اعترافات پدر «رومینا» دختر ۱۴ ساله تالشی

گروه حوادث الف،   3990307127 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرد خشمگین که در اقدامی هولناک دختر ۱۴ ساله‌اش را به قتل رسانده در حالی بازداشت شده که مدعی است برای دفاع از ناموسش مرتکب این جنایت شده است.

اعترافات پدر «رومینا» دختر ۱۴ ساله تالشی

روزنامه ایران نوشت: عصر یکم خرداد امسال در یکی از روستاهای سفید سنگان لمیر از بخش حویق شهرستان تالش جنایتی رخ داد که انعکاس آن بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت. در این ماجرا مردی 40 ساله دختر 14 ساله‌اش را به‌خاطر اینکه با پسری 35 (یا 29) ساله از خانه فرار کرده بود با داس به قتل رساند.

پس از دستگیری متهم، این مرد مدعی شد دخترش به آن پسر علاقه‌مند شده بوده و قصد ازدواج داشته اما وی به‌خاطر تفاوت سنی زیاد و اینکه چنین ازدواجی را به صلاح دخترش نمی‌دانسته او را از این کار منع و با ازدواجشان مخالفت کرده بود تا اینکه پسر جوان با فریب دخترش او را وادار به فرار از خانه کرده بود.

پدر رومینا در اعتراف‌های خود گفت: دخترم درس می‌خواند وقت ازدواجش نبود آن هم با پسری که دو برابر سن خودش را داشت. روز حادثه من عصبانی شدم نمی‌توانستم تحمل کنم دخترم بازیچه دست پسری شود که قصدش فریب دخترم بود. آنقدر خشمگین بودم که یک لحظه دیوانه شدم و با داس دخترم را کشتم. نمی‌خواستم او را بکشم فقط می‌خواستم بترسانمش حالا هم بشدت پشیمانم و هرگز خودم را نمی‌بخشم. من خیلی عصبانی بودم وکنترلی بر رفتارم نداشتم.

اظهارات عموی رومینا

اسفندیار، عموی رومینا درباره این جنایت به یکی از رسانه های محلی گفت: بهمن از مدتی قبل عاشق رومینا شده و او را با حرف‌هایش فریب داده بود. او به پلیس گفته برادرزاده‌ام به خواست خودش با او فرار کرده بود اما او رومینا را با زور و تهدید به اینکه اگر همراهش نرود وی را می‌کشد 6 روز با خودش برد. برادرم به پلیس شکایت کرد بعد هم به بهانه اینکه بزرگان فامیل وساطت کرده‌اند و اجازه ازدواج داده‌اند او را به محلی کشاندیم و پلیس دستگیرش کرد.

وی گفت: بهمن، رومینا را اغفال کرده بود او قصدش ازدواج نبود برادرم به خاطر رفتارها و مزاحمت‌های او به مرز جنون رسیده بود. بهمن مدام ما را تهدید و فحاشی می‌کرد. آخر هم با فرستادن یک عکس از رومینا برای برادرم او را به حدی رساند که دست به چنین کاری زد. اگر از رومینا عکسی نمی‌فرستاد این مسائل پیش نمی‌آمد. اصلاً کدام مردی وقتی بخواهد با یک دختر ازدواج کند، عکسش را در اینستاگرام می‌گذارد؟ برادرم غیر از رومینا یک پسر 6 ساله هم دارد الان زندگی آنها نابود شده است و مادرش اصلاً حال خوبی ندارد.

این در حالی است که بهمن به پلیس گفته است که عاشق رومینا بوده و قصد ازدواج داشته اما خانواده رومینا به خاطر تفاوت مذهبی و اختلاف سنی زیاد با این ازدواج مخالفت کردند و آنها هم با هم فرار کردند اما وقتی از سوی پلیس دستگیر شدند رومینا اصرار داشت او را به خانواده‌اش تحویل ندهند اما به حرف‌های رومینا توجهی نکردند و این فاجعه به بار آمد.

ورود دادستانی و بهزیستی به پرونده قتل رومینا

رضا جعفری معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان دراین باره به ایرنا اعلام کرد: به‌دلیل ماهیت جرم، دادستان مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان به‌عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده است و بهزیستی نیز به‌عنوان سازمان دولتی مدافع حقوق کودکان، تمام تلاش‌ خود را برای احقاق حقوق حقه این کودک انجام می‌دهد. بهزیستی از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این مهم استفاده خواهد کرد و در عین حال به‌دلیل ماهیت جرم و درگیری عاطفی و روانی و اجتماعی با هماهنگی دادستان به انجام حمایت‌های روانی_اجتماعی از سایر اعضای خانواده برای کاهش آسیب‌های روانی خواهد پرداخت. وی گفت: اورژانس اجتماعی شهرستان پس از وقوع قتل از طریق مراجع رسمی در جریان واقعه قرار گرفت و قبل از آن ما از این درگیری خانوادگی خبر نداشتیم اما چه بسا اگر با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی قبل از بروز این حادثه تماس می‌گرفتند می‌توانست سرنوشت بهتری را برای کودک و خانواده ایشان رقم بزند که این موضوع فرهنگ مسئولیت‌پذیری از سوی همه آحاد جامعه را یکبار دیگر به همگان گوشزد می‌کند.

قتل این دختر توسط پدرش نمونه‌ای از نقض آشکار حقوق کودک توسط فردی است که بیشترین انتظار حمایت و پشتیبانی از او برای رشد، تربیت و پرورش صحیح کودک می‌رفته است اما به‌دلیل فقر آگاهی و وجود باورهای متعصبانه مرتکب عملی شده که سبب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شده است. وی اضافه کرد: کودک‌آزاری یکی از آسیب‌های شایع در همه جوامع اعم از توسعه یافته یا در حال رشد است و کودکان در همه خانواده‌ها، فارغ از ویژگی‌های طبقاتی، درآمدی، تحصیلاتی، قومی و مذهبی به‌دلیل وابستگی جسمی و مالی به سرپرستان، احساس تملک از سوی والدین نسبت به کودکان، نا‌آگاهی والدین از شیوه‌های تربیتی، مشکلات زمینه‌ای مانند وجود تنش‌ها و اختلافات خانوادگی، ابتلا به سوء مصرف مواد و اختلال روانی در معرض مخاطرات انواع کودک‌آزاری اعم از جسمی، روانی - عاطفی، جسمی، غفلت و بی‌توجهی جنسی هستند.

دستور معاون رئیس جمهوری برای پیگیری پرونده

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در پیامی خواستار رسیدگی و پیگیری ویژه در پرونده قتل رومینا شد و از مسئول حقوق شهروندی این معاونت خواست تا هرچه سریعتر موضوع را پیگیری کنند.

نگاه کارشناس

محمدرضا زمانی علویجه، حقوقدان درباره قتل رومینا گفت: ورود بهزیستی به پرونده قتل رومینا بی‌فایده است و در بحث حقوقی ورود بهزیستی هیچ تأثیری در روند پرونده ندارد فقط دادستان به‌عنوان مدعی العموم می‌تواند از پدر این دختر به‌عنوان قاتل شکایت کند.

زمانی در پاسخ به این سؤال که چه مجازاتی در انتظار پدر رومیناست تصریح کرد: به طور قطع حکم قصاص برای پدر این دختر نوجوان صادر نخواهد شد و تنها از جنبه عمومی جرم برای متهم پرونده حبس یا در مواردی تبعید در نظر گرفته می‌شود. چند سال پیش هم پرونده‌ای مشابه در خوی داشتیم که قاتل پدر خانواده بود و به حبس محکوم شد. به طور کلی در پرونده‌های اینچنینی پدر محکوم به قصاص نمی‌شود اما ممکن است به 3 تا 10 سال حبس که بستگی به نظر قاضی دارد و پرداخت دیه محکوم شود.

این وکیل دادگستری در جواب این پرسش که آیا دفاعیات متهم مبنی بر اینکه قتل ناموسی بوده تأثیری در حکم دارد، خاطرنشان کرد: در بحث صدور حکم فقط قاضی می‌تواند حد را مشخص کند که آن هم بر اساس ادله، مدارک و نظریه‌های کارشناسی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که قاتل خود، ولی دم بوده است، دیگر حکم قصاص اینجا معنایی ندارد. اما حبس و دیه وجود دارد که بازهم تصمیم چگونگی آن با قاضی پرونده است. دیه هم ابتدا به مادر، سپس به خواهر و برادر تعلق می‌گیرد.»

سرهنگ اکرم حسین‌زاده، روانشناس نیز در این باره گفت: تفکرهای اشتباه که گاه ازسوی فرزندان سر می‌زند، چالش‌های زیادی را در خانواده ایجاد می‌کند این تفکرها اشتباه هستند اما اشتباه بیشتر آن است که بخواهیم بدون توجیه درست ومنطقی و با اجبار این تفکر را از ذهن آنها جدا سازیم. در این پرونده نوجوانی در سن 14 سالگی دلباخته مرد رؤیاهای خود شده است او درست در سنی که نیازبه محبت داشته است این نیاز را از فرد دیگری که خواستگارش بوده است گرفته درحالی که پدر مخالف این ازدواج است هرچند پدر منطقی تصمیم گرفته است اما با چوب خط کش و زور که نمی‌توان کسی را مجبور به اطاعت کرد.

این پدر اول باید نقش پدری خود را درست ایفا می‌کرد قطعاً این دختر از ابتدا رابطه عاطفی خوبی با پدر نداشته است. در بسیاری از پرونده‌هایی که ما شاهد فرار دختر از خانه هستیم اکثراً به‌خاطر فقر محبت وعاطفه دست به چنین اعمالی زده‌اند هیچ وقت کسی از جایی که احساس آرامش کند فرارنمی کند حتی اگر فرد بیگانه‌ای در صدد فریب او باشد.

از سوی دیگر پدر آنقدر اسیر طغیان وخشونت شده که اختیار از کف داده است. درست است نوجوان اشتباه تصمیم گرفته است اما چرا به جای اینکه او را راهنمایی کند از راه اجبار و خشونت وارد شده است او می‌توانست با استفاده از راهنمایی‌های مشاورانی که در این حوزه کار می‌کنند دخترش را با تصمیم درست روبه‌رو کند که در نهایت او با انتخاب درست خودش این تصمیم را نگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۱۵۷۸۱۵:۵۲:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۷
خانم ابتكار اگر دختر خودت بود همين طور نظر ميدادي؟ گرچه از شما تعصبي در اداره كشور نديدم.
ناشناس۱۴۶۱۹۰۹۲۰:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۷
دختر این خانم تو آمریکا زندگی میکنه
ناشناس۱۴۶۱۶۰۰۱۶:۰۶:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۷
چرا برای یک دختر 14 ساله از واژۀ کودک استفاده می شود. واژ نوجوان که مناسبتر است.
علی۱۴۶۱۶۹۲۱۷:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۷
چون اگر خبر ازدواج بود تمایل دوستانی مثل شما به ترویج کلمه کودک همسری و مقابله با اون بود حالا که داستان چیز دیگست میگین کودک نبوده نوجوان بوده
ناشناس۱۴۶۱۹۱۱۲۰:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۷
فرق کودک با نوجوان چیست؟ نوجوانان این دوره هیچ تفاوتی با کودک ندارن
ناشناس۱۴۶۲۲۰۰۰۳:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۸
چون یونیسف تا سن 18 سالگی را کودکی اعلام کرده.
ناشناس۱۴۶۱۶۷۲۱۶:۵۳:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۷
به نظر من، حق با پدر خانواده بوده و دخترش بیش از حد سرکشی کرده است.
ناشناس۱۴۶۱۷۲۰۱۷:۲۶:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۷
بایددید نیت مرد 35ساله چه بوده اگر ثابت شود تهدید و اغفال بوده و خاستگاری نیامده به دلیل معاونت در حرم محکوم بشه
ناشناس۱۴۶۱۷۲۴۱۷:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۷
بابا چرا مرده رو نکشته! کشتن یه دختر ۱۴ سال همچین زور بازو نمی خواد. اگر مرد بود می رفت بهمن رو می کشت
ناشناس۱۴۶۱۷۵۹۱۷:۵۰:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۷
رد پای عدم بهره مندی خانواده ها از مشاوره تربیتی اینجا مشخص می شود
غیرخودی۱۴۶۱۹۰۵۲۰:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۷
طفلکی التماس کرده منو تحویل خانوادم ندید ولی متاسفانه کارشناسان دخترک بیچاره روا راهی قتلگاه کردن
ناشناس۱۴۶۱۹۴۱۲۰:۴۹:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۷
ادمی که بچه خودش رو می کشه قاتل خطرناک تریه. اما تو ایران مجازات کمتری از یه قاتل معمولی داره
ناشناس۱۴۶۱۹۵۰۲۰:۵۸:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۷
بنظر من مجرم اصلی مردی بالغ و ۳۵ ساله است که دختری نوجوان و ۱۳ ساله را که ۲۲ سال از او کوچکتر است اغفال کرده است. او خودش خوب میداند با این بوالهوسی چه کار کرده است
ناشناس۱۴۶۲۰۰۱۲۱:۳۸:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۷
این پدر باید حداقل برای سالیان دراز در حبس باشد تا درس عبرتی برای پدران خاطی شود.
ناشناس۱۴۶۲۰۵۳۲۲:۴۵:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۷
لعنت به بهمن
ناشناس۱۴۶۲۰۷۴۲۳:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۷
خانم ابتكار الان به فكر تعطيلات تابستان بره آمريكا به آقازاده هايش سر بزند
ناشناس۱۴۶۲۱۲۹۰۰:۰۵:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۸
خانم ابتکار در زمان قتل همسر نجفی کجابود که اصلا اظهار نظری ندیدیم.
ناشناس۱۴۶۲۱۵۲۰۰:۴۸:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۸
مقصران اصلی فرهنگ و عدم آموزش صحیح می باشد
ناشناس۱۴۶۲۱۹۰۰۲:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۸
مقصر اصلی اون دختر بوده
ناشناس۱۴۶۲۱۹۱۰۲:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۸
دختر من همچین کاری کنه یه نارنجک میگیرم که هم اون هم خودم بمیریم این بی ناموسی ها تو کتم نمیره
ناشناس۱۴۶۲۱۹۴۰۲:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۸
۱۲، ۱۳ یا ۱۴ ساله....؟!
ناشناس۱۴۶۲۱۹۹۰۳:۱۵:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۸
خیلی هردنبیل شده. هرکسی داره برای خودش حکم میده و اجرا میکنه
ناشناس۱۴۶۲۳۶۱۱۰:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۸
بدبخت بچو
ناشناس۱۴۶۲۶۲۵۱۲:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۸
چون دختر ۱۴ ساله اجازه رای دادن ندارد نمی تواند حساب بانکی باز کند پس کودک است
محمد۱۴۶۳۳۵۹۰۹:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۹
ابتکار لایق تصمیم گیری نیست یک بام و دو هوا خودتان فکر کنید به آقای نجفی
ناشناس۱۴۶۳۵۳۴۱۲:۴۸:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۹
حکم چنین عملی فقط قصاص است قصاص ، پدر مالک فرزند نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین