگزاری دادگاه اکبر طبری بود. برخی از نظرات مخاطبین الف درباره این یادداشت خواندنی است:

*نکته ای که بسیار تاثیر گذار در کاهش فساد است توجه به ساز وکارهای انتصابات مدیران می باشد تا این ساز وکار علمی ودرست تدوین نشود وبصورت جد در اجرا آن اقدام نشود کارها به سامان نشود ونکته دیگر نظارت جدی بدون ملاحظه سازمان های نظارتی در دستگاههای اجرای از جمله دیوان محاسبات وبازرسی کل کشور می باشد

*ریشه همه بدبختی ها دروغ است دروغ در کشور ما نهادینه شده خزانه خالیه یارانه پرداخت میکنیم خزانه خالی تر میشه کمک معیشتی  پرداخت میکنیم وزارت خانه در حال ورشکستگیه اجازه افزایش قیمت نمیدیم ماشین گران شده اجازه فروش به قیمت واقعی نمیدیم اینها چنتا نمونه ملموس اقتصادی وعینی است در مسایل دینی وفرهنگی که خیلی دروغ گو تریم

*گناه مقامات مافوق آقای اکبر طبری و نهادهای نظارتی مرتبط ، که نتوانستند و یا ....... هزاران خطاء و خیانت این فرد را ببینند و یا باور کنند اگر بیشتر از او نباشد بدون شک کمتر از او نیست .

*اونجایی راه که سکوت ونجابت این ملت را دلیل بی اطلاعی و رضایتمندی از اوضاع تلقی کردند.

*جز سه سال اول بقیه راه را اشتباه رفتیم چون اصلاح نکردیم و هر روز از راه دورتر شدیم. همون وقت که اندک اندک خونه روحانیون به نیاوران و جماران منتقل شد و همون وقت که در نماز جمعه ها نرده کشیدید و همون وقت که مثلاً نماینده مردم خونه و ماشین گرفت و محافظ با پول مردم و ....

*تنها ارزیابی پیش از انتصاب برای جلوگیری از فساد کافی نیست. ارزیابان هم بدون نقص نیستند. انسانها هم معصوم نیستند و درفضای قدرت و ثروت هر کسی ممکن است تغییر کرده و منحرف شود. نظارت بر افراد هم هرچه درمناصب بالاتری باشند دشوار تر میشود و این خاص کشور مانیست. نظارتهای مردمی و ساختار دموکراسی اگرچه ناکافی بودن خود را در تضمین جلوگیری از فساد ثابت کرده اما ظاهرا هنوز بهترین انتخاب است. راه حل نهایی مسئله قدرت- فساد به نظرم هنوز پیدا نشده. 

*در کشوری که ازادی مطبوعات نباشد و خود سانسور باشند همین بساط است.

*ساختار غیردموکراتیک چه بخوای چه نخوای از دلش فساد درمیاد. راهش هم ساده است، دموکراتیزه کردن سیستم و تقویت جامعه مدنی ولا غیر.

***

یادداشتی با عنوان «اغتشاشات آبانماه با آشوب‌های آمریکا چه فرقی دارد» در الف منتشر شد. تعداد از نظرات مخاطبین درباره این یادداشت را می‌خوانید:

*واقعا جهان باید به دنبال نظم دیگری باشد که آزادی و کرامت انسان همزمان رعایت شود از جمله ایران

*اتفاقا دولتی که تحریم است به حمایت مردمش بیشتر محتاج است و نباید با بیرحمی و بی بصیرتی و با تصمیم های برخی نا اهلان داخلی مردم را به کشتن بدهد و انبوهی را از خود بیگانه کند و دو دستگی و تفرقه را گسترش بدهد. مگر اختلاف بهای بنزین چقدر ارزش داشت؟

*فرقش این است: در آمریکا اینترنت و شبکه های اجتماعی قطع نشد، خبرنگاران آزادانه خبر مخابره می کنند، آنجا فقط پلیس مداخله می کند

*۱- مدینه فاضله وجود خارجی ندارد . ۲-ما شیفته آمریکا نیستیم. آمریکا هم مدینه فاضله نیست و مشکلات فراوانی دارد که نمونه ای از آنرا در روزهای اخیر شاهدیم. ۳- با اینهمه ، وضع عدالت اجتماعی/ اقتصادی ، آزادی‌های سیاسی / اجتماعی ، ... و بسیاری از «معنویات» در آمریکا از ایران ، چین ، روسیه و بسیاری کشورهای دیگر بهتر است. به همین دلایل است که نخبه های این کشور ها هم آرزوی زندگی در آمریکا را دارند.

*در حالی آمریکا را زیر می برید که ملت ایران به یارانه بگیران تحقیر شده تبدیل شده اند. در اقتصاد لیبرالی کار داشتن یعنی رفاه حداقلی. اینجا چطور ؟ قشر متوسط بواسطه حذف پول نفت از اقتصاد به بیچارگان زیر خط فقر تبدیل شدند.

*ملتی که با 3 برابر شدن قیمت بنزین (یک شبه) مواجه می شود و می داند از فردای آن روز هر  جنسی را باید چند برابر بخرد چه باید بکند؟ آیا جایی برای اعتراض مسالمت آمیز وجود دارد؟ چند اجتماع مسالمت آمیز از وزارت کشور مجوز گرفته؟ کمی منصف باشید شما هم در این جامعه زندگی می کنید

*فرقش این هست که دولتمردان امریکا و اروپایی ادعایی در خصوص پیروی از اهل بیت و دنباله رو راه امام حسین بودن ندارند و هیچ یک از هیچ مرجعی مذهبی تقلید نمی نماید و کاملا نوع نگاهشان به دنیا همینی است که می بینیم. اما در اینجا کاملا بر عکس است دولتمردان خود را پیرو اهل بیت می دانند، اعتقاد به روز معاد و پاسخگو بودن در برابر خداوند دارند آیا شکل و نوع رفتار ایندو نباید فرق داشته باشد

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۰۶۶۳۱۷:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۳
بیکاری و تورم نتیجه سیاست های افزایش جمعیت دهه 60 است
دانشجوی اقتصاد۱۴۸۱۳۶۹۱۰:۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
روحانی عنوان "بدترین رییس جمهور تاریخ ایران" را بنام خودش زد با این ناکارنامه اش
ناشناس۱۴۸۰۶۶۷۱۷:۲۵:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۳
با این لحنی که آقای طبری در دادگاه صحبت میکنه معلومه که خیلی پشتش گرمه.
ناشناس۱۴۸۱۳۶۶۱۰:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اعدامش کنید این گستاخ را
ناشناس۱۴۸۰۶۷۵۱۷:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲۳
خیلی جالب که کشوری با این حجم از بیکاری و کم آبی دنبال جمعیت بیشتر ! ... تا کجا ؟
ناشناس۱۴۸۰۶۷۸۱۷:۳۱:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۳
خخخخخ هاهاها آخه همه چیزمان شبیه اروپاس. یه مونده گیر دادن به فرزند آوری
الف ر۱۴۸۰۸۲۴۲۰:۲۵:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۳
گناهان مافوق اکبر طبری و نهاد های نظارتی اگر بیشتر نباشه کمتر نیست "" این درست است:: عدالت باید اینگونه اجرا بشه
ناشناس۱۴۸۰۸۸۰۲۱:۱۵:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۳
واقعا علت اینکه نمی توانیم جلو دزدی و اختلاس دولتی را بگیریم چیست؟
رضا۱۴۸۰۹۷۰۲۳:۱۶:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۲۳
قیاس کشورهای ثروتمند و پیشرفته با ایران و تورم ۱۰۰ درصدی و دلار ۱۸۰۰۰ تومنی ! چه شوخی بد وقتی
ناشناس۱۴۸۰۹۸۳۲۳:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۳
آقای لاریجانی پاسخگو باشد
تهرانی۱۴۸۰۹۸۹۲۳:۳۴:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۳
پرونده طبری باید در دادگاه انقلاب رسیدگی شود تا بتوان اعدامش کرد چون در شعبه کیفری یک تهران امکان صدور اعدام برایش وجود ندارد.
ناشناس۱۴۸۱۰۰۰۲۳:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۲۳
آقا مردم امریکا را دریابید.اوضاعشون خرابه
ناشناس۱۴۸۱۰۰۸۰۰:۱۰:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
تا ایران به صورت دمکراسی واقعی اداره نشود چیزی درست نمی شود.
ناشناس۱۴۸۱۰۹۲۰۱:۳۰:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
جالبه طبری خودش رو طلبکار هم می‌دونه!!! معلوم میشه پشتش خیلی گرمه
ناشناس۱۴۸۱۱۱۷۰۱:۵۲:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
همیشه دولت و‌مجلس بارشون امداختن رو‌دوش ملت بابا خجالت بکشید بلند شید و‌روی پای خودتون راه بروید
ناشناس۱۴۸۱۲۷۲۰۹:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
باز هم تشکر از شما که گوشه ای از درد دل مردم را انعکاس می دهید صدا و سیما که در حال انعکاس مشکلات آمریکاس!!!
ناشناس۱۴۸۱۳۱۸۰۹:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
دراروپا برای فرزنداوری مشوق میدهند و بهداشت و اموزش کودک را بعهده دارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین