نقش ویتامین K در کنترل کرونا

گروه سلامت الف،   3990319005

از زمانی که سروکله ویروس نوظهور کووید- ۱۹ در دنیا پیدا شد، تحقیقات متعددی در خصوص منشاء و راه‌های درمان این ویروس قوت گرفت. به تازگی دانشمندان در هلند پیوندهای احتمالی بین کمبود ویتامین K و مرگ در اثر ابتلا به کرونا را کشف کردند.

ایسنا نوشت: ویتامین K از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است که مهمترین فایده آن جلوگیری از خون‌ریزی است. ویتامین کا به منظور کنترل و درمان خون‌ریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده سودمند است و همچنین خونریزی‌های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرینها و آنتی بیوتیکها را درمان می‌کند.

به نظر می‌رسد بیمارانی که فوت کرده‌اند یا تحت مراقبت شدید در اثر ابتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند، از کمبود این ویتامین رنج می برند. این گروه محققان امیدوارند که تغییر رژیم غذایی بخشی از پاسخ برای مبارزه با این بیماری باشد.

محققان با مطالعه بیمارانی در بیمارستان هلند، فواید ویتامین K در ارتباط با این بیماری و تاثیر کمبود آن و پیامدهای کروناویروس را بررسی کردند.

کووید ۱۹ باعث لخته شدن خون شده و منجر به تخریب الیاف الاستیک در ریه ها می شود. ویتامین K که از طریق مواد غذایی مصرف و در دستگاه گوارش جذب می شود، در تولید پروتئین هایی که مسئول تنظیم لخته خون هستند، نقش دارد به همین دلیل می تواند نقش محافظتی در برابر بیماری های ریه داشته باشد.

محققان هلندی اکنون به دنبال تأمین بودجه برای یک کارآزمایی بالینی هستند، اما دکتر راب جانسن، دانشمندی که روی این پروژه کار می کند، می گوید که با توجه به یافته های اولیه، دریافت این ویتامین از راه مواد غذایی بهترین گزینه است، مگر در مواردی که در اثر کمبود شدید با نظر پزشک نیاز به استفاده از مکمل این ویتامین باشد.

وی معتقد است که این ویتامین حتی اگر در مقابل کووید ۱۹ نقش محافظتی نداشته باشد، برای بهبود عملکرد و سلامت رگ‌های خونی، استخوان‌ها و عملکرد ریه مفید است.

این دانشمند به یافته های محققان ژاپنی اشاره می کند و ادامه می دهد: با یک دانشمند ژاپنی در لندن کار کرده ام این نکته جالب توجه وجود دارد که در مناطقی از ژاپن که در آن این ماده خوراکی مصرف می شود، کسی در اثر کووید ۱۹ فوت نکرده است. وی می‌گوید: این ویتامین در دانه های سویای تخمیر شده نیز نوع دوم ویتامین K بسیار زیاد است و ممکن است علت مطالعات بیشتر در مورد مزایای سلامتی آن همین موضوع باشد.

دو نوع ویتامین K۱ و K۲ وجود دارد که در انواع اسفناج، کلم بروکلی، سبزیجات سبز، زغال اخته، انواع میوه و سبزیجات و برخی محصولات لبنی موجود است.

این تحقیق که با همکاری مؤسسه تحقیقات قلبی و عروقی، یکی از بزرگترین انستیتوهای تحقیقات قلبی و عروقی اروپا انجام شد، ۱۳۴ بیمار را در بازه زمانی ۱۲ مارس و ۱۱ آوریل که در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، در کنار گروه کنترل شامل ۱۸۴ بیمار بررسی کرد.

نیمی از ویتامین کا مورد نیاز بدن توسط باکتری‌ها در روده انسان ساخته می‌شود. علاوه بر آن مواد غذایی مانند جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم، روغن سویا، روغن کبد ماهی و برگ سبز و نخودسبز پخته ‌است. همچنین در شیر، گوشت و میوه جات به مقدار کم وجود دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین