رهبر طالبان به کرونا مبتلا شد/ ابهام در روند مذاکرات صلح

گروه جهان الف،   3990310150

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی مدعی شده که برخی رهبران ارشد طالبان به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و همین موضوع گفتگوهای صلح طالبان را تحت تاثیر قرار داده است.

 به گزارش مهر، پایگاه آمریکایی «فارن پالیسی» روز شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که برخی رهبران ارشد طالبان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

در این گزارش به نقل از «آنتونیو گتوزی»، کارشناس موسسه خدمات متحد سلطنتی در این باره گفته شده است که «هیبت الله آخوندزاده» در جلسات این گروه طی چند هفته گذشته غائب بوده است و در حال حاضر سراج الدین حقانی معاون ارشد شبکه حقانی، در جایگاه آخوندزاده قرار دارد.

نویسنده در این گزارش همچنین معتقد است که شیوع ویروس کرونا راه را برای پسر ملا عمر، بنیانگذار طالبان به عنوان رئیس موقت طالبان هموار کرده است. این موضوع از سوی یکی از فرماندهان ارشد طالبان نیز تائید و گفته شده که ملایعقوب در حال حاضر رهبری طالبان را در دست دارد. فردی که به گفته نویسنده گزارش محبوبیت زیادی در میان رهبران طالبان دارد و با عربستان نیز روابط نزدیکی دنبال می‌کند.

از سوی دیگر از آن جا که در مقطع فعلی گفتگوهای صلح افغانستان جریان دارد، ابتلای رهبران ارشد طالبان به کرونا این مذاکرات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و ابهام در نتایج مذاکرات را دوچندان خواهد کرد، چون وضعیت رهبری طالبان دچار تغییرات احتمالی خواهد شد و هنوز مشخص نیست که فرزند ملاعمر و یا شخص دیگری رهبری طالبان را دست خواهد داشت.

در ۲۹ فوریه آمریکا و طالبان پس از ماه‌ها مذاکره، توافقنامه صلح را امضا کردند. این پیمان برای کاهش درگیری‌ها و خشونت میان طالبان و دولت افغانستان منعقد شده است. پیش فرض اصلی در این توافق‌نامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز مذاکرات صلح منوط به تبادل متقابل زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان است.

از آن زمان تاکنون پیشرفت اندکی در جریان این توافقنامه صورت گرفته است که دلیل عمده‌ی آن وجود بحران در قدرت داخلی و اخلال در روند تبادل زندانیان بوده است، اما در حال حاضر با وجود تعیین تکلیف دولت در کابل به نظر می‌رسد حال موضوع کرونا در افغانستان است که این مذاکرات صلح را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین