ربیعی: اگر آمریکا مشتاق به گفت‌وگو است، به برجام بازگردد/ دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد/ پرداخت یارانه به موالید جدید تغییر نکرده است

گروه سیاسی الف،   3990319063 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد، گفت: اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و نتیجه بخش بودن مذاکرات از بین رفته است و آمریکا برای اصلاح آن باید هر آنچه را که تخریب کرده است را از نو بسازد.

ربیعی: اگر آمریکا مشتاق به گفت‌وگو است، به برجام بازگردد/ دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد/ پرداخت یارانه به موالید جدید تغییر نکرده است

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کماکان اصلی‌ترین و مهمترین مسئله‌ای که دولت در تمامی جلسات خود به آن اهتمام دارد، مبارزه با کرونا است. کرونا نه تنها اصلی‌ترین موضوع ما بلکه جوامع و دولت‌هاست. آثار و جوانب اقتصادی کرونا، رشد اقتصادی کشورها و دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و مسئله بیکاری و فقر ناشی از کرونا حتی در کشورهایی که پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است.  

سخنگوی دولت افزود: پس از شیوع کرونا در ایران و اعلام سریع این موضوع توسط دولت، سیاستگذاری‌های صورت گرفته و پیش‌بینی‌هایی که ما انجام دادیم، آنهم در شرایط اقتصادی ناشی از تحریم که خیلی‌ها تحلیل می‌کردند تحریم و کرونا اقتصاد ایران را خواهد شکست و جامعه ایران فروخواهید پاشید اما خوشبختانه مردم و دولت کارنامه قابل قبولی را در پیشروی جهانیان قرار دادند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشینی در نظام سلامت و تمرکز نظام درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیت‌آمیز ما بوده است، اظهار داشت: عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور ادامه داد: ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود با توجه به آنکه چشم‌انداز نزدیکی از پایان ویروس کرونا در پیش رو ندید. گزارش‌های کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان می‌دهد چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.

ربیعی با بیان اینکه چرخ اقتصادی زندگی مردم باید بچرخد و خللی در زندگی روزمه مردم وارد نشود، تصریح کرد: با اعتقاد به این امر، موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجه ستاد کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است.

وی با بیان اینکه اعمال این سیاست‌ها در دنیا با مشکلاتی روبه‌روست، خاطرنشان کرد: اقتصادهای با رشد بالا هم در اعمال این سیاست‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند اما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی، همکاری مردم و سیاستگذاری به موقعی بر حفظ توامان جان و کار تاکید می‌شد، می‌توان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد.

سخنگوی دولت افزود: تصمیمات ستاد ملی کرونا هم بر همین مبنا است. بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرت‌ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی و خصوصی، مهدکودک‌ها، مراکز گردشگری و... براساس همین استراتژی است اما آنچه مهم است پروتکل‌های سخت‌گیرانه لازمه این مرحله است و با پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سخت‌گیرانه را اتخاذ کرده‌ایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.

ربیعی با اعلام اینکه این تصمیم گیری‌ها به مثابه عادی شدن اوضاع نیست، گفت: ‌در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاست‌های سخت گیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار داریم.

وی اظهار داشت: هدف کلی ما در مبارزه با کرونا را حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی بر میزان شیوع و همینطور راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از کرونا است. به همین منظور پنج وظیفه را همزمان دنبال کردیم که در تمام جلسات دولت و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا این وظایف در حال پیگیری است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تامین نیازهای بهداشت و درمان و افزایش آزمایشگاه‌ها را نخستین اقدام برشمرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد آزمایشگاه‌ها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت. گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در همه استان ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخش‌های مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی های ما است که به جد دنبال خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت خواهد بود، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها ما را نه تنها در برابر موج‌های جدید کرونا بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته مجهز خواهد کرد.

وی، استمرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از جمله امنیت، آب، برق، گاز و  حمل و نقل را اقدام دوم عنوان کرد و گفت: گسترش این خدمات از مسائلی است که در دستور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و خدمات اصلی جامعه نه تنها هرگز دچار کاستی نخواهد شد بلکه رو به تقویت می‌رود.

تامین کالاهای ضروری سومین اقدام دستور کار دولت بود که ربیعی با اشاره به آن اظهار کرد: با میزان ارز پیش بینی شده، حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار نیازمند به کالاهای ارزان دنبال خواهیم کرد.

بیماریابی فعال به سطح خانواده‌ها می‌رسد

ربیعی با تاکید بر اینکه تولیدات حوزه سلامت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تداوم خواهد داشت، گفت: موانع تولید در بخش سلامت در حل جلسه ستاد بررسی و رفع می‌شود. همچنین گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در تمام استان ها در حال پی گیری است.

سخنگوی دولت یادآورشد: حضور حدود ۵۰ هزار کادر درمانی متخصص و فوق تخصص و ۳ هزار متخصص در بخش های مختلف مناطق محروم و تقویت شبکه های بهداشتی از استراتژی‌های دولت است که به صورت جدی دنبال می شود.  

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات زیرساخت درمانی و بهداشتی کشور را  نه تنها در مواجهه با موج‌های جدید، بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته آینده هم مقاوم و آماده می‌کند.  

ربیعی گفت: غربال‌گری وارد مراحل جدیدتری شده است؛ بیماریابی فعال به سطح خانواده‌ها خواهد رسید غربالگری و آزمایش هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت کشور خواهد بود.

خدمت رسانی به مردم دچار کاستی نخواهد شد

سخنگوی دولت به اقدام دوم دولت در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در این مرحله استقرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از تامین امنیت تا  و برق و گاز مسائلی است که در دسور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و به هیچ عنوان خدمات اصلی جامعه دچار کاستی نخواهد شد بلکه به سمت تقویت خواهد رفت.

وی تامین کالاهای ضروری را اقدام سوم دولت در دوران کرونا عنوان کرد و افزود: دولت با محاسباتی که انجام داده و پیش بینی ارز مورد نیاز، تامین امنیت و حمایت غذایی و تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و افراد نیازمند کالاهای ارزان، انجام داده و ادامه می‌دهد. و در تمام جلسات دولت همواره بررسی و بازبینی و مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.

ربیعی با بیان اینکه ارزیابی ستاد کرونا چشم انداز نزدیکی را از پایان کرونا نشان نمی دهد؛ تصریح کرد: همه تلاش دولت بر اساس پیش گیری از غافل‌گیری درمقابل بوجود آمدن موج های جدید کرونا است برنامه‌ریزی در این زمینه به نحوی خواهد بود که همواره امادگی لازم برای غلبه به موج جدید وجود داشته باشد که استراتژی بخش سلامت کشور  همین است.

فوت مبتلایان به کرونا روند کاهشی دارد 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز به رغم افزایش عددی مبتلایان که ناشی از غربال‌گری و بیماریابی فعال در کشور و همچنین فرهنگ‌سازی و آموزش و ایجاد حساسیت میان مردم بوده،  آنچه مهم است اینکه در پایان خط مبارزه با کرونا کاهش مرگ ومیر مبتلایان به کووید ۱۹ است که اکنون با یک شیب رو به پایین در حال حرکت است.  

حذف ۳ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها

ربیعی با اشاره به اهمیت اسقرار دولت الکترونیک گفت: این موضوع همواره مورد تاکید رییس جمهوری است  و هر روز هم بخش و جلوه ای از توسعه دولت الکترونیک در حال شکل گیری است و گام های جدیدی در توسعه دولت الکترونیک شاهد هستیم.  

سخنگوی دولت ادامه داد: این هفته یک گام دیگر در توسعه دولت الکترونیک برداشته شد که باعث حذف حداقل ۳ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های دولتی برای دریافت خدمات شد. گاهی کار مردم در معاملات املاک و پرداخت و مالیات گاهی تا بیش از یک هفته طول می‌کشید.  اما با اتصال سازمان ثبت اسناد به زیرساخت‌های دولت الکترونیک ایم مراحل حذف شده و استعلام مالیات در کمتر از یک دقیقه در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.  

وی با تاکید بر اینکه کیفیت خدمات دولت الکترونیک در حال افزایش و بهبود است اظهار داشت: باید از همراهی قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد با وزارت ارتباطات و دولت تشکر کنیم.  

ربیعی با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد و دارایی از افتتاح پنجره واحد سرمایه گذاری در جلسه گذشته دولت گفت: بر اساس این گزارش زمان ثبت شرکت‌ها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش یافته است، که  یک اقدام مهم برای استقرار دولت الکترونیک و رفع موانع سرمایه گذاری است و این سیاست‌ها تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.   

برای تبادل زندانیان ایرانی در آمریکا، آمادگی کامل داریم

سخنگوی دولت یادآورشد: در هفته گذشته تبادل زندانیان عزیز ایرانی با آمریکایی‌هایی که جرمی مرتکب شده بودند را شاهد بودیم. خبر خوب این بود که موفق شدیم سه دانشمند ایرانی - دکتر سلیمانی، طاهری و عسگری- که سعی زیادی برای رفع موانع علمی کشور داشتند، آزاد کنیم.
سخنگوی دولت افزود: امیدوارم روند آزادی کامل همه زندانی‌های در آمریکا ادامه یابد و همانگونه که بارها اعلام کردیم ایران آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان را دارد و مسئولیت این تعلل برعهده دولت آمریکا است.

تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با تلاش دولت و مجلس

ربیعی در ادامه به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و گفت: این قانون در هفته گذشته مراحل نهایی خود را گذراند و به تصویب رسید. این قانون از لوایحی بود که سالها معطل مانده بود که با تلاش و پیگیری‌هایی که در دولت و مجلس شد به تصویب رسید.

وی افزود: این قانون از به‌روزترین قانون‌های موجود در حمایت از اطفال و نوجوانان است که دست دولت را برای حمایت از آنها باز نگه می‌دارد. این قانون بر اورژانس اجتماعی و گسترش آن و مسایل مربوط به خشونت علیه اطفال و نوجوانان تاکید می‌کند.  

سخنگوی دولت با بیان این که تقسیم کار مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد در این قانون پیش بینی شده است گفت: این قانون نه تنها به دولت بلکه به قضات هم کمک خواهد کرد تا از حقوق کودکان حمایت بیشتری کنند.  

ربیعی افزود: این قانون همچنین همه موارد مربوط به بهره کشی از کودکان کار را به دقت بررسی و جرم انگاری کرده و استانداردهای حقوق شهروندی را در کشور افزایش داده است.  

وی ادامه داد: امیدواریم که با آغاز کار مجلس تازه نفس بتوانیم لوایح و زیرساخت های قانونی مربوط به حقوق شهروندان را با سرعت بیشتری در معرض بررسی قوه مقننه قرار دهیم.  

ربیعی گفت: از شورای نگهبان هم به دلیل همدلی و مساعی این قانون تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به تصویب آیین نامه‌های اجرایی مهمی را جلسه هیات دولت گفت: آیین نامه اجرایی واگذاری پروژه های نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی را تصویب کردیم چرا که موانع مالی پیشروی دولت موجب طولانی و گران تمام شدن پروژه‌ها می‌شود.  

وی افزود: بنابراین این یک استراتژی مناسبی برای رفع موانع بود که در آیین نامه جدید این موانع برطرف شد و امکان مشارکت بیشتری برای بخش خصوصی در هر استان ایجاد شد که این کار  هم به کوچک‌سازی دولت و هم استفاده از ظرفیت اقتصادی جامعه منجر خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه گذشته دولت طرح‌های توسعه فاز ۳ در بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، انتقال آب به حوزه سیروان و تداوم پروژه فولاد میانه در آذربایجان شرقی را تصویب کردکه به توسعه استانی ما کمک خواهد کرد.

اگر آمریکا مشتاق به گفت و گو با ایران است، به برجام بازگردد/ آمریکا برای بازگشت اعتماد ایران هرآنچه تخریب کرده را از نو بسازد

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ترامپ دوباره موضوع مذاکره با ایران را مطرح کرده و تبادل زندانیان را مقدمه‌ای برای آن می‌داند آیا ایران این مذاکره و پیشنهاد مذاکره را جدی تلقی کرده و برای آن برنامه دارد یا خیر؟ گفت: یادآوری می‌کنم که مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخلی آن کشور بوده و ما کاری به آن نخواهیم داشت و بر اساس منافع ملی خود و با توجه به رفتارهای خلاف عرف مقامات آمریکا و بدون توجه به مسائل داخلی آنها تصمیم گیری خواهیم کرد.

ربیعی با یادآوری اینکه بنای ما تصمیم گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی رای خواهد آورد نیست و مبنای ما منافع ملی است، اظهارداشت:  ما هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن توییت‌های رییس جمهوری آمریکا مشاهده نمی‌کنیم، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت و گو و با ایران است می‌تواند با به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه نسبت به دعوت آقای ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیشتر از یک نمایش سیاسی باشد، خوشبین نیستیم، گفت: آمریکا هم می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و خود آنها واقف هستند. ما بارها اعلام کردیم در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه بخش بودن مذاکرات از بین رفته است برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یک جمله به تخریب کرده اند از نو بسازند.

دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت گازوییل اظهار داشت: دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و براساس قانون بودجه سال ۹۹، هنوز پیش‌بینی در این زمینه صورت نگرفته لذا دولت نیز برنامه‌ای در این خصوص ندارد.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه دولت برای بررسی مجدد حقوق بازنشستگان تامین ‌اجتماعی، تصریح کرد: معمولا تصمیم‌گیری در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران است و این براساس یکی از مفاد قانون تامین اجتماعی است پس از اینکه شورا حداقل دستمزد را نهایی کرد، میان تشکل‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت می‌گیرد.

وی یادآورشد: من امروز با همکار خوبم دکتر سالاری و با دوستان تشکل‌ها هم که روابطم همواره به‌صورت سنتی با آنها حفظ بوده مذاکراتی داشتم. ان‌شاءالله به سمت تفاهم پیش خواهیم رفت. البته باید اجازه بدهیم این مساله نهایی شود ولی پیش بینی می کنم حداقل دریافتی بازنشستگان، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و به سنتی که هر سال عمل می‌کردیم احتمالا امسال نیز عمل خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآورشد: جلسه آنها احتمالا امروز یا فردا یا نهایتا اوایل هفته آینده طبق صحبت‌هایی که انجام دادیم برگزار می‌شود و این تفاهم صورت خواهد گرفت.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما فقط امسال این آیتم را نداریم و فقط براساس این آیتم برای حداقل دستمزد تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد. قطعا ما امسال خوشبین هستیم و بنا داریم که بحث همسان‌سازی را دنبال کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: شرکت هایی که باید تامین مالی بشوند معرفی شده‌اند و این شرکت‌ها باید در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. سازمان تامین اجتماعی با آمادگی کامل امسال موضوع همسان‌سازی را دنبال خواهد کرد و ما هم بحث همسان‌سازی را اجرایی خواهیم کرد و این هم به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان داشت: همچنین اوایل هفته آینده براساس مذاکراتی که صورت بگیرد و این تصمیم نهایی شود، بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان هم با اینکه یک بار افزایش پیدا کرده، تجدیدنظر خواهد شد و افزایش خواهد یافت.  

ربیعی خاطرنشان کرد: البته در سطوح مختلف متفاوت است و اینکه می‌گوییم آن حداقلی است که یک نفر دریافت می‌کند، ۲ پارامتر دیگر هم به آن اضافه می‌شود و بن خواربار و حق مسکن هم مورد در اوایل هفته آینده و سخنگویی آینده مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. همچنین برنامه همسان‌سازی هم قطعی شده و چارچوب آن نیز آماده شده و به محض اقداماتی در انتقال سهام امسال این را هم خواهیم داشت. سازمان برنامه هم اقدام خود را انجام داده است و شرکت‌ها را هم مشخص کرده است  برخی از منابع، خود تامین اجتماعی خواهد بود.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: ما می‌دانیم که بازنشستگان زندگی سختی دارند، زندگی سخت یک بازنشسته با افراد زیادی که در خانواده‌ وی جمع می‌شوند بر خلاف ظاهر و تصور که یک فرد با یک همسر یا یک بچه، معمولا با تعداد زیادی مواجه است. دوران تحریم زندگی را برای همه سخت کرده است و ما با این مساله واقف هستیم. امیدواریم این تصمیمات بتواند از رنج زندگی بازنشستگان بکاهد.

واردات کالاهای غیرضروری ممنوع می‌شود

خبرنگاری درباره برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جهش تولید پرسید که سخنگوی دولت پاسخ داد: یکی از استراتژی‌های چهار گانه وزارت صمت در بحث جهش تولید، تامین و توسعه ساخت داخل بوده است. براساس این استراتژی، واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، قطعات و کالاهایی که امکان ساخت آنها با تکیه بر توان داخلی وجود دارد، ممنوع و ثبت سفارش آنها متوقف شده است.  

به گفته ربیعی، فهرستی از کالاهای غیرضروری هم در دست تهیه است که این فهرست برای بررسی به دولت خواهد آمد و واردات آنها ممنوع می‌شود. واردات ایران صرفا کالاهای واسطه‌ای است یا کالاهایی است امکان تولید نداشته یا برای تولید در داخل، مقرون به صرفه نیست. سیاست مبارزه با قاچاق در این زمینه مکمل خواهد بود.  

گزینه مد نظر رییس جمهوری برای وزارت صمت حتما قبل از موعد قانونی معرفی می‌شود

وی درباره معرفی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای تصدی وزارت صمت به مجلس هم گفت: اینکه چه کسی معرفی می‌شود، مثل همه وزارتخانه‌های دیگر لیستی از افراد تهیه شده که در حال نهایی شدن است. سرپرست وزارتخانه هم اقدامات مثبتی را در تامین ارز و صادرات کالاها انجام داده است. ما در دوران سرپرستی هم با توقف یا افت فعالیت روبه‌رو نبوده‌ایم. گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور هم حتما قبل از موعد قانونی معرفی می‌شود.

نه از خشونت آمریکا واهمه داریم و نه در باغ سبز نشان دادن آنها برای ما مهم است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که تبادل زندانیان به ایران و آمریکا براساس چه رویکرد و معیاری بوده که همزمان در سایه بحران کرونا و بحران نژاد پرستی بار دیگر امکان گفت وگو را بین دو کشور مطرح کرده است، گفت: کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم. ما براساس منافع ملی خودمان تصمیم می‌گیریم.  

وی اضافه کرد: به سیاست دولت آقای ترامپ مربوط است که چه وقت می‌خواهد خشونت و چه موقع می خواهد مقاومت به خرج دهد. از خشونت به خرج دادن آنان واهمه‌ای نداریم و همچنین به قول معروف سیاست "در باغ سبز نشان دادن" شان برای ما مهم نیست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هر گاه منافع ملی ایجاب کند براساس شرایطی که گفتیم، تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد. تهدیدات شان در شورای امنیت برای قطعنامه تمدید دستیابی به تسلیحات را ناقض قطعنامه ۲۳۳۱ می‌دانیم و هیچ حقی برای تمدید محدودیت دستیابی به تسلیحات قائل نیستیم.

ربیعی تصریح کرد: هر کشوری هم در شورای امنیت بخواهد برای تغییر زمان بندی برای تمدید قطعنامه تلاش کند عواقب خطیری خواهد داشت و اعلام می کنم آمریکا و همکارانش باید عواقب کلی آن را برعهده بگیرند.

 با افزایش حق مسکن هشت درصد به مزد کارگران اضافه شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران به ۳۰۰ هزار تومان و کاهش حق سنوات کاهش اظهارداشت: آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در جلساتی که با آنها داشتم درخواست داشتند.

وی با بیان اینکه این افزایش به کارگران جدید و بدون سابقهکمک می‌کند، گفت: این پایه سنوات است جابجا می شود و این در بازنشستگی و اضافه کار به نفع جامعه کارگری است.

ربیعی گفت: با تصمیمی که اتخاذ شد و با افزایش حق مسکن، مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرد. الان حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید و مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند ۴۴.۴ درصد افزایش پیدا کرد. اگر درست محاسبه کرده باشم یک کارگر با یک اولاد دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و با دو اولاد سه میلیون و ۹۲ هزار تومان حقوق خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه میزان اثر تصمیمی که گرفته شده بر سنوات بازنشستگی و اضافه کار هم بیشتر شد، گفت: مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند افزایش قابل توجهی داشت و ما خوشحال هستیم که این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به دنبال داشت.

ربیعی در عین حال گفت: دولت می‌داند و توجه دارد که زندگی کارگران مانند بازنشستگان دولت زندگی سختی است در دوران کرونا هم بسیاری از کارگران آسیب خوردند. مطمئن هستیم که این تصمیم همه مشکلات جامعه کارگری را نمی‌تواند برطرف کند اما تا حدودی به ترمیم مزدشان کمک کرد و پایه هم شد اگر سال آینده افزایش یافت، بتواند حالت بهتری برای کارگران داشته باشد.

وی گفت: این تصمیم یک جلسه ۸ ساعته شورای عالی کار و با  درخواست کارگران بوده که خوشبختانه کارفرمایان هم در ساعات پایانی آن را پذیرفتند که کمک بیشتری به کارگران کنند و خوشبختانه سه جانبه هم امضا کردند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این تبعات تعین ۱۷۵,۰۰۰ تومان برای حق سنوات در  طبقه بندی مشاغل هم تاثیر دارد و در طبقه بندی مشاغل هم بدون افزایش در کل پرداخت، با جابجایی شاید ۷۵ هزار تومان از حق سنوات و افزودن این آیتم به حداقل مزد آثار مفید دیگر آن در افزایش مزد سال آینده هم بیشتر دیده خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره گله کارگران ساختمانی از بیکاری، دریافت نکردن وام معیشتی و بیمه و برنامه دولت در این مورد، گفت: شورای عالی کار جایی نیست که در آن درباره حقوق بازنشستگان تصمیمی گرفته شود. من نماینده کارگران و هم وزیر کار در این شورا بودم. حداقل دستمزد کارگری در حداقل دریافتی بازنشستگی تاثیر میگذارد. البته خود سازمان تامین اجتماعی با شرکای خودش باید توافق کند که چگونه در سطوح آن را اعمال کند یعنی اساس چانه زنی روی این موضوع در جای دیگر است نه در شورای عالی کار.

سخنگوی دولت افزود: درباره کارگران ساختمانی سعی کردیم وام ۳ میلیونی معیشت به افرادی که در جایی بیمه نبودند اختصاص دهیم. براساس اینکه چه کسانی بیمه دارند یا ندارند کار آماری صورت گرفت و متناسب با پولی که سازمان هدفمندی به تامین اجتماعی می‌دهد، باید بیمه شوند ولی سازمان تامین اجتماعی معطل این پول نماند و بیمه آنها کماکان ادامه یافته است.

وی ادامه داد: آنها در سبد معیشتی قرار گرفتند و هم روز گذشته در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی گرفتیم که این تصمیم به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌رود. براساس چارچوبی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده است فقط به افرادی میتوانستیم بیمه بیکاری بدهیم که این افراد سه درصدشان توسط کارفرما پرداخت شده باشد و در حوزه مشخصی باشند. با تصمیمی در ستاد که دیروز گرفته شد و فکر میکنم شنبه آینده آن را تصویب کنیم بیمه بیکاری مشمول این کارگران خواهد شد.

هنوز در موج اول کرونا هستیم

ربیعی درباره احتمال موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و برنامه‌های دولت برای مقابله و جلوگیری از این مسئله ابراز داشت: نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. آنها هیچ اعتقادی ندارند که ما وارد موج دوم شده‌ایم. آنچه در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شد، استان‌هایی بودند اساسا هیچ پیکی را تجربه نکردند لذا ما این شیوع را هیچ پیک و موج جدیدی محسوب نمی‌کنیم.  

وی با بیان اینکه متوسط نمودار ما یک شیب نرمال را نشان می‌دهد، عنوان کرد: علت آنچه در آمارها آمده و موجب برخی نگرانی‌ها شده است، یعنی آمار افزایش مبتلایان باید توضیح بدهیم که علت آن، بیماریابی فعال ماست. تست‌های ما به روزی ۲۵ هزار تست رسیده است.  
سخنگوی دولت با بیان اینکه کشف و ایزوله کردن در مرحله نخست انجام می‌شود، یادآور شد: به علت بیماریابی فعال، آمار مبتلایان هم بیشتر شده است. این به معنای موج دوم نیست. در استان خوزستان، مشارکت مردم و توصیه‌ها زیر ۵۰ درصد بوده است. مراسم‌های شادی و عزای خود را جمعی برگزار کردند. اخبار زیادی در این رابطه داشتند و مراعات هم نکردند.  

ربیعی اضافه کرد: در یکی از استان جنوبی هم در بازار ماهی‌فروشان ملاحظات لازم رعایت نشده بود. باید توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ناچاریم هم بازگشایی را انجام دادیم که مسیر گریزناپذیر مقابله با کرونا است و هیچ کشوری سیستم‌های خود را تعطیل نکرده است. به نظرم، ما به موقع سیستم‌ها را بسته و به موقع هم باز کردیم. مثلث رعایت نکات بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک باید توسط همگان رعایت شود.  

وی با تاکید بر اینکه هر استانی که شبیه خوزستان شود ما در آنجا به تصمیمات سخت‌گیرانه باز می‌گرددیم و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، بیان کرد: این استراتژی ماست که به سایر استان‌ها هم ابلاغ شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: نظام رفاهی و بانک رفاه ایرانیان بیش از گذشته تقویت شده و هر روز هم بانک جدید به آن می‌پیوندد. ما این ۴ میلیون نفر را از بانک‌های اطلاعاتی که در هیچ کجا بیمه نبودند پیدا کردیم و تحت پوشش قرار دهیم.

ربیعی افزود: شهرداری‌ها و وزارت کشور هم به ما کمک کردند، حتی روی شناسایی دستفروشان و پیک‌های موتوری حرکت کردیم و الان این بانک، بانک کاملی است اما با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم که می‌تواند همه را تحت پوشش قرار بدهد. ولی در هر حال امروز بانک ما بسیار بهتر از قبل عمل می‌کند.

آمار پزشکی قانونی درباره حوادث آبان ماه دقیق است 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره آمار قطعی جانباختگان و مصدومان آبان ۹۸ از سوی وزارت کشور و همزمانی آن با زمان شیوع کرونا گفت: آمار و ارقام که در دوران کرونا و یا خارج از آن تغییر نمی‌کند؛ واقعا نیاز بود که سازمان پزشکی قانونی آمار را به تفکیک و دقیق اعلام کند.

سخنگوی دولت با  اشاره به گزارش آماری (عبدالرضا رحمانی فضلی) وزیر کشور در رسانه ملی آمار افزود: رییس جمهوری هم پیش‌تر گفته بودند مسئولیت اعلام این آمار به عهده قوه قضاییه است، اما برای آن که افکارعمومی در این زمینه روشن شود، وزیر کشور در رسانه ملی آمار را کامل با تناسب‌ها و بر اساس آمار استخراجی، گزارش داد.

وی افزود: البته بهتر بود یک دستگاه نظارتی آمارها را  اعلام کند که «مجتبی ذوالنوری» رییس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس شورای اسلامی به عنوان یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کرد؛ و مبنای اصلی آن نیز بر اساس گزارش پزشکی قانونی بود و ناظر به حوادث، درگیری‌ها، جزییات و دسته‌بندی شرایط منجر به جانباختن افراد، ارائه شده است.

ربیعی، آمار پزشکی قانونی درباره حوادث آبان ۹۸ را دقیق و قابل اتکا دانست و گفت: البته آمارهای مختلفی وجود دارد، اما آمار آنها دقیق است و بر اساس آن مشخص است که چه تعدادی و به چه شیوه‌ای در حوادث آبان ماه جان باخته اند.

۳۷۴ فقره آتش سوزی از اوایل فروردین تا ۱۷ خرداد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی‌های اخیر اظهار داشت: این موضوع در جلسه یکشنبه و جلسه قبلی دولت مورد بحث قرار گرفت چرا که حادثه بسیار مهمی بود.  ما از اوایل فرورین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق داشتیم. ۶ مورد از این حریق‌ها عمدتا در استان کهگیلویه، خراسان و منطقه گچساران، بهبهان، خوزستان و دشتستان بوشهر اتفاق افتاده بود که مناطق صعب‌العبوری بودند و حریق به سختی در این مناطق مهار شدند، وزش باد هم وجود داشت و امکانات خیلی مهیا نبود.

وی ادامه داد: با تمهیداتی که در مراحل مختلف صورت گرفت و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین هزینه‌ اطفای حریق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها داده شد. ۵۰ میلیارد تومان هم برای سوخت هواپیماها و هلی‌کوپترها به وزارت دفاع داده شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: به استانداران به استناد ماده ۱۸ قانون سازمان مدیریت بحران مبنی بر استفاده از اعتباراتی که به جز حقوق و دستمزد می‌توانند هزینه کنند اجازه داده شد از اطفای حریق نیز استفاده کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هفته گذشته هم جلسه ای  با مشارکت سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که مدیرکل‌های همه استان‌ها در آن جلسه حضور داشتند و در این باره تبادل نظر صورت گرفت.

سخنگوی دولت از اختصاص ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب خبرداد و گفت:  اگر بخواهم از عددهای آماری صرفنظر کنم، ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع الان از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، مردمی، جنگلبانی و محیط زیست پیش بینی شده آموزش ببینند و لباس‌های مخصوص اینها هم خریداری شده و در اختیارشان قرار گرفت.

پرداخت یارانه به موالید جدید تغییر نکرده است

ربیعی با اشاره به مصوبه دولت درباره «یارانه موالید جدید» و انتقادهای که برخی رسانه ها کرده‌اند، گفت: شاید برخی رسانه‌ها در این زمینه نظراتی هم داشته باشند و نقد کنند، هیچ اشکالی هم ندارد، اما اظهار نظر برخی مقام‌های مسئول، جای تعجب دارد که مصوبه را کامل نمی‌خوانند و نظرات غیرکارشناسی بیان می کنند، زیرا هدف از این مصوبه مواردی نیست که آنها در رسانه‌ها و مصاحبه بیان کردند.  

سخنگوی دولت افزود: در این مصوبه نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سال‌های گذشته است و تغییر نمی‌کند و جای نگرانی هم نیست.  

وی گفت: آنچه که در این مصوبه وجود دارد موضوع شناسایی و تایید مشمولان دریافت یارانه نقدی است، که مثلا اگر پرداخت یارانه به خانواده حذف شود، اما قصد داریم به فرزند جدید خانواده یارانه پرداخت شود این موضوع در وزارت کار، تعاون و رفاه بررسی شود که اگر در فهرست حذفی خانواده‌هایی که مجلس تصویب کرده است، قرار دارند، از هم اکنون یارانه پرداخت نکنیم.  

ربیعی با اشاره به این که وزارت رفاه مسئول بررسی حذف دهک‌ها و صدک‌ها و خانواده‌ها از فهرست یارانه بگیران است، گفت: آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ بودجه این موضوع را به این وزارتخانه واگذار کرده است و سال‌های قبل هم به همین روش انجام شده و تغییری صورت نگرفته است و جای هیچ‌گونه نگرانی هم نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۵۳۵۵۱۳:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۹
چرا حرف های ایشون یک جوری است و نچسب است؟ در ضمن برجام از قرداد های ترکنچای است که حق و حقوق کشور را دادید و افتخار هم به ان نیست
ناشناس۱۴۷۵۳۸۳۱۳:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۹
دولت برنامه اي براي افزايش قيمت بنزين ندارد ولي يك روز جمعه متوجه ميشود قيمت گازوييل افزايش پيدا كرده ودولت هم بي خبر بوده
ناشناس۱۴۷۵۴۲۷۱۴:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۹
وقتی میگه افزایش نداریم، یعنی تا چند ماه دیگه افزایش میابد
ناشناس۱۴۷۵۴۶۰۱۴:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۹
همین اقای ربیعی تو ستاد انتخاباتی موسوی بود خودتون نتیجه بگیرید....
ناشناس۱۴۷۵۴۸۷۱۴:۴۱:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۱۹
لطفایکی به این جناب بفهمونه برگشتن به برجام دردی ازمادوانمیکنه.برادران تکنوکرات
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

      11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین