انتشار کتاب «درآمدی بر حکمرانی فضای‌مجازی»

گروه اجتماعی الف،   3990313153

کتاب «درآمدی بر حکمرانی فضای مجازی» به همت مرکز ملی فضای مجازی و هسته خط‌مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شد.

انتشار کتاب «درآمدی بر حکمرانی فضای‌مجازی»

به گزارش الف، کتاب درآمدی بر حکمرانی فضای مجازی، مجموعه‌ای از درس گفتارهای دبیر شورای عالی فضای مجازی جناب آقای دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، پیرامون تحولات فضای مجازی و تأثیرات آن بر نظام‌های اجتماعی و حکمرانی کشورها است توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شد. این اثر به همت پژوهشگران هسته خط‌مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مرکز ملی فضای مجازی تهیه و تنظیم گردیده و در اختیار پژوهشگران و سیاست‌گذاران فضای مجازی کشور قرارگرفته است.

حکمرانی فضای مجازی

گسترش فضای‌مجازی پس از گذار از عصر کشاورزی و صنعتی، تحولات گسترده‌ای را به همراه داشته و دریچه‌ای به‌سوی دوران پسامدرن گشوده است. این تحولات تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان را تغییر داده و در حال ایجاد یک تمدن جدید است، تمدنی که در آن نه قلمرویی وجود دارد و نه حکومت به معنای متعارفش؛ از این رو حکمرانی فضای‌مجازی یکی از چالشی‌ترین حوزه‌های پیش روی حاکمیت‌هاست و موفقیت در آن نیازمند کسب شناختی صحیح از این پدیده و مواجهه‌ای فعالانه با آن است.

ساختار کتاب

این اثر با هدف تببین حکمرانی فضای مجازی به روایت دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر محترم شورای عالی فضای‌مجازی در شش فصل به رشته تحریر در آمده است.

فصل اول با عنوان «فضای مجازی و نظام‌های اجتماعی» به دنبال تبیین چگونگی و ویژگی‌های این تغییر و تحول در جوامع امروزی است تا بدین وسیله اشتراک افقی میان نویسنده و خواننده ایجاد نموده و چالش‌های پیش روی حکمرانی این جوامع تحول‌یافته را ملموس‌تر نماید. 
در فصل دوم تحت عنوان «حکمرانی فضای مجازی» ضمن بررسی مفهوم و رویکردهای موجود به حکمرانی فضای مجازی، مسائل و چالش‌های آن تبیین شده و بازیگران فعال جهانی نیز موردبررسی قرارگرفته‌اند. 

حکمرانی چندذی‌ربطی فضای مجازی و سازمان آیکن» سومین فصل از کتاب پیش رو است که در ادامه مباحث حکمرانی، به‌صورت جزئی‌تر مباحثی پیرامون مدل چندذیربطی به‌عنوان مدل تجویزی دنیا برای حکمرانی فضای مجازی و نقش سازمان آیکن در این حکمرانی جهانی مطرح می‌شود. در انتهای فصل سوم علاوه بر بیان انتقادهای وارد بر این مدل و طرح‌های پیشنهادی برای حکمرانی فضای مجازی در آینده، به اجمال به الگوی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی پرداخته شده است.

فصل چهارم در ادامه بررسی الگوی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» به تبیین مفهوم و بیان اقدامات انجام‌شده برای تحقق شبکه‌ای می‌پردازد که امروزه به‌عنوان مهم‌ترین سیاست کشور در فضای مجازی تلقی می‌گردد.

با توجه به اهمیت دوچندان نظام اقتصادی در حکمرانی جهانی فضای مجازی و شکل‌گیری غول‌های اقتصادی جهانی در این حوزه، پنجمین فصل به این مهم اختصاص پیدا کرده است تا ضمن واکاوی تأثیرات فضای مجازی بر مختصات اقتصاد جهانی، روند توسعه این حوزه و بازیگران فعال بین‌المللی آن نیز شناخته شوند. 

آخرین فصل کتاب با بیان تاریخچه‌ای از روند توسعه فضای مجازی در دنیا، نگاهی به «آینده فضای مجازی» دارد. نسل‌های مختلف وب، فناوری زنجیره بلوکی، هوشمندسازی و اینترنت اشیاء ازجمله موضوعاتی است که در این فصل به آن‌ها پرداخته شده است.

علاقه‌مندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب «درآمدی بر حکمرانی فضای مجازی» می توانند به فروشگاه اینترنتی مرکز رشد به نشانی https://rushda.ir/?p=7892  مراجعه نمایند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین