ربیعی: مشکل آب غیزانیه تا دو هفته آینده حل می‌شود/ خبر استعفای وزیر بهداشت مبنای واقعی ندارد

گروه سیاسی الف،   3990312106

سخنگوی دولت گفت: آقای نمکی وزیر بهداشت تاکنون نه قصد استعفا داشته و چنین اقدامی را هم انجام نداده است. ما از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

ربیعی: مشکل آب غیزانیه تا دو هفته آینده حل می‌شود/ خبر استعفای وزیر بهداشت مبنای واقعی ندارد

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد، گفت: چهاردهم و پانزدهم خرداد فرصتی برای دولت و اعضای آن فراهم می‌کند تا مجددا با آرمان‌های امام (ره)، انقلاب اسلامی و آنچه موجب ۱۵ خرداد شد - به عنوان نماد همیشگی با ظلم و استبداد – و همچنین مشی امام بیعت مجدد کرده و مشی امام را برای اداره جامعه مرور کنیم.  

سخنگوی دولت ادامه داد: برای اداره کشور ارجاع به نظرات امام (ره) الگویی است که پاسخ مثبتی به همراه دارد. امروز با کلیدواژه‌هایی نظیر اداره جامعه با نظر مردم و همه باهم بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم.  

ربیعی با بیان اینکه رحلت امام (ره) در خرداد ماه شوک عظیمی به مردم و جامعه بین‌المللی به همراه داشت، اظهار داشت: خوشبختانه با خرد جمعی و حمایت عمومی، انتقال رهبری صورت گرفت و امروز رهبری محور ثبات، مقاومت و تکیه‌گاه تحولات رو به جلو کشور شده است. این انتقال و شیوه آن هم مرهون دیدگاه و نظرات امام (ره) است.  

وی با بیان اینکه در دولت بر اصول آرمانی امام مانند مبارزه با فقر، مردم‌باوری، توسعه، پیشرفت و قدرتمندتر شدن جامعه و در مقابل زور ایستادن تاکید داریم، تصریح کرد: در الگوی امام (ره) میزان رای ملت است. امام (ره)   قدرت را از مردم و هرگونه تحولات سیاسی، اجتماعی را مبتنی بر خواست مردم می‌دانست. قطعا پیشرفت ایران در گرو استقلال و مبارزه با سلطه‌طلبی است که از آموزه‌های امام (ره) است.  دولت تدبیر و امید به آرمان های امام(ره) متعهد است و در آن مسیر قدم بر می‌دارد.  ربیعی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که بر سرمی‌بریم، افتتاح مجلس و تعیین هیات رییسه را داشتیم. از طرف دولت مجددا به همه نمایندگان و انتخاب‌های صورت گرفته در ارکان مجلس تبریک می‌گویم. دولت با احترام به استقلال مجلس از هیچ تلاشی برای انجام وظایف مجلس فروگذار نیست.

 دولت دست دوستی به همه قوا دراز کرده است

وی گفت: امیدواریم همانگونه که قانون اساسی دولت را محور اداره امور اجرایی قرار داده و قوه مجریه که بار اجرایی را به دوش می‌کشد، مجلس تازه نفس هم به هم‌افزایی دولت در این مصاف بپیوندد و در عمل برای حل مشکلات و پیشرفت و توسعه کشور به کمک و توسعه کشور به پا خیزد.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه این مهم تنها و تنها در حوزه عمل محقق می شود، تصریح کرد: دولت در زمان باقیمانده خود نه‌تنها به ادامه مسیر درست خدمتگزاری به ملت آن هم در سخت ترین شرایط تاریخی با قدرت ادامه خواهد داد بلکه نهاد سازی مناسب برای ادامه مسیر در دولت آینده را هم فراهم خواهد ساخت.

 ربیعی خاطرنشان کرد: امروز اعلام می‌کنیم تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد دولت ایستاده، دولت مقاوم.  امروز دولت در مسیر مطلوب در حال حرکت است و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.

 ضربه ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی کرونا به ۱۳ رسته شغلی

وی گفت: معتقدیم در شرایط دشوار امروز کشورر، جامعه متحول شده با نیازهای متنوع، تحریم های کمرشکن و ضد بشری بی‌نظیر در تاریخ روابط بین الملل، فشار عظیم اقتصادی برای به چالش کشیدن بین مردم و نظام  و فشار بی‌حد وحصر بر زندگی مردم، هجوم بی‌سابقه سیاسی علیه ایران و فشار بر امنیت روانی مردم، اقتصاد کوچک شده ناشی از تحریم، همه ارکان نظام در این شرایط با همه توان خود برای عبور اطمینان بخش و به سرمنزل مقصود بردن جامعه باید به طورهم افزا در کنار هم قرار بگیرند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: ما دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سخت‌کوشی و  عقلانیت و تلاش بی محابا برای اداره کشور پرداخته‌ایم، به هم موارد پیش گفته توجه و به آن مدیریت موفق صد روزه کرونا را اضافه کنید،  کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته محاسبه شده ما را  با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها مواجه کرد.

سخنگوی دولت گفت: در اسفند سال گذشته ۶۵  هزار میلیارد تومان و در فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان کسب و کارهای ما آسیب دیده است، ما در کنار موارد پیش گفته با کرونا هم مواجه هستیم، الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد که با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها از قوا تا نیروهای مسلح و حاکمیت واحد و دولت واحد و اعتماد بالای مردم به دولت می‌توانیم از همه بحران‌ها عبور کنیم.

ربیعی با بیان اینکه ما می‌توانیم برنامه‌های متعددی برای پیشرفت جامعه با همکاری با مجلس شورای اسلامی در پیش رو داشته باشیم، گفت: لوایح متعددی داریم که می‌توانیم با همکاری مجلس به نتایج خوبی برسیم، از سال ۹۲ با تلاش بی وقفه برای احقاق حق مردم از تحریم و تامین منابع ملی، از اقتصاد با همه توان و تلاش خود حرکت کردیم.

وی ادامه داد:  این را همه مردم شاهد هستند که با وجود مشکلات واقعی اعم از تهدید زورگویان جهانی و تمام مشکلات موجود، نهراسیدیم و در ۵۵ ماه کارنامه درخشانی با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین، درصد اشتغال قابل قبول و نرخ ارز تثبیت شده و پیشی دادن مزد بر تورم داشتیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت در این دوره با روی کارآمدن دولت نامتعادل در ایالات متحده آمریکا که نه تنها ایران بلکه دنیا را با چالش روبرو ساخت، روزهای سخت و پرتلاش و نفس‌گیری را با همه توان و انرژی خود برای مدیریت این دوره انجام داد و امروز هم ایستاده و مقاوم به کار خود ادامه می‌دهیم.

 به هر کشوری لازم بدانیم کالا صادر و وارد خواهیم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور نفتکش‌های ایرانی در سواحل ونزوئلا و تهدیدهای‌آمریکا در این خصوص گفت: رفتن کشتی‌های حامل کالاها و صادرات ما تنها بخشی از تبادلات تجاری عادی و مرسوم میان ایران و همه کشورها و در اینجا ونزوئلا است.  این نه یک اقدام سیاسی بود و نه ما قصد ارسال پیامی خاص به جایی را داشتیم، بلکه یک اقدام طبیعی براساس حرکت آزاد تجارت قانونی و مطابق با قوانین بین‌الملل میان دو کشور بود. درآینده نیز با قاطعیت هر جایی که بتوانیم تبادل کالا داشته باشیم اقدام خودمان را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این وجود زیر ذره‌بین قرار گرفتن این معامله تجاری منجر به افشاشدن دوباره شکست سیاست تحریم علیه ایران و ونزوئلا شد و برای آمریکا چاره‌ای جز اعتراف به این شکست هم باقی نگذاشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ما به جایی نخواهد رسید و این هم نمونه و الگویی از این نظریه است از این پس نیز تاثیری بر اراده ما برای تداوم و تعمیق مناسبات تجاری با سایر کشورها هم نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما به هر کشوری را لازم بدانیم هر کالایی را صادر و وارد خواهیم کرد و امیدوار هستیم که ایالات متحده آمریکا هم از سر تعقل و عقل‌گرایی شعاری را که خودشان سال‌ها می‌دادند که ما حافظ تجارت آزاد در آبراه‌ها هستیم و به بهانه این شعار، کشتی‌ها و ناوهای جنگی خودشان را به همه دنیا ارسال می‌کردند که تجارت آزاد در آبراه‌ها صورت بگیرد و امروز با بی خردی حداقل این شعار ظاهری خودشان را نقض نکنند.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مواضع دولت ایران درباره رویکرد نژادپرستانه دولت آمریکا علیه سپاه پوستان این کشور اظهار داشت: ما در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم برخلاف ایالات متحده آمریکا که در هر گوشه‌ دنیا که مساله‌ای را نپسندد مداخله‌گرانه وارد می‌شود.  اما این بدان معنا نیست که ما نسبت به آنچه که در خیابان‌های آمریکا می‌گذرد، بی‌تفاوت هستیم. ما از نزدیک ناآرامی و رفتار آمریکا با معترضان را زیر نظر داریم و نسبت به وجود تبعیض‌نژادی گسترده در این کشور که اکنون با اعمال خشونت بی‌سابقه‌ای همراه شده نگرانیم.

‌آمریکا صلاحیتی برای نصیحت دیگران ندارد

سخنگوی دولت تصریح کرد: این حوادث نشان می‌دهد که آمریکا کمترین صلاحیتی برای نصیحت دیگران درباره حقوق بشر ندارد. عدالت و آزادی‌های مدنی که به آن بهانه آمریکا در سایر کشورها دخالت می‌کند، این امر نشان می‌دهد که صلاحیت اظهارنظر هم در این زمینه‌ها ندارد.

ربیعی یادآور شد: دولت آمریکا باید به جای بی‌ثبات کردن جهان، وقت بیشتری برای اصلاحات ساختاری و سرو سامان دادن به مناسبات اجتماعی خودشان فارغ از تبعیضات و نابرابری‌های اقتصادی و نژادی بگذارد.  امیدواریم دولت آمریکا از این وقایع و نحوه رفتار سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در عدم مداخله در امور داخلی آمریکا درس لازم را برای عدم مداخله در امور سایر کشورها هم بتواند بگیرد.

مشکل آب غیزانیه تا دو هفته آینده حل می‌شود

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت آبرسانی به غیزانیه خوزستان گفت: دولت از نیمه سال ۹۲ تا کنون بیش از ۸ میلیون نفر از هموطنان روستایی را از سیستم آب شرب و بهداشتی برخوردار کرده است و هدف‌گذاری کردیم که تا پایان دولت، اوایل سال ۱۴۰۰  این عدد به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. در حالی که قبل از این دولت حدود یک میلیون نفر از آب شرب سالم برخوردار بودند.

سخنگوی دولت افزود: برای سرعت دادن به آبرسانی روستایی در نیمه دوم سال ۹۸ یک تصمیم ساختاری گرفتیم، شرکت آب فاضلاب روستایی (دولتی) با شرکت آب و فاضلاب شهری (غیردولتی) را یکپارچه‌سازی کردیم و شرکت آب و فاضلاب دادیم که هم به تصویب دولت و شورای عالی اداری رسیده است تا کار اجرایی هم افزایی شود.

ربیعی افزود: طرح آبرسانی غیزانیه از مدت‌ها قبل در دست اجرا بوده و از امروز شروع نشده است و از قبل شروع شده و اخیرا سرعت گرفته است.

وی در عین حال گفت: متوسط سرانه آب مصرفی در شهرها ۲۰۰ لیتر است، برای این بخش و اطرافش ۲۴۰ لیتر تدارک شده است، اما مصارف دام سبک و سنگین (تقریبا۱۰ هزار راس دام) در این منطقه وجود دارد که مصرف آب را با مشکل روبه‌رو کرده است.

ربیعی با اشاره به آخرین گزارش بروز رسانی شده درباره غیزانیه، گفت: حداکثر تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۵ میلیارد تومان دیگر که قبل هم ۲۳ میلیارد تومان تزیرق شده بود، ۵۰ کیلومتر خط لوله و ایستگاه پمپاژ برای غیزانیه بزرگ نصب شده است و طرح تکمیل می‌شود و مشکل آبرسانی به این منطقه کاملا حل می‌شود. ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده این منطقه در دست اقدام است.

وی گفت: مشکل آب در این منطقه،   یک مشکل ۳۰ ساله است. در سال ۹۲ بیشتر روستاهای این منطقه برق و آب نداشتند و ۴۰ کلاس کانکسی در این منطقه داشتیم که امروز خوشبختانه هیچ کلاس کانکسی نداریم. اکنون همه روستاها برق و آب دارند و تا پایان سال ۹۹ تمام در روستاها نیز گازرسانی می شوند.

سخنگوی دولت افزود: متاسفیم  اگر سرعت عمل لازم را در آبرسانی به غیزانیه نداشتیم و مردم به خیابان آمدند و عذر خواهی می‌کنیم. اما مردم شاهد هستند از سال ۹۲ به این طرف در حوزه های برق و جاده سازی و گازرسانی اتفاقات خوبی در این منطقه افتاده است و مشکل آب را نیز به سرعت برطرف می‌کنیم.
 
 سیاستگذاری دولت به معنای "بخشنامه" و "باید بشود" نیست


دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره راهبرد تورمی دولت گفت: همین جا مایلم از تلاش‌های اقای دکتر همتی و همکارانش تشکرکنم که هم به رونق تولید کمک می کنند هم در ماجرای کرونا کمک کردند و هم سیاست‌های ارزی خود را با توجه به شرایط و سیاست‌های کنترل تورم پیگیری می‌کنند که کار طاقت فرسایی است.
 
وی افزود: دولت نمی‌تواند در این زمینه سیاستگذاری نکند، البته این به معنای " بخشنامه" و به معنای "باید بشود" نیست به معنای این است که ما تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های متناسبی خواهیم داشت که این سیاست‌ها تورم زایی نکند. کارشناسان هم درست می‌گویند که بخشنامه ای نیست و ساز و کارها باید اصلاح شود.

ربیعی ادامه داد ما تا اسفند ۹۸ روند رونق مان به رغم تحریم خوب بود ما به نوعی سازگاری با تحریم داشتیم و به سمت تولید می‌رفتیم. حداقل در اقتصاد غیر نفتی ما مثبت شده بودیم و آمارها نشان می‌داد در اقتصادی غیرنقتی موفق شدیم کرونا در این ماجرا وقفه ایجاد کرد و فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و  خدمات ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنیم با سیاست‌های فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند مجدداً فعالیت این بخش‌ها به خصوص خدمات رونق خواهد گرفت و امیدواریم وارد مرحله رونق شویم. بنابراین با رونقی که در اسفند ۹۸ داشته اگر آثار کرونا را ازبین ببریم امیدواریم باز وارد مرحله رونق شویم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بر اساس متغیرهای موثر بر تورم پیش‌بینی تورم را برای یک سال آینده ۲۴ درصد محاسبه کرده است، ولی تاکید کرده که تلاش می‌کند با کنترل نقدینگی و ابزارهای جدید سیاست پولی خصوصاً ابزار عملیات بازار باز در حد ۲۲ درصد هم کاهش بدهد. تمام تلاش دولت در این جهت خواهد بود با سیاست گذاری لازم بتواند به این مهم دست پیدا کند.

نظر دولت تامین شورای نگهبان است ولی مجلس صرفا ایراد را بررسی کند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف چهار صفر از پول ملی و دیدگاه شورای نگهبان دراین زمینه گفت: ایرادی که شورای نگهبان گرفت در باره رابطه با صندوق بین‌المللی پول و بندی است که گذاشته شده است. با توجه به مجموعه بررسی‌ها نظر دولت و بانک مرکزی تامین نظر شورای نگهبان است و ما می توانیم این بند را حذف کنیم که نظر شورای نگهبان هم تامین شود. امیدواریم مجلس هم صرفا به همین ایراد بپردازد و ما رفع ایراد انجام دهیم و کاری که سال‌ها برای آن کار کارشناسی شده و فکر می‌کنیم برای ساده کردن مبادلات هست، بتوانیم انجام دهیم.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت مسکن در استانه جابجایی‌ها و اینکه دولت چه برنامه ای در این زمینه دارد گفت: ما برای مسکن راهی جز تولید انبوه و وادار کردن به خالی نماندن خانه‌ها نداریم. تولید راه کنترل قیمت مسکن به خصوص تولید برای طبقات متوسط به پایین است.

ربیعی اضافه کرد: جهت‌گیری ما در دولت، تولید برای دهک‌های متوسط رو به پایین است بنابراین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حمایتی در اولویت تفاهم با وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند و تفاهم‌نامه‌های دو طرفه با اینها امضا شده است. طرح اقدام ملی مسکن به‌شکل فراگیر در دست اجراست و موجب خانه‌دار شدن مردم خواهد شد.

وی گفت: بخش‌هایی از بالا رفتن و بازی با قیمت‌ها در خانه‌های با قیمت بالاتر صورت می‌گیرد. البته اثر خود را خانه‌های ارزان هم می‌گذارد. ما در طرح اقدام ملی مسکن به سمت خانه‌دار کردن افرادی می‌رویم که نیازشان به مسکن نیاز اولیه برای زندگی است. بر همین اساس هم ساخت و تکمیل مسکن‌ مهر را در دستور کار قرار دادیم که یک میلیون و ۹۱۷هزار واحد تا حالا تحویل شده که عدد قابل توجهی است.  نیمه تکمیل کردن و حتی تکمیل بدون زیرساخت‌ها یک بحث است و در این جهت کار شد و الان هم ۱۱۸ هزار تا آماده تحویل هست.

ربیعی خاطرنشان کرد: با فعال شدن سامانه املاک و اسکان،  امکان اخذ مالیات از خانه‌های خالی فراهم شده است اگر این تصمیم اجرا شود، این سامانه کمک کند این امر عرضه واحدهای آماده برای فروش و اجاره را تسریع می‌کند.  

سخنگوی دولت یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی از کسانی که واحدهای مسکونی آماده یا نیمه تمام دارند، برای عرضه این واحدها به مردم در قالب طرح اقدام ملی مسکن دعوت می کند. این امر هم موجب گسترش عرضه واحدهای مسکونی می‌شود و هم به مالکین این زمین‌ها، زمین در قالب قراردادهای واگذاری داده می‌شود تا مجدد نسبت به ساخت مسکن اقدام کنند. البته حتما آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) بیشتر تشریح خواهد کرد.

ربیعی اضافه کرد: فکر می‌کنم ما در همین سال‌ها  ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ‌مسکن به بخش‌های مختلف دادیم و ۵۸۱ هزار فقره مشمول وام شده‌اند. آنچه ما دنبال می‌کنیم سیاست‌های تولید انبوه مسکن است که امیدواریم بتوانیم حداقل برای اقشار پایین دست مشکلی پیش نیاید و آنها بتوانند مسکن خود را تهیه کنند.

خبر استعفای وزیر بهداشت مبنای واقعی ندارد

خبرنگاری درباره نقش محمود واعظی در تحولات پشت پرده دولت و ادعای تهدید وزیر بهداشت از سوی وی پرسید که دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور پاسخ داد: به هیچ وجه آقای نمکی تاکنون نه قصد استعفا داشته و چنین اقدامی را هم انجام نداده است. ما از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنیم و از فردی هم چنین مسئله‌ای را مطرح کرده، درخواست می‌کنیم با دقت حرف بزنند.

ربیعی با بیان اینکه خبری که مبنای واقعی ندارد و تنها مردم را نگران می‌کند، سودی ندارد، اظهار داشت: واعظی رییس دفتر دولت هستند و بدیهی است دیدگاه‌ها و نظرات رییس‌جمهور گاهی تلخ و گاهی شیرین است. گاهی رییس‌جمهور حساب‌کشانه با دستگاه‌ها برخورد می‌کند و از دستگاه‌ها گزارش‌هایی را درخواست کند. طبیعی است این نوع مسائل از مجرا و کانال رییس‌جمهور انتقال پیدا می‌کند و تصوراتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به شناختی از رییس‌جمهور دارم – که از سال ۷۰ به صورت نزدیک با ایشان همکاری کرده و کار کردم – و هم با شناختی که از واعظی دارم، ایشان برخلاف نظر رییس‌جمهور، نه نظری می‌دهد و نه اقدامی می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما همه باید بدانیم بیشتر باید در کنار همدیگر باشیم و بدانیم در چه شرایطی و تحت چه شرایط سنگینی در این سال‌ها کشور را اداره می‌کنیم. باید هم داشته باشیم که به تعبیر مقام معظم رهبری، دولت در وسط میدان تلاش و جهاد دولت ایستاده است. همه باید به دولت کمک کنند و ما هم موظف هستیم به مجلس کمک کنیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه هر گونه کمکی مجلس برای نظارت و قانونگذاری نیاز داشته باشیم، خود را مکلف به انجام آن می‌دانیم، ابراز داشت: برای برگزاری جلسات توجیهی مجلس و روی میز قرار دادن مسائل مهم روی کشور آمادگی داریم. تنها اقدام در چارچوب قانون اساسی، شاخص‌هایی که امام راحل (ره) تعیین کرده و رهنمودهای رهبری برای قوا ترسیم کرده‌اند، راه حل عبور از مشکلات و رسیدن کشور به سعادت است.

 تعارض آرا را منفی نمی‌دانیم

وی ادامه داد: ما تعارض آرا را منفی نمی‌دانیم. اعتقاد نداریم که همه مثل همدیگر اندیشیده و مثل همه باشند. این نظریه غلطی است. معتقدیم در تضارب آرا اما منصفانه و با اخلاق در کنار یکدیگر باشیم. نگاه باید کاستن از رنج مردم و نگرانی آنها از فشارهای اقتصادی بی سابقه‌ای که دشمن همه ما و دشمن انسانیت به مردم ما تحمیل کرده، است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور با بیان اینکه باید در کنار یکدیگر به رفع آن نیازها بپردازیم، عنوان کرد: بنای دولت نهایت همکاری با مجلس یازدهم است. رییس‌جمهور تاکید کردند در چارچوب قانون اساسی که میثاق ملی ماست حدود و وظایف اختیارات نهادهای کشور مشخص شده، با مجلس همکاری کرده و از تفاوت آرا و نظر هم نگرانی نداریم. می‌دانیم دلسوزان زیادی رای آورده‌اند که دلسوز کشور هستند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت تا چه اندازه آماده است تا سال ۱۴۰۰ با ریل‌گذاری مجلس همراهی کند، یادآور شد: عزم و اراده دولت مبتنی بر همکاری و تعامل همه جانبه با مجلس برای حل مشکلات کشور و کمک به بهبود معیشت مردم است. معتقدیم مشکلات کشور از طریق تعامل و همکاری در میدان عمل به دست می‌آید. در این دوران سخت و نفس‌گیر، برای عبور دادن کشور از مشکلات و بحران‌های بین‌المللی، ایجاد شرایط آرام و همراه کردن مردم - که اعتماد بالا به دولت، نظام و حاکمیت داشته باشند - قطعا نیازمند تعامل بالاست.

 اظهارات غیرسازنده نمی‌تواند همکاری مد نظر مردم را محقق کند

وی افزود: آنچه مسلم است در این تعامل اظهارهای آرام‌بخش و سازنده تعاملی موثر است. اظهارهای غیرسازنده، اظهارنظرهای مبتنی بر قضاوت‌های زودرس مبنتی بر تصورات پیشینی نمی‌تواند همکاری در سطحی که مردم امیدوارانه به آن نگاه می‌کنند را محقق کند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما قضاوت زود هنگامی درباره اظهارات نخواهیم داشت، بیان کرد: معتقد هستیم که همکاری در سطح بسیار عالی را باید انتظار بکشیم. خوش‌بین هستیم. برخی اظهارات در گذشته شده و در دوره خود پاسخ خودش را هم گرفته است. البته همه حق دارند در همه قوا به‌خصوص نمایندگان که به تعبیر امام راحل (ره) عصاره فضائل ملت هستند، دیدگاه‌های خودشان را آزادانه مطرح کنند.

ربیعی اضافه کرد کرد: این اظهارنظرها باید سازنده، منصفانه و متکی بر شواهد و در راستای منافع ملی و وحدت باشد. دولت بی ادعا و بدون تبلیغات به مسیر خودش ادامه می‌دهد و هر گاه تصمیمی را درست تشخیص بدهد، به آن عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به شرایط کشور گفت: با شرایط دشوار و پیچیده امروز، جمعیت متحول شده، اقتصاد تحریم‌زده، نیازهای جدید و نیاز به اشتغال جدید، تغییرات کمی و کیفی جمعیتی، دشمنی‌های خارجی و کسری‌های زیادی از درآمدهای ارزی به وجود آمده، قطعا دولت، دولت موفقی بوده است و معلوم نیست کسانی دیگری به جای این دولت بودند، موفقیت‌های بیشتری را حتی به دست می‌آوردند. معتقد هستم که این دولت نسبت به سایر گزینه‌ها موفقیت قابل توجهی داشته است.

در ادامه جلسه، خبرنگاری به جلسه روز یکشنبه شورای عالی کار در روز یکشنبه اشاره کرد و پرسید دولت اصرار دارد اصلاح حق مسکن را مورد بررسی قرار گیرد در حالی که کارگران اصرار دارند درصد مزدشان اصلاح شود و تاکید کرده‌اند در غیر این صورت کارگران هیچ مصوبه‌ای را امضا نمی‌کنند؛ دولت در این زمینه چه برنامه‌ای دارد؟

ربیعی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: جلساتی متعددی با نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است. وزارت کار درصدد است با تفاهم بین هر دو شرکای اجتماعی خودش، هم شرکای کارگری و شرکای کارفرمایی درباره حق مسکن و همچنین در مورد جابه‌جایی برخی آیتم‌های مزدی به ترتیبی به تصمیمات مناسبی برسند که ان‌شاءلله مورد رضایت طرفین باشد. منتظر این تصمیم باشیم و امیدواریم که همه شرکای اجتماعی به تفاهم مشترک برسند.

وی با بیان اینکه به عنوان تجربه زیستی خودم در دوره‌های کمی شاهد بودم که نمایندگان جنبش کارگری و جریان کارگری این چنین سرسختانه بایستند و این را به فال نیک می‌گیریم، تصریح کرد: من عضو اولین شورای عالی کار بعد از پیروزی انقلاب و نماینده اصلی کارگران در شورای عالی کار بودم و برای مزد کارگران بحث کردم. خوشحالم که در این سال‌ها جامعه کارگری آنچنان رشد کرده که شرکت می‌کند، حرفش را می‌زند و می‌ایستد و حتی امضا هم نمی‌کند؛ این از افتخارات ماست.

سخنگوی دولت افزود: حتی گاهی موارد با افتخار را هم برخی‌ها منفی تلقی می‌کنند؛ این تعامل سه‌جانبه ‌و احساس غروری که در نمایندگان کارگری وجود دارد، بسیار قابل تقدیر است. این نتیجه افزایش ۶۰ درصدی تشکل‌های کارگری در بخش‌هایی مثل شوراها بود که زمین خورده بودند و به سمت نماینده‌های تکی حرکت می‌کردند اما از سال ۹۲ به این سمت، حداقل ۵۵ درصد تشکل‌های کارگری در این زمینه اضافه شدند.

تولید ۱۶۰۰ردیف کالاهای وارداتی را به تولید کنندگان داخلی واگذار کرده ایم

ربیعی درباره اقدامات دولت در زمینه تحقق شعار «جهش تولید» گفت: از همان ابتدا برای پیگیری‌ تحقق این شعار ستادی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد و برخی از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی هم به این موضوع اختصاص یافته است زیرا هم پوشانی زیادی با یکدیگر دارند.

سخنگوی دولت بیان کرد: سیاست‌های تولید را با سیاست‌های پولی و مالی بازار سرمایه و تجاری همسان کردیم برای هر کدام از بخش‌ها راهبردهایی را تدوین کردیم.

ربیعی افزود: در بخش صنعت تامین منابع اولیه کارخانجات، و تعمیق و تقویت ساخت داخلی هم یکی دیگر از راهبردهای اصلی دولت است؛ از طرفی با تامین و تخصیص ارز برای جهش تولید رو به رو هستیم تا بتوانیم جهش تولید را محقق می‌کنیم، بر همین اساس به وزارت صمت اجازه دادیم تا از ارز حاصل از صادرات در بخش صنعت و معدن برای تامین مواد اولیه استفاده کند، این تصمیم بوروکراسی دولت را کاهش داد و کمک کرد به سمت جهش تولید حرکت کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان داشت: در سال ۹۲ فقط مفهوم دانش بنیان وجود داشت اما به این شکل شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان وجود نداشت، اما اکنون بیش از ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان تاسیس شده است که در حوزه های صنعت و کشاورزی و آی تی و خدمات فعال شده اند و ماموریت دارند اقلام و کالاهایی که تا کنون وارد می‌شده‌اند را در داخل تولید کنند.

ربیعی افزود: در راستای تحقق جهش تولید، ۱۶۰۰ ردیف از مجموع کالاهای وارداتی را به تولید کنندگان داخلی واگذار کرده ایم، ۲ نمایشگاه برگزار کردیم نه این که چه کسی کالا را می‌خرد بلکه با این هدف که چه کسی می‌تواند این کالاها را تولید کند البته سنت چنین نمایشگاه‌هایی را نداشتیم.  

سخنگوی دولت با اشاره به سیاست‌های تجاری، تصریح کرد: کنترل و ممنوعیت واردات و ثبت سفارش‌ها بود که معادل تولید داخل داشتند را اعمال کردیم که با این جهت‌گیری‌ها تولید داخلی قابل پیش‌بینی است و به جهش تولید می‌رسیم.

خودرو ناقص به مردم داده نمی‌شود

ربیعی افزود: تا سال آینده ۱۷۰هزار میلیارد تومان در ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی انجام خواهیم داد البته ۸۰درصد آن انجام شده است و در سال جهش تولید ادامه دارد. این رقم بزرگی است و محاسبات ما نشان می دهد که ۵۰هزار شغل مستقیم در این بخش‌ها که نسبت شغل غیر مستقیم در مقایسه با سایر بخش ها بیشتر است، ایجاد می‌شود. ۴۰۰ هزار شغل غیر مستقیم را نیز در بخش خدمات پیرامونی آن تا مرداد ۱۴۰۰ پیش بینی کرده ایم.  

سخنگوی دولت بیان کرد: تولید فولاد خام را به ۲۷ میلیون تن با ارز آوری ۵ میلیارد دلاری رساندیم و در تولید خودرو به یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه رسیده ایم و خودرو ناقص به مردم داده نمی‌شود.

صندلی‌های مدیریتی شرکت‌های دولتی واگذار می‌شود

ربیعی عمق بخشیدن به بازار سرمایه را هدف‌گذاری کردیم، گفت: ۶۳ درصد واگذاری‌ها افزایش پیدا کرده است که آثار همین سیاست است، نهادهای عمومی که سهام خود را واگذار کردند اعلام می‌کنند و در مرحله بعدی صندلی‌های مدیریتی نیز واگذار می‌شود و برنامه‌ریزی شده دولت از بنگاه‌داری خارج شود، این فروش‌ها باعث شده، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی بدون اداره و مدیریت آماده کند و خود این واگذاری پول به بازار می‌آورد که کمک به ایجاد اشتغال نیز می‌کند و باید کمک کنیم تا تداوم داشته باشد.

ساخت ۳۴ سد تا نیمه سال ۱۴۰۰

ربیعی گفت: اول انقلاب ۱۵ سد داشتیم برنامه ریزی شده است به ۴۹ سد تا نیمه سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند؛ که قابل توجه است نسبت به سال ۹۲ افزایش ساخت سد در این دولت به ۵۰درصد رسیده است. که در شبکه آبیاری در بخش کشاورزی به کشور کمک می‌کندکه اکنون به بیش از ۳۰ روستا آبرسانی می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: در بخش پتروشیمی و نفت و گاز در نیروگاه های برقی و میدان‌های جدید فعالیت خوبی انجام شده است و با راه اندازی این میادین، به ظرفیت  یک میلیارد متر مکعب گاز خام ایجاد شده و دنبال می‌کنیم.

ربیعی با اشاره به ضروت بازاریابی محصولات کشاورزی بیان کرد: میزان تولیدات زراعی، باغی و دامی وطیور و شیلات از ۹۶ هزار و ۸۵۲ هزار تن در سال ۹۲ بوده که برنامه‌ریزی کردیم در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۰ هزار و ۷۹۴ هزار تن برسیم که برنامه دولت در جهش تولید در بخش کشاورزی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین