اقتدار در دریای کارائیب؛ صدای پای ایران در حیاط خلوت آمریکا

گروه سیاسی الف،   3990306064 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقتدار ایران با پهلو گرفتن نفتکش‌هایش در سواحل ونزوئلا به نمایش گذاشته شد.

اقتدار در دریای کارائیب؛ صدای پای ایران در حیاط خلوت آمریکا

صبح‌نو نوشت: با وجود تهدیدهای امپریالیسم غرب مبنی بر صادر نشدن بنزین ایران به ونزوئلا، کشتی‌های حامل سوخت کشورمان در سواحل دریای کارائیب پهلو گرفت و توانست محصولات پتروشیمی کشورمان را به آمریکای لاتین برساند. چراکه آمریکا می‌دانست ایجاد هرگونه مزاحمت برای کشتی‌های ایران با پاسخ تکان‌دهنده ایران مواجه خواهد شد آن‌هم نه در ونزوئلا و دریای کارائیب بلکه در خلیج‌فارس، که صدها کشتی آمریکایی در آنجا حضور دارند.

در حالی که آمریکا تهدیدهایی را علیه ایران در خصوص اعزام نفتکش به ونزوئلا مطرح کرده بود دومین نفتکش ایرانی روز گذشته وارد آب‌های ونزوئلا شد.

روز یکشنبه هم نخستین نفتکش ایرانی به نام «فورچون» وارد آب‌های ونزوئلا شده بود و با اسکورت ناوهای جنگی ونزوئلا در یکی از بنادر این کشور پهلوگیری کرد. ورود نفتکش‌های سوخت ایران به ونزوئلا در شرایطی است که پیشتر آمریکا در رویکردی خصمانه مدعی جلوگیری از ورود نفتکش‌های ایرانی شده بود.

«نیکلاس مادورو»، رییس‌جمهوری ونزوئلا پس از ورود اولین محموله سوخت ایران از حمایت‌های ایران قدردانی کرد و گفت: ایران و ونزوئلا هر دو خواهان صلح هستند و از حق تجارت آزادانه در دریاهای آزاد برخورداریم.وی همچنین از ایران و ونزوئلا به‌عنوان مردمی انقلابی یاد کرد که هرگز در مقابل «امپراطوری آمریکا» به زانو در نخواهند آمد. مادورو در عین حال ورود کشتی‌های حامل سوخت متعلق به ایران به ونزوئلا را ثمره امضای توافق جامع همکاری بین تهران و کاراکاس عنوان کرد.

حجت سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس نیز در صحفه توییتر خود نوشت: «امروز بیش از هر زمان دیگری پیوندهای دوستی و برادری بین ایران و ونزوئلا قوی‌تر و عمیق‌تر شده است.»

وی در ادامه افزود: «پاسخ محبت با محبت داده شد؛ در سال‌2008 ونزوئلا تحت رهبری فرمانده چاوز به ایران که تحت تحریم‌ها بود، بنزین منتقل کرد و امروز ایران تحت رهبری امام خامنه‌ای، تانکرهای حامل بنزین را برای سرزمین قهرمانان و ونزوئلا ارسال کرد.»

همچنین «ساموئل مونکادا»، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در صحفه توییتری خود نوشت: «رسیدن بنزین ایرانیان برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او به حمله نظامی علیه این تانکرها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می‌کنند. اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می‌کنند.»

سیلی محکم ایران به ترامپ

همچنین «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی‌الیوم چاپ لندن دیروز در مقاله‌ای ارسال نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا در سایه تهدیدات آمریکا را بزرگترین شکست و ناکامی خفت‌بار برای دولت آمریکا توصیف کرد و نوشت؛ رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا به مثابه سیلی دردناکی علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و استکبار آمریکایی به شمار می‌رود.

در این مقاله تاکید شده : «ورود این نفتکش‌های ایرانی به بنادر ونزوئلا بزرگترین شکست برای استکبار آمریکایی است و مسلم است که اگر آمریکا جرات و تلاش کند تا ایران را تحریک کند همانطور که ترامپ تهدید می‌کند، با شکست‌های مشابه دیگری به‌ویژه در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان مواجه می‌شود. این مقوله این امر را به ما یادآوری می‌کند که چگونه پهپاد غول‌پیکر «گلوبال هاوک» آمریکایی که جرات کرد حریم هوایی ایران را نقض کند در آسمان تنگه هرمز از ارتفاع 20‌کیلومتری با موشک ایرانی ساقط شد. شاید ما این صحنه را بار دیگر در آینده‌ای نزدیک و در سایه تنش‌های فعلی آمریکا ببینیم. این لحظه‌ای تاریخی از همبستگی است که بینی ترامپ و دولتش را به خاک مالید و به ملت‌های محاصره شده از سوی آمریکا تأکید کرد که کسانی هستند که به تحریم‌ها «نه» می‌گویند و شجاعانه و مردانه در مقابل آن می‌ایستند.»

ایزدی: رابطه تهران کاراکاس برد-برد است

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به صادرات موفقیت‌آمیز بنزین ایران به ونزوئلا، عنوان کرد: اولین نکته قابل توجه در رابطه میان ایران و ونزوئلا این است که این رابطه به یک رابطه راهبردی تبدیل شده که به نفع دو کشور است و می‌توان گفت که یک رابطه برد- برد است چرا‌که ونزوئلا تحت تحریم است و شرکت‌های روسی و چینی تحت فشار آمریکا حضورشان در ونزوئلا را کم رنگ کردند و متأثر از فشارهای غرب هستند. در عمل این ایران است که با آمریکا رودربایستی ندارد و چون نیاز به فروش نفت و محصولات پتروشیمی مانند بنزین و دیگر توانمندی‌های مهندسی عرصه نفت دارد این اقدام راهبردی را انجام می‌دهد و به نفع دو طرف است تا این مسیر راهبردی ادامه یابد.

رصد مالی بانک مرکزی کاراکاس توسط غرب

این کارشناس مسائل آمریکا، افزود: به غیر از نکته اقتصادی و راهبردی که اشاره شد، به نفع دو کشور است تا اینگونه همکاری‌های اقتصادی خود را افزایش دهند. اگر نگاهی به گزارش واشنگتن پست داشته باشیم ایران 700‌میلیون دلار برای فروش بنزین از ونزوئلا دریافت کرده است. فروش بنزینی که ونزوئلا از ایران تشکر کرده است و نشریه واشنگتن پست آن را در بانک مرکزی کاراکاس مانیتورینگ کرده است. درواقع این بنزین فروخته شده است و مجانی نبوده است. تشکر آن‌ها هم به این خاطر این است که کشورهایی که با آمریکا دچار محدودیت هستند نتوانستند عملاً اقداماتی را برای ونزوئلا انجام دهند.

اقتدار ایران در کارائیب

وی ادامه داد: ایران برای اولین‌بار توانسته حضوری مؤثر در آمریکای لاتین داشته باشد. آن‌هم کشوری که در آن سوی دریای کارائیب است و این موضوع آمریکایی‌ها را ناراحت کرده است که چرا ایران در حیات خلوت آمریکا حضوری جدی دارد. با این حال آمریکایی‌ها ده‌ها سال است که در خلیج فارس جولان می‌دهند و آمریکا نباید از حضور ایران در کارائیب ناراحت باشد.

اقدام بشردوستانه

ایزدی با اشاره به دیگر ابعاد صادرات بنزین ایران به ونزوئلا، تاکید کرد: کاری که ایران می‌کند بعد «بشر دوستانه» هم دارد. می دانیم که ونزوئلا تحت محاصره و تحریم است و نمی‌تواند مواد افزودنی بنزین را تهیه کند و مردم این کشور از نبود بنزین آسیب می‌بینند و فعالیت‌های اقتصادی و حمل‌و‌نقل آن‌ها مختل می‌شود. کاری که ایران کرده است بعد انسانی و بشردوستانه‌ای دارد که موج تشکر گسترده‌ای به راه انداخته است و چهره‌های برجسته این کشور و حتی رییس‌جمهوری آقای مادورو تشکر می‌کنند و در سخنانش به این موضوع اشاره دارد که این اقدام در پایان ماه مبارک رمضان روی داده؛ اتفاقی که آن‌را مثبت می‌خواند که جنبه اخلاقی این همکاری را گوشزد می‌کند.

هراس آمریکا از تکرار برخورد ایران با انگلیس

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکا تهدیداتش را در دریای کارائیب عملیاتی نکرد، گفت: تجربه انگلیس در توقیف نفتکش ایران و کاری که ایران با اقدام متقابل رفتار انگلیسی‌ها انجام داد را می‌توان دلیل اصلی این موضوع دانست. آمریکایی‌ها سروصدای رسانه‌ای کردند ولی عملیاتی انجام ندادند چرا‌که می‌دانستند ایران اقدام عملی می‌کند . از سویی دیگر تبعات انتخاباتی برای آمریکا هم دارد. ترامپ می‌داند که اگر دست به اقدامی بزند ایران واکنش متقابل انجام می‌دهد، به‌خصوص که دولت ایران بر اقدام متقابل در برابر آمریکا تاکید کرد.

افول هژمونی آمریکا

این کارشناس مسائل آمریکا، با اشاره به اینکه این رخدادها نشانه افول آمریکاست، تصریح کرد: آمریکا، نتوانست انقلاب اسلامی ایران را سرنگون کنند. حتی دولت مادرو را که می‌خواستند با کودتا و یا درگیری‌های نظامی برکنار کنند، نتوانستند. همکاری اقتصادی ایران و ونزوئلا نشان داد که آمریکا درسرنگونی برخی دولت‌ها و یا انجام محدودیت‌ها در جهان عاجز است.

سود راهبردی

ایزدی با بیان اینکه رابطه تهران و کاراکاس، راهبردی است، تاکید کرد: متاسفانه دولت آقای روحانی در سال‌های گذشته به آمریکای لاتین بی‌توجه بود و امیدواریم که در این یک سال پیش رو به اهمیت اقتصادی آمریکای لاتین پی ببرند و به سودی اقتصادی و ژئوپولتیکی که به نفع ایران است توجه داشته باشند. سودی راهبردی که منفعت واقعی برای کشور دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۹۸۴۶۱۳:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۶
و سیلی محکمی به مزدوران داخلی بود
شهروند۱۴۵۹۹۹۳۱۵:۳۸:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۶
کمی هم ازین اقتدارا تو برخورد با دزدها و مفتخورهای بیت المال مملکت نشون بدین! الف محترم لطفا تایید بفرما
ناشناس۱۴۶۰۱۲۰۱۷:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۶
چشم و گوشت را باز کن برخودها را می بینی
ناشناس۱۴۶۰۱۹۸۱۷:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۶
عمله های غرب برآشفته شدند - آرام باشید
ناشناس۱۴۶۰۵۷۹۲۳:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۶
4تا بشکه به اونور دنیا فروختین طلا هم که فعلا تبدیل شده به کاکائو افتخار داره بعد زمان برجام راحت میفروختیم شده بود ترکمانچای، خدایی چند چند هستید باخودتون
ناشناس۱۴۶۰۰۱۷۱۵:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۶
آقای روحانی به کجا توجهی داشت که آمریکای لاتین دومیش باشد؟!!!
dayani۱۴۶۰۰۸۰۱۶:۴۶:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۶
عبارت ونزولا حیاط خلوت ایران برای اقدام علیه امریکا را ، اولین بار احمدی نژاد به کار برد.
ناشناس۱۴۶۰۱۳۸۱۷:۳۲:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۶
کاش تو اقتصاد و صنعت اندازه سر سوزن اقتدار داشتید
ناشناس۱۴۶۰۴۵۱۲۱:۴۲:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۶
تا اونجا که من اخبار و می خونم اونور اصلا قصدی برای جلو گیری نداشته
نجیب۱۴۶۰۴۷۳۲۲:۰۷:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۶
درود بر احمدی نژاد.
ناشناس۱۴۶۰۵۲۷۲۳:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۶
همین هم دستاورد احمدی نژاد بود
ناشناس۱۴۶۰۵۹۰۰۰:۱۳:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۷
شما كه بنزين رو هزاران كيلومتر انطرفتر براى .. مادورو فرستاديد اب هم ١٠٠ كيلومتر براى مردمان صاحب اين بنزين مى رسانديد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین