پرداخت هدیه به نمایندگان؛ چراغ اول شفافیت روشن می‌شود؟!

محمدعلی حبیبی،   3990310100 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
پرداخت هدیه به نمایندگان؛ چراغ اول شفافیت روشن می‌شود؟!

روح‌الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با انتشار عکس بالا که دو عدد کارت هدیه هستند در اینستاگرام نوشت: «در جلسه معارفه نمایندگان استان تهران با یکی از سازمان‌های دولتی استان، به هر نماینده دوعدد کارت هدیه به ارزش مالی ٢.٧ میلیون تومن جهت خرید از یکی از مارکهای داخلی، اهدا شد. بنده و بسیاری دیگر، کارت‌ها را توسط برادر مالک شریعتی به سازمان مزبور برگرداندیم.»

در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*در نگاه اول به نظر می‌رسد اقدام این نمایندگان در برگرداندن هدیه قابل تحسین است. حتما این مسئله که تعدادی از نمایندگان هدیه یک دستگاه دولتی را قبول نکنند جای تقدیر و تشکر دارد. فراتر از این، شفافیت اقدام آقای ایزدخواه در شفاف‌کردن این ماجرا هم به شفافیت مجلس جدید و آگاهی افکار عمومی کمک می‌کند و جداگانه جای تشکر دارد.

ناگفته نماند آقای ایزدخواه و تعداد دیگری از نمایندگان تهران در زمان تبلیغات انتخابات تعهدنامه پویش مجلس شفاف و ضدفساد را امضا کرده بودند و در حقیقت به امضای خویش پایبندی نشان دادند که این هم البته در جای خود شایسته تقدیر است. البته بیش از این از ایشان انتظار می‌رود که در ادامه خواهیم گفت.

*پرداخت هدیه به مقامات سیاسی در همه دنیا از زمینه‌های اصلی بروز فساد سیاسی و اقتصادی است. مسئولان سیاسی تصمیماتشان و رایشان مهم است و با نظرشان می‌توانند به برخی سود و زیان برسانند. افراد با هدیه‌دادن به مقامات سیاسی تلاش می‌کنند رای آنها را به سوی خود جلب کنند. در حقیقت با این هدیه‌ها رای و نظر مقامات را می‌خرند.

*با توجه به آنچه گفتیم، در همه نظام‌های سیاسی دنیا حسیاست ویژه‌ای بر هدیه‌گرفتن مسئولین وجود دارد چرا که معمولا سرآغاز فساد سیاسی و اقتصادی است. راهکاری که برای مقابله با این فساد در نظر گرفته شده شفافیت هدایا دریافت‌شده توسط مقامات است.

برای رسیدن به این مقصود سامانه‌ای با امکان دسترسی عمومی طراحی می‌شود و مقامات سیاسی موظف‌اند هرگونه هدیه‌ای را در آن ثبت کنند و نهادهای نظارتی، مردم و رسانه‌ها بر آن نظارت می‌کنند. اعلام‌نکردن هدیه در این سامانه هم جرم تلقی می‌شود.

*متاسفانه پرداخت هدیه به مسئولین در کشور ما در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته و شاید کثرت آن نیازمند وضع قوانین سفت و سخت برای منع دریافت هدیه از جانب مسئولین و پرداخت هدیه توسط افراد باشد. شاید بشودد این مسئله را با دقت جرم‌انگاری کرد و مجازات برای آن در نظر گرفت. هرچند این مسئله به بررسی کارشناسی نیاز دارد.

*از نمایندگان محترمی که به این هدایا را نپذیرفتند انتظار می‌رود فراتر از این اقدامات موردی -که به جای خویش قابل تحسین است- وظیفه خویش در قانونگذاری را انجام دهند و اولا سامانه شفاف هدایا به نمایندگان را راه‌اندازی کنند و اگر نیاز به قانونگذاری برای منع پذیرش هدیه بود آن را تصویب کنند.

*پرداخت هدیه از جانب دستگاه‌های دولتی به نمایندگان مجلس، مانند آنچه در ابتدای نوشته آمده است اقدامی غلط اندر غلط است. گفتیم که اصل هدیه‌دادن به نمایندگان امری مذموم است. اگر این هدیه از جانب نهادهای دولتی باشد به‌دلیل اینکه نماینده باید ناظر بر این دستگاه‌ها باشد زشتی این کار را دوچندان می‌کند.

نکته سوم این است که رئیس آن دستگاه دولتی این هدایا را از جیب مبارک پدرش پرداخت نمی‌کند و از بیت‌المال می‌پردازد. آیا رواست از بیت‌المال مسلمین به نمایندگان هدیه داده شود در زمانی که بسیاری از طرح‌ها در کشور لنگ اندکی اعتبار است؟ شاید اگر یک دستگاه دولتی در پرداخت هدیه صرفه‌جویی کند مشکلاتی مانند آب غیزانیه‌ هیچ‌گاه معطل اعتبار باقی نمی‌ماند.

*در اینجاست که باید پرسید نهادهای نظارتی به چه کاری مشغول هستند که مانع پرداخت این هدایا نمی‌شوند. آیا سازمان بازرسی با این پرداختی‌ها مشکلی ندارد؟ دیوان محاسبات محل دخل و خرج این هدایا را مشروع می‌داند؟

شاید سخت باشد از دیوان محاسبات توقع داشته باشیم مانع پرداخت هدیه به نمایندگان شود چراکه همین چندماه پیش پرداخت هدیه توسط این دیوان به نمایندگان مجلس رسانه‌ای شد و طبیعتا رطب‌خورده هیچ‌گاه منع رطب نمی‌کند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۶۰۵۵۱۱:۱۳:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۱
جناب قالیباف علاوه بر مبارزه با آمریکا در مجلس یازدهم ، با ویژه خواری نیز در مجلس یازدهم مبارزه کنید
ناشناس۱۴۶۶۱۳۸۱۱:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
هر وقت نماینده ها از صدا و سیما، خودروسازی ها و......تحقیق و تفحص جدی کرده و کارکرد این سازمانها و نهادها را شفاف سازی کردند، کار مهمی کرده اند. شفاف سازی به این می گویند. نه پس دادن چند تا کارت هدیه چندغازی.
ناشناس۱۴۶۶۳۱۵۱۳:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۱
تاج گردون به اعتبار نامه قاليباف اصولگرايان اعتراض كرده است.
ناشناس۱۴۶۶۴۳۹۱۴:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
قالیباف تجربه اداره مجلس را ندارد. قالیباف سیاستمدار نیست.
ناشناس۱۴۶۶۶۶۵۱۶:۳۲:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
وضعیت امروز مملکت خود بهترین گواه چگونگی مدیریت مملکت است
ناشناس۱۴۶۶۶۹۴۱۶:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۱۱
کرونا دوباره اوج گرفته و آمار روزانه مبتلایان بالای 2500 نفر شده. هیچکس نه مسئولان و نه مردم عین خیالشان نیست. نمایندگان جدید در جلوی دوربین صدا و سیما بدون دستکش و ماسک فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند. این ها می خواهند برای مردم قانون وضع کنند!!!!!
راه۱۴۶۶۴۴۱۱۴:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
اگه دست تاجگردون‌ها را از مجلس قطع کنید میشه اندکی امیدوار بود _____ با تصویب قانون باید هدیه و رشوه دهنده رسوا و محاکمه و مجازات بشه تا عبرت بگیره دولت روحانی
ناشناس۱۴۶۶۶۶۷۱۶:۳۳:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
تاجگردون نورچشم مردم جنوب است
ناشناس۱۴۶۶۴۴۲۱۴:۱۴:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
قوانین مربوط به شفافیت را که 92 نفر از نمایندگان فعلی امضا کرده اند به سرعت تصویب کنید، این مطالبه جدی من از شما نمایندگان لیست دیده بان عدالت و شفافیت است. برای جلب نظر مردم به شما از آبروی خود مایه گذاشتم.
ناشناس۱۴۶۶۶۸۴۱۶:۴۲:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
مدارک تحصیلی تمام نماینده ها باید توسط هیئت بی طرفی از وزارت علوم بررسی مجدد شود. دکترهای قلابی باید به مردم معرفی شوند.
ناشناس۱۴۶۶۴۴۴۱۴:۱۶:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۱۱
تاجگرون به تنهایی حریف بسیاری از این افراد خواهد شد
سینا۱۴۶۶۹۵۱۲۰:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۱
تحقیق و تفحص صنعت خودرو که در مجلس انجام شد و گزارشش منشر شد به نظرم بسیار خوب. در مورد صدا و سیما و سایر بخشهای غیر دولتی که به جایی پاسخگو نیستند هم باید انجام بشه
بیگی29۱۴۶۶۱۷۹۱۲:۰۲:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۱
مگر رشوه گرفتن هنوز هم حرام است؟؟
مهران۱۴۶۶۱۸۸۱۲:۰۹:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۱
حرفت اشتباه نیست ولی کاملا مشخص هست جهت تمسخر مبارزه با آمریکا گفته شده این رو ایکاش به نمایندگان مجلس قبلی می گفتی که تمام قدرتشون برای زندانی های امنیتی استفاده میکردن
ناشناس۱۴۶۶۳۹۰۱۳:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
احسنت به نماينده گان پاكدست و تميز اميدواريم همه نمايندگان تميز باشند و اگر احيانا دستاشون تميز نيست حسابي بشورند و تميز شوند ، ملت ايران به نمايندگان تميز نياز دارد ، و آدمهاي كثيف بدرد جامعه اسلامي ايران نميخورد ، دوران تميز نبودن تمام شده همه و همه وزير و وكيل و نظامي و سپاهي همه بايد تميز ، تميز ، تميز باشند ، حواستون باشد ميكرب و ويروس رانت خواري ، ويژه خواري ، و رشوه خواري به فرزندان و خانواده و جامعه سرايت ميكند دنيا و آخرت را از بين ميبرد ، شرمنده ملت و خداوند ميشويد . مراقب و مواظب اين ويروس خطرناك باشيد .
ناشناس۱۴۶۶۰۵۶۱۱:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
هدیه های اصلی در دوران تبلیغ قبل از انتخابات قبلا پرداخت شده اند!
ناشناس۱۴۶۶۰۵۸۱۱:۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
با کارت هدیه و بی کارت هدیه عمل کرد این مجلس با ایت ترکیب نمایندگان ضعیف خواهد بود.
مهران۱۴۶۶۱۹۳۱۲:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۱۱
اره ترکیب مجلس قبلی عالی بود خخخخ
ناشناس۱۴۶۶۰۶۰۱۱:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
تازه اول کارشون است. البته کارت هدیه خیلی ناقابل است.
ناشناس۱۴۶۶۱۷۲۱۱:۵۹:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۱
باید مشخص شود که چه ارگان دولتی چنین از جیب مردم و بیت المال بذل و بخشش میکند و مدیرش را فوری و وزیر مربوطه را برکنار کرد
ناشناس۱۴۶۶۰۶۷۱۱:۱۸:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۱
خوب بسلامتی این مجلس هم خیلی زود بازی رو واگذار کرده و بازنده شده. خسته نباشن دوستان
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۶۶۰۶۸۱۱:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
از مدعی العموم می خواهیم به مسله افشاگری اقای میرسلیم مبنی بر دریافت 65 میلیارد تومان رشوه توسط رییس یکی از کمیسیون های مجلس ورود کنند و مسلع را شفاف سازی کنند و این فساد مطرح شده را استخوان لای زخم نگذارند هم چنین به مسله فساد اقتصادی نمایندگان رد صلاحیت شده دوره دهم بطور جدی ورودفرمایید
ناشناس۱۴۶۶۰۶۹۱۱:۱۸:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۱
شفافیت کارهای ظاهری که همه آن را نظاره می کنند، به چه دردی می خورد؟
ناشناس۱۴۶۶۰۷۰۱۱:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
شفافیت حلقه ی گمشده ی این مملکت از نماینده تا.............
ناشناس۱۴۶۶۰۷۶۱۱:۲۱:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس دهم تصویب شده ولی بواسطه تبانی عوامل دولت با مجلس اینکار اجرایی نشده است مجلس یازدهم به قید فوریت این مهم را انجام دهند
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۶۶۰۸۶۱۱:۲۶:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱۱
از جناب قالیباف می خواهیم همانطور که موقع انتخابات ریاست جمهوری قول برخورد با 4 درصدی ها که بر اقتصاد حاکم شده و خون 96 درصد جامعه را در شیشه کرده اند با تصویب قانوت جامع و فراگیر از کجا اورده ای به این ثروت کلان رسیده ای را با سرعت زیاد عملیاتی کنید
سید۱۴۶۶۰۹۸۱۱:۳۱:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
کل کارتها را خرید میکردی بعد همه خریدها را میدادی کمیته امداد برای سیلزدگان
ناشناس۱۴۶۶۶۲۵۱۶:۰۸:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
چرا باید کمیته امدادی ها حرام بخورند؟؟؟؟فقبر هستند ولی حلال حرام سرشان می شده که فقیر مانده اند
مهدی۱۴۶۶۰۹۹۱۱:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۱
این شروع خوبی است برای شفافیت ولی شفافیت باید بدون لاک گرفتن باشد. لطفا نام دستگاه اجرایی را هم منتشر کنید.
ناشناس۱۴۶۶۲۴۰۱۲:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۱
احسنت .بله اگر دستگاه مورد نظر اعلام نشه ،همین حرکت نماینده عزیز، خودش نعل وارونه زدن است.
کور پیش بین در خشت خام و کج و کوله۱۴۶۶۱۰۹۱۱:۳۵:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۱۱
متاسفانه تز و دکترین مدیران کشور این شده که اگر ما ندزدیم دیگران می دزدند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند این دور و تسلسل باطل میان مسولان کشور باعث فساد مویرگی و اختاپوسی و مافیایی شده است
ناشناس۱۴۶۶۱۱۲۱۱:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
یک ملیون و سیصدتومن هم پولیه آخه ؟! معلومه نماینده ها اینا رو رد میکنن . اصلا بی احترامی به مقام نمایندگی ملت ه یه همچین مبلغ ناچیزی رو قبول کنن!
ناشناس۱۴۶۶۱۶۹۱۱:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
نام سازمان دولتی را اعلام کنید و برخورد را با همین دستگاه انجام دهید تا درس عبرتی بشه برای سایرین،،،،،،
سعدی۱۴۶۶۱۷۳۱۱:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۱۱
با سلام و تشکر از اققدام انقلاب نمایندگان منتخب تهران ولی بنظر این حقیر راه مبارزه با فساد فقط نپذیرفتن نیست بلکه مطابق با اون اصل سوت زنی در فساد اصل بر اعلام مرکز فساد است پس اگر مجلس مجلس مبارزه با فساد است لطفا نام سازمان مربوط را نیز اعلام کنید تا هم برای خود عقابش باشد و هم درس عبرتی برای سایرین
ناشناس۱۴۶۶۱۸۷۱۲:۰۹:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
یک مولا علی می خواهد وداغی که بزند بر پیشانی مسولین فاسد ورانت خوار شکم فربه. امام هم فرمودند بترسید وقتی وکلا از طبقه مرفه باشند
ناشناس۱۴۶۶۲۰۸۱۲:۲۰:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۱۱
اگر کار زشتی هست که البته هست، باید اسم اون جایی که هدیه داده رو لاک نمی گرفتید
محمد۱۴۶۶۲۴۱۱۲:۳۸:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۱
جهت شفاف سازی بهتر بود نام نهادی که این کار را کرده را هم اعلام میکردند
ناشناس۱۴۶۶۲۵۹۱۲:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
اول : نمايندگان منتخب كه بزرگترين هديه را از مردم دريافت كرده اند و آن " رأي " به شخص شخيص آنها بوده است !!! ..هديه پاك و طيب و طاهر و شرعي و عرفي و قانوني !!پس ديگه هديه بي هديه ! دوم : ضرب المثلي است كه مي گويد : دولت رو دولت ، نقمت رو نقمت !! ... حتماً شنيده ايد !! ... بله ؟!!
ناشناس۱۴۶۶۲۷۶۱۲:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
از كجا معلوم شايد چون مبلغ كارت ها كم بوده اونا ردش كردن، بهرحال خدا فقط از دل انسانها خبر دارد.
سعید۱۴۶۶۳۰۵۱۳:۰۶:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۱
آقا لطفا اسم سازمانی که اینکار را انجام داده را اعلام کنید بگذارید مردم بدونن چه سازمانی اینکار را کردهاگر شما افشا کنید کسی جرات این غلط ها را ندارد
ناشناس۱۴۶۶۴۴۳۱۴:۱۶:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۱۱
نگاه اول دفعه اولش سخته بعد عادت می کنن بعدترش اگه نباشه ناراحت می شن و طلبکار بعدترترش اول می گیرن بعد انجام می دن آخرشم می گیرن انجام هم نمی دن نگاه دوم اولش طرف داغه نماز شب هم می خونه بعد به نماز واجبش بسنده می کنه بعدترش نمازشو آخر وقت می خونه بعدترترش می گه نماز 2 رکعت بود اونم علی (ع) خوند اینقدر از این آدما اومدن و رفتن که برا شیطان داستانش خیلی تکراری شده
ناشناس۱۴۶۶۴۵۵۱۴:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
باید هم اسم نمایندگان هدیه گیرنده و هم اسم سازمان مربوطه اعلام گردد تا طعم رشوه گیری در نطفه مجلس یازدهم خشکانده شود و کسی دیگری جرات این کار نداشته باشد و نمایندگاه حساب کار خود را بکنند
ناشناس۱۴۶۶۶۶۲۱۶:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۱۱
به همه دادن اونم يك ميليون سيصد الان به دربون مجلسم يك سيصد بدي پرت مي كنه تو صورتت
ناشناس۱۴۶۶۴۷۹۱۴:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
حتی یک ریال نباید داده شود . دزدی است آقاجان . دزدی در روز روشن.
علی گرگانی۱۴۶۶۵۵۳۱۵:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
باید گفت اگر آن شرکت دولتی با هدیه دادن دنبال این نیست که از نمایندگان امتیاز بگیره چرا این هدایا را به کمیته امداد یا بهزیستی و یا نگهبانان و نیروهای خدماتی مجلس که بندگان خدا کمترین دریافتی را دارند و به شدت در گذران زندکی این روزها به سختی زندکی میکنند نداد ه اند،!؟ این کار خلاف آشکاره دیگه نیاز به قانوت گذاری نیست کا دادن هدیه را جرم بدانند از گذشته گفته اند که گربه برای رضای خدا موش نمیگیره!! آن شرکت دولتی با دادن هدیه میخواست ننایندگانرا نمک گیر وبتوانه در آینده از آنها امتیازهای چندبرابری بگیره چرا دادگاه دراین مورد کاری نمیکنه؟ یک پیرزن تو کرمانشاه که در آلونک زتدگی میکنه خانه لش خراب میشه خوب لعتتیها اگر راست میگین چرا این هدایا را هزینه ساخت مسکن اینگونه آدمها نمیکتید؟!
ناشناس۱۴۶۶۵۶۱۱۵:۳۲:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
شفاف سازی فقط آن نیست که هدیه را قبول نکنی شفاف سازی کامل، اونه که نام دستگاه را ببری و بعدش هم علت این کار را جویا شوی که به چه دلیل اون ارگان دولتی همچین کاری کرده چه منافعی داشته؟ چه کسانی از این منافع و رانت سود می برده و در اخر خواهان مجازات متناسب با کار انها شوی
ناشناس۱۴۶۶۵۶۹۱۵:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
وقتی اهرم های نظارتی مثل دیوان محاسبات خودش جزو هدیه دهندگان به نمایندگان مجلس است آنوقت کی باید کنترول کنه؟ سایت محترم الف لطفا پخش کن.
ناشناس۱۴۶۶۵۷۱۱۵:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
چراپذیرفتی که حالا برگردانی !!!!
ناشناس۱۴۶۶۶۴۵۱۶:۲۰:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۱۱
این حرکت نماینده ها مثل این میمونه که مثلا ی نفر دزدکی و یواشکی وارد خونه کسی میشه بعد طرف از خودش عکس میگیره زیرش مینویسه میبینید صاحب خونه، میبینید مردم، من یواشکی اومدم خونه ی نفر، ولی به هیچی دست نزدم و چیزیم بلند نمیکنم از اینجا!!!
M.m۱۴۶۶۶۶۱۱۶:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۱
باتوجه با نازل بودن مبلغ کارتها ؛بنظرمیرسد دستگاه هدیه دهنده ارزش پایینی برای نمایندگان قایل است اما اگر مجلس با ستناد همین کارتهای هدیه اولین چراغ استیضاح وزیر مربوطه را روشن کنند مسیرشفافیت و رانت خواری و فسادانگیزی دیگران را نسبت به مجلس یازدهم را معین کرده اند _یاعلی مدد
ناشناس۱۴۶۶۷۰۵۱۶:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
این پولها اغلب از رفاهی کارکنان یا قرارداد های صوری در می آید و صورتحساب آن را هم پای کارکنان دستگاه مینویسند اما برخی مدیران بی وجدان دستگاهها آنرا به عنوان هدیه به کام خودشان یا افراد خارج دستگاه میکنند.
ناشناس۱۴۶۶۸۰۹۱۸:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
300 تا حدود 3 ميليون ميدونيد گره از كار چند نفر باز يكنه واين پول از كجا امده و حتما ارزش 1 ميليار هبه بخشي رو داشته واقعا بايد اين مدير رو ماخذه كرد
ناشناس۱۴۶۶۸۷۵۱۹:۰۹:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۱
در آغاز کار چندفقره نمایش مفرح ذات است وچون زمان بگذرد روال کار
ناشناس۱۴۶۶۹۳۹۲۰:۰۹:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
پس دادن هدیه کافی نیست نمایندگان باید هدیه دهندگان را نیز تعقیب قانونی کنند در این صورت می توان گفت احسنت
ناشناس۱۴۶۶۹۸۰۲۰:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۱
تازه چند میلیون که برای نماینده هدیه حساب نمیشه!!! یک جور آب نباته!!! هدیه یعنی اونهایی که حقوقهای نجومی دربرابرشون هیچه!!!
ناشناس۱۴۶۶۹۹۷۲۱:۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۱۱
شفافیت یعنی اعلام سازمان هدیه دهنده نه اعلام اسم مستعار. قانون شفافیتم ارزو است
ناشناس۱۴۶۷۰۰۱۲۱:۱۴:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۱
بنده و بسیاری دیگر، کارت‌ها را توسط برادر مالک شریعتی به سازمان مزبور برگرداندیم. ###یعنی هستند کسانی که هدیه را هم دریافت کردند؟؟؟ متاسفم که برای ۲.۷ رای ملت را فروختید
ناشناس۱۴۶۷۰۷۲۲۲:۳۳:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۱
لطفا نام رشوه دهنده را اعلام کنید.
ناشناس۱۴۶۷۴۵۱۰۹:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۲
ما باید اقتصاد کشور رابا ریشه کن کردن فساد اقتصادی با طرحی نو و در عین حال بهره گیری از روشهای علمی و استفاده از تجارب کشورهایی مثل ژاپن و ایجاد یک چشم انداز روشن و با ایجاد یک دیسپلین نظامی همچون صنایع موشکی و فضایی برای دستیابی به یک اقتصاد بسیار قدرتمند بسازیم برای گرفتن هدیه مقامات دولتی ببینید کشور ژاپن چه قوانین سختی در این مورد دارد ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین