روند صعودی کرونا در ۱۰ استان

گروه اجتماعی الف،   3990306128

یک عضو ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ با اشاره به اینکه در حال حاضر اپیدمی کووید ۱۹ در ۱۰ استان کشور روند صعودی دارد، می‌گوید: بازگشایی کسب‌وکارهای پرخطر اگرچه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و روانی قابل توجیه است اما براساس شاخص‌های اپیدمیولوژی بسیار خطرناک بوده و به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

روند صعودی کرونا در ۱۰ استان

ایرناپلاس نوشت: بر اساس اعلام قبلی وزارت بهداشت، امروز سه‌شنبه اماکن مذهبی، ورزشی و اغذیه فروشی‌ها بازگشایی شد و از این پس مردم می‌توانند در این اماکن با رعایت پروتکل‌های اعلام شده حضور داشته باشند. در مورد اماکن مذهبی مردم فقط می‌توانند در صحن‌ها حضور داشته باشند و بدون توقف و خواندن نماز باید خارج شوند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، اماکن ورزشی نیز در مناطق سفید اجازه بازگشایی دارند و در مناطق زرد نیز ورزش‌های انفرادی آزاد است و در مناطق قرمز برخی باشگاه‌های ورزشی با تأیید مسئولان ورزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند فعال باشند. استخرها هم فقط در مناطق سفید می‌توانند باز باشند.

اما طبق گفته‌های سرهنگ نادر رحمانی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت، طی مکاتبات و پیگیری‌های مستمر اتاق اصناف تهران و به دستور رئیس جمهور، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، طباخی‌ و فست‌فودها، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا که از جمله صنوف پرخطر هستند نیز از امروز فعالیت خود را از سر می‌گیرند. به نظر می‌رسد  در بازگشایی این اماکن محدودیت‌های مربوط به مناطق سفید، زرد و قرمز وجود ندارد و تنها پروتکل بهداشتی ابلاغ شده به آنها این است که با حداکثر ظرفیت کار نکنند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل رستوران و اغذیه فروشی‌ها غذا سرو کنند و این که حق عرضه قلیان را ندارند.

بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌ها هستند

اقدام وزارت بهداشت در اجازه به بازگشایی رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، انتقاد برخی مختصصان را به همراه داشته است. مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته ملی کرونا در واکنش به بازگشایی‌ها گفته است: در صورتی که بازگشایی در اماکنی مانند استخرها و سالن‌های سونا اتفاق افتد، امکان زدن ماسک برای عدم انتقال ویروس کرونا وجود ندارد و شرایط خوبی نخواهیم داشت و به‌طور ناخودآگاه با افزایش تنفس و دم و بازدم، احتمال انتقال ویروس از طریق تنفس بالا می‌رود. از سوی دیگر به اعتقاد محرز، رستوران‌ها بدترین مکان برای انتقال ویروس کروناست. چراکه افراد دو ساعت زمان خود را در رستوران بدون داشتن ماسک سپری می‌کنند که این موضوع ریسک انتقال ویروس از فرد آلوده را افزایش می‌دهد. وی همچنین به مطالعه‌ای در این زمینه در آمریکا اشاره کرده است که بر اساس آن، بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌ها هستند.

مردم به فکر خود باشند

محرز همچنین گفته است: دقیقا نمی‌دانم چه تدابیری اندیشیده شد که بازگشایی‌ها صورت گرفته است، اما در این شرایط که برخی مشاغل پرخطر بازگشایی شده‌اند، بهتر است مردم هم به فکر باشند. ویروس در کشور در چرخش است. هیچ چیزی در دنیا به اندازه فاصله‌گذاری فیزیکی مؤثر نیست. مردم باید موضوعات بهداشتی را در مراجعه به مشاغل پرخطر رعایت کنند. کرونا هنوز حساب و کتاب خاصی ندارد. با اینکه افراد زیادی به بیماری مبتلا شده اند اما هنوز افراد زیادی هستند که به بیماری مبتلا نشده اند.

استخرها و تالارهای پذیرایی، همچنان ممنوع

البته صبح امروز، فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت فعالیت تالارهای پذیرایی، استخر، سونا و ماساژ را همچنان ممنوع اعلام کرده و گفته است کماکان فعالیت تالارهای پذایریی و اماکنی که امکان تجمع افراد برای مراسم‌های مختلف وجود دارد، ممنوع است و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت ندارند و می‌توانند به صورت غذای بیرون‌بر یا به شکل رستوران فعالیت خود را ادامه دهند. مراکز ماساژ، سونا و استخر خصوصا در مراکز قرمز و پرخطر و همه ورزش‌های دارای برخورد نیز کماکان تعطیل خواهند بود.

بازگشایی مشاغل پرخطر خطرناک است

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو ستاد مقابله با کرونای تهران می‌گوید: بازگشایی کسب و کارهای پرخطر در کشور از ششم خرداد ماه هرچند می‌تواند توجیه یا استدلال‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی داشته باشد اما براساس شاخص‌های اپیدمیولوژی بسیار خطرناک بوده و به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

به اعتقاد سوری، مسلم است عادی‌سازی جامعه میزان مواجهه مردم با عامل بیماری‌زا را بیشتر می‌کند و از آنجا که هنوز واکسنی برای پیشگیری نداریم و درمان‌های موجود برای مبتلایان نیز هیچ‌کدام قطعی نیست، تا زمانی که ایمنی مناسب در حداقل ۷۰-۶۰ درصد جامعه به وجود نیامده، خطر بیماری جامعه را تهدید می‌کند.

وضعیت بیماری در ۱۰ استان صعودی است

سوری با اشاره به میزان مرگ و میر به واسطه ابتلا به کووید ۱۹ در کشور می‌افزاید: اطلاعات مربوط به بستری و مرگ ناشی از کووید ۱۹ که بسیار موثق‌تر از آمارهای ابتلاست، مؤید این نکته است که ویروس استان به استان کشور را درمی‌نوردد و در حال حاضر روند این بیماری حداقل در ۱۰ استان صعودی است. به همین دلیل ضروری است افراد پرخطر را در این شرایط محافظت کرد و خود این افراد هم نباید فریب به ظاهر عادی شدن شرایط را بخورند. بنابراین لازم است خود افراد پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای آموزش لازم ببینند و مراقبت‌های ویژه برای محافظت از خود در مقابل کرونا داشته باشند.

به اعتقاد سوری، اطرافیان و نزدیکان این گروه‌های پرخطر هم مسئولیت‌های ویژه برای محافظت از این گروه‌ها دارند و از همه مهمتر وظیفه دولت است که با فعال کردن نهادهای مرتبط مانند وزارت بهداشت، وزارت کشور، شهرداری‌ها، سازمان بهزیستی و مانند اینها با کمک متخصصان اپیدمیولوژی برنامه‌های مدون برای این گروه‌ها تدارک ببینند.

محافظت از افراد پرخطر

سوری می‌افزاید: در چنین شرایطی که به ظاهر همه چیز عادی به نظر می‌رسد، محافظت از این گروه‌ها موجب کاهش میزان بستری در بیمارستان‌ها و بخش‌ مراقبت‌های ویژه و کاهش مرگ ناشی از کووید ۱۹ در کشور خواهد شد که هم آرامش روانی اجتماعی به دنبال دارد و هم در سطح بین المللی جایگاه کشور در مقابله با کرونا را ارتقا می‌دهد. از طرفی، بار ناشی از اپیدمی را در کشور به حداقل ممکن می‌رساند.

ضرر کسب و کارها تا کی؟

روشن است که تداوم قرنطینه و بسته بودن مشاغل پرخطر، احتمال آلوده شدن به کرونا را کاهش می‌دهد. اما تا همین جا هم بیش از سه ماه بسیاری از مشاغل از کسب و کارشان مانده‌اند و یا مقروض شده و یا کارکنان خود را تعدیل کرده اند. از سوی دیگر اطلاع‌رسانی کافی به مردم هم انجام شده و اکنون خود مردم و صاحبان کسب و کارها با روشهای انتقال بیماری آشنایند. در این شرایط دولت با هدف جلوگیری از ادامه زیان کسب و کارها اقدام به بازگشایی مرحله به مرحله مشاغل کرده است. در این شرایط از یک سو مردم خود باید مراقب سلامتی خود باشند و از سوی دیگر کسب و کارها نیز باید با بالابردن استاندارد بهداشتی خود، برای مشتریانشان اطمینان بخشی کنند و روشن است که در غیر این صورت اکثر مردم به آنها مراجعه نخواهند کرد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین