کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3990306061 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

شاید زود باشد که اسپند برای ۵ نفتکشی دود کنیم که هزاران مایل را در آب های خروشان اقیانوس ها پیمودند تا ۵ بار پرچم برافراشته بر عرشه خود را از دل دریاها و اقیانوس ها عبور بدهند و به سواحل ونزوئلا برسانند. شاید باید بگذاریم هر ۵ کشتی به سلامت به سواحل دورترین متحد ایران برسد آن وقت خوشحالی مان را نمایان تر بروز خواهیم داد.

خیلی بیراه نیست اگر بگوییم بعد از حمله موشکی به پایگاه های آمریکایی ها در عراق (سیلی به اقدام واشنگتن در ترور سردار سلیمانی)، گسیل داشتن کارناوالی از نفتکش های غول پیکر ایران به ونزوئلا، دومین و کاری ترین ضربه ای بود که کشوری مثل ایران می توانست به یکجانبه گرایی و زورگویی های آمریکا بزند. رهسپار کردن این تعداد نفتکش ها از مبدایی که تحت شدیدترین تحریم های واشنگتن قرار دارد به مقصدی که نه تنها همین شرایط تحریمی را دارد بلکه در منطقه جغرافیایی و حریم راهبردی آمریکا هم قرار دارد، به خودی خود و در درون، دارای ریسک است که تهران تصمیم به پذیرش آن گرفت و فعلا نیمی از این راه پر ریسک را پیموده و امید می رود نیم دیگر راه هم به همین منوال، با موفقیت بپیماید. 

اقدام جسورانه ارسال نفتکش ها به ونزوئلا را باید در وهله اول یک ظرفیت سازی جدید در سیاست خارجی و مناسبات بین المللی ایران تلقی کرد. ساخت این ظرفیت به خودی خود ارزشمند است. ظرفیتی برای ثبت در مناسبات بین المللی. ممکن است چنین اتفاقی در آینده ای نزدیک تکرار نشود و به نظر می رسد تهران هم فعلا قصد تکرار آن را نداشته باشد اما تا همین جای کار هم، باید به این امر صحه گذاشت که پهلو گرفتن موفقیت آمیز نفتکش ها را نباید معلول یک یا دو عامل داخلی دانست. 

تحلیل جامع این موضوع را باید با در نظر گرفتن عوامل مختلف داخلی ایران، بین المللی و داخلی ایالات متحده آمریکا دانست. محدود کردن این اتفاق که قطعا می توان آن را تا اینجای کار موفقیتی برای ایران تلقی کرد، ما را به بیراهه خواهد بود و این امکان را از کارگزاران و تحلیل گران سلب می کند که بهره برداری درست و مناسبی از آثار و نتایج آینده آن بکنند و حتی ممکن است موجب دست زدن به اقدامات اشتباهی بشود که حتی دستاوردهای اقدام اخیر را هم از بین ببرد. در تحلیلی اولیه، ۴ عامل اصلی را می توان در ارتباط با این اقدام ایران مورد توجه و بررسی قرار داد:

 ۱. سیلی موشکی: تنها سه روز بعد از ترور سردار سلیمانی در شامگاه ۱۳ دی سال گذشته، ایران چند ده فروند موشک را از نقطه ای در غرب ایران روانه چند پایگاه آمریکا در خاک عراق کرد. حداقل از بعد از جنگ جهانی دوم رکوردی در تاریخ سلطه آمریکا ثبت نشده است که کشوری به اهداف آمریکایی حمله کند و این حملات بدون پاسخ باقی بماند. اما جمهوری اسلامی ایران این کار را کرد. تردیدی نیست که بعد از این حملات موشکی موضوع «اقدام تلافی جویانه» تهران در صدر عوامل موثر در اتخاذ هرگونه تصمیمی علیه ایران از سوی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا قرار گرفته است. منطقا دور از ذهن است که آمریکایی ها در اقداماتی که قصد انجامش علیه ایران را دارند، این عامل را نادیده بگیرند. 

۲. برجام: فضای بین المللی ایجاد شده به نفع جمهوری اسلامی ایران بعد از نهایی شدن برجام و تداوم نسبی این فضا حتی بعد از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم های یکجانبه این کشور عامل موثری دیگری است که نباید مغفول بماند. «فضای بین المللی برجامی» ایجاد شده ناشی از برداشته شدن تحریم های سازمان مللی علیه ایران براساس قطعنامه 2231 است. پایبندی ایران بسیاری از کشورها و بخش عظیمی از جامعه بین المللی را در طرف ایران نگه داشته است. علی رغم خروج آمریکا از این توافق، ایران و دیگر اعضا در آن باقی ماندند و آن را پیش بردند. به تبع آن، تحریم های بین المللی که از ۶ قطعنامه شورای امنیت ایجاد شده بود، همگی معلق شدند. پس، تردد نفتکش های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی از آب های داخلی ایران و ورود آن به آب های داخلی ونزوئلا و عبور آن از آب های بین المللی هیچ منعی براساس حقوق بین الملل ندارد و حتی تحریم های یکجانبه آمریکا هم نمی تواند مانع آن شود. وقتی تخلفی از نظر بین المللی و از قطعنامه های شورای امنیت انجام نشده باشد حجت بر بسیاری از کشورها تمام است که اقدامی مثل اعزام نفتکش ها به ونزوئلا، حداقل چشم خود را بر روی آن ببندند و خود را به امورات مهمتر کشورهای خود مشغول کنند.

۳. تضعیف توان اجماع سازی آمریکا: روی کار آمدن ترامپ و طرح و پیشبرد شعار «اول آمریکا» به مرور ظرفیت های ایجاد شده در سیاست خارجی این کشور بعد از جنگ جهانی دوم برای اجماع سازی حول موضوعات و چالش های بین المللی و جهانی را تحلیل برد و حتی موجب فاصله گرفتن تدریجی  تعدادی از متحدان این کشور شد. امروز متولیان سیاست خارجی آمریکا از پایین ترین سطح توان اجماع سازی در موضوعات بین المللی برخوردارند. از دست دادن این قدرت و توان، فرصت خوبی برای بخشی از جامعه بین المللی ایجاد کرده است که با پایبند کردن خود به قواعد حقوق بین الملل و چارچوب های سازمان مللی، از خطر اجماع سازی آمریکا علیه خود، فاصله بگیرند. امروز جامعه بین المللی و هسته مرکزی و توسعه یافته آن یعنی اروپا و حتی بخشی از متحدان دیرینه واشنگتن، همچون چند سال گذشته و تا قبل از دوران ریاست جمهوری ترامپ، به سادگی و راحتی تن به درخواست های کاخ سفید، که همراه با چاشنی نیش های کنایه دار و ادبیات بسیار غیر دیپلماتیک ترامپ هم هست، برای اجماع سازی بر روی چالش هایی که آمریکا قصد برجسته کردن آن را دارد، نمی دهند.

۴. فضای کرونایی نظام بین الملل: جامعه جهانی با بی سابقه ترین بحران بهداشتی و فراگیرترین اپیدمی دهه های اخیر روبرو شده است که تمامی بخش ها و زوایای زندگی فردی و اجتماعی و جمعی تمامی کشورهای جهان را متاثر از خود کرده است. کرونا به اندازه چندین جنگ جهانی و بحران طبیعی و دست ساخت بشر، به اقتصاد جهانی و کشورها آسیب وارد کرده است. در این شرایط، هیچ کشوری به دنبال وارد شدن به بحران و تنشی که سختی های جدید برای آنها ایجاد کند و موجب صرف منابع شان در بحرانی تازه شود، نیست. آمریکا هم شاخ و نشان می کشد اما قطعا در شرایطی که تعداد کشته های کرونا در این کشور به صد هزار نفر رسیده است، هیچ بخش داخلی این کشور نمی پذیرد که کشورش وارد بحران جدیدی از جنس تنش با ایران و ونزوئلا شود و این امر می تواند مشکلات و بحران های داخلی که در حال حاضر ترامپ با آن دست به گریبان است را تشدید کند که قطعا به نفع سرنوشت او برای انتخاب مجدد در انتخابات سال آینده نیست.

عوامل چهارگانه فوق نباید مانع توجه به این نکته هم باشد که کسانی که در حال حاضر در کاخ سفید قدرت آمریکا را در دست دارند، اگر خود را در وضعیت سقوط و از دست دادن قدرت ببیند، دور از ذهن نیست که دست به اقداماتی بزنند که در شرایط تحلیلی عادی، دور از ذهن به نظر می رسد. در اینکه لنگر انداختن موفقیت آمیز نفتکش ها در سواحل ونزوئلا موفقیتی حساب شده و به موقع برای وجهه ایران است، تردیدی نیست اما باید این مراقبت را هم کرد که متاثر از این اقدام، خودمان با دست خودمان آمریکایی ها را تحریک به واکنش و تلافی نکنیم. مهم عبور بی تنش از آب های بین المللی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و رساندن نیازمندی های ونزوئلا به دست این کشور بود که انجام شده است.

دیدگاه کاربران

ابوذر۱۴۵۹۹۷۴۱۵:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۶
و اب اشامیدنی نداریم
بسیجی۱۴۵۹۹۸۰۱۵:۲۵:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۶
ایران اسلامی سلطان اقیانوس ها سلطان زمین و آسمان ها کسی جرات نزدیک شدن بما نداره
عباس شیوعی۱۴۶۱۰۲۲۱۰:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۷
مردم ایران باید احقاق حقوق خود بر اساس منشور سازمان ملل ، تلاش کرده و احیا کند . این به مصداق مادری است که برای نجات فرزندش به مبارزه با شیر میشود . توکلت علی ا... .
ناشناس۱۴۵۹۹۸۶۱۵:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۶
چه عجب الف پذیرفت برجام آثار مثبتی هم داشته.
ناشناس۱۴۶۰۱۲۸۱۷:۲۴:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۶
ساعت خواب در تحریم های امریکا و غیره در سال 91 همه کارشناسان بی طرف می گفتند اگر این تحریم ها ادامه دار باشد فقط چند سال دوام می اورد می اورد و اخرش این تحریم ها فرو می ریزد در ضمن اگر نظامی های ما کاری نمی کردن این اقایان برجامی شما کاسه.........!!!
ناشناس۱۴۶۰۱۴۲۱۷:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۶
به به چه اثار خوبی دارد این برجام که 190 کشور دنیا از ترس تحریم های امریکا با ما کار نمی کنند و اگر هم بکنند مخفی است مانند تجریم های چند سال قبل و فقط چند کشور محدود با ما کار می کنندهمانند سال های 91 که تحریم بودیم یعنی هنوز عده ای دنبال برجام هستند بابا یک کمی فکر شده حرف بزنید
ناشناس۱۴۶۰۲۶۷۱۸:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۶
ان وقت این برجام شما چطوری است که مهمترین بخش ان برای دولت فروش نفت بوده قبل ان تا 1 میلیون هم می فروختیم ولی الان و قبل از امدن کرونا تا 500 هزار تا؟ چرا پسا برجام کشورها در تحریم ایران بیشتر اعمال کردن؟
ناشناس۱۴۶۰۳۸۱۲۰:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۶
اثار مثبتش این بود که انها بعد از خروج امریکا از برجام نفتکش ما را توقیف کردن ولی با تلافی ما مجبور به ازاد سازی ان شدن بعله عمو جان
ناشناس۱۴۶۰۳۹۴۲۰:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۶
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود. حملات موشکی به عین الاسد باعث شد تا یانکی ها جرئت نزدیک شدن به نفتکش های ایران در دریای کارائیب را نداشته باشند.
نجیب۱۴۶۰۴۷۱۲۲:۰۶:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۶
باشه شما درست می گی. ما که خوشحال میشیم شما اصلاح طلب ها دست از وطن فروشی بردارید و به توان داخلی و قدرت حزب الله توجه کنید. ما مثل سردار سلیمانی جانمان را هم می دهیم که شماها به ایرانی بودنت افتخار کنید.
ناشناس۱۴۶۰۵۹۸۰۰:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۷
ینی هنوز توی مملکت هستن کسایی ک برجام رو باور داشته باشن؟
ناشناس۱۴۶۰۰۰۴۱۵:۴۶:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۶
پول مردم به یک پنجم نزول پیدا کرده حواستون هست کجاییم؟ اگه کسی چند سال زحمت کشیده و 100 میلیون جمع کرده تا بتونه پول رهن خونه فراهم کنه حالا ارزش پولش 20 میلیون سابقه این یعنی چند سال مفت و مجانی کار کرده و بیگاری کشیده و مهم تر اینکه عمرش حروم شده
مانی۱۴۶۰۰۳۴۱۶:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۶
ممنون ار نویسنده محترم تحلیل منصفانه و جامعی بود
ناشناس۱۴۶۰۰۴۹۱۶:۲۰:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۶
پول این کارناوال رو چه جوری میگیرید؟
ناشناس۱۴۶۰۰۹۳۱۶:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۶
اینها احتمالا هدیه بوده.
ناشناس۱۴۶۰۱۷۵۱۷:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۶
حتما باید نشون بدی داری می سوزی؟
ناشناس۱۴۶۰۳۹۳۲۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۶
ايشون هم حقي داره از اموال مملكتش
ناشناس۱۴۶۰۳۴۹۱۹:۳۹:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۶
با شمش طلا
ناشناس۱۴۶۰۰۵۶۱۶:۲۲:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۶
مدعی العموم باید لیست و مصادیق و مستندات فساد نمایندگان رد صلاحیت شده را از شورای نگهبان بگیرد و نسبت به دادگاهی کردن آنها اقدام فرمایند
ناشناس۱۴۶۰۰۷۷۱۶:۴۵:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۶
آقای میرسلیم در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد که خبر گزارشی تسنیم انرا منتشر کرده فرموده اند تنها در یک مورد به رییس یکی از کمیسیون های مجلس مبلغ ۶۵میلیارد تومان پرداخت شده تا یک طرح تحقیق و تفحص اجرایی نشود سایت محترم الف لطفا منتشر و متن خبری را هم سایت شما هم منتشر بفرمایید
ناشناس۱۴۶۰۱۹۴۱۷:۵۷:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۶
تو مثل اینکه سوزنت گیر کرده. همه جا کامنتهای تکرای میزاری. حرف و نظر دیگری نداری؟
ناشناس۱۴۶۰۳۷۷۲۰:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۶
از نمایندگان رد صلاحیت شده هستید یا از جیره خوران انها
ناشناس۱۴۶۰۳۹۱۲۰:۲۴:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۶
تو حتما مشکلی داری برای رسیدگی
ناشناس۱۴۶۰۴۴۹۲۱:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۶
همین نظر عملی شود ما را بس است تو چرا وحشت کردی
ناشناس۱۴۶۰۰۵۷۱۶:۲۳:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۶
البته فراموش نکنید که لغو تحریمهای بین المللی کشتیرانی ایران یکی از دستاوردهای برجام بود.انصاف را رعایت کنید.
ناشناس۱۴۶۰۱۳۵۱۷:۳۱:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۶
ساعت خواب ایران قبلا با پرچم پایین کشتی رانی می کرده در فضای بین المللی شما و الان بعد از قدرت نمایی نظامی و با حس قدرت نمایی که انها ایجاد کردن دولت شما پرچم به دست حرکت می کند فرقش همین شده ودر همه دوره کشتی رانی می کردیم قربان چه ان زمانی که تحریم های امریکا و سازمان ملل بوده و چه در قالب برجام و چه الان که برجامی نمانده
ناشناس۱۴۶۰۱۴۸۱۷:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۶
قبل برجام این ها کشتی های ما را توقیف نکردن ولی بعد برجام انگلیس کشتی ما را توقیف کرد!
ناشناس۱۴۶۰۱۷۶۱۷:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۶
لطفا از این شوخی ها با ما نکنید
ناشناس۱۴۶۰۲۴۶۱۸:۳۱:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۶
نويسنده به وضوح نوشته كه از ثار برجام بوده
ناشناس۱۴۶۰۳۸۵۲۰:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۶
تحریم امریکا است که کشتی رانی را مختل کرده بوده ولی ما هم راه خودمان را بلدیم و دور می زنیم
ناشناس۱۴۶۰۰۵۸۱۶:۲۴:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۶
نفت مجانی برای ونزئلا!!! اگر من هم به جای مادورو بودم این جور بیان احساسات می کردم.
محمد۱۴۶۰۰۷۸۱۶:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۶
نوکران اجنبی در طول تاریخ همین گونه فکر می کردند
ناشناس۱۴۶۰۱۱۹۱۷:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۶
خدا ونزوئلا که از معدود دوستان مان هست را از ما نگیرد. آمین
ناشناس۱۴۶۰۱۹۱۱۷:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۶
اگر من هم جای تو از آمریکا جیره ماهانه می گرفتم این چنین خودم رو پاره پوره می کردم
ناشناس۱۴۶۰۲۰۶۱۸:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۶
چرت نگو اجنبي معاش پول نفت رو با طلا نقد گرفتن تو چجوري پول بلوكه شده نفتي كه بعد از برجام به اروپاييها فروختي ميخواي بگيري ؟
ناشناس۱۴۶۰۲۷۶۱۸:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۶
خیلی به خودت فشار وارد نکن تا بهانه و توجیه درست کنی
ناشناس۱۴۶۰۲۹۷۱۸:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۶
این توهم تو و بی بی سی است که بنزین مجانی داده شده ونزولا کشور فقیری نیست
ناشناس۱۴۶۰۳۹۵۲۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۶
ونزوئلا معادن طلای فراوان دارد و پول بنزین ها را با شمش طلا پرداخت کرده است.
ناشناس۱۴۶۰۰۵۹۱۶:۲۴:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۶
عده ای فکر می کنند با این کارشان پوزه آمریکا را به خاک مالیده اند!!!!!!
ناشناس۱۴۶۰۱۱۲۱۷:۱۱:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۶
هم پوز ترامپ و هم پوز کسانی که قبولش دارند به لجن مالیده شد.
ناشناس۱۴۶۰۱۲۲۱۷:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۶
یعنی ما حاضریم برای این کار هزینه بپردازیم؟
ناشناس۱۴۶۰۱۶۷۱۷:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۶
غیر از این است مزدور ؟
ناشناس۱۴۶۰۱۸۷۱۷:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۶
ببین مزدور کوچولو اربابت در نگاه ما سوسک هم نیست
ناشناس۱۴۶۰۲۵۰۱۸:۳۳:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۶
عده اي هم از عشق آمريكا باوجود اينكه باچشمان خود ميبينند كه پوزه ي معشوق به خاك ماليده شده، ولي بازهم در مرحله ي انكار به سر ميبرن
ناشناس۱۴۶۰۲۵۹۱۸:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۶
عده ای فکر میکنند امکان ندارد کسی بتواند پوزه آمریکا را به خاک بمالد!!!
ناشناس۱۴۶۰۲۶۳۱۸:۴۵:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۶
علت اینکه شما متوجه خاک مال شدن پوزه آمریکا نمیشی بخاطر ماسکی هست که از ترس کرونا روی پوزه ش زده!!
ناشناس۱۴۶۰۲۶۵۱۸:۴۷:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۶
ببخشید یه سوال: اگر چه اتفاقی بیوفته شما قبول میکنی که پوزه آمریکا به خاک مالیده شده!؟
ناشناس۱۴۶۰۳۹۷۲۰:۳۷:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۶
اینکار سیلی محکمی بود که به گوش ترامپ نواخته شد.
ناشناس۱۴۶۰۰۶۵۱۶:۳۱:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۶
قبلا از این تحلیل های منطقی در سایت الف بیشتر می دیدیم. متاسفانه فضای مجازی پر شده از خط و نشان کشیدن برای امریکا. خدا را شکر فعلا مسئولان کشور هنوز هیچ واکنش و حرف احساسی در این مورد ابراز نکرده اند تا نفتکش ها به سلامت به میهن بازگردند.
سرگردان۱۴۶۰۰۸۲۱۶:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۶
کارناوال نفتکشها و توافقات پشت پرده با....
ناشناس۱۴۶۰۰۸۴۱۶:۴۸:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۶
دیگی که واسه ملت ایران نجوشد سر سگ توش بجوشد
ناشناس۱۴۶۰۳۹۸۲۰:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۶
دریافت 10 تن طلا از ونزوئلا به نفع ایران است.
ناشناس۱۴۶۰۰۹۱۱۶:۵۴:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۶
به عبارت بهتر ، چند صباحی ، تریبون داران بی دانش ، بیخیال رجز خوانی شوند اجازه دهند مسئولان کارشان را به درستی انجام دهند
ناشناس۱۴۶۰۱۱۶۱۷:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۶
اگر یانکیها گاو چران تحمل نفتکشهای غیر مسلح وبیخطر را در هزار کیلومتری خود را نداشته باشند ، ما چرا باید چشمانمان را بر پایگاهها وکشتیهای تا دندان مسلح انها در صد کیلو متری خودمان ببندیم!
ناشناس۱۴۶۰۱۳۰۱۷:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۶
همه تحریم های امریکا بعد از خروجش از برجام برگشته از جمله کشتی رانی لطفا کمتر نظر اشتباهی بنویسید
ناشناس۱۴۶۰۱۳۴۱۷:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۶
حالا که به ونزوئلا در آنور دنیا بنزین رسوندید به مردم غزانیه در داخل کشور هم آب خوردن برسونید
ناشناس۱۴۶۰۱۶۳۱۷:۴۵:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۶
کاروان ونه کارناوال-!!
ناشناس۱۴۶۰۱۷۱۱۷:۴۸:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۶
زبان مداکره با دنیا قدرت نظامی است، این وسط ارزش برجام حتی از دستمال کمتره
ناشناس۱۴۶۰۲۱۱۱۸:۰۵:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۶
فروش نفت به ونزوئلا در صورت تقاضای آنان باید بطور جاری و پیوسته ادامه پیدا کند. اگر آمریکاییها شیطنت جدیدی نکنند نیازی به تبلیغات و کری خوانی نیست، اما این مقدار نفتی که الان فرستادیم تنها برای مدت محدودی مصرف ونزوئلا را تامین میکند. در صورت تقاضای آنان باید این روند را بارها تکرار کرد و یا مسیر رفت و آمد دائمی نفت کش ها در بین دو کشور ایجاد نمود.
عمران۱۴۶۰۲۶۲۱۸:۴۴:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۶
هنوز برای جشن زود است، بگذارید نفتکشها برگردند
ناشناس۱۴۶۰۴۰۱۲۰:۴۰:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۶
نگران نباش نفتکش ها به سلامت باز می گردند.
ناشناس۱۴۶۰۲۷۰۱۸:۴۹:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۶
علت همان سیلی مقتدرانه بود نه برجام بی فرجام... اگر برجام علت بود باید پیش از اینها کارناوال شما شکل میگرفت
رضا۱۴۶۰۲۷۵۱۸:۵۱:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۶
بله کارناوال راه انداختند اما چه کسی حساب کرده که به چه قیمتی ؟ اگر اندکی درنگ میکردیم ما این کارها را از راههای آسانتر و با هزینه ناچیزی انجام میدادیم فایده و هزینه انجام امور که در پشت تند روی ها و سیاست های رادیکالی نادیده گرفته می شوند
کریم۱۴۶۰۲۷۷۱۸:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۶
ببینید به کجا رسیده ایم که بعد از ماهها 5 کشتی حامل فراورده های نفتی رو به کشوری می فرستیم واینطور شادی می کنیم. الان هم معلوم نیست پول اینهمه هزینه کشتیرانی و فراورده های نفتی پرداخت می شود یا خیر؟
ناشناس۱۴۶۰۲۸۸۱۸:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۶
عاه بیا وسط
ناشناس۱۴۶۰۲۹۳۱۸:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۶
خجالت نمیکشند این نفت کشا کارناوال راه انداختن مگه همین چند وقت پیش عذا دار نشدند و ناوچه خارک رو از دست ندادند
ناشناس۱۴۶۰۲۹۸۱۹:۰۰:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۶
پول این کارناوال با طلا گرفته می شود تا کور شود هر انکه نتواند دید
ناشناس۱۴۶۰۴۴۷۲۱:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۶
طلایی که میگیرند کجا می رود؟
ناشناس۱۴۶۰۵۵۶۲۳:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۶
همونجایی که قبلش پول بنزینها میرفت.
کریم۱۴۶۰۸۱۶۰۷:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۷
مطمئنا تو جیب مردم نمی ره
حسین۱۴۶۰۳۰۳۱۹:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۶
بنشینیم و اخر کار رو تماشا کنیم.ببینیم چی میشه!!!
ناشناس۱۴۶۰۵۱۲۲۲:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۶
سیاست به کنار. چقدر مدعیان حقوق بشر رو سیاهند که حتی صحبت نمیکنن که این سوخت و بنزینه که آمریکا تحریم کرده. یعنی نیازهای ضرروی مردم رو.
ناشناس۱۴۶۰۵۵۱۲۳:۲۷:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۶
پول اين كارناوال را خرج اب خوزستان كنيد
ناشناس۱۴۶۰۵۹۶۰۰:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۷
فایدش چیه؟ ونزوئلا پول که نداره بده، داشته باشه هم بدلیل تحریم نمیتونه بده، طلا رو هم که خود مقامات رسمی ایران تکذیب کردن، پس لابد مفتی دادید دیگه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین