کالبد شکافی بزرگ ترین غرامت تاریخ ورزش ایران/ تحلیل زبان بدن تاج و میثاقی

گروه ورزشی الف،   3990321024

در این مطلب اعداد و ارقام قرارداد ویلموتس و تحلیل زبان بدن تاج و میثاقی در برنامه دوشنبه شب فوتبال برتر بررسی شده است که میخوانید.

کالبد شکافی بزرگ ترین غرامت تاریخ ورزش ایران/ تحلیل زبان بدن تاج و میثاقی
روزنامه خراسان نوشت: «باشکوه‌تر طلوع می‌کنیم» این جمله از زبان ناظمی سخنگوی وزارت ورزش با اشاره ضمنی به نام مربیان بزرگی همچون زیدان، مورینیو و کلینزمن قرار بود خبر از روزهای خوشی برای فوتبال ایران بدهد. اما امروز که نزدیک به یک سال و نیم از آن روزها می‌گذرد، جانشین کارلوس کی‌روش هم آمده و رفته، مربی دیگری جایگزین او شده و فوتبال ایران روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد به طوری که شانس حضور فوتبال ایران در جام جهانی پیش رو هم کمرنگ شده است.
 
این ها البته وقتی تلخ تر می شود که اخباری از رای احتمالی فیفا به نفع ویلموتس هم به گوش می رسد که اگر درست باشد بایدآماده پرداخت سنگین ترین غرامت تاریخ ورزش کشور شویم! در مطلب امروز به سیر اتفاقاتی که در قرارداد بستن با مارک ویلموتس اتفاق افتاده می‌پردازیم و اعداد و ارقام این قرارداد پرحاشیه را مرور می کنیم.
 
ماجرای انجمن فرهنگی ایران در هلند
 
یکی از جنجال‌هایی که در ماجرای قرارداد ویلموتس مطرح شده ادعای دخالت وزیر ورزش در این موضوع بوده است. مهدی تاج در اخبار 20:30 روز 16 خرداد می‌گوید، وزیر ورزش در نامه دریافتی از مرکز فرهنگی ایران و هلند، مارک ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده است. هر چند وزیر ادعای دخالت در انتخاب سرمربی را تکذیب کرد اما ببینیم این مرکز فرهنگی ایران و هلند از کجا پیدایش شده. با جست وجو کردن نام مرکز فرهنگی ایران و هلند در اینترنت اطلاعات فوتبالی درباره آن پیدا نمی‌کنید اما خبرهای مختلفی درباره برگزاری برنامه‌های فرهنگی در هلند خواهید دید. به گزارش ایرنا این موسسه شهریور ۱۳۹۵ در لاهه با حضور مسعود سلطانی‌فر (وزیر ورزش) که آن‌موقع رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود به همراه علیرضا جهانگیری سفیر وقت ایران در هلند شروع به کار کرده که عمده کارهای آن تاکنون اجرای موسیقی زنده سنتی، نگارگری، معرق کاری، سفالگری، خاتم کاری، قلمزنی و...  بوده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موسسه از حدود دو سال پیش فعالیت رسمی نداشته و تقریبا تعطیل بوده و معلوم نیست چرا باید در موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی دخیل بوده باشد.
 
چاله‌های حقوقی یک قرارداد عجیب
 
در ماجرای قرارداد با مربیان خارجی همچنان شفافیت دقیقی وجود ندارد که دقیقا چه سازوکاری وجود دارد تا دست دلال‌ها و افراد غیرمرتبط کوتاه شود. آن‌طور که برخی منابع مدعی شده اند  قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران توسط یک شرکت نقل و انتقالاتی  متعلق به فردی به نام «فالی رمضانی» که با مربیان مطرحی همچون مائوریتسیو ساری، آنتونیو کونته، مائوریتسیو پوچتینو و بازیکنان بزرگی در دنیای فوتبال همکاری می‌کند، منعقد شده است.دراین میان کاترین همسر ویلموتس  که یکی از وکلای شناخته شده بلژیک است تمامی امور مربوط به قراردادهای سرمربی سابق ایران را برعهده داشته و دارد. همسر ویلموتس روی دو موضوع تأکید داشته؛ زندگی نکردن در تهران و چگونگی دریافت مطالبات. کاترین اعتقاد داشت به دلیل تحریم‌های آمریکامهم‌ترین شرط برای امضای قرارداد، شفافیت در موضوع پرداخت دستمزد بوده است. همچنین در قرارداد بندی وجود داشته که اگر او و دستیارانش دو ماه حقوق دریافت نکنند، می‌توانند قرارداد را فسخ و از طرف مقابل ضرر و زیان دریافت کنند. این در حالی است که تا قبل از فسخ قرارداد توسط ویلموتس او 5 ماه حقوق نگرفته بود!
 
پرداختی‌های ما به ویلموتس
 
متاسفانه در فوتبال ایران و برخلاف دیگر کشورهای دنیا مبلغ قرارداد مربیان خارجی موضوعی کاملاً محرمانه است و معمولاً تا زمان حضور آن مربی در ایران محرمانه باقی می‌ماند. اما به نقل از رسانه‌های بلژیکی و آلمانی و همچنین دوستان نزدیک ویلموتس قرارداد این مربی سالیانه مبلغ سه میلیون دلار بوده است در حالی که تاج مدعی شد مبلغ قرارداد ویلموتس سالانه 2.2 میلیون یوور بوده است. به گفته تاج پیش از بازی با عراق ویلموتس در نامه ای مبلغ یک میلیون و 250 هزار یورو بابت پنج ماه حضور خود نامه زده و مطالبه کرده است و باشگاه خبرنگاران به نقل از تاج می نویسد که  2 میلیون یورو پیش از بازی با عراق از شستا گرفته شده و از طریق امارات به بانک زراعت ترکیه منتقل و به ویلموتس پرداخت شده است.
 
در این میان قرارداد ویلموتس آپشن های عجیب و غریب دیگری هم دارد که می توان به220 میلیون تومان پاداش برای بردن هنگ‌کنگ و کامبوج، هزینه تامین خانه لاکچری و بلیت بیزینس کلاس و گران ترین بیمه عمر نام برد. همچنین 10 درصد از دریافتی های فدراسیون از فیفا را هم باید به آپشن های قرارداد این مربی اضافه کرد. اما حالا دعوای فدراسیون با ویلموتس بر سر غرامتی است که ویلموتس می خواهد از ایران بگیرد و این غرامت شامل حقوق و دستمزد این مربی تا پایان قرارداد است آن هم به این دلیل که فدراسیون به بندهای پرداختی اش در قرارداد پایبند نبوده است.
 
نتیجه شکایت ویلموتس چه می شود
 
اگر جواب نتیجه شکایت ویلموتس را از هر ایرانی بپرسی با توجه به سابقه پرونده های ایران در فیفا به شما می گوید که طرف  ایرانی به احتمال زیاد  بازنده است. همین دو روز پیش هم پژمان فر نماینده مجلس اعلام کرد که «ایران شانسی برای شکست ویلموتس در فیفا ندارد و فدراسیون باید به این مربی 7 میلیون دلار  یعنی حدود 112 میلیارد تومان غرامت بدهد.» و در صورت محکوم شدن فدراسیون این غرامت به سنگین‌ترین غرامت‌ تاریخ ورزش ایران تبدیل می شود و البته در صورت شفاف نبودن همچنان ممکن است ادامه داشته باشد.
 
مقایسه قرارداد کی روش و ویلموتس
 
برای این که بهتر متوجه شوید که قرارداد ویلموتس برای فوتبال ایران سنگین بوده یا نه، ایسنا به بررسی قرارداد و کارنامه این دو سرمربی سابق تیم ملی پرداخته است.

*** چهره ها / تاج «دل‌نگران» و «میثاقی» شلوغ‌کار
 
زبان بدن رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در آخرین لحظات حضورش در برنامه جنجالی «فوتبال‌برتر» را بررسی کردیم و به نتایج جالبی رسیدیم.
 
محسن عبداللهیان | دارای مدرک تخصصی تشخیص ریز حالت‌های چهره از آمریکا و نویسنده تنها کتاب زبان صورت ایران
 
جنجالی شدن برنامه «فوتبال‌برتر» و گفت‌و‌گوی میثاقی و مهدی تاج از آن گپ‌و گفت‌هایی بود که به ندرت شاهدش هستیم. برنامه‌ای‌که در زمان پخش زنده‌اش، بیننده‌های زیادی را برای چند ساعت میخکوب کرد و چندین ویدئو  از قسمت‌های مختلف این برنامه در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. در ادامه و بر اساس چند عکس اسکرین‌شات گرفته شده از لحظات آخر این برنامه که به نوعی شامل جمع‌بندی بحث‌های مطرح شده هم بود، تلاش کردیم تا زبان صورت «مهدی تاج»، رئیس سابق فدراسیون فوتبال را واکاوی کنیم.
 
یک نکته درباره مجری این برنامه هم این‌که در زمان سوال کردن کمی هیجانی عمل می‌کرد. از زبان بدن میثاقی به این نتیجه می‌رسیم که بعضی لحظات به شدت احساساتی می شد که نتیجه‌اش، خارج شدن کنترل اوضاع از دست او بود. او چندین بار در این برنامه به اصطلاح معروف دست به شلوغ کاری زد و باید بیشتر روی خودش مسط باشد، چیزی که آموختنی است.
 
ورود به اولین مرحله خواب در برنامه!
 
همان‌طور که در این عکس ملاحظه می‌کنید، آقای تاج در لحظات آخر برنامه به شدت از لحاظ بدنی خسته شده یعنی وارد مرحله‌ای شده که پلک‌ها باز است اما مردمک های چشم به سمت یکدیگر می‌روند. به عبارتی دیگر آقای تاج در اواخر برنامه، وارد اولین مرحله خواب شده است!
 
ناامیدی که بیشتر از امیدواری است
 
در مجموع و در بسیاری از لحظات برنامه اخیر فوتبال‌برتر، طبق آن چه من در زبان صورت آقای تاج به وضوح می‌بینم، او هرلحظه به مسائل بزرگ‌تر و مهم‌تری نسبت به سوال‌های مجری برنامه فکر می‌کند که به نظر می‌رسد همان ماجرای احتمال ضرورت پرداخت پنج میلیون یوروی دیگر به ویلموتس باشد. انگار او مدام توی فکر می‌رود و به یک مسئله دیگری به جز سوال مجری برنامه فکر می‌کند. به نوعی یک دل نگرانی و افسردگی دارد. این نگرانی شاید حل بشود و آقای تاج از حل شدن این مشکل ناامید نیست اما ناامیدی‌اش بیشتر از امیدواری‌اش است و انگار خودش هم منتظر یک اتفاق خوب در این زمینه نیست.
 
تلاش برای پنهان کردن غم
 
بالا کشیدگی گوشه داخلی ابروها زمانی که گوشه‌های دهان به سمت پایین می‌رود، نشان می‌دهد که فرد مذکور دارای یک غم است. البته خستگی فیزیکی هم ممکن است عامل این اتفاق باشد اما آن‌چه محتمل‌تر به نظر می‌رسد، همین غمگین بودن آقای تاج به خاطر مباحث مطرح شده در این برنامه است. در ضمن چون این فرم صورت از اواسط برنامه در صورت آقای تاج بیشتر از قبل خودنمایی می‌کند، نشان دهنده یک نوع احساس ناکامی در ایشان است. وی مدام توی فکر   می‌رود و ظاهرا آن فکر هم خوشحال کننده نیست بنابراین یک غم در چهره‌اش پنهان است یا تلاش می‌کند که آن را پنهان کند.
 
او اصلا خودش را مقصر نمی‌داند
 
از نوع نشستن، حرکات دست  ، مدل تکیه دادن و انقباضی که در گردن وی باعث عقب نگه داشتن سر می شود و... به این نتیجه می‌رسیم که در به وجود آمدن شرایط پیش آمده، اصلا خودش را مقصر نمی داند. او اعتماد به نفس بالایی دارد که به خاطر تجربه زیادش به دست آورده است.
 
لبخندهایی تصنعی که دلنشین نیست
 
بعد از این‌که در یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های برنامه، میثاقی  به تاج می‌گوید که بیایید با مخاطب‌هایی که در اینستا دایرکت داده‌اند، تماس بگیریم تا باور کنید مردم هستند، زبان صورت آقای تاج، چند نکته قابل تامل دارد. او یک لبخند کاملا تصنعی می‌زند چراکه گوشه سمت چپ دهانش به عقب کشیده شده   که این نشانه تمسخر است و فقط دهان درگیر این رفتار شده است. در بیشتر این لحظات، نگاه وی به پایین است تا مجری برنامه را از دید خود خارج کند اما مفهوم این رفتارها چیست؟ واضح است که تاج حرف‌ها و ادعاهای میثاقی را قبول ندارد و به این جمله‌اش که به نظرم این پیام‌ها مردمی نیستند، درست یا غلط باور قلبی دارد. در ضمن، گوشه سمت چپ دهان وی در آخرین لحظات برنامه به سمت بالا می‌رود که نشان دهنده تمسخر و حتی تنفر از چیزی است، شاید از ادامه بحث یا احساس نگرانی از مشکل بزرگ‌تری که در انتظارش است و امید زیادی به حل شدنش ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین