فیفا، فدراسیون ایران را تهدید به تعلیق کرد!

گروه ورزشی الف،   3990310108

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در تازه‌ترین نامه به فدراسیون ایران بیش از ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون وارد کرده و زمان کوتاهی را برای اصلاح آن در نظر گرفته است.

فیفا، فدراسیون ایران را تهدید به تعلیق کرد!

مهر نوشت: پس از نامه ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال و تاکید کرد که تا انجام تغییرات در اساسنامه حق برگزاری انتخابات را ندارید، مجمع 25 اسفند سال 98 لغو و مقرر شد مسئولان فدراسیون در سریع‌ترین زمان ممکن پیش نویس اساسنامه اصلاح شده را برای فدراسیون بین المللی فوتبال ارسال کنند.

به دنبال این اتفاق کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال تهیه پیش نویس اساسنامه را در دستور کار قرار داد و قرار شد در چند مرحله این اصلاحات صورت گیرد و پس از طی شدن روال اداری، پیش نویس نهایی در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا قرار گیرد.

نظرخواهی از اعضای مجمع
فدراسیون فوتبال در نخستین اقدام خود از اعضای مجمع خواست نظرات و پیشنهادات‌شان را در مورد اساسنامه تا روز 27 فروردین سال جاری ارسال کنند تا با در نظر گرفتن نقطه نظرات آنها، پیش نویس بدون کمترین ایرادها تنظیم و در اختیار هیات رئیسه قرار گیرد. کمیته حقوقی و تدوین مقررات پس از دریافت نقطه نظرات اعضای مجمع آن را اختیار هیات رئیسه قرار داد و سپس مجدداً در اختیار اعضای مجمع قرار گرفت تا تایید نهایی صورت گیرد و در نهایت برای فیفا ارسال شود.

نظرهای متفاوت در تدوین پیش نویس
پیش نویس اساسنامه در شرایطی مراحل اصلاح و تدوین خود را سپری می‌کرد که بین اهالی فوتبال و نهادهایی که با این رشته در ارتباط هستند اختلاف نظرهایی وجود داشت و برخی مسئولان همچنان اصرار داشتند نقش وزیر ورزش دیده شود و ارکان حقوقی فدراسیون هم توسط رئیس انتخاب شود. این دو مورد کاملاً بر خلاف نظر فیفا بود و با وجود تاکیدی که فدراسیون بین المللی داشت، همچنان این دو مورد جزو نواقص اساسنامه است.

اختلاف نظر بر سر ماهیت فدراسیون فوتبال
در شروع اصلاح اساسنامه یک اختلاف نظر بزرگ وجود دارد؛ اینکه فدراسیون فوتبال «نهاد عمومی غیردولتی» باشد یا «نهادغیردولتی».هرچند برخی معتقدند این عنوان تفاوت زیادی در اصل ماجرا ندارد و معمولا در امور فدراسیون دخالت می شود.

با این حال یکی از ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته این است که استقلال فدراسیون در پیش نویس حفظ نشده و باید این موضوع به صراحت در اساسنامه قید شود که هیچ نهادی حق دخالت در امور این رشته را ندارد. درحالی که با اساسنامه فعلی وزیر ورزش به عنوان یکی از اعضای مجمع تاثیر مستقیمی در فوتبال دارد.

ارسال پیش نویس به فیفا با هزار امید
فدراسیون فوتبال پس از تدوین پیش نویس با این امید که فیفا چشم بر روی ایرادها ببندد آن را به فدراسیون بین المللی ارسال کرد. البته پیش نویس باید به کنفدراسیون آسیا ارسال می‌شد تا نظر این نهاد هم گرفته شود اما مسئولان فدراسیون ایران با این تصور که می‌توانند AFC را «دور» بزنند، پیش نویس را مستقیماً برای فیفا ارسال کردند. غافل از اینکه فیفا برای اعلام نظر نهایی از کنفدراسیون آسیا استعلام لازم را می‌گیرد.

پاسخ ناامید کننده فیفا به فدراسیون
پاسخی که فدراسیون بین المللی فوتبال برای زیر مجموعه‌اش در ایران ارسال کرد، آب سردی بر پیکر مسئولانی بود که پیش نویس را تهیه کرده و امیدوار بودند که تلاش‌هایشان مورد تایید فیفا قرار گیرد. اما نامه‌ای که روز جمعه 29 می (9 خرداد) از سوی فیفا برای فدراسیون ارسال شد، اوضاع را برای مسئولان ایران سخت‌تر کرد. در این نامه علاوه بر ابراز تعجب از برخی تغییرات که با سیاست‌های فیفا تناقض دارد، تاکید شده است اگر فدراسیون ایران همکاری لازم را در جهت اصلاح اساسنامه نداشته باشد، فیفا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد کرد.

بالای 80 ایراد ریز و درشت به پیش نویس
فدراسیون بین المللی فوتبال در نامه به فدراسیون ایران ایرادهایی زیادی را به پیش نویس وارد کرده که به پیوست نامه اصلی به آن اشاره شده است. در پیوست این نامه بالای 80 ایراد به پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شده است تا روز جمعه هفته جاری (16 خرداد) اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند در غیر این صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی وجود دارد.

خودداری فدراسیون از قوانین انتخابات
در ابتدای نامه فیفا برای فدراسیون ایران ضمن تایید دریافت پیش نویس اساسنامه در تاریخ 13 می 2020 به انتقاد از رعایت نکردن قوانین انتخابات توسط این فدراسیون اشاره شده است. این در حالی است که مسئولان فدراسیون و فیفا روز 27 می 2020 (چهارشنبه هفته گذشته - 7 خرداد) جلسه‌ای غیرحضوری برگزار کردند که در این جلسه بر رعایت قوانین انتخابات فدراسیون و دستورات ثابت مجمع تاکید شد اما فدراسیون این مهم را نادیده گرفته است.

تعجب فیفا از تغییر ماهیت چند بند مهم اساسنامه
در ادامه این نامه، فیفا عنوان کرده است: «اعمال تغییر در ماهیت چندین موضوع در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تعجب برانگیز است، چرا که این موضوعات پیش از این توسط مسئولان فیفا، AFC، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای حیدر بهاروند و اعضای سازمان اجرایی فدراسیون فوتبال ایران مورد بحث قرار گرفته است.»

ایرادهایی که فیفا گرفته است
فیفا در نامه خود ایرادهایی به اساسنامه وارد کرده که مهمترین آن زیر سوال رفتن استقلال فدراسیون فوتبال ایران است: «ماده‌هایی که می‌توانند تبعیت فدراسیون فوتبال ایران از ماده 14 و 19 بند 1 اساسنامه فیفا را تحت الشعاع قرار دهند. این دو ماده به طور خاص تصریح می‌کنند که کلیه انجمن‌های عضو باید امور خود را بطور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره کنند.»

فدراسیون ایران در مسیر اشتباه؛ مبنا توافق قبلی باشد
نامه فیفا با انتقاد از مسئولان تهیه پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال به خاطر نادیده گرفتن توافق‌های قبلی که در سال 2019 بین نمایندگان ایران، فیفا و کنفدراسیون آسیا ادامه پیدا کرده است: «به طور کلی، FIFA و AFC به طور مشترک بر این عقیده هستند که پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که در تاریخ 13 می 2020 به فیفا ارسال شد گامی در مسیر اشتباه است. پیش نویس اساسنامه‌ای که فیفا در تاریخ 30 آگوست 2019 (به اسناد ضمیمه شده جهت سهولت در ارجاع مراجعه کنید) ارائه داد باید به عنوان مبنای اساسنامه جدید فدراسیون استفاده شود، زیرا این پیش نویس قبلاً نتیجه مذاکره و مصالحه بین ذینفعان ذیربط بود.»

اولتیماتوم فیفا به فدراسیون فوتبال ایران
فدراسیون جهانی فوتبال در بخش دیگری از نامه خود ضمن اولتیماتوم به ایران، از مسئولان فدراسیون خواسته است تا روز جمعه اصلاحیه نهایی را برای این نهاد ارسال کند: «ما قویاً درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش نویس اساسنامه خود را براساس سند ضمیمه شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن نهایی کند و یک نسخه از آن را حداکثر تا 5 ژوئن 2020 (16 خرداد) به FIFA و AFC ارائه کند.»

پیش نویس با الزامات فیفا مطابقت ندارد
در یکی از مهمترین بخش‌های این نامه که تاکنون بارها از سوی فیفا عنوان شده، مجدداً بر مغایرت پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون جهانی تاکید شده است. فیفا در نامه خود پیرامون این موضوع آورده است:« لازم به یادآوری است که اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با الزامات اجباری FIFA که در اساسنامه و مقررات آن تعریف شده، مطابقت ندارد.»

تهدید محترمانه به تعلیق فوتبال ایران
در بخش پایانی این نامه، فیفا به طور غیرمستقیم و محترمانه ایران را به تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی که پیش از این در فدراسیون ایران سابقه داشته، تهدید کرده است: «با توجه به موارد فوق الذکر، در صورت عدم رعایت این بخشنامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری در این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز، آماده ارائه کمک‌های بیشتری هستیم.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین