در گفتگو با الف مطرح شد خزایی: دولتمردان آمریکایی وادار به اصلاحات اساسی می‌شوند

گروه سیاسی الف،   3990320090 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل آمریکا گفت: توقع فروپاشی و تجزیه در آمریکا وجود ندارد، اما روندی آغاز شده که در نهایت دولتمردان این کشور را وادار به اصلاحاتی اساسی خواهد کرد .

خزایی: دولتمردان آمریکایی وادار به اصلاحات اساسی می‌شوند

به گزارش الف، اعتراضات شهروندان آمریکا علیه تبعیض نژادی که زخم کهنه ای بود، حالا و بویژه پس از سه سال ریاست جمهوری ترامپ و اجرای طرح های مختلف علیه گروه های مختلف نژادی، مذهبی، مهاجران و ...، در شرایطی که این کشور همچنان با سیر افزایشی تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا و بیکاری گسترده نیروی کار این کشور دست به گریبان است، شرایط جدیدی را برای این کشور رقم زده است.

ترامپ در سه سال ریاست جمهوری اش، همواره مثلثی از سه کشور روسیه، چین و ایران را در برابر خود می دید که در اسناد راهبردی آمریکا این مثلث تهدیدهای اصلی این کشور در هژمونی و رهبری جهان محسوب می شوند. حالا او در مخمصه کرونا و اعتراض های سراسری ضد تبعیض نژادی و همچنین فاصله طبقات اجتماعی در شهرهای مختلف این کشور گیر افتاده است.

حال این روزهای آمریکا و دولت ترامپ را با سعید خزایی کارشناس مسائل آمریکا در میان گذاشتیم.

سعید خزایی، کارشناس مسایل آمریکا در مورد ماهیت اعتراضات در این کشور به الف می‌گوید: سابقه تفکر و برتری نژادپرستی در آمریکا، به زمان کشف این قاره توسط اروپایی‌ها و تقسیم ایالات‌های مختلف برمی‌گردد. اروپایی‌ها برای کار در مزارع و معادن در آمریکا، بردگان سیاه را از آفریقا و سایر کشورها وارد کرده و خود را برتر میدانستند. از سوی دیگر برخی از اندیشمندان آن زمان هم به این تفکر نژادپرستی دامن می‌زدند و در واقع این موضوع موجب ظهور نازیسم در آلمان شد. اما طبقه‌ حاکم در آنجا آنگلوساکسو‌ن ها بودند که خود را صاحبان و وارثان اصلی ایالات متحده می‌دانستند و با دیگر نژادهایی که به دلیل فرصت‌های زیاد شغلی و اقتصادی وارد آمریکا شدند؛ از لاتین‎تباران، ایتالیایی‌ها و... خود را برتر از سیاه‌ها و بردگان می‌دانستند.

وی تصریح کرد: ما به دفعات در آمریکا شاهد بودیم که جنبش‌های زیادی برای مبازره با نژادپرستی صورت گرفته است و امثال مارتین لوتر و افراد دیگر تلاش‌هایی در این خصوص انجام داده‌اند اما این اعتراضات هیچگاه به نتیجه نرسیدند.

خزایی به شعارهای نژادپرستی رییس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هم به این موضوع دامن زده و شعار انتخاباتی او چهار سال پیش، شعاری بود که آنگلوساکسون‌ها داشتند، حتی زمانیکه مبارزه سیاهان تا حدی به نتیجه رسید، اعلام کردند که اگر هم برابر باشیم باید جدا باشیم. به طور مثال تا چند دهه پیش در سردر برخی از پارک ها نوشته شده بود؛ ورود سگ ها و رنگین پوستان ممنوع! که هنوز هم چنین تفکری وجود دارد.

این کارشناس مسایل آمریکا ادامه داد: معتقدم طبقه ای در آمریکا به این شکل برجسته شده است چراکه ترامپ در ابتدای ریاست جمهوری‌ و در مراسم تحلیف خود، شعار صدسال پیش «America First» را مطرح کرد و حتی خطاب به رهبران دموکرات گفت شما آمریکایی نیستید و بهتر است سرزمینهای خود را آباد کنید، با این اظهارات ترامپ به این نتیجه میرسیم که این تفکر در آمریکا نهادینه شده است و زمانیکه رییس جمهور یک کشور چنین تفکراتی دارد، واضح است برای یک کشور چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

وی به کشانده شدن این اعتراضات به اروپا اشاره کرد و افزود: این تفکر در اروپا هم نهادینه شده است و احتمال اینکه یک سیاهپوست توسط پلیس مورد هدف قرار میگیرد چهار برابر بیشتر از یک سفید پوست است اما باید به این نکته هم توجه داشت که بر اساس آمار برخی از جرایم اجتماعی که توسط سپاهپوستان انجام میشود به دلیل فقر اقتصادی و اجتماعی است که درگیر آن هستند.

خزایی به آینده این اعتراضات در آمریکا اشاره کرد و گفت: اینکه آینده اعتراضات در آمریکا به کجا کشیده خواهد شد، مشخص نیست اما به نظر میرسد که در حال حاضر تهدید چندانی برای آمریکا به معنی فروپاشی و تجزیه وجود ندارد، اما آغاز این روند در نهایت دولتمردان این کشور را وادار به اصلاحاتی خواهد کرد تا بخشی از قوانین را اصلاح کنند. همانطور که میدانیم اوباما هم یک رنگین پوست بود اما هیچ کاری نتوانست علیه نژاد پرستی و تبعیض نژادی انجام دهد و این نشان میدهد که این بار هم اتفاقی نخواهد افتاد چراکه نژاد پرستی در پیکره نظام آمریکا نهادینه شده  و اصلاحات عمیق و برابری وجود نخواهد داشت.

این کارشناس مسایل آمریکا تاکید کرد: در اروپا هم همین مشکلات وجود دارد؛ مثلا اگر به جنبش جلیقه زردها در پاریس بنگریم، در ابتدا اقلیت‌ آنان افرادی بودند که درآمد پایینی داشته و اغلب راننده بودند که این هم در نتیجه تبعیض نژادی و قومیتی در اروپا به وجود آمده است.

خزایی خاطرنشان کرد: این احتمال هم وجود دارد که در بلند مدت این موضوع، آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، البته نمی‌توان توقع انقلاب در آمریکا داشت بلکه تنها اصلاحات جزیی برخی قوانین صورت خواهد گرفت و اگر این اصلاحات هم صورت نگیرد، قطعا این اعتراضات، انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار داده که به نفع ترامپ تمام نمی شود.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۸۲۰۹۰۹:۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۱
آمریکا ؛ اصلاح است . این کشورهای عقب افتاده و بسته هستند که نیاز به اصلاحات دارن
ناشناس۱۴۷۸۲۵۶۰۹:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۱
قانون اساسی آمریکا تنها 7 اصل دارد که در طول بیش از 222 سال هنوز به قوت خود باقی است.
ناشناس۱۴۷۸۲۵۹۰۹:۵۱:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۱
طبق گزارش اخیر، نرخ بیکاری در آمریکا 1.5 درصد کاهش یافته و با باز گشایی مشاغل، بیشتر هم کاهش خواهد بافت. ترامپ در انتخابات آتی دو باره پیروز می شود.
منم کارشناس مسائل مریخ۱۴۷۸۲۸۷۱۰:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۱
دوستان همین جوری کارشناس همه مسائل نشویم یه وقت
ناشناس۱۴۷۸۳۲۱۱۰:۴۱:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۱
ما کی وادار به اصلاحات اساسی می‌شویم؟
دكتر۱۴۷۸۳۹۹۱۱:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۱
كاش دولتمردان ماهم وادار به اصلاحات ميشدند.
ناشناس۱۴۷۸۴۹۳۱۲:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۱
بردگان سیاه را از آفریقا نمی آوردند سیاهان آزاد را از آفریقا می دزدیدند و به بردگی می کشیدندآنها در سرزمینهایشان آزاد زندگی می کردند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین