آغاز واریز بیمه بیکاری کرونا به حساب کارگران بیکار شده

گروه اقتصادی الف،   3990312104

کارگران و متقاضیان بیکار شده که بیش از سه ماه چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری بودند از این هفته و طبق گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مقرری بیمه بیکاری ناشی از کرونا را بالاخره دریافت کردند.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از محل بخشی از منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تامین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد که در آن عنوان شده تخصیص اعتبار مذکور به طور صد درصدی و از محل حساب خاص مربوط نزد خزانه داری کل کشور قابل پرداخت است.

این اعتبار به دنبال تصویب مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان جهت کمک به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی برای کمک به کارگران آسیب دیده از کرونا تخصیص یافت که دولت در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا به تصویب رساند. بر همین اساس وزارت کار از افرادی که در دوران کرونا شغل خود را از دست دادند و کارگران بیکار شده در ایام کرونا خواست تا در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir که به همین منظور راه اندازی شده مراجعه و درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری ثبت کنند.

بر اساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می‌گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند. برابر اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان،  مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری است و همه مشمولین قانون کار که تابع قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری باشند می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته‌های گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمامی مقرری ‌بگیرانی که در اسفند سال ۱۳۹۸ شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند، پس از دریافت پیامک درخواست شماره ‌حساب برای واریز بیمه بیکاری با مراجعه به سامانه درخواست بیمه بیکاری، نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در یکی از بانکهای تعیین شده در سامانه اقدام کنند.

اطلاعیه وزارت کار در خصوص متقاضیان بیکار شده در اسفند سال ۱۳۹۸ بوده و فهرست افرادی که تاریخ بیکاری آنها مربوط به فروردین ‌ماه سال ۱۳۹۹ است، توسط سازمان تامین اجتماعی در دست بررسی است.

بر اساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکنون بیش از ۸۳۵ هزار نفر در سامانه درخواست بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد نزدیک به ۶۹۹ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند.

به دنبال اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر آغاز پرداخت مقرری بیمه بیکاری ناشی از کرونا از هفته جاری، واریزی‌ها به حساب کارگران بیکار شده آغاز شده است. قرار بود وزارت کار فهرستی از بیکاران ایام کرونا را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد و تامین اجتماعی پس از پالایش این فهرست، آن را به سازمان مدیریت و خزانه کشور ارسال کند تا در نهایت بیمه بیکاری به حساب مشمولان واریز شود.

آنطور که وی گفته پرداخت بیمه بیکاری مشروط به بیکاری فرد متقاضی و عدم اشتغال وی طی این مدت است و با پالایش صورت گرفته، فهرست ۲۴۰ هزار نفری به‌ همراه شماره حساب افراد برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

لازم به ذکر است که پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا که از دهم خرداد آغاز شده مربوط به متقاضیان بیکار شده اسفند ۱۳۹۸ است و فهرست متقاضیان دریافت بیمه بیکاری فروردین ماه امسال بر اساس شرایط تفاهم اعلام ‌شده با دولت ظرف چند روز آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه خواهد شد.

پیش از این مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار به ایسنا گفته بود در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ مبلغ ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه به سازمان تامین اجتماعی تخصیص یافته که از طریق آن احتمالا متقاضیان بیمه بیکاری اسفند و فروردین‌ ماه پرداخت شود.

* در هفته‌های اخیر سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از محل بخشی از منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تامین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد و وزارت کار در اطلاعیه‌ای از تمام مقرری بگیرانی که در اسفند  ۱۳۹۸ بیکار شدند، خواست تا پس از دریافت پیامک وزارت کار، نسبت به اعلام شماره حساب برای واریز بیمه بیکاری اقدام کنند؛ با توجه به اعلام سازمان تامین اجتماعی مبنی بر آغاز پرداخت بیمه بیکاری کرونا از هفته جاری به تدریج روند واریزی‌ها به حسابهای کارگران بیکار شده و خانوارهای چشم انتظار را از این هفته شاهد خواهیم بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین