گلایه‌های مشاور عالی کانون شوراهای اسلامی کار از نرخ دستمزد کارگران  دست کارگران کوتاه و سبد معیشت بر نخیل !

  3990307109 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دست کارگران کوتاه و سبد معیشت بر نخیل !

با وجود آنکه چند هفته از اعلام حداقل دستمزد کارگران در سال 99 می گذرد، همچنان نمایندگان تشکل های کارگری از افزایش 21 درصدی دستمزدها ناراضی هستند و بر بازنگری در تعیین حداقل حقوق کارگران، تاکید دارند.

حداقل حقوق کارگران در سال 99 حدود یک میلیون و 835 هزار تومان تعیین شد. این پایه حقوق تصویب شده در شورای عالی کار با اعتراض گسترده نمایندگان تشکل های کارگری همراه بود، طوری که نمایندگان تشکل های کارگری، صورتجلسه شورای عالی کار را امضا نکردند. 

در حالی که طبق آمار رسمی، سبد معیشت خانوار به مبلغ حدود چهار میلیون و 900 هزار تومان رسیده، نمایندگان تشکل های کارگری معتقدند که حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران به یک شوخی تلخ شبیه است که به هیچ وجه نمی تواند در برابر سیل هزینه ها مقاومت کند.

فرامرز توفیقی، مشاور عالی کانون شوراهای اسلامی کار و رئیس کمیته دستمزد در گفتگو با «الف» تصریح می کند که میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 99 کاملا مغایر با ماده 41 قانون کار است. او اعتقاد دارد که اجحاف بزرگی در حق کارگران شده که در این بین، دولت نیز نقش مفید و موثری برای رفع دغدغه های کارگران، ایفا نکرده است.

 تصمیم بر افزایش 21 درصدی دستمزد کارگران در سال 99، بدون لحاظ کردن نظر تشکل های کارگری اتفاق افتاده است. از منظر قانونی، شورای عالی کار می تواند چنین تصمیم یکطرفه ای بگیرد؟

از آنجایی که افزایش دستمزدهای سال 99 مغایرت اساسی با ماده 41 قانون کار داشت، نماینده های کارگری موافق اعلامش نبودند و مصوبه دستمزد سال 99 را امضا نکردند. طبق ماده ۴۱ قانون کار، نرخ تورم و هزینه ماهانه زندگی یک خانوار کارگری، می بایست در تعیین حداقل دستمزد کارگران لحاظ شود که امسال این اتفاق نیفتاد. 

بر اساس قوانین شورای عالی کار، اگر در بحث هایی که ذیل شورای عالی کار اتفاق می افتد، اعضا به اجماع نظر نرسند و سه ضلع شرکای اجتماعی، یعنی دولت، کارگر و کارفرما به اتفاق نظر نرسند، در نهایت به رای گیری روی می آورند. هر سه ضلع می توانند در رای گیری شرکت کنند و یا شرکت نکنند، اما اگر دو ضلع از سه ضلع در رای گیری شرکت کنند و نظر مثبت دهند، تصمیم شورای عالی کار مورد تایید نهایی قرار می گیرد. در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 99 هم همین مساله اتفاق افتاد. یعنی نمایندگان کارگری که ما بودیم، پیشنهادهای مطرح شده را قبول نکردیم و در نهایت تصمیم افزایش 21 درصدی دستمزد کارگران در سال 99 به رای گیری گذاشته شد.

در این راستا نیز بسیاری از همکاران ما در تشکل های صنفی کارگری، شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارائه کردند و در سازمان بازرسی کشور نیز طی دو جلسه، ادله و مدارک مان را ارائه کردیم. امیدوار بودیم که در بستر قانونی، بتوانیم نرخ دستمزد عادلانه ای تعیین کنیم، اما چینن اتفاقی نیفتاد. حتی جلسه ای را که وزیر کار قول داده بود با تشکل های کارگری داشته باشد، همان جلسه را هم کنسل کردند.

همه این مسائل، دلیلی شد تا نمایندگان کارگری از امضای مصوبه دستمزد سال 1399 خودداری کنند. نمایندگان کارگری اصرار داشتند که باید به ریل ماده 41 قانون کار برگردیم تا بدعت گذاری ناشایستی اتفاق نیفتد. 


چرا با دولت و نماینگان تشکل های کارفرمایی به نتیجه نرسیدید؟ تشکل های کارگری برای تعیین حداقل دستمزد سال 99 چه خواسته هایی داشتند؟

ببینید ما همیشه گفته ایم که تصمیم گیری در مورد دستمزد کارگران باید بر اساس قانون مداری و عدالت باشد. بند یک ماده 41 قانون کار با صراحت اعلام می کند که تعیین دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع قانونی ذیربط باشد. از سال 69 رویه به این شکل بوده است که مرجع رسمی اعلام نرخ تورم، بانک مرکزی باشد، اما مرکز ملی آمار هم در مورد نرخ تورم سالانه، آمار می دهد. حال طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار، تورم حدود 34.8 درصد اعلام شده است، اما تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی 41.2 درصد بود که همین فاصله معنادار، خودش جای بحث دارد. 

همچنین در بند دوم همین ماده قانونی هم که به سبد معیشت اشاره دارد، با صراحت می گوید که فارغ از سمت و شغلی که دارید و فارغ از اینکه در هر نقطه از کشور که کار می کنید، حداقل دستمزد باید به گونه ای طراحی شود که بتواند هزینه زندگی یک خانوار معمولی را پوشش دهد. رقم سبد حداقلی معیشت میانگین کل کشور، مبلغ چهار میلیون و 940 هزار تومان اعلام شده که به تایید سه ضلع شرکای اجتماعی نیز رسیده است. فاصله سبد معیشتی امسال با سبد سال گذشته نیز حدود یک میلیون و 180 هزار تومان است. متاسفانه برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 99، سبد معیشت خانوار را کلا در نظر نگرفتند. بنابراین وقتی به حداقل دستمزد سال 99 رجوع می کنیم باید این اتفاق می افتاد که نرخ تورم و سبد معیشت با هم در نظر گرفته می شد، اما این اتفاق نیفتاد. 

در خلال همین بحث ها، بحث حداقل دستمزد کارمندان و بازنشستگان استخدامی کشوری و لشکری نیز به میان آمد که کمیسیون تلفیق مجلس، حداقل حقوق این افراد را دو میلیون و 800 هزار تومان تعیین کرد و در ادامه نیز یک بندی را قرار دادند که در سال 1399 هیچ یک از دستمزدبگیران و بازنشستگان کشوری و لشکری نباید کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان حقوق بگیرد. چنین اتفاق مشابهی برای تعیین دستمزد کارگران رخ نداد. این تبعیض ها نباید اتفاق بیفتد. 

در این بین، دولت چه نقشی ایفا کرد؟ آیا تلاشی انجام دادند که برای تعیین دستمزد کارگران، اتفاق نظری بین تشکل های کارگری و کارفرمایی برقرار شود؟

متاسفانه تیم اقتصادی دولت نتوانست در این زمینه همیاری و همکاری کند و تفکرات اقتصادی صحیحی نداشتند. دولت نتوانست برای تعیین دستمزد عادلانه کارگران در سال 99 قدم مثبتی بردارد و رقمی که به عنوان حداقل دستمزد کارگران اعلام شد، رقم بسیار ناامیدکننده ای بود که کف هزینه های معیشت یک خانوار را هم نمی تواند تامین کند.

اما دولت که اعلام می کند حداقل دستمزد واقعی کارگران با در نظر گرفتن مزایای ارائه شده به آنها مبلغی بیشتر از یک میلیون و 800 هزار تومان می شود. 

این محاسبات دولت کاملا غلط است. بن خواروبار، حق مسکن، حق اولاد و ... هیچکدام از جنس دستمزد نیست. اول اینکه متاسفانه برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، نه سبد معیشت در نظر گرفته شد و نه حداقل دستمزد اعلام شده از سوی کمیسیون تلفیق مجلس. هیچ یک از اینها رعایت نشد. ضمن اینکه در اتفاقی غیرمنطقی، مزایایی مثل نرخ پایه سنوات، بن خواروبار، حق مسکن و ... را هم در مولفه های مزدی گنجاندند که جالب است حتی با این وجود هم نتوانستند حداقل دستمزد کارگران را به دو میلیون و 800 هزار تومان برسانند. درکل اینکه برای تعیین حداقل دستمزد، مزایا را هم جمع بزنیم، کاملا غیرمنطقی است و فقط نوعی سرپوش گذاشتن بر دستمزد پایین کارگران است.  

نکته مهم دیگر این است که خیلی از همین مزایا به برخی از کارگران اصلا تعلق نمی گیرد. حال سوال این است که چطور می آیند همین مزایای تعلق نگرفته را هم با حداقل دستمزد، جمع می کنند. مثلا در نظر بگیرید که بنا بر اعلام رسمی خود وزارت کار، بیش از 28 تا 35 درصد کارگران کشور، سابقه کاری شناور دارند. یعنی به دلیل عدم امنیت شغلی، هر سال در بنگاه های مختلف کار کرده اند و سابقه بیمه آنها متمرکز نیست. طبق قوانین فعلی، وقتی کسی سابقه کاری شناور داشته باشد، نرخ پایه سنوات به او تعلق نمی گیرد. این نرخ به کسی تعلق می گیرد که حداقل یک سال سابقه کار در یک بنگاه اقتصادی داشته باشد. 

همچنین در بنگاه های متوسط و کوچک، رابطه کاری بین کارگر و کارفرما به گونه ای است که معمولا فقط حداقل دستمزد به کارگران تعلق می گیرد. در قراردادهای سفید امضا و شفاهی و ... که اصلا حق بن و حق مسکن و ... وجود ندارد. بنابراین می بینید که تعیین حداقل دستمزد با جمع کردن مزایایی که شاید به یک کارگر تعلق بگیرد و یا شاید تعلق نگیرد، به هیچ وجه عادلانه، قانونی و اخلاقی نیست. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۲۲۹۸۰۹:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۸
خط فقر 9 میلیون تومان اعلام شده است. بر این اساس کارگران در ته چاه خط فقر قرار دارند.
ناشناس۱۴۶۲۵۲۲۱۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۸
فقط ی قلم...ماکارونی5200تومنی با43%افزایش قیمت شده7500...اونوقت میگن ما نمیتونیم ورشکست میشیم اگه ب کارگر بخاهیم فلان قدربدیم اما طی سال میلیاردهامیاردتومن سود چندبرابری میکنند و مالیاتشونم با یسریا هماهنگ هستند و خیلی کم پرداختی دارند تا کی آخه
ناشناس۱۴۶۲۵۲۴۱۱:۵۶:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۸
کلید همه مشکلات در رفع موانع تولید است. اگر دولت از مجوزبازی دست بردارد خیلی از کارگران خودشان قطعا تولیدکننده خواهند شد و نیازی به تعیین حقوق نخواهند داشت. از طرفی با افزایش ثروت در کشور به راحتی دریافتیهای کارگران افزایش خواهد یافت. تجربه تولید ماسک و ضدعفونی کننده در دوره کرونا نشان داد خیلی از مجوزها و قوانین بی‌خود و اضافه هستند.
ناشناس۱۴۶۲۵۶۱۱۲:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۸
بنده سال 58 حداقل دستمزد هزار و هفت صد تومن داشتم یعنی یک و نیم سکه الان شده ربع سکه
ناشناس۱۴۶۲۳۰۰۰۹:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۸
با این دادن این دستمزدهای ناچیز توقع جهش تولید را هم دارند. کارگر با کدام فکر آزاد و بنیه جسمی توانایی انجام کار دارد؟
ناشناس۱۴۶۲۳۰۴۰۹:۴۳:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۸
با فقر گسترده نمی توان توقع پیشرفت داشت.
ناشناس۱۴۶۲۳۰۶۰۹:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۸
کارگران با شعبده بازی روز و شب را سر می کنند.
ناشناس۱۴۶۲۳۴۱۱۰:۰۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۸
ضمن تشكر از سايت ارزشمند الف در پيگيري حق و حقوق كارگران . لطفا گزارشي از آخرين وضعيت جلسه ايي كه قرار بود جهت افزايش حق مسكن برگزار شود ولي بدليل بركناري وزير صمت برگزار نشد تهيه نماييد.
کارگر۱۴۶۲۳۵۳۱۰:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۸
کارگران در سیاست زیر پا له می شوند در اقتصاد زیر پا له می شوند در فرهنگ زیر پا له می شوند تنها زمان رأی گیری است که کارگران نجیب و شریف هستند تا مشارکت بالا برود که این دور انتخابات نتیجه مجموع سیاست های جاری را دیدیم
ناشناس۱۴۶۲۴۲۹۱۰:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۸
دست كارگران كوتاه و سبد معيشت بر نخيل !! -------- حالا خودمانيم و غريبه هم بين مان نيست ، با اجازه تان دو نكته عرض كنم : اول : آن دست كارگري كه حتماً هم پينه بسته و در حديث آمده است كه بر آن دست بوسه زده شد و يا بايد بوسه زده شود ، نبايد كوتاه باشد و نبايد آن دست بر بر سبد معيشت بر نخيل رفته نرسد !! دوم : كارگران ما -- و كلاً حقوق بگيران ما -- همه نجيب اند ، اصيل اند !! ... علاوه بر اين كه دستشان كوتاه است ، حتي زبانشان هم كوتاه است ، يعني زبانشان دراز نيست !! ... عرض كردم كه از اصالت و نجابتشان است و گرنه در بعضي مما لك كارگران شان چنان زبانشان دراز است ... يادم عمه ام افتادم !! ... خدا رحمت كنه همه اموات ، عمه جان ما خيلي عروس دومي را دوست نداشت ، مي گفت : فاطي زبونش درازه .. زبونش چهل و چهار گز ( متر ) است !! ... خدا انشاء الله در اين شب جمعه همه رفتگان را بيامرزه !!! بله برادر كارگران ما ، و امثال كارگران ما همه نجيب اند و اصيل !! از نجابت و اصالتشان سوء استفاده نكنيم !!!
صمصام۱۴۶۲۵۰۹۱۱:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۸
با این وضعیت هرگز توقع ازدواج و بچه دارشدن از جوانها نداشته باشید از سالهای بعد ترکیب جمعیتی ایران بسیار پراکنده و مختلف خواهد شد علت این امر هم این است که جوانها به دلیل بالا بودن نرخ های اجاره مجبورند از محل زندگی خود به محلهای پایین تر شهرشان بروند یا اصلا از شهرشان به شهری کوچکتر کوچ کنند فکر کنید پدر و مادر مثلا ساکن تهران اند اما فرزندان در کرج یا ورامین یا شهریار یا هشتگرد باشند و در همه جای ایران این روند متاسفانه گسترده تر خواهد شد
ناشناس۱۴۶۲۵۲۱۱۱:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۸
سطح درآمد قشر کارگران با سطح هزینه ، به هیچ وجه قابل قیاس نیست. فکر میکنید با حقوق یک روز کارگران چه چیزی میتوان تهیه کرد؟ حداقل در بهترین حالت ، ۵۰ درصد در آمد صرف اجاره بها میشود و فکر میکنید با مابقی که حدود ۴۰ هزارتومان می شود چگونه یک خانواده اداره می شود؟
ناشناس۱۴۶۲۵۸۲۱۲:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۸
خدا لعنت کند کسانی که پای شرکتهای خصوصی حمل و نقل را بدون توجه به حقوق اساسی رانندگان به ادارات دولتی باز کردند تا به همین راحتی مدیران این شرکتها که خدا میداند چگونه مزایده های دولتی را با پایین ترین قیمت و ظالمانه ترین قرارداد های یکطرفه برنده میشوند مثلا در ادارات آموزش و پرورش مشهد پولی که به دست راننده می‌رسد یک میلیون و پانصد هزار تومان است در کجای قانون اومده به راننده با ماشین شخصی خودش که حدود هفتاد تا نود میلیون می ارزد بدون احتساب بنزین یک میلیون و پانصد می دهند به نظر شما این اقدام ظالمانه آموزش و پرورش از طریق چه ارگان نظارتی باید مورد مطالبه قرار گیرد ؟! در حالیکه وقتی به این موضوع اعتراض می‌کنیم میگویند اخراجی !...؟
ناشناس۱۴۶۲۶۸۲۱۳:۴۲:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۸
مجلس انقلابی تازه نفس ببینیم چیکار میکنه ،کارگرا امیدسون بشماس
ناشناس۱۴۶۲۶۸۵۱۳:۴۶:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۸
چطور هست که وقتی مواد و انرژی و خرید ماشین آلات با هر قیمتی باشه کارفرما راحت تامین میکند ولی وقتی بحث حقوق میشود کارفرما شدیدا موضع میگیرد این یعنی ضعیف بودن قشر کارگر و لاغیر
ناشناس۱۴۶۲۸۲۳۱۵:۳۷:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۸
تو ایران کارگر رو شبیه کارتن خواب نشون میدن. با لباس های پاره پوره. هیچ کجا اینجوری نیست. حداقل یکدست لباس کار تمیز بهشون بدید
ناشناس۱۴۶۲۸۹۳۱۷:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۸
فعلا که فقط دولتی ها و نمایندگان و معاونین و مدیران کل زیر خط فقر نیستند کارگر و بازنشسته تامین اجتماعی و معلم که ته خط فقر قرار دارند . دولت و مجلس هم هر تلاش کردند برای جیب خودشان بود . خدا به داد ما برسد .
ناشناس۱۴۶۲۹۳۵۱۷:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۸
این بدعت را نمایندگان کارگران گذاشتند آن موقع که تامین اجتماعی برای در آمد خودش برروی بن کار گری حق بیمه گرفت و نماینده کارگران آن را تائید کرد
ناشناس۱۴۶۳۰۰۹۱۹:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۸
جهش تولید با دستمزد مسخره ای که برای کارگران تعیین شد یک واژه بی معنی و خنده داره .
بینام۱۴۶۳۷۲۴۱۵:۴۹:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۹
چراکسی تواین مملکت صداحق ونمیشنوه باباجون با2میلیون نمیشه زندگی کرد2روزدیگه مدارس بازمیشه بچه خرج داره لطفا رسیدگی کنیدبجای سکوت کردن.نیازبه هیچ جلسه ای نیست.مسولین یک سوم حقوقشون وبزنن به پایه حقوق کارگر
كارگر۱۴۶۳۷۸۵۱۶:۴۸:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۹
اين كليد تدبير و اميد است كه زندگي مان را آشفته كرده و اميدمان را نااميد كاري كرده كه به دوران پرفشار اقتصادي هاشمي افسوس مي خوريم به دوران بي توجهي به كارگران در دولت خاتمي غبطه مي خوريم و از دوران كم توجهي به كارگران در دولت احمدي نژاد به حسرت ياد مي كنيم ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین