مدیرعامل سایپا: خیال منتقدان را از تولیدِ پراید راحت کردیم

گروه اقتصادی الف،   3990306162

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه صنعت خودرو کشور در طول این سال‌ها بعضاً راهبردهای صحیحی اتخاذ نکرده گفت: کاملا متوجه هستیم که این مشکلات و دشواری‌ها به مردم و مشتریان ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند اما امیدواریم در کنار عذرخواهی این مشکلات برطرف شود.

به گزارش خبرآنلاین، سیدجواد سلیمانی در دیدار با رئیس سازمان ملی کارآفرینی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: صنعت خودرو ایران کل سال ۹۸ با تحریم مواجه بود و حتی برخی از شرکت‌های چینی نیز به همکاری خود با شرکت‌های ایرانی خاتمه دادند.

وی ادامه داد: در کنار تحریم به عنوان یک مانع بلندمدت، در هفته های پایانی سال نیز شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های بیشتری را برای روند تولید ایجاد کرد، اما با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مضاعف موفق شدیم علاوه بر تداوم خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها و نیز مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح شرکت برای حفظ سلامت کارکنان، خطوط تولید را فعال نگه داریم.

سلیمانی با بیان اینکه اگر تولید در شرایط تحریمی و کرونائی ادامه پیدا نمی‌کرد، التهابات اخیر بازار خودرو بسیار بیشتر می‌شد، افزود: خودروسازی، اجرای یک فرآیند برنامه‌ریزی برای رساندنِ میلیون‌ها قطعه متفاوت و متنوع از صدها قطعه‌ساز داخلی و خارجی در یک زمان مشخص به خطوط تولید است که این امر در شرایط تحریم به شدت دشوار شده و امیدواریم مردم نیز این دشواری را درک کنند.

مدیرعامل گروه سایپا ادامه داد: برای هر خودرو چند هزار قطعه را از داخل و خارج کشور تامین کرده و آن را تولید کرده‌ایم اما به دلیل کمبود کاتالیست در کشور، این خودروها امکان تکمیل و تجاری‌سازی ندارند.

وی اضافه کرد: تنها چند تولیدکننده کاتالیست در کشور وجود دارد که با تمام توان برای تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان تلاش می‌کنند اما در ساخت این قطعه، نوعی مواد معدنی استفاده می‌شود که فقط در دو کشور آفریقای‌جنوبی و روسیه وجود دارد که در شرایط تحریم و کرونا واردات آن حتی با واسطه‌ شرکت‌های چینی نیز بسیار دشوار شده است.

سلیمانی با بیان اینکه گاهی برای تامین یک قطعه، آن را در چند کشور دنیا می‌گردانیم تا وارد کشور شود، افزود: کاملا متوجه هستیم که این مشکلات و دشواری‌ها به مردم و مشتریان ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند اما امیدواریم در کنار عذرخواهی و پوزش، این مشکلات را هم از ما بپذیرند.

وی افزود: البته در کنار پذیرش این انتقادها و تلاش برای رفع آنها، هم از نخبگان و هم از افکار عمومی می‌خواهیم که به محدودیت‌ها و واقعیت‌های این صنعت نیز توجه کنند.

مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد اما ما پس از حضور در سایپا در یکسال گذشته آن را عملیاتی کردیم تا هم با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودروهایی با کیفیت و فناوری بالاتر تولید کنیم و هم خیال منتقدان را از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم، البته امیدواریم این عزیزان بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی صحبت کنند و تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.

وی به بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: مواد اولیه و نهاده‌های تولید خودرو مثل آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و ... براساس نرخ‌های جهانی و دلار آزاد و نیمایی محاسبه می‌شود و ما نیز ناچار به خرید آنها هستیم، بنابراین وقتی که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل می‌دهد، طبیعی است که با افزایش قیمت این مواد، هزینه‌های تولید خودرو افزایش یابد.

سلیمانی در پایان تاکید کرد: ما بنابر وظیفه خود با تمام توان در حال تولید هستیم و رکوردهای تولید چندساله اخیر را در اردیبهشت‌ماه ۹۹ شکستیم تا در سال جهش تولید ضمن افزایش تولید، محصولات جدید و به روز خود را به بازار عرضه کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین