مدرس خیابانی گرانی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی را نمی‌بیند؟

گروه اقتصادی الف،   3990319022 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی مسئولان وزارت صمت به‌ویژه آقای سرپرست، این روزها سرگرم خودروفروشی و حواشی آن هستند که گرانی در بازار کالاهای اساسی بیداد می‌کند و انگار این بازار در سایه غفلت مسئولان این وزارتخانه به حال خود رها شده است.

مدرس خیابانی گرانی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی را نمی‌بیند؟
 

تسنیم نوشت: در حالی این روزها بازار کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم از جمله لبنیات، برنج، روغن، حبوبات و غیره با نوسان و افزایش بی‌ضابطه قیمت روبه‌رو شده است، که مسئولان وزارت صمت به‌ویژه آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارتخانه با غفلت از این شرایط، صرفاً به‌دنبال ساماندهی بازار خودرو بوده و از سایر بازارها جامانده‌اند، در این اوضاع یکی دیگر از مباحث و اقداماتی که این وزارت‌خانه و سرپرست جدید به آن تأکید دارد، توسعه و بهبود روند صادرات است.

بر اساس این گزارش، هرچند دولت از قبل عید با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و بازرسی‌های مشترک،‌ به‌دنبال کنترل  و تنظیم بازار بود، و این روند را تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داد، ولی به‌نظر می‌رسد پس از ماه مبارک رمضان کنترل بازار از دست دولت و وزارت صمت خارج شده است و شاهد افزایش قیمت‌های غیرقانونی هستیم.

البته این گرانی‌ها در حالی رخ داده است که هیج اتفاق خاص و یا مناسبتی مبنی بر افزایش تقاضا وجود ندارد، حتی دیگر تقاضای بیش از حد مردم برای خرید کالاهای اساسی که در یک ماه ابتدایی شیوع ویروس کرونا بازار را دچار مشکل کرده بود نیز وجود ندارد، بنابراین مشخص نیست دلیل نابسامانی که رخ داده چیست.

*افزایش قیمت برخی کالاها توسط تولیدکنندگان/ تعزیرات: گرانفروشی در لبنیات

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها به‌عنوان اتحادیه‌ای که با بیشتر اقلام اساسی مردم سروکار دارد، در خصوص افزایش قیمت برخی از کالاها، اظهار داشت:‌ مدتی است که افزایش قیمت در برخی کالاها از جمله تن ماهی، ‌برخی از اقلام لبنیاتی و حبوبات رخ داده و اصناف در گران فروختن این اقلام تقصیری ندارند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت از سوی کارخانجات و یا دلالان صورت گرفته است، گفت: اصناف نیز وقتی کالایی را گران بخرند، مجبورند با افزایش درصدی که در کالاهای مختلف متفاوت است (حداکثر 15 درصد) عرضه کنند.

همچنین،‌ سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در گفت‌وگوی تلویزیونی از برخی افزایش قیمت‌ها در ابتدای شروع هر سال توسط کارخانجات ابراز تأسف کرد و گفت:‌ این مسئله باعث نارضایتی مردم شده و باید متولیان امر در سازمان حمایت از همان ابتدای سال افزایش قیمت قانونی را اعلام کنند تا تولیدکننده و مصرف‌کننده تکلیف خود را بدانند.

وی با ابراز اینکه متأسفانه وضعیت طوری شده است که ابتدا تولیدکنندگان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، بعد درباره آن حرف می‌زنند و دعوا می‌کنند و در نهایت توافق می‌کنند، گفت: بنابراین وضعیت فعلی از نگاه تعزیرات گرانفروشی است و گزارش‌های تخلف باید از سوی دستگاه‌های مسئول ارسال شود. تا الآن چیزی از سوی سازمان حمایت به‌عنوان تخلف به ما ارجاع نشده است.

*افزایش قیمت گوشت، روغن و پنیر پیتزا پس از ماه مبارک رمضان

اغذیه‌فروشان به‌عنوان صنفی که خریدار کالاهای اساسی هستند نیز درگیر با گرانی و افزایش قیمت برخی از کالاها هستند به‌نحوی که اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان، در این خصوص اظهار داشت، برخی از کالاها بعد از ماه مبارک رمضان با افزایش قیمت روبه‌روشده است، به‌نوعی که قیمت روغن 10 درصد، گوشت (گوسفند و گوساله) 10 الی 15 درصد، پنیر پیتزا 15 الی 20 درصد افزایش یافته است، البته قیمت مرغ تغییری نداشته است.

وی در خصوص این موضوع که دولت هنوز مجوزی برای افزایش قیمت هیچ کالایی نداده است، ولی  بازار با گرانی روبه‌رو شده است، گفت: برخی از اقلام قیمت‌گذاری رسمی نداشته و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در صنف ما نیز به‌دلیل رقابتی که وجود دارد، همه سعی می‌کنند کالاهای مورد نیاز خود را به بهترین و ارزان‌ترین قیمت خرید کنند و با کمترین سود عرضه می‌کنند.

البته درحالی اتحادیه اغذیه‌فروشان از افزایش قیمت گوشت صحبت می‌کند که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  از عدم افزایش قیمت گوشت در یک ماه گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد، دو هفته است که قیمت‌ها ثابت بوده و هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 100 هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود، البته این قیمت‌ها نسبت به دو هفته گذشته اندکی نیز کاهش یافته است.

وی در خصوص وضعیت بازار نیز گفت:‌ اگر روند به همین منوال پیش رود،‌ افزایش قیمتی رخ نخواهد داد،‌ همچنین اگر صادرات و قاچاق دام کنترل شود، قیمت‌ها نه‌تنها افزایش نمی‌یابد بلکه احتمال کاهش نیز وجود دارد.

*افزایش قیمت برنج خارجی و تأثیر آن بر برنج ایرانی

بر اساس این گزارش،‌ برنج نیز در این بازار نابسامان،‌ از افزایش قیمت مستثنی نبوده و پس از اینکه تخصیص ارز 4200تومانی به برنج وارداتی حذف و از این پس ارز نیمایی به این کالا اختصاص می‌یابد،‌ برنج خارجی در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که قیمت مصوب برنج هندی در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و مصرف کنندگان 8 هزار تومان اعلام شده است.

گفتنی است، در زمان حاضر برنج خارجی در بازار با قیمت 13 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 900 تومان و 15 هزار تومان به فروش می‌رسد. افزایش قیمت برنج خارجی بر نرخ  برنج ایرانی نیز تأثیرگذار بوده است و در زمان حاضر هر کیلو برنج ایرانی از 23 تا 28 هزار تومان و در برخی موارد نیز 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.

*افزایش قیمتهای 50 تا 100 درصدی برخی کالاها

بر اساس گزارش میدانی، همان طور که رؤسای اتحادیه‌های مربوطه در این گزارش اعلام کردند، قیمت برخی محصولات لبنی از یک هفته گذشته افزایش یافته برای مثال شیر از جمله شیر یک‌لیتری از 5500 تومان به ٦ هزار تومان، ماست از ٢٢هزار تومان به 23500 تومان افزایش یافته است. 

همچنین، قیمت نوشابه  نیز از 4500 تومان به 5400 تومان افزایش یافته است. البته این افزایش قیمت‌ها تنها محدود به این اقلام نشده و برخی اقلام خوراکی از جمله چیپس نیز از ٤هزار تومان به ٨هزار تومان افزایش یافته است.

فروشنده سوپرمارکت خاطرنشان کرد: افزایش قیمت از 50 تا 100 درصد شامل بیشتر اقلام شده است.

علاوه بر این اقلام ذکرشده، نرخ حبوبات نیز افزایش یافته، به‌نوعی که قیمت عدس بسته‌بندی به ٢٨ هزار و 500 تومان رسیده است و لپه و لوبیاچیتی نیز به‌ترتیب هر بسته ٣٢ هزار و 900 و ٣٩ هزار تومان به فروش می‌رسد که این ارقام قیمت برای حبوبات ایرانی بوده و نرخ حبوبات خارجی هر بسته حدود  4 الی 5 هزار تومان ارزان‌تر است.

افزایش قیمت حبوبات در بازار در حالی صورت گرفته است که نرخ‌هایی که برای این محصولات در سامانه 124 سازمان حمایت در نظر گرفته شده است تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، بر همین اساس نرخ هرکیلوگرم نخود در سامانه قیمتی 124 بین 9500 تا 11 هزار و 400 تومان در نظر گرفته شده است که این محصول در بازار با قیمت 18 هزار و 900 تومان تا 19 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

همچنین هر کیلوگرم لوبیاچیتی در سامانه قیمتی 124 از 16 هزار و 300 تومان تا 21 هزار و 300 تومان تعیین شده است، اما در بازار با قیمت 39 هزار و 500 تا 43 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت لوبیاقرمز نیز در سامانه قیمتی سازمان حمایت 13 هزار و 200 تومان تا 19 هزار و 700 تومان تعیین شده است، اما این محصول با قیمت 27 هزار و 900 تومان تا 28 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این قیمت هر کیلوگرم عدس در سامانه 124 از 12 هزار و 500 تومان تا 18 هزار و 200 تومان ذکر شده است، اما در بازار ٢٨ هزار و 500 تومان به خریداران فروخته می‌شود. لپه نیز علی‌رغم ثبت قیمت 15 هزار و 300 تومانی تا 22 هزار و 200 تومانی در سایت سازمان حمایت، اما با قیمت ٣٢ هزار و 900 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

*اقدام مسئولان؛ نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب

بر اساس گفته‌ها و گزارش میدانی از بازار اقلام مصرفی و اساسی مردم، نوعی بی‌نظمی و افزایش‌های غیرقانونی در بازار رخ داده که لازم است دستگاههای متولی از جمله ستاد تنظیم بازار به‌عنوان مسئول ساماندهی بازار و همچنین دستگاهی که باید همه تولید کنندگان برای افزایش  قیمت ابتدا مجوز این ستاد را دریافت کنند، زودتر وارد عمل شود و جلوی این گرانی‌ها را بگیرد.

نباید بگذاریم ابتدا قیمتها گران شود و سوءاستفاده‌گران از عدم نظارت، کمال سود را ببرند و سپس مسئولان به داد مردم برسند، افسارگسیختگی که در بازار خودرو رخ داد نباید برای سایر کالاها نیز اتفاق بیفتد، هرچند شرایط پیش‌آمده برای کالای اساسی و مصرفی مردم فاصله چندانی با وضعیتی که برای خودرو در ماه‌های گذشته پیش آمده بود، ندارد.

در ضمن  حل مشکل یک بخش نباید آن‌قدر مسئولان را درگیر کند که از سایر بازارها از جمله کالاهای اساسی و مصرفی باز بمانند. این مردم نباید هر روز نگران و دغدغه یک موضوع را داشته باشند، آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در کشور روند زندگی همه را با تغییرات اساسی  روبه‌رو کرده است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۵۲۳۷۱۲:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
قیمت بستنی ۷۰ درصد گران شده چرا؟؟|؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین