در گفتگو با الف مطرح شد اصلانی:‌ ترامپ به دنبال تقویت نژاد پرست‌ها برای انتخابات نوامبر است

گروه سیاسی الف،   3990317055 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس آمریکا گفت:‌ ترامپ سعی ‌میکند، پایگاه رای خود یعنی افراطی‌ها و نژادپرست‌ها را احیاء و تحریک کند تا در انتخابات آتی پیروز شود.

اصلانی:‌ ترامپ به دنبال تقویت نژاد پرست‌ها برای انتخابات نوامبر است

به گزارش الف، اعتراضات شهروندان آمریکا علیه تبعیض نژادی که زخم کهنه ای بود، حالا و بویژه پس از سه سال ریاست جمهوری ترامپ و اجرای طرح های مختلف علیه گروه های مختلف نژادی، مذهبی، مهاجران و ...، در شرایطی که این کشور همچنان با سیر افزایشی تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا و بیکاری گسترده نیروی کار این کشور دست به گریبان است، شرایط جدیدی را برای این کشور رقم زده است.

ترامپ در سه سال ریاست جمهوری اش، همواره مثلثی از سه کشور روسیه، چین و ایران را در برابر خود می دید که در اسناد راهبردی آمریکا این مثلث تهدیدهای اصلی این کشور در هژمونی و رهبری جهان محسوب می شوند. حالا او در مخمصه کرونا و اعتراض های سراسری ضد تبعیض نژادی و همچنین فاصله طبقات اجتماعی در شهرهای مختلف این کشور گیر افتاده است.

حال و روز این روزهای آمریکا و دولت ترامپ را با عباس اصلانی کارشناس مسائل آمریکا و پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در میان گذاشتیم.

عباس اصلانی کارشناس مسایل آمریکا و پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در مورد ماهیت اعتراضات در این کشور به الف می‌گوید: بحث اعتراضات در آمریکا، بحث جدیدی نیست بلکه مدت زمانی است که در این کشور اعتراضات رنگین پوستان علیه هیات حاکمه شروع شده است. جنبش Black Lives Matter در سال ۲۰۱۳ علیه خشونت پلیس به رنگین پوستان تشکیل شد. اگر بخواهیم به گذشته‌تر برگردیم سخنرانی مارتین لوترکینگ در مورد این که «رویایی دارم» نشان‌دهنده این است که این موضوع سابقه طولانی‌تری در آمریکا دارد. در سال گذشته ما در آمریکا شاهد ۱۹۹۹ مورد شلیک پلیس به سیاهپوستان بودیم که نشانگر این است که در بسیاری از موارد خشونت علیه سیاه پوستان در رسانه‌ها و مقابل دوربین دیده نمی‌شود و تنها تعداد محدودی از آنها همانند جورج فلوید رسانه‌ای می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر این بحران همزمان شده با شیوع کرونا در آمریکا و تشدید اوضاع اقتصادی در این کشور، البته از گذشته هم ما شاهد این نابرابری‌ها در آمریکا بودیم اما سوءمدیریت دولت ترامپ در تحولات اخیر، هم‌افزایی ایجاد کرده که شاهد تشدید اعتراضات در این دوره باشیم. هم اکنون اعتراضات آمریکا فراتر از نژادپرستی بوده و بحث‌های اقتصادی و همین سو‌ءمدیریت‌ها موجب شده است تا شرایط کمی جدی‌تر شود.

این کارشناس مسایل آمریکا در مورد اینکه این اعتراضات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: باتوجه به ادعای آمریکایی‌ها در خصوص صادرات دموکراسی به کشورهای دیگر، از این به بعد با اتفاقات و سرکوب‌هایی که انجام دادند، این گفتمان تا حدودی خدشه‌دار شده و آمریکایی‌ها موقعیت خود را تضعیف شده خواهند دید و همانند گذشته نمی‌توانند در  عرصه های بین‌المللی همانند گذشته سخنرانی کنند.

پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در مورد تاثیرگذاری این اعتراضات بر انتخابات اکتبرماه اظهار کرد: نخبگان سیاسی در آمریکا سعی می‌کنند از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری سیاسی کنند، دموکرات‌ها هم که از نظر سنتی رای سیاه پوستان را جلب می‌کنند، سعی کردند از این فرصت استفاده کرده و برای انتخابات آتی در آمریکا هر چه بیشتر رای سیاه‌پوستان را به نفع خودشان جذب کنند. همچنین ما شاهد مواضع تند و افراطی ترامپ بودیم که ادعا کرده از سلاح‌های کشنده و موثر و حتی ارتش از سرکوب اعتراضات استفاده خواهد کرد.

وی اینطور می‌گوید: یکی از نکات مهم این است که زمانیکه بحث نژادپرستی در آمریکا مطرح می‌شود، یک طرف ماجرا موافق نژاد پرستی نبوده و طرف دیگر نیز مخالف و معترض این موضوع، به همین دلیل ترامپ سعی ‌میکند که با این اقدامات، پایگاه رای خود یعنی افراطی‌ها و نژادپرست‌ها را احیاء و تحریک کند تا در انتخابات آتی شرکت کرده و به او رای بیشتری بدهند.

اصلانی تاکید کرد: زمانیکه این اعتراضات در آمریکا شروع شد، برخی‌ ها از کشورها از جمله چین، ایران، روسیه و ترکیه به این موضوع واکنش نشان دادند اما در سمت جبهه غربی به ویژه کشورهای اروپایی این واکنش‌ها کمرنگ‌تر بود که موجب انتقادها از سکوت نسبی دولتمردان اروپایی از تحولات اخیر آمریکا بود چراکه آنها زمانیکه این اتفاقات در کشورهای دیگر رخ میداد مواضع فعالی داشته و سعی میکردند موضوعات را حتی به شورای امنیت سازمان ملل بکشانند و تحریم‌هایی را علیه کشورهای دیگر اعمال کنند ولی در خصوص آمریکا ما شاهد این اقدامات نیستیم و این موضوع موجب شده تا آمریکا و اروپایی‌ها مورد چالش و سوال قرار بگیرند.

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به ادعای واشنگتن مبنی بر دست داشتن سه کشور ایران، روسیه و چین در این اعتراضات گفت: دلیلی که باعث شد آمریکایی‌ها بعد از اتفاقات اخیر مثل پاندومی کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی ایران و چین را به دخالت در امور داخلی کشورشان متهم کنند این بود که در موضوع همه گیری کرونا ابتدا به تمسخر و تحقیر کشورهای دیگر پرداختند و پس از اینکه دامنه این بحران به داخل آمریکا کشیده شد سعی کردند که چین را متهم کنند؛ معمولا زمانی که چنین اتفاقاتی در آمریکا می افتد ابتدا خود سیستم زیر سوال می رود و به دلیل سرکوب خبرنگاران و معترضان مورد انتقاد قرار می گیرند لذا سعی می کنند دشمن خارجی را متصور شوند و برای سرکوب معترضان  یک دلیل توجیهی بتراشند تا بتوانند افکار عمومی در آمریکا را اقناع کنند؛ ولی نکته ای که وجود دارد این است که اعتراضات در آمریکا به واسطه کشتن فرد سیاه پوست توسط پلیس شروع شد و عامل و علل متعددی در تشدید آن دخیل بود که بیشتر زمینه های داخلی (در درون جامعه آمریکا) دارد و بعید میدانم کسی  این اتهامات و موارد را از آمریکا بپذیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۶۳۴۲۰۵:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۰
ترامپ در دور با استفاده از ضديت بيشتر با ايران وبرجام وهمچنين تحريم بيشتر ايران راي مردم امريكا را جذب كرد ولي اكنون اين روش در امريكا جذابيت گذشته را ندارد لذا براي دور دوم براي جذب راي نژاد پرستان تلاش مي كند
ناشناس۱۴۷۶۴۶۷۰۹:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۲۰
جامعه‌ی آمریکا برای حل مشکلاتش آنقدر متفکر و کارشناس و نیروهای دلسوز و انسان‌های آزاده دارد تا به توصیه‌ها و راهنمایی‌های ما هیچ نیازی نداشته باشد. اگر ما خیلی آزادیخواه هستیم، بهتر است به جای نگرانی برای دموکراسی در آمریکا، اول تکلیفمان را روشن کنیم!
ناشناس۱۴۷۶۹۰۷۱۲:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۰
این چیزایی که ما می بینیم با این گل و بلبلی که شما از امریکا توصیف کردی به نظر کمی مغایرت دارد
ناشناس۱۴۷۸۳۵۳۱۰:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۲۱
جهانیان همین چند روز گذشته دیدند که بخش خصوصی امریکا دو فضانورد را به سلامت به ایستگاه فضایی رساند. اگر به گفته شما آن جامعه در حال فروپاشی است چگونه است که یک شرکت خصوصی آن، کاری با این دقت و ایمن را به سرانجام میرساند. می دانید که از این نوع شرکت ها در آن جامعه بسیار زیاد است بگونه ای که سود یک شرکتی چون گوگل در سه ماه کاری معادل فروش نفت ما در یک سال است.
ناشناس۱۴۷۶۹۱۵۱۲:۵۹:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۰
چرا شما دقیقا همین پیام را به شبکه های معاند خارجی نمی گویید: تا دست از دخالت در کشور ما بردارند؟
ناشناس۱۴۷۶۵۱۱۰۹:۳۰:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۰
بهتر است تا ترامپ در انتخابات پیروز نشده با او تعامل کرد. در این صورت امتیازات بیشتری کسب می شود.
ناشناس۱۴۷۶۸۵۱۱۲:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۲۰
تجربه تلخ برجام نشان داد که امریکایی ها در مذاکرات امتیاز نمی دهند و فقط بفکر تامین منافع خودشان هستن و دیگر هیچ.
ناشناس۱۴۷۸۳۵۴۱۱:۰۱:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۱
این سخن شما بدرستی نشان میدهد که برجام منافع امریکا را تامین نکرده است که از آن خارج شده است. اما اگز نیک بنگری برای ما بسیار پرفایده بوده است هرچند که برخی با تمام توان برآن می تازند
ناشناس۱۴۷۶۳۸۶۰۷:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۲۰
اگرکلمه امریکارا ازگفته های فوق حذف کنیم این مواردمطروحه شامل هرکشوردیگری که مردمش راسرکوب میکند میتواندباشد....
ناشناس۱۴۷۶۵۷۱۱۰:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۰
مرد مومن کجای دنیا سالانه 2000 شلیک به سیاه پوستان میشه؟ اگر این اتفاقات تو ایران بود میگفتید ایران بدترین جای دنیاس و اگر در آمریکا یا اروپا باشه میگید طبیعیه. یکم انصاف در قضاوت داشته باشید
ناشناس۱۴۷۶۶۶۴۱۱:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۰
بد نیست بررسی کنی زندگی فردی را که کشته شد. او به مغازه یک فلسطینی مقیم امریکا 20 دلار تقلبی داد و آن مغازه دار به پلیس زنگ زد و مابقی ماجرا ...
ناشناس۱۴۷۶۹۳۲۱۳:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۰
شما وکیل مدافع شیطان نیستی؟
ناشناس۱۴۷۸۲۵۳۰۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲۱
توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر، هنرپیشه فیلم های مستهجن، دزدی و 5 سال زندان رفتن و دلار تقلبی دادن برای خرید در حال منگی ناشی از مصرف مواد مخدر، اینها ویژگی های فردی که به بهشت میرود نیست. چون به هر دلیلی امریکا را نمی پسندی حداقل از یک فرد مجرم و فاسد دفاع نکن. اگر این فرد در ایران کشته میشد نه تنها ناراحت نبودیم بلکه خوشحال هم بودیم چون مفسدی از مفسدان دیگر برای فساد کردن زنده نبود
ناشناس۱۴۷۶۶۷۶۱۱:۱۴:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۰
مرد مومن یک نگاه به آمار فساد در داخل کشور خودمان بکن. کجای دنیا اینقدر دزد و فاسد وجود دارد؟
ناشناس۱۴۷۶۹۲۹۱۳:۰۶:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۰
همه جای دنیا دزد و فاسد وجود دارد. در بعضی جاها مثل غرب به دزد و فاسد بودن خود افتخار هم می کنند.
پاسخ به 571۱۴۷۶۶۸۴۱۱:۱۹:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۲۰
مرد مومن اونجا حتي آمار ساليانه ي شليک به تفکيک نژاد و رنگ پوست رو دارن و حسابش دستشونه و اعلام عمومي ميشه که الان شما بتوني بياي بهش استناد کني (البته صحتش رو نميدونم) . اما اينجا هنوز بعد از 8ماه نتونستن تعداد کشته شدگان رو بصورت رسمي جمع بندي و بيان کنن
ناشناس۱۴۷۶۴۵۰۰۸:۴۵:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۰
ترامپ برای بار دوم انتخاب شده و انتقام سختی از دشمنانش خواهد گرفت.
ناشناس۱۴۷۶۵۴۷۰۹:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۰
اصلا ببینیم موجودیتی به نام امریکا وجودخواهد داشت تا ترامپ رییس جمهورش بشه
ناشناس۱۴۷۶۵۵۸۱۰:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲۰
خدا از ترامپ بزرگتر است برادر اتفاقا ترامپ برنده خواهد شد اما آمریکا رو رو به زوال خواهد برد.
ناشناس۱۴۷۶۶۴۹۱۱:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۰
از تکنولوژی های امریکایی استفاده نکن چون علاقه به دانش امریکا در کنار آرزو برای نابودیش مصداق بارز نفاق است
ناشناس۱۴۷۶۷۶۴۱۱:۵۳:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۰
من که دعا میکنم ترامپ رای بیاره.آبرویی که ترامپ از آمریکا برد را هیچ کس نمیتوانست با این سرعت ببرد.
ناشناس۱۴۷۶۸۵۷۱۲:۳۴:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۲۰
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی شیطان بزرگ خواهد شد تا مردم امریکا و دنیا از دست استکبار راحت شوند و یک نفس راحت بکشند.
ناشناس۱۴۷۶۴۵۱۰۸:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲۰
ترامپ برای بار دوم انتخاب شده و انتقام سختی از دشمنانش خواهد گرفت.
ناشناس۱۴۷۶۵۰۷۰۹:۲۴:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۰
امریکا رو اروپایی ها ساختن و جایی برای رنگین پوست ها نداره ناراحتن برگردن دیار خودشون
ناشناس۱۴۷۶۸۴۷۱۲:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۰
امریکا و کانادا سرزمین مادری رنگین پوستان است که توسط یانکی ها یا همان دزدان دریایی اروپایی غصب شده است.
ناشناس۱۴۷۸۳۳۶۱۰:۴۸:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۲۱
نظرت راجع به ونزوئلا چیست؟ آنجا توسط سفیدپوستان اسپانیایی اشغال نشده است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین