روایت الجزیره از تاثیر اعتراضات ضد نژادپرستی بر انتخابات آینده آمریکا

گروه جهان الف،   3990320117 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

شهرهای مختلف آمریکا پس از قتل وحشیانه یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست این کشور شاهد موج گسترده‌ای از اعتراضات ضد نژادپرستی شده؛ اما ریشه اصلی این تظاهرات‌ها جای دیگری است.

روایت الجزیره از تاثیر اعتراضات ضد نژادپرستی بر انتخابات آینده آمریکا

به گزارش الف به نقل از شبکه الجزیره «این اقتصاد احمقانه است»٬ عبارتی است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مدام در این کشور تکرار می‌شود و بیانگر اهمیت عامل اقتصادی در تعیین اولویت‌های رای‌دهندگان است.

 الجزیره نوشت: اقتصاد و اوضاع وخیم معیشتی اقلیت‌ها در آمریکا و موج اعتراضاتی که بسیاری از شهرهای ایالات متحده به دنبال قتل وحشیانه «جرج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور شاهد آن است٬ نمی‌تواند جدا از روند انتخابات این کشور طی ماه‌های آینده باشد.

به گزارش شبکه الجزیره٬ چهار سال قبل و در بحبوحه کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۲۰۱۶ ٬ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده به عنوان یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان آمریکا گفته بود مناطقی که سیاه‌پوستان در آن زندگی می‌کنند بسیار کثیف بوده و شرایط زندگی آنها تنها در دوره حکومت وی بهبود می‌یابد. اما برعکس گفته‌های ترامپ شرایط اقتصادی سیاه‌پوستان عموما در طول نیم قرن گذشته بهبود یافته بود و طبق مطالعات دانشگاه «کلمبیا» در نیویورک٬ در سال ۱۹۷۰ حدود ۴۷ درصد از سیاهان فقیر بودند٬ درحالی که این نسبت امروزه ۲۷ درصد است.

الجزیره افزود: طبق استانداردهای آمریکا برای تعیین خط فقر در این کشور٬ اگر درآمد یک خانواده چهارنفره سالانه کمتر از ۲۵.۷ هزار دلار٬ خانواده سه نفره کمتر از ۲۰ هزار دلار و خانواده‌‌های دو نفره ۱۶.۳ هزار دلار و تک‌نفره ۱۲.۷۹ هزار دلار باشد٬ فقیر محسوب می‌شوند. البته همه آمریکایی‌ها خط فقر دراین کشور را به این نسبت نمی‌دانند و در حالی که ۲۴ درصد از شهروندان سیاه پوست ایالات متحده زیر خط فقر هستند٬ این نسبت در سطح ملی آمریکا ۱۲ درصد است.

شبکه الجزیره گزارش داد: همچنین ۲۲ درصد از کودکان آمریکایی زیر خط فقر هستند که این نسبت در کودکان سفید‌پوست تا ۱۲ درصد کاهش یافته و در میان کودکان سیاه‌پوست به ۳۶ درصد می‌رسد. علاوه بر آن اقلیت سیاهپوستان آمریکایی به ویژه در شهر های بزرگ٬ از امکانات موجود در محله‌هایی که ساکنان سفیدپوست دارند٬ برخوردار نیستند.

طبق نوشته الجزیره «جی میشل» یکی از شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی که در شمال غربی واشنگتن زندگی می‌کند در گفتگو با شبکه الجزیره ابراز داشت که این منطقه در سطح مدارس و بیمارستان‌ها و خدمات عمومی بسیار ممتاز بوده و میانگین قیمت خانه در آن کمتر از یک میلیون دلار نیست؛ درحالی که در شمال شرقی پایتخت ایالات متحده (منطقه آناکوستیا)که متعلق به سیاه‌پوستان است وضعیت مدارس بسیار وخیم بوده و حتی یک بیمارستان هم در آن یافت نمی‌شود.

الجزیره نوشت: منطقه آناکوستیا از جمله فقیرترین مناطق واشنگتن به شمار می‌رود و میزان جرم و جنایت و نرخ بیکاری در این منطقه نسبت به سایر مناطق بیشتر است. همچنین قیمت خانه نیز به همین دلیل در آناکوستیا پایین بوده و امکانات و خدمات در این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو جوانان این منطقه از وضعیت موجود خشمگین بوده و همواره در اعتراضات مستمر در قلب واشنگتن شرکت می‌کنند.

به گزارش شبکه الجزیره یکی از معترضان سیاهپوست در منطقه آناکوستیا در گفتگو با شبکه الجزیره اظهار داشت:« من هر روز در اعتراضات شرکت می‌کنم٬ نه از پلیس می‌ترسم و نه روش برخورد آنها با ما من را متعجب می‌کند؛ مهمترین چیز برای ما این است که به رنج‌های مالی و بهداشتی سیاهپوستان توجه شود».

بر اساس یافته های الجزیره٬ آمارهای دولتی در آمریکا نشان می‌دهد که علاوه بر نابرابری‌های اقتصادی٬ میزان ابتلای سیاه‌پوستان به بیماری‌های مزمن در مقایسه با سفیدپوستان بسیار افزایش یافته است. علاوه بر آن اطلاعات دفتر آمار کلی ایالات متحده نشان می‌دهد که میانگین ثروت یک خانواده سفید‌پوست در آمریکا ده برابر یک خانواده سیاهپوست بوده و درصد سیاهپوستانی که بیمه درمانی ندارند دو برابر سفیدپوستان این کشور است.

الجزیره خاطرنشان کرد:در کنار آن٬ شهر «مینیاپولیس» جایی که فلوید در آن کشته شد وضعیت سیاهپوستان آمریکایی را به طور مختصر و شفاف نشان می‌دهد؛ جایی که میزان ابتلای سیاهپوستان در این شهر به کروناویروس جدید ۳۴ درصد است٬ درحالی که تنها ۱۹ درصد جمعیت ساکنان را تشکیل می‌دهند. همچنین آمار سیاه‌پوستانی که مشاغل خود را در پی شیوع کرونا از دست داده‌اند نیز در حال افزایش است که جرج فلوید یکی از آنها بود.

الجزیره ابراز داشت:در حال حاضر بسیاری از معترضین در آمریکا نسبت به ادامه تعطیلی مغازه‌ها یا منافع اقتصادی این کشور بی تفاوت هستند؛ زیرا خرابکاری و غارتگری که همراه با برخی اعتراضات صورت گرفته ، همراه با ابعادی است که نشانگر اعتراض روز افزون اقلیت‌ها به سیستم اقتصادی در ایالات متحده است. «الیشیا کومینگ» زن فعال سیاه پوست در آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای ادامه اعتراضات و بستن مغازه‌ها بر شرایط معیشتی مردم پاسخ داد: گاهی برای ساختن یک چیز جدید باید اشیای قدیمی را خراب کنی. کومینگ اضافه کرد که رنج و دردها ی اقتصادی سیاه‌پوستان در محله‌های جنوب غرب و  جنوب شرق و شمال شرقی واشنگتن در مقایسه با سفیدپوستان ثروتمند شمال غرب این شهر تمامی ندارد٬ همه ما آمریکایی‌ها مالیات می‌پردازیم٬ اما هیچ یک از امکانات آموزشی و بهداشتی و حتی امنیتی که سفید پوستان دارند را ما نداریم.

جورج فلوید٬ شهروند سیاهپوست آمریکایی ۲۷ مه سال جاری میلادی در حالی که فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم»  به دست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا به قتل رسید. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد.

رسانه‌ها، گستردگی این اعتراضات را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد با این تفاوت که اکثر کارشناسان معتقدند این اعتراضات وسعت بیشتری یافته است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۰۱۸۹۱۰:۲۰:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۳
ترامپ دوباره رییس جمهور می شود. تبعیض نژادی بیش از 250 سال است که در آمریکا و همه جای دنیا وجود داشته است. این مسئله ربطی به ترامپ ندارد.
ناشناس۱۴۸۰۲۱۹۱۰:۵۰:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۳
اگر تبعیض نژادی وجود داشت ، اوبامای سیاه پوست رئیس جمهور نمیشد
ناشناس۱۴۸۰۴۳۶۱۴:۰۹:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۳
ترامپ دوباره رییس جمهور بشه عالیه حتما امریکا فرومیپاشه فعلا از شهر سیاتل شروع شده
ناشناس۱۴۸۰۴۵۹۱۴:۳۲:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۳
اینکه ترامپ نژادپرست رییس جمهور آمریکاست ربطی به نژادپرستی نداره؟ اینکه اکثر طرفدارانش گرایشات نژادپرستانه دارند؟ اینکه سیاستهای ضد مهاجرتی داره؟ اینکه سخنان نژادپرستانه و دیگرستیزانه میزنه؟
ناشناس۱۴۸۰۱۹۳۱۰:۲۳:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۳
در همه جای دنیا تظاهرات وجود داشته و دارد: فرانسه، هنگ کنگ، انگلیس، آمریکا، عراق، لبنان.... در هیچ یک از این کشورها تظاهرات بر انتخابات تاثیری نداشته است.
ناشناس۱۴۸۰۲۲۲۱۰:۵۴:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۳
ایران نباید امیدی به شکست ترامپ داشته و بر این اساس برنامه ریزی کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین