مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید ابتلا به کرونا

گروه سلامت الف،   3990306158

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی است و مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید ابتلا به کرونا هستند.

سید محمد علوی در گفت‌وگو با مهر، به مناسبت «هفته ملی بدون دخانیات» نکاتی را ارائه و بیان کرد: اجرای سیاست‌های کلی مؤثر بر کاهش مصرف دخانیات در سراسر کشور در روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات اوج بیشتری می‌گیرد.

وی افزود: روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۰ هم از ششم تا دوازدهم خرداد با شعار سازمان جهانی بهداشت «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها» و شعار ملی «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» به سراسر کشور ابلاغ شده است؛ لذا به دلیل اینکه کشور در شرایط اپیدمی بیماری کووید - ۱۹ به سر می‌برد ارتباط دخانیات و نقش آن در گسترش بیماری کرونا ویروس در این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در ادامه به نقش استعمال دخانیات بویژه قلیان در گسترش بیماری کرونا پرداخت و گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی به شمار می‌رود و ویروسی که بیماری کووید - ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا هستند.

علوی اضافه کرد: همچنین مصرف قلیان در محیط‌های عمومی به علت استفاده مشترک موجب خطر انتقال ویروس کرونا در محیط‌های اجتماعی می‌شود و از طرفی عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام موجب بقا و انتقال میکروارگانیسم‌های منتقل شده از افراد مصرف‌کننده در این قطعات می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و تأثیر آن به ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی بر کسی پوشیده نیست. طبق شواهد موجود ویروسی که باعث بیماری کووید - ۱۹ می‌شود هم با ایجاد آسیب‌های قلبی عروقی حاد و مزمن همراه است. بنابراین مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید - ۱۹ است و میزان بروز علائم شدید بیماری و نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان سپس به محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانی اشاره کرد و گفت: در زمان شیوع کرونا ویروس شایعاتی از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلاء به کروناویروس بود که متأسفانه بعضی از افراد آن را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند اما به دلایل پیش‌گفته شده و همچنین مطالعات انجام شده مشخص شد که نه تنها مصرف سیگار و قلیان برای افراد سودی در ایمنی نسبت به بیماری کووید - ۱۹ ندارد بلکه وضعیت را حاد و خطرناک‌تر می‌کند.

علوی در ادامه تأکید کرد: بر اساس مطالعات اولیه سازمان بهداشت جهانی افراد مصرف‌کننده مواد دخانی ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به درمان شدید نیاز دارند، دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بیست کشور برتر جهان در انجام مداخلات پیشگیرانه کنترل عوامل خطر بیمارهای غیر واگیر از جمله مصرف دخانیات توسط سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است، افزود: بسیار حائز اهمیت است که کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان حساس رسماً و در یک رویکرد جامع، با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف همه نوع مواد دخانی از جمله قلیان در تمام اماکن عمومی (مانند قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها) توسط مسئولان امر مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که چنین ممنوعیت‌هایی می‌تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال کرونا ویروس کمک کند.

علوی وظایف بهداشت را در قبال کنترل دخانیات تشریح کرد و گفت: نظارت و جلوگیری از هرگونه عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی (هتل، رستوران، مهمان‌پذیر، قهوه‌خانه، چایخانه، سفره‌خانه، کافی‌شاپ‌ها) در راستای اجرای آئین‌نامه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی دخانیات، نظارت بر اخذ مجوز عاملیت فروش مواد دخانی طبق تبصره ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات توسط فروشندگان (صنوف سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروش‌ها) ساماندهی وضعیت مراکز عرضه مواد دخانی (سیگار و تنباکو و…) در اصناف سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروش‌ها، مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، پیگیری‌های مستمر از اقدامات شهرداری‌ها در محدوده تحت پوشش در راستای نظارت بر پارک‌ها و میادین و تفرج‌گاه‌ها به منظور جمع آوری و جلوگیری از عرضه و فروش و مصرف قلیان در فضاهای سبز شهری، اطلاع‌رسانی و آموزش به شهروندان و… از جمله این وظایف خواهد بود.

وی در پایان از همکاری‌های بین بخشی با کادر مراکز بهداشت در جمع آوری عرضه قلیان در پیشگیری از کووید – ۱۹ تشکر کرد و افزود: مطابق ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات صنعت و معدن مکلف است صدور مجوز عاملیت خرده‌فروشی محصولات دخانی را برای اصناف (سوپرمارکت، خواروبارفروش) عرضه‌کننده محصولات دخانی و ثبت این واحدهای صنفی دارای مجوز را در سامانه اصناف ایرانیان انجام دهد.

علوی در ادامه گفت: همچنین انتظاری که از دادستانی داریم مطابق بخشنامه شماره ۱۴۰/۱۳۹۹/۵۸۶۸/۹۰۰۰ مورخ ۱۶/‏۰۲/‏۹۹‬ دادستان کل کشور مبنی بر حمایت قاطع حوزه قضائی از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی در وضعیت شیوع بیماری کرونا، لازم است حوزه قضائی همکاری لازم را با بهداشت داشته باشد و از شهرداری‌ها انتظار می‌رود از هرگونه تخلف در زمینه عرضه قلیان در میادین و پارک‌های شهر است، جلوگیری کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین