هروله سیاسی

علی دارابی،   3990311132
هروله سیاسی

«هروله» را نوعی از حرکت بین راه رفتن و دویدن معنی کرده‌­اند و آن یکی از مستحبات سعی بین صفا و مروه در اعمال حج در مسجدالحرام است. این مشابه «تجافی» است که آن نیز حالتی بین نشستن و بلند‌شدن در نماز در شرایط خاص خود است. گویا این امر در رفتار سیاسی ما ایرانیان تسری یافته و نشانه­‌ای از «عدم‌ثبات و پایداری» برخی فعالان سیاسی در مواضع و رویکردهای سیاسی آنهاست.

البته این سخن به معنای نادیده انگاشتن «تحول» و «اصلاح مواضع و رفتار سیاسی» در گذر زمان توسط افراد نیست که اگر اینگونه باشد، نوعی «جمود» و «تحجر» و «واپس‌گرایی» را شاهد خواهیم بود، بلکه سخن درباره «خوش‌نشینان عرصه سیاست و قدرت» است که در همه دولت­‌ها از راست تا چپ از اصول‌گرا تا اصلاح­‌طلب، از اعتدال تا رادیکال همواره در «متن قدرت» و «نه حاشیه» هستند. زمانی که کتاب «کارگزاران سازندگی از فراز تا فرود» را در دوران اصلاحات نوشتم، یکی از افراد اصلی و موثر کارگزاران گفت: «نام کتاب را تغییر بده! کارگزاران فرود ندارد؟» در عمل اثبات شد که با پایان دولت سازندگی و روی کارآمدن دولت اصلاحات باز این «کارگزاران» و «تکنوکرات‌­ها» بودند که بدنه اصلی دولت سید محمد خاتمی را به خصوص در «حوزه اقتصاد، صنعت و بازرگانی» برعهده داشتند!

همین تفکر «شاکله اصلی دولت حسن روحانی» را هم شامل شد و در مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و روستا، شهرداری­‌ها باز همین افکار و اندیشه‌­ها و افراد همچنان حرف اول را می­‌زنند؛ البته مخاطب این سخن صرفاً جریان اصلاح‌طلب یا کارگزاران یا جناح چپ نیستند بلکه فراوانند این افراد از جریان اصول‌گرا یا راست سنتی که همیشه در کانون قدرت بوده و کمتر هم پاسخگو در قبال کارنامه خود هستند.

فهرست بلندبالای این افراد را می‌توان در نهادها، مجامع، شوراها، وزارتخانه­‌ها و... دید و با کمال تأسف همین افراد به‌دلیل ناکارآمدی هزینه زیادی را هم بر حکمرانی کشور داشته‌اند. باز تاکید می‌کنم که مراد افراد باتجربه، کاردان، خدوم و مؤمن نیستند که این افراد سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و تجربه و تخصص خود را باید تا توان دارند برای خدمت به مردم و کشور عرضه کنند.

پرسش اصلی این است که چگونه این افراد را بشناسیم و راه‌های غلبه به تداوم نفوذ و مدیریت آنان را به‌کار ببندیم.

«سوء‌استفاده از مقدسات»: این افراد غالباً از مقدسات برای توجیه مواضع خودشان خیلی استفاده می‌کنند و دسترسی به اشخاص و نهادهای مرتبط را بلدند اما سر بزنگاه حتی به توصیه مراجع عظام هم توجه نمی‌کنند!

«مصلحت‌اندیشی»: در پوشش مصالح نظام و انقلاب در همه جناح­‌های سیاسی، نهادهای مختلف، شورای مشورتی و سیاست‌گذاری حضور دارند و پل پشت سرشان را خراب نمی‌کنند. معلوم نیست در جغرافیای سیاست در کدام نقطه استقرار دارند. این‌ها نان به نرخ روز می‌خورند!

«مواضع ژله‌ای»: این افراد فاقد ثبات سیاسی در مواضع و رفتارها هستند و در فهرست انتخاباتی یک جریان سیاسی وارد مجلس شورای اسلامی شده و با یک چرخش 180 درجه­‌ای برخلاف مواضع دوران انتخاباتی وارد فراکسیون و جریان سیاسی اکثریت در مجلس می‌شوند. سؤال، استیضاح، رأی اعتماد و سایر اقدامات دوره نمایندگی را «زیگزاگی» و «ژله‌ای» انجام می‌دهند و نام آن را «فراجناحی» عمل‌کردن می‌نامند!

«دیده‌شدن به هر قیمت»: این افراد خودشان را در دسترس همه قرار می‌دهند. برای آنکه دیده شوند از مصاحبه، اظهارنظر با هر رسانه و در هر عرصه و در هر مناسبت اغماض نمی‌کنند؛ حتی اگر رسانه بیگانه را با رسانه خودی به ظاهر تشخیص ندهند!

اینکه چرا این افراد که «ثبات سیاسی» ندارند و همواره در «هروله» و «تجافی» و افت و خیز سیاسی هستند و موفق می‌شوند به اهداف شخصی خود برسند و کشور و حکمرانی را از حضور شایستگان محروم کنند، به ضعف عملکرد نهادهای نظارتی، رسانه­‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی و اتحادیه­‌های صنفی برمی‌گردد که برای آن باید علاج جدی کرد. برای اثبات مدعای این مطلب راه دوری لازم نیست.

«مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم» در آغاز کار و «دولت تدبیر و امید» در پایان دوره هشت‌ساله است. نگاهی کوتاه به مواضع، رفتارها و حضور افراد نشانگر فعال‌بودن «هروله و تجافی سیاسی» این افراد است و این برای مردم‌سالاری دینی و حکمرانی خوب سم مهلکی است. دولت تدبیر و امید که دارد می‌­رود، اما این افراد به سرعت در حال جابه‌جایی مسوولیت و مدیریت در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هستند که باید نهادهای مسوول اقدام عاجلی را به عمل آورند. مجلس شورای اسلامی که در ابتدای کار است، ضروری است از ابتدا راه رخنه، نفوذ و فرصت‌طلبی این افراد را سد کند.

منبع: صبح‌نو

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین