آفتاب تابستان ۹۹ چقدر داغ‌تر از سال گذشته

گروه اجتماعی الف،   3990310035

آنطور که کارشناسان حوزه هواشناسی پیش بینی می‌کنند، امسال به علت تشدید تولید گاز‌های گلخانه‌ای تابستان گرم تری پیش روی ایرانیان خواهد بود.

آفتاب تابستان ۹۹ چقدر داغ‌تر از سال گذشته
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایران در کمربندی خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد که طی سال های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف بر خشکی هوا، بحران کم آبی و خشکسالی دشت ها افزوده شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که میزان گازهای گلخانه ای جو زمین به قدری افزایش یافته که در تاریخ ۳۰ ساله اخیر کشور بی سابقه بوده است و همین موضوع موجب شده دما در تمامی نقاط دنیا از جمله ایران بالا رود.

مدل های اقلیمی نشان می دهد که در تابستان امسال حدود نیم تا یک درجه دما در اغلب نقاط کشور گرم از حد معمول ۳۰ سال گذشته است، هر چند نسبت به ۱۰ سال اخیر تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.

اگرچه طبق اظهار نظر کارشناسان طی روزهای آتی ورود جبهه گرمی به کشور نداریم، اما هوای گرم در اکثر نقاط کشور ماندگار است.

حال به سراغ کارشناسان سازمان هواشناسی می رویم تا از آخرین جزئیات انتشار گازهای گلخانه ای در دمای جو کره زمین و پیش بینی دمای هوا در ماه های آتی با خبر شویم:

روند صعودی افزایش دما طی ۳۰ سال گذشته

صادق ضیاییان مدیر کل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی، با اشاره به اینکه دمای هوا در اغلب نقاط کشور از متوسط ۳۰ سال گذشته بالاتر است، اظهار کرد: براساس پیش بینی های فصلی در تابستان امسال حدود نیم تا یک درجه در اغلب نقاط کشور گرم تر است.

وی با اشاره به اینکه دما نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است، افزود: مدل های اقلیمی نشان می دهد که تابستان امسال نیم تا یک درجه گرم تر از سایر نقاط است.

ضاییان با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر روند دما افزایشی است، بیان کرد: بنابر نقشه های هواشناسی از فردا با توقف روند صعودی گرمای هوا تا حدودی دما تعدیل می شود.

مدیر کل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: طی ۲ تا ۳ روز آینده برای شهر تهران دمای هوا بین ۳۵ تا ۳۶ درجه خواهد بود.

به گفته وی، طی روزهای شنبه و یکشنبه به غیر از مناطق شمال غرب در سایر نقاط روند دما افزایشی خواهد بود‌، ضمن آنکه برای جنوب کشور در حد ۲ تا ۳ درجه طی روزهای آتی گرم تر می شود.

ضیاییان با اشاره به اینکه در سایر نقاط تغییرات دما قابل ملاحظه نیست، بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته از بین مراکز استان شهرکرد با ۶ درجه سانتی گراد خنک ترین و اهواز با ۴۶ درجه بالای صفر گرم ترین مرکز استان بوده است.

انتشار گازهای گلخانه ای دمای کره زمین را بالا برد/ بارش های اخیر تاثیری در خنکی هوا ندارد

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی، از ماندگاری هوای گرم طی ۲ تا ۳ روز آینده در کشور خبر داد و گفت: طی رورهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه جوی آرام در اغلب مناطق کشور داریم و همچنان هوای گرم در کشور برقرار است.

وی افزود: روز شنبه در نوار شمالی کشور همچون بخشی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و قسمتی از سواحل دریای خزر بارش داریم.

حقیقت با اشاره به اینکه روند افزایش دما تا سه شنبه ادامه دارد، بیان کرد: پیش بینی های فصلی نشان می دهد که از ۱۹ تا ۲۵ خرداد میانگین دما در استان شرقی نیم تا ۲ درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال خواهد بود، ضمن آنکه از ۲۶ خرداد تا اول تیر در مناطق جنوبی و شرقی دما و یک درجه کمتر از نرمال و تا پایان تیر روند افزایش دما نیم تا یک درجه خواهد بود.

مدیر کل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه میزان دما نسبت به ۳۰ سال گذشته گرم تر بوده است، بیان کرد: روند دما به دلیل افزایش دمای کل کره زمین ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای همچنان صعودی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش های مناسب ۲ سال اخیر تاثیری در دمای کره زمین نداشته است، گفت: افزایش دما به میزان تابش خورشید، انتشار گازهای گلخانه ای و منابع آلاینده ها باز می گردد و ارتباطی به بارش ندارد.

برنامه ریزی های صنعت برق برای مدیریت خاموشی ها در تابستان

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، گفت:در حال حاضر بالغ بر ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های کشور در سال ۹۸ تعمیر شده است که این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه برق آبی، اتمی، سیکل ترکیبی، بخاری و ... تجهیز و تعمیر شده است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور به ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات رسیده است و طبق پیش بینی‌ها تابستان امسال بدون خاموشی برنامه ریزی شده سپری خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین افزایش تولید برق با استفاده از خنک سازی هوای ورودی به تجهیزات نیروگاه نزدیک به ۴۰۰ مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی رسیده است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: خنک سازی ۲۰ درصدی ورودی هوای نیروگاه ۳۰ دلار بر کیلووات و ساخت نیروگاه ۶۰۰ دلار بر کیلوات هزینه دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: اما بر اساس برنامه زمان بندی تا اوایل خرداد امسال عملیات عمده نیروگاه‌ها صورت گرفته است و پیش بینی می‌کنیم که تا اواخر خرداد ماه تعمیرات همه نیروگاه‌ها انجام شود.

او بیان کرد: بعداز یکسال ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید طبق برنامه در تابستان امسال به ۱۸۰۰ مگاوات به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.

سخنگوی صنعت برق کشور با تاکید بر اینکه برای پیک تابستان امسال حدود ۹۲ هزار مگاوات برنامه تعمیرات واحد‌های نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون ۹۰ درصد برنامه تعمیرات اساسی واحد‌های بخار و گازی، بازدید مسیر داغ، اتاق احتراق و تعمیرات دوره‌ای واحد‌های بخاری به پایان رسیده است.

رجبی مشهدی اظهار کرد: در ایران نیروگاه‌هایی با سن ۶۰ سال و هم‌چنین با سن نزدیک به چند ماه فعالیت می‌کنند و باید گفت نیروگاه‌هایی که ۶۰ سال عمر دارند، با تولید و راندمان اولیه خودشان در مدار تولید قرار دارند که با تعمیر و بازسازی برای تولید برق آماده خواهند شد.

افزایش نیم تا یک درجه ای دما در ماه های آتی/ هوا در اغلب نقاط کشور گرم تر می شود

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور، با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی آنامولی و بی هنجاری دما در استان های کشور نداشتیم، اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون دما در اکثر نقاط کشور نرمال بوده است.

وی افزود: برآوردهای اقلیمی نشان می دهد که دما در ۴ هفته آینده در شرایط نرمال و یک درجه بالای نرمال باشد.

وظیفه ادامه داد: دمای هوا تا روز سه شنبه در نیمه شمالی و مرکزی کشور همچون استان های خوزستان، چهار محال و بختیاری، لرستان و کرمانشاه بالاتر از نرمال خواهد بود.

به گفته وی، طی روزهای آتی در استان های مرکزی، قم و تهران دما ۳ تا ۵ درجه بالاتر از نرمال است، کمااینکه طی هفته های گذشته در این مناطق دما ۳ درجه بالای نرمال بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه از ۱۵ تا ۲۲ خرداد دما در شرایط نرمال قرار دارد، بیان کرد: طی ماه های آتی انتظار می رود دما در شرایط نرمال و یک درجه بالای نرمال باشد.

وظیفه در پایان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون میزان بارش در اغلب نقاط کشور نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ درصد بیش از نرمال بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که در برخی استان ها همچون چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد ۱۰ تا ۱۵ درصد، غرب کردستان و کرمانشاه ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

ورود جبهه گرم طی روزهای آتی به کشور نداریم/ استقرار هوای گرم در اکثر نقاط کشور

امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی، با اشاره به اینکه ورود جبهه گرم به کشور طی روزهای آتی نداریم، اظهار کرد: البته در اکثر نقاط کشور استقرار و ماندگاری هوای گرم‌ را داریم.

وی افزود: فعالیت موسوم شبه قاره هند در مناطق جنوب شرق و جنوب تاثیر گذار است و به طور کلی در هفته های آتی برای قسمت های جنوبی ناپایداری جوی انتظار می رود و همواره به سبب سیکلون های حاره ای برای یمن، سواحل یمن و عمان وزش باد شدید خواهیم داشت.

نقشینه بیشینه دمای روز شنبه مهرآباد را ۳۸ درجه سانتی گراد و شمیرانات را ۳۵ درجه سانتی گراد اعلام کرد و گفت: کمینه دمای مهرآباد ۲۵ درجه و شمیرانات ۲۱ درجه سانتی گراد است.

این کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه بیشینه دمای مهرآباد ۳۷ درجه و شمیرانات ۳۶ درجه سانتی گراد خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه اقیانوس هند به عنوان سومین اقیانوس بزرگ‌جهان ۲۰ درصد سطح زمین را پوشانده است، تصریح کرد: اقیانوس هند برای کشور ما ایجاد بادهای موسمی باران آور معروف به مونسون هند می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین