دعوا و عصبانیت «تاج» و «میثاقی» بر سر قرارداد جنجالی/ تاج: قرارداد ویلموتس خیلی هم خوب بود

گروه ورزشی الف،   3990320002

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تاکید کرد این فدراسیون قرارداد خوبی با مارک ویلموتس بسته است.

دعوا و عصبانیت «تاج» و «میثاقی» بر سر قرارداد جنجالی/ تاج: قرارداد ویلموتس خیلی هم خوب بود

به گزارش الف، مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه شب گذشته فوتبال برتر صحبت‌هایی را مطرح کرد.

موضوع اصلی این برنامه چگونگی انتخاب مارک ویلموتس از میان مربیان مختلفی بود که نامشان اعلام میشد و اینکه در نهایت چطور قرارداد این مربی نهایی شد؛ قراردادی که حالا فوتبال ایران را در آستانه ضرری هنگفت قرار داده است.

گفته می‌شود فدراسیون فوتبال تاکنون مبلغ ۲ میلیون یورو به ویلموتس سرمربی سابق بلژیکی اش پرداخت کرده و در صورتی که پرونده ای که در فیفا تشکیل شده را ببازد، باید ۲ میلیون یوروی دیگر هم به این مربی پرداخت کند؛ آن هم فقط برای چهار بازی رسمی که البته با دو شکست تلخ برای فوتبال ما مقابل بحرین و عراق همراه بوده است.

*** گزیده اظهارات مهدی تاج را به نقل از مهر می‌خوانید:

مهدی تاج با اشاره به روند انتخاب سرمربی تیم ملی به سکوتش در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: به دلایلی سکوت کرده بودیم چون در دعوا بودیم و اگر صحبت می‌کردیم وکلای ایشان استفاده می‌کردند. برای همین سکوت کردیم. الان هم در دعوا هستیم و رأیی صادر نشده است. لیگ هم نبود و مشکل کشور قرارداد ویلموتس شده بود. آب و برق و گرانی حل شده بود و فقط مانده بود قرارداد ویلموتس.

بعد از آقای کی روش نظرسنجی گذاشته شد که بالای ۹۰ درصد مردم به مربی خارجی رأی دادند. خیلی‌ها هم نظرشان این بود که کی روش نباید برود. نظر مردم این بود که یک مربی جوان و جویای نام بیاید تا بتواند جوانگرایی کند و لیگ را بیشتر ببیند و بیشتر هم سفر کند.

وی ادامه داد: مطالبه مردم این بود و همه رفتند سراغ آدم‌هایی که هم کار نداشتند و می‌توانستند بیایند و دوم هم سراغ کسانی که قرارداد داشتند.

تاج خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مربیان را به فدراسیون فوتبال سفارش و پیشنهاد می‌دهند. لوران، دالیچ، برانکو، لوپتگی، ویلموتس، هیرو، بلان هم پیشنهاد شده بودند که برخی رقم‌هایشان بالا بود. در بین اینها سه نفر را رفتیم سراغ شان. اولین نفر لوپتگی بود که خود من رفتم سراغش. رقم قراردادش ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو بود که با هم توافق کردیم و قرار شد ۲۰ روز فرصت بدهیم که بعد هم رفتیم دوباره مذاکره کردیم که گفت به خاطر سرطان پدرم نمی‌توانم بیایم.

رنارد را دوستان ما رفتند صحبت کردند. عدد رقم قراردادش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بود. ایشان گفت که بعد از جام ملت‌های آفریقا به ایران می آیم چون با مراکش قرارداد داشت. گفتیم شاید ایشان به مراکش قهرمان آفریقا شد. برای همین مطمئن نبودیم که می‌آید. برای همین منتفی شد.

مهدی تاج ادامه داد: بعد رفتیم سراغ آقای ویلموتس. در سفارت هم صحبت کردیم. برخی انتقاد کردند که چرا رفتید در خارج مذاکره کردید. این در حالی است که در سفارت ایران در هر کشور خاک کشورمان است. در سفارت صحبت کردیم و توافق اولیه را انجام دادیم.

تاج در مورد انجمن فرهنگی - تجاری ایران در هلند و معرفی سرمربی به فدراسیون فوتبال گفت: این انجمن نامه به وزارت ورزش زده بود که آقای وزیر روی نامه نوشته بود جهت بررسی و اطلاع. این هم در راستای همه پیشنهادهایی بود که از جاهای مختلف می‌آید. بیش از شش تا هفت جای مختلف دیگر به آقای سلطانی فر نامه زده بودند و گزینه مورد نظر خودشان را معرفی کرده بودند اما ایشان فقط به اطلاع فدراسیون می‌رساندند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ادامه داد: در نهایت این پیشنهادات در کمیته فنی فدراسیون بررسی می‌شود. همه کسانی که مربیان پیشنهاد می‌کنند تصمیم گیر نیستند. من نامه وزارت ورزش را توصیه هم نمی دانم و فقط آن را پاراف می دانم. صرف این که بگوییم این انجمن موجب شده است با ویلموتس وارد مذاکره شویم درست نیست.

وی در مورد اینکه آیا به تنهایی با ویلموتس وارد مذاکره شدید گفت: یک نفر که زبان انگلیسی خوبی می‌دانست با ما بود و به خاطر اینکه ویزای شنگن داشت همراه ما بود اما آمدند و گفتند آقای ب - ز و … با رئیس بوده است. ایشان فقط صحبت‌های ما را منتقل می‌کرد.

مهدی تاج در مورد قراردادی که کی روش داشت و تفاوت‌هایش با ویلموتس گفت: در فروردین سال ۹۸ کل فدراسیون فوتبال را بسیج کردم که ایرادات قرارداد کی روش را بگویند. قرارداد با ویلموتس محصول تلاش مسئولان بین الملل فدراسیون، رئیس کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا که آقای بیگلری هستند بود که یک نمونه قرارداد خوب به ما داد.

رئیس فدراسیون در مورد فردی که به همراهش در سفارت بلژیک بوده است گفت: ایشان علاقمند به تیم ملی بودند و همه بازی‌های تیم ملی را هم از جیب خودشان هزینه می‌کردند و می‌آمدند. این که گفته می‌شود که ایشان تاجر شکر بودند درست نیست و پدرشان در کار شکر بوده است.

وی در مورد اینکه چرا این فرد در نشست با معاون وزیر ورزش هم بوده است گفت: آقای زنجانی به دلیل اطلاعاتی که از این قرارداد داشتند همراه ما بودند.

مهدی تاج در مورد رقم قرارداد ویلموتس گفت: در ابتدای مذاکرات ایشان گفتند که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو می‌خواهد که در نهایت با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به توافق رسیدیم. سوال ما این است که ویلموتس مربی چندم جهان است؟ ایشان مربی نوزدهم جهان است. ما پیشنهاد ایشان را قبول کردیم. اگر اشتباه کردیم مقصر هستیم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ادامه داد: نظر ما این بود که ویلموتس معمار فوتبال بلژیک است. در زمان ایشان فوتبال بلژیک سوم دنیا بود و الان اول دنیاست. اگر ویلموتس در دیدار با عراق دقیقه ۹۴ گل نمی‌خورد و الان همه تعریف می‌کردند.

وی در مورد اینکه آیا ویلموتس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو می‌ارزید گفت: بله من اعتقاد دارم که ایشان می‌ارزید و رقمش هم خوب است.

مهدی تاج ادامه داد: سر قرارداد کی روش یک عده ما را سوراخ سوراخ کردند که این چه سرمربی است که آوردید؟ در حالی که کی روش برای فوتبال ایران حدود ۲۱ میلیون دلار آورده داشت. از این مبلغ ۱۰ میلیون دلار هزینه اردوها و کادر فنی شد و بقیه اش را هزینه مشکلات فوتبال کردیم.

وی در مورد اظهار نظر جواد نکونام که گفته بود با یک میلیون دلار کمتر می‌توانستیم کی روش را حفظ کنیم گفت: من اطلاعی در این مورد ندارم. کی روش رفت با کلمبیا ۳ میلیون دلار قرارداد بست اما کسی نرفت از رئیس فدراسیونش انتقاد کند. هیچکس نگفت که چرا سرمربی تیم ملی تیم ملی فوتبال ایران که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود رفت با کلمبیا ۳ میلیون دلار بست.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در مورد نتایج ویلموتس گفت: به سوریه پنج گل زدیم و همه گفتند هجومی بازی کردیم و بعد با کره یک - یک مساوی کردیم که همه بازهم تعریف کردند. بعد که هنگ کنگ را بردیم و یک برد پرگل دیگر به دست آوردیم اما وقتی برابر بحرین و عراق نتیجه نگرفتیم هم چیز بد شد.

مهدی تاج در مورد دادن ۲۰ درصد سود جام جهانی به کی روش گفت: این را هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب کرد که به آقای کی روش پرداخت شود.

وی در مورد پرداخت پاداش برد و مساوی به ویلموتس گفت: اینها در قرارداد کی روش هم بود! مگر ما چند بازی رسمی داریم؟ بازی‌های دوستانه را هیچ پولی برای برد و تساوی نمی‌دادیم. در زمان کی روش البته پرداخت می‌شد. این پول‌ها را از خود کی روش می‌دادیم. از همان عدد و رقمی که نصیب ایران می‌کرد!

تاج در مورد شکایت از ویلموتس و فسخ قرارداد سرمربی تیم ملی گفت: هر مربی که ما را به جام جهانی ببرد ما عایدی زیادی خواهیم داشت. قرارداد ویلموتس با ما اینطور بود که تا فینال جام جهانی قطر با ایشان قرارداد داشتیم. ایشان دو دستیار هم داشتند در حالی که کی روش دستیاران زیادی داشت.

یکی از دلایلی که ما این رقم را بستیم این بود که ایشان ۱۱ دستیار کی روش را کرد ۲ دستیار. ویلموتس پنج تا شش ماه از ما نتوانست پول بگیرد. قبل از بازی ایران و عراق به ما نامه زد که پولش را می‌خواهد. ما فکر می‌کردیم که نامه‌هایی داریم که درخواست کردیم که در فیفا پول داریم و زمینه پرداخت را فراهم کنید. ما زمان کی روش هم تحریم بودیم اما فیفا اعلام کرد دیگر نمی‌توانیم پول شما را بدهیم. ما بیشتر از ۱۰ نامه به فیفا زدیم که پول ویلموتس را پرداخت کنید اما قبول نکردند و تا امروز هم حل نشده است.

وی در مورد دلایل پرداخت دو میلیون دلار به ویلموتس قبل از بازی با عراق گفت: ما با ایشان فسخ نکردیم. یکی از بردهایی که ما داریم این است که نوشتیم ویلموتس قراردادش را فسخ کرده اما فدراسیون فسخ نکرده است. با همه مشکلاتی که داشتیم توانستیم این پول را در ترکیه به حساب ویلموتس نشست.

مهدی تاج در مورد اینکه ۱۵۰ هزار دلار برای این انتقال این پول هزینه کرده اید گفت: این را چه کسی گفته است؟ اصلاً درست نیست.(تاج در پاسخ دادن به این موضوع عصبانی شد و واکنش تندی داشت.). براساس نامه خزانه دار فدراسیون این ترانسفر صفر بوده است.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد شرکت پتروشیمی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا که دو میلیون یورو به حساب ویلموتس ریخته است گفت: این را تأیید می‌کنم. در کشور ما ستادی هست به اسم ستاد تحریم که اعضای مختلفی عضو آن هستند. یکی از مصوبه‌های آن استقراض فدراسیون فوتبال از این شرکت است.

وی در مورد دو نسخه بودن قرارداد ویلموتس و این که گفته است فدراسیون فوتبال سر من کلاه گذاشت گفت: اصلاً اینطور نیست و ایشان خودشان قرارداد را امضا کرده اند. ما پول ویلموتس را دادیم و ۳۰۰ هزار یورو را هم اضافه دادیم که به فیفا و ویلموتس نامه زدیم که این مبلغ را برگردانند.

تاج در مورد بند دردسرساز قرارداد ویلموتس که می‌تواند کل مبلغ قرارداد چهار ساله اش را دریافت کند گفت: تفسیر ما این است که اگر آقای ویلموتس فاکتور جدیدی ارائه کند - حقوق بسته شده است - مثلاً بگوید رفتم بازی سردار و یا طارمی را دیده ام و این هم فاکتور هزینه اش. اگر مبلغ جدیدی با رقم دقیق آوردند قابل پرداخت است.

وی ادامه داد: ما دو نامه زدیم به فیفا و گفتیم که ایشان دو میلیون یورو گرفته و بعد آمده روی نیمکت تیم ملی نشسته است. سه بار نامه زدیم که این فسخ را قبول نداریم و ایشان باید برگردد و بیاید. وکلای فدراسیون فوتبال اعتقاد دارند که برگ برنده ما این سه نامه‌ای است که زده ایم به فیفا.

تاج ادامه داد: ویلموتس در قرارداد کلکی زده است که ما هم پیگیری کردیم اما الان نمی‌توانم در موردش زیاد صحبت کنم. ما نباید طوری صحبت کنیم که به وکلای ویلموتس خط بدهیم و اطلاعات خودمان را به آنها بدهیم. در مجموع فکر می‌کنم مسئولان فدراسیون فوتبال تدبیر لازم را در این مورد خواهند داشت.

*** سایت ورزش سه نیز گفت‌وگوی چالشی و تند میثاقی و تاج را اینطور روایت کرد:

میثاقی: برویم سر اصل مطلب.

تاج- برویم. به نظرم قرارداد بسیار خوبی با ویلموتس بسته شده است. امشب هم به صورت مفصل روی برخی بندها صحبت خواهم کرد. اینکه چرا ویلموتس انتخاب شد؟ اینکه چه کسی او را انتخاب کرد؟ اینکه عدد و رقمش چرا اینطور شد؟ هفت هشت ماهی به دلایلی سکوت کرده بودیم، چون با ویلموتس در دعوا بودیم و ممکن بود که وکلایش استفاده کنند برعلیه ما.

تاج- خیلی صحبت شده در مورد آقای ویلموتس و ما باید پاسخگو باشیم. اگر سکوت کردیم، دلیلش نبودن پاسخ نبوده است. ما باید جوانب را در نظر می گرفتیم. الان هم هنوز در دعوا هستیم ولی چون مسابقات هم نبود، مشکل کشور شده بود قرارداد ویلموتس. ما هم اینجا هستیم تا در مورد این موضوع صحبت کنیم تا دیگر مشکلات کشور حل شود.

تاج - اولا اینکه چرا ویلموتس؟ خب بعد از آقای کی روش نظرسنجی روی مربی خارجی بود و می گفتند مربی بعدی باید در قواره آقای کی روش باشد. خیلی ها هم می گفتند اصلا کی روش نباید می رفت که فعلا روی آن بحثی ندارم. می گفتند یک مربی جوان و جویای نام بیاورید که لیگ را ببیند و بتواند سفر کند. مطالبه مردم این بود. پس همه رفتند سراغ کسانی که کار نداشتند و چند تایی که قرارداد داشتند.

میثاقی- ماجرای انجمن فرهنگی ایران در هلند و پیشنهاد انتخاب مربی برای تیم ملی چیست؟ مگر فوتبال ایران متخصص ندارد؟
تاج- تعداد زیادی به ما پیشنهاد مربی می دهند. امروز آقای کفاشیان گفت 6 سفارتخانه به ما پیشنهاد مربی داده اند. بین پیشنهاد فرق است با انتخاب. انتخاب با کارشناس و کمیته فنی است. دالیچ، رنار، برانکو، ویلموتس، هییرو، لوپتگی، مربیانی بودند که به ما پیشنهاد شدند. برخی از این ها عدد و رقم بالایی داشتند و سراغشان نرفتیم.

*ماجرای انتخاب لوپتگی و چگونگی انصرافش

تاج - بین این ها سه نفر را دنبالشان رفتیم؛ یکی لوپتگی بود. سفارتخانه های کشورهای مختلف در این زمینه به ما خیلی کمک کردند. مردم هم می گفتند سریعتر مربی را بیاورید و ما یک فیفادی را هم از دست داده بودیم. آقای لوپتگی عدد سه میلیون و ششصد هزار یورو به ما پیشنهاد داد. روی این مبلغ با ما تفاهم کرد. قرار شد 20 روز به او وقت بدهیم. باز هم در سفارت ایران در اسپانیا با ایشان قرار ملاقات گذاشتیم. ایشان گفت نمی توانم بیایم، چون پدرم سرطان دارد. خیلی هم تشکر و قدردانی کرد.

*چرا رنار سرمربی تیم ملی ایران نشد؟

تاج- آقای رنار شرایط خوبی داشت. عددش دو میلیون و سیصد هزار یورو بود، ولی او در تیم ملی مراکش مشغول بود. ما در جام ملت های آفریقا گفتیم شاید ایشان قهرمان شود و یک بازی را هم اینطوری باید از دست می دادیم. به همین خاطر هیئت رئیسه فدراسیون این گزینه را نپسندیدند. قرارداد هم با ما نمی بست تا از حضورش مطمئن شویم و به همین دلایل سراغ ویلموتس رفتیم.

تاج- ما در خاک کشورمان یعنی سفارتخانه های کشورهای دیگر با مربیان مذاکره می کنیم. ما به سفارت بلژیک رفتیم و با آقای ویلموتس صحبت و مذاکره کردیم و تفاهم اولیه کردیم.

میثاقی- ماجرای انجمن فرهنگی هلند ایران چیست؟

تاج-این هم یکی از معرفی هایی بود که صورت گرفت. آنجا به آقای وزیر پیشنهاد داده بودند. ایشان هم نوشته بودند، جهت اطلاع و بررسی.

میثاقی- آیا این روند، روند درستی برای انتخاب سرمربی است؟
این پیشنهاد بوده است. دلشان به حال مملکت سوخته که این پیشنهاد را داده اند.

میثاقی- مگر فدراسیون فوتبال کمیته فنی ندارد که انجمن فرهنگی پیشنهاد مربی بدهد؟

تاج- حرف درست است. یکبار دیگر این را تصحیح کنم. این ها پیشنهاد می کنند ولی کمیته فنی انتخاب می کند. پیشنهاد را هر کسی می تواند بدهد.

*در این لحظه تصاویر افتتاحیه مرکز فرهنگی ایران در هلند پخش شد که وزیر ورزش سلطانی فر هم در آن شرکت داشت.

باید حق سلطانی فر را خودم ادا کنم

تاج-چون آقای سلطانی فر نیست باید حق ایشان را ادا کنم. افراد دیگری هم نامه زده بودند. مثل کانون مربیان ایران که پیشنهاد مربی داخلی داده بودند و آقای سلطانی فر هم این نامه را به ما ارجاع داده بود.  در مجموع نهاد تخصصی کمیته فنی است. مرکز فرهنگی مثل بقیه جاها پیشنهاد داده است.

خودم با برانکو صحبت کردم

تاج- خودم با برانکو صحبت کردم. با آقای دکتر صادق سفیر ایران در کرواسی ملاقاتی با برانکو ترتیب داده شد و من شخصا با برانکو صحبت کردم. آقای برانکو و دالیچ پیشنهاد شد. با او هم مذاکره داشتیم که به هر ترتیب نشد. این که دیگر توصیه آقای وزیر نبوده است.

میثاقی- رابط آقای ویلموتس چه کسی بود؛ انجمن فرهنگی ایران در هلند؟

تاج- نه من می شناختم و نمی دانم چه کسی هستند. ما آقای ویلموتس را خودمان با ایشان ارتباط برقرار کردیم. تمام این هشت نفر را خودمان به صورت مستقیم وغیر مستقیم صحبت کردیم. آقای رنارد، برانکو، لوپتگی و ویلموتس نهایی شد و به صورت مستقیم مذاکره کردیم.

میثاقی- مراحل حقوقی قرارداد با ویلموتس؟

تاج- قرارداد آقای کی روش ایرادهایی داشت و می دانستیم باید قرارداد مسلطی ببندیم. همه فدراسیون فوتبال را بسیج کردم و نظراتشان را در مورد قرارداد ویلموتس گرفتم. این قرارداد محصول بچه های بین الملل فدراسیون و بچه های حقوقی بین المللی یعنی آقای دکتر بیگلری بوده است.  آقای دکتر بیگلری رئیس کمیته استیناف فیفا است و 20 روز قرارداد کی روش را با خانم اسدی کم و زیاد کردند. گفت با هر کسی می خواهید قرارداد ببندید این قرارداد را پیشنهاد بدهید.

*پس از این میثاقی و تاج در رابطه با همراه او برای عقد قرارداد با ویلموتس صحبت کردند که یکی از نزدیکان کی روش سرمربی قبلی تیم ملی بوده است. سوال اصلی این بود؛ اینکه چرا تاج بدون همراه حقوقی و یکه و تنها برای مذاکره به بلژیک رفته است !؟

میثاقی- چرا قرارداد ویلموتس در ایران بیشتر از ساحل عاج شده است؟ قرارداد آقای ویلموتس در کشورش 800 هزار دلار بوده است و در ساحل عاج یک میلیون و هشتصد هزار یورو بوده است.

تاج- خوشحالم اطلاعات دقیقی در این زمینه دارید. آقای ویلموتس در بلژیک 890 هزار یورو گرفته است. با ساحل عاج یک میلیون و هشتصدهزار یورو قرار داشته؛ در سال 2016. 400 هزار یورو هم پاداش در قرارداد. آقای ویلموتس به ما گفت 2 میلیون و پانصد هزار دلار می خواهم و ما با 2 میلیون و دویست هزار دلار با او به توافق رسیدیم. یعنی 25 درصد روی قرارداد او گذاشته ایم. سوالم این است که آقای ویلموتس مربی چندم جهان است؟ او نوزدهم جهان است؛ یکی دیگر هم نوزدهم است. سرمربی چین؛ مارچلو لیپی. آنها چهار میلیون و دویست هزار دلار قراداد بسته اند و بعد اخراج شده اند. به هر حال ما پیشنهاد ویلموتس را قبول کردیم. چون از برانکو ، دالیچ و بقیه مربیان بهتر بود. ویلموتس پایه گذار نسل طلایی بلژیک است.

*در این قسمت بحثی میان میثاقی و تاج در مورد کیفیت مربیگری ویلموتس ایجاد شد.

*تاج با استناد به نظر برخی کارشناسان این انتخاب را مورد تایید قرار داد و گفت:« اگر دقیقه 94 از عراق گل نمی خوردیم، این همه انتقاد وجود نداشت.»  

تاج- آقای کی روش قراردادش یک میلیون و چهارصد هزار دلار بود. شما ما را سوراخ سوراخ کردید که چرا کی روش را آوردید؟!

میثاقی- بحث در مورد کی روش اصلا بحث فنی نبود. بحث رفتاری بود.

تاج- اصلا این بحث نبود. شما می گفتید خوب نیست و چنین و چنان است.  شما نگفتید قطر مربی درستی انتخاب کرده است و ما هم باید همین کار را بکنیم؟!

میثاقی- در مورد آقای کی روش بحث فنی ایشان مشخص است. ولی فدراسیون کاری کرده بود که کی روش همه کاره شده بود. ایشان خودش را حاکم فوتبال می دانست.

کی روش برای ما 11 میلیون دلار درآمدزایی کرد

تاج- با همه این چیزهایی که می گویید به سبک بازی اش هم انتقاد وجود داشت. کی روش برای ما 21 میلیون دلار درآمد ایجاد کرد. دو دوره جام جهانی و دو دوره جام ملت ها. جمع قراردادش در این مدت با کل اردوهایی که رفتیم، 10 میلیون دلار بود. یعنی 11 میلیون دلار ایشان برای ما آورده داشت. البته ایشان به من هم انتقاد داشت ولی باید بحث ها را جای خودش مطرح کنیم.

میثاقی- من خودم در جام های مختلفی با ایشان بوده ام. کاریزمای خاصی داشت ولی فدراسیون در دوران او حاکمیتی نداشت. به خود شما هم کلی انتقاد داشت و مصاحبه علیه شما کرد...

تاج- حرفش درست است. می گوید این قرارداد من است. این دعوا سر 200 هزار دلار بوده است و در دعوا هم حلوا خیر نمی کنند...

میثاقی- جواد نکونام می گوید کی روش با یک میلیون یورو کمتر از ویلموتس در ایران می ماند؟

تاج- من این ها را خبر ندارم. آقای کی روش 4 روز بعد از ترک ایران 3 میلیون دلار با کلمیا قرارداد بست. پاداش را دقیق نمی دانم. ولی پاداش بسیار مناسبی به او داده اند. ولی هیچ کس به رئیس فدراسیون کلمبیا نگفت که چرا کی روش و قراردادش را اینقدر بالا بردید. کی روش با ما یک میلیون و چهارصد قرارداد داشت و در کلمبیا 3 میلیون.

میثاقی- رنار خیلی به تیم ملی نزدیک بود وحتی می گویند برای بچه اش هم در مورد مدرسه سوال کرده. چه شد که این انتقال سر نگرفت؟

تاج-ایشان می گفت تا جام ملت های آفریقا باید در مراکش بماند. گفتیم حاضر است با ما قرارداد ببندند؟ گفتند نه. اگر حاضر بود، ما با او قرارداد می بستیم. من نمی دانم آقای ترابیان به شما چه چیزی گفته است. عدد رنارد دو میلیون با مراکش بوده است و فکر می کنم دو میلیون و ششصد با ما می شد.

میثاقی- چرا 20 درصد درآمد تیم ملی را به کی روش اختصاص دادید؟

تاج- هیئت رئیسه به این جمع بندی رسید که آگر تیم ملی به جام جهانی رفت، این رقم را به او بدهیم. پول کی روش مباح بوده است. 10 میلیون گرفته، 21 میلیون درامد داشته.

میثاقی- چرا 6 هزار یورو برای هر برد تیم ملی نظر گرفته اید؟ آیا این منطقی است؟ مثلا برای بردن کامبوج یا هنگ کنگ ....

تاج-بازی ها فرق دارد. دوستانه فرق دارد. بازی رسمی فرق می کند. زمان آقای کی روش به دوستانه ها هم پاداش می دادیم و تحلیل آقای کی روش این بود که پاداش بدهیم بهتر است و بچه ها انگیزه می گیرند. این پول ها را از آقای کی روش و کاری که برای فوتبال می کرد، می دادیم. فرق یک مربی که تیم را به جام جهانی می برد و نمی برد همین است. علاوه بر تمام این ها مردم شاد می شوند و فضای نشاط خوبی در جامعه ایجاد می شود.

کی روش 10 دستیار داشت، ویلموتس دو دستیار ...

تاج- دستیاران ایشان (مارک ویلموتس) دو نفر بودند. آقای کی روش 10 نفر دستیار داشتند. آقای ویلموتس با دو نفر می خواست کار بکند و به همین دلیل هم دو میلیون دو دویست بستیم. دو دستیار ایرانی هم اضافه شد. ویلموتس یک میلیون و دویست و پنجاه هزار یورو برای 5 ماه از ما مطالبه داشت و برای دریافت این مبلغ نامه زد ( اتفاقات قبل از بازی با عراق) . ویلموتس 5 ماه از ما پول نگرفت. در قرارداد فیفا هر کسی پولش را نگیرد، می تواند برود و قراردادش را فسخ کند؛ مثل کالدرون و استراماچونی. ما در جواب نامه ایشان نامه زدیم و تا 25 اکتبر از ایشان وقت گرفتیم.  از کجا می خواستیم پول بدهیم؟ از پول های که در حساب فیفا داریم. ما نامه هایی به بانک مرکزی زدیم. 6 تحریم جدید ترامپ برای ما ایجاد کرد. سه تحریم بانکی و سه تحریم اعتبار اسنادی. پول ویلموتس هم در یکی از این بانک ها بود.

میثاقی- دو میلیون یورو به ویلموتس پرداخت کردید و فسخ کردید؟

تاج- ما فسخ نکردیم. همچنان یکی از بردهایی که داریم و باید از آقای بیگلری تشکر کنیم، این بود که فسخ نکردیم. نامه هایی داریم که به ایشان گفتیم بیاید و کارش را ادامه دهد. چهار پنج روز بعد از فسخ ما دو میلیون یورو به ایشان دادیم. من نامه هایی از برج سه و چهار به شرکت هایی که ارز در خارج از کشور داشتند، ارسال کردم و نهایت همکاری با ما انجام شد. این نامه ها برای قبل از فسخ قرارداد ویلموتس بوده است. ما تمام مسیرها را طی کردیم و به دنبال استقراض بودیم. به هر حال نتوانستند پول را بدهند. آخرین نامه 22 اکتبر بود و وکیل ویلموتس نامه زد که اگر تا 25 اکتبر پول را ندهید، فسخ می کنیم. من به وزیر نامه زدیم و چهار پنج روز بعدش توانستیم با تمام محدودیت ها پول را به حساب ویلموتس بنشانیم.  

*بحث بعدی در مورد مبلغ ترانسفر پول قرارداد ویلموتس به ترکیه بود که درباره با این موضوع دو طرف به جمع بندی خاصی نرسیدند. تاج طبق اسناد خزانه داری فدراسیون فوتبال و نامه سلیمانی رئیس خزانه داری ادعا می کرد این عدد صفر است ولی میثاقی از هزینه کرد 150 هزاردلار حرف زد....

می گویند برگ برنده ما همین سه نامه است

تاج-ما این موضوع را قبول نکردیم. آقای وزیر گفت باید گارانتی بگذاریم. گفتیم اگر ما اخراج کردیم، سه ماه پول قراردادش را می دهیم. اگر او هم با دلیل اقدام به فسخ کرد، سه ماه از قراردادش را می دهیم و حالا هم به ویلموتس داده ایم. ما دو نامه به فیفا زدیم و گفتیم فسخ را قبول نداریم. گفتیم این مربی در بازی با عراق روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته است. این نامه برای بازگشت را به خودش و فدراسیون ارسال کرده ایم. می گویند برگ برنده ما همین سه نامه است.

این قرارداد خیلی خوب بسته شده است

تاج (از صحبت های میثاقی عصبانی شده است)- یک کلکی زده اند که من نمی توانم اینجا بگویم، ما هم یک کلکی زده ایم. من می گویم این قرارداد خیلی خوب بسته شده است. شما با این کارها فقط ما را در موضع ضعف قرار می دهید. اصلا می خواهید این موارد را برای وکیل ویلموتس بفرستید؟

بند جنجالی با عبارت OR Certain Fee

*بحث جنجالی این قسمت در رابطه با بندی جنجالی در رابطه با قرارداد فی مابین فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس بود. بندی که در آن عبارت OR Certain Fee جنجال ساز شده بود. در واقع ویلموتس و وکلایش با استناد به همین بند از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده اند. براساس این بند اگر ویلموتس قراردادش با تیم ملی را فسخ کرده که در واقع هم همین اتفاق افتاده، فدراسیون می بایست، تا حقوق سه ماه بعدی او را تقبل کند ولی اضافه شدن دو کلمه OR Certain Fee  این قرارداد را به محل جنجال و دعوایی بزرگ تبدیل کرده که در مورد برنده آن قطعیتی وجود ندارد..

میثاقی- آقای پژمان فر و قاضی زاده گفته اند اگر این پرونده به نفع ما پیش نرود، باید آنهایی که قرارداد بسته اند از جیب خودشان 5 میلیون یورو را بدهند...

تاج-اصلا وارد این ماجرا نشویم تا ببینیم چه می شود.

میثاقی- در مورد شائبه دلالی در قرارداد ویلموتس چه صحبتی دارید؟ نماینده های مجلس به این ماجرا ورود کرده اند...

تاج- دو میلیون از شستا پول گرفته ایم ولی طبق سندی که ما داریم یک میلیون و هشتصد و هشتاد هزار یورو در حساب آقای ویلموتس نشسته است. یعنی اگر بنابر دلالی و فساد در قراردادی بود، مشخص می شد. دو میلیون یورو از زمانی که آقای ویلموتس وارد ایران شده، به حساب ایشان نشسته است؛ پس هیچ کس بهره برداری از پولی نداشته است. اگر قرار بود پولی به کسی برسد از این دو میلیون یورو می رسید، که این اتفاق نیفتاده است. حالا اینکه این پول را برداشته و به کسی داده را ما نمی دانیم. من باید با آقای پژمان فر صحبت کنم. ایشان آدم منطقی است. باید اسناد را به ایشان نشان بدهیم.

میثاقی- ماجرای بادیگارد آقای ویلموتس. می گویند به محض نشست پول در حساب ویلموتس به حساب او 20 هزار دلار واریز شده است.

تاج- ایشان گفته هیچ جای دنیا را مثل ایشان امن ندیده ام. پس وقتی اینطوری گفته که بادیگارد نمی خواهد.

میثاقی- ویلموتس از 6 ماه بیست و سه روز کاری در فدراسیون فوتبال ایران، 29 روز در ایران بوده است....

تاج- ویلموتس با ما 6 ماه بوده است. کارهای ماموریتی هم داشته است. دقیقش را در می آوریم و اعلام می کنیم.

تاج- آقای ویلموتس هم مربی با شخصیتی است مثل آقای کی روش. الان درست است دعوا داریم ولی به هر حال برای تیم ملی زحمت کشیده و مثل کی روش که تا آخرین روز از او دفاع کردم از ویلموتس هم دفاع می کنم. باز هم می گویم که مربی خوبی آوردیم.

آن کسی که این کار را می کرد مستقل بود ولی ...

تاج که در این لحظات برنامه به شدت از ادبیات محمدحسین میثاقی شکایت داشت، با کنایه از برنامه نود و فردوسی پور یاد کرد و اینطور حرف هایش را در حالی که عرق بر صورت او نشسته بود، ادامه داد:« آن کسی که این کار ( به چالش کشیدن مهدی تاج) را می کرد، اطلاعات داشت. مستقل بود. به کسی گوش نمی کرد. ولی در مورد شما نمی شود اینطور حرف زد. من چند بار به شما گفتم که ما نباید به استقبال محکوم شدن خودمان برویم.»

شما سپر حمایتی داشتید و به این شرایط عادت ندارید !

میثاقی: مشکل این است که چند سالی شما سپر رسانه ای قوی ای داشته اید. شما به این سپر حمایتی عادت کرده اید و وقتی نقد حقوقی می شوید، می گویید شما بلد نیستید. ما با کارشناسان مختلف تماس گرفته ایم تا با اطلاعات کامل بیاییم..

منظورتان از سپر  رسانه ای فردوسی پور است؟!

تاج- اگر می گویید سپر رسانه ای و آقای فردوسی پور را می گویید، اشتباه می کنید. آقای فردوسی پور بیشترین انتقادات را وارد می کرد و انتقادات منصفانه وارد می کرد. در گوشی به او چیزی نمی گفتند. خیلی هم محکم می گفت. آدم احساس می کرد، صادقانه حرف می زد

میثاقی: این حرف ها دیگر قدیمی شده است و مردم به حواشی توجه نمی کنند و جواب شما را به بندهای قرارداد می خواهند. در مورد ماجرای کلاهبرداری که آقای ویلموتس گفته اند، توضیح می دهید...

تاج-ایشان گفته سر من کلاه گذشته اند و اعتبارم خدشه دار شده است. سر سه ماهی که بعد از فسخش مطرح می شود.

میثاقی- مالیات ویلموتس چطور بوده است؟

تاج-ما مالیات آقای کی روش را می دادیم. ایشان (ویلموتس) را گفتیم پول مالیاتش را می دهیم ولی اگر تبلیغاتی در ایران گرفتید، باید با ما سهیم شوید. آقای کی روش این بند را نداشت و ما حقی نسبت به تبلیغات ایشان نداشتیم. اگر در ایران می ماند قطعا تبلیغات می گرفت.

تاج-تمام دستگاه های محترم نظارتی می توانند این قرارداد را ببینند و ما هم باید پاسخگو باشیم. من هم استقبال می کنم.

میثاقی- ایرادهایی به اساسنامه از ماه ها قبل به فدراسیون شما ابلاغ شده. چرا در زمان شما این ها تصحیح انجام نشد؟

تاج- ما چند بار اساسنامه را به دولت بردیم و حتی قرار بود تصویب هم بشود ولی گیر کرد. دلایل هم حتما منطقی بوده است. به هر حال الزامات کشور را هم ببینیم، همانطور که قوانین فیفا را می بینیم. فیفا اعتقاد دارد که دولت می تواند به فوتبال کمک کند. آیا ما درآمدی در فوتبال داریم؟ درآمد فوتبال حق پخش است که ما نداریم. دولت هم البته الان دنبال دخالت کردن نیست. وزیر ورزش هم گفت اگر قرار بر تعلیق باشد، من را حذف کنید. این حرف ها مطرح بود و خودم در صحبت با فیفا نهایی کردم. فیفا می گفت چرا بحث هایی که با ما داشته اید را نهایی نکرده اید؟

میثاقی- این هم مانند بحث بازنشسته ها که خودتان هم در میانشان بودید...

تاج- باید برگردید به مصاحبه آقای اینفانتیو و همین برنامه. آقای اینفانتینو گفت که 65 سال سن بازنشستگی است.

میثاقی- شما هماهنگ کردید که اینفانتینو این حرف را بزند و شما در پستی که دارید ماندگار شوید..

تاج- بحث بازنشستگی در فدراسیون فوتبال 65 سال است. اصلا اینطوری نیست و این حرف شما تهمت است. یک بحث بازنشستگی که نبوده؛ سی سوال بوده که یکی بازنشستگی بود. من خودم اصلا دوست نداشتم این مصاحبه انجام شود.

سوال های مردمی و دعوایی که با قهر تمام شد

این بخش به سرانجام نرسید و بار دیگر بحث میثاقی و تاج بالا گرفت. در این لحظه تاج از مردمی بودن سوال ها اطمینان نداشت و میثاقی که از موضع تاج شاکی شده بود، از این بخش گذر کرد و با مرور کارنامه مهدی تاج در فدراسیون فوتبال پرداخت که البته به صورت سطحی و گذرا خوانده شد.

تاج- اگر مردم سوال دارند، بپرسید. شاید شما نمی خواهید بپرسید.

میثاقی- شما شک دارید. شما می گویید همکاران ما هستند.

مصاحبه محمد حسین میثاقی و مهدی تاج در ساعت 01:32 دقیقه در شرایطی خاتمه یافت که دو طرف به شدت از رفتار یکدیگر ناراحت و شاکی بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین