پلمب ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف از پروتکل‌های کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990306044

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف از پروتکل های بهداشتی کرونا تاکنون پلمب شده اند و با توجه به روند بازگشایی ها، نظارت و برخورد با متخلفان تشدید می شود.

پلمب ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف از پروتکل‌های کرونا

محسن فرهادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به طور میانگین در کل کشور حدود ۷۰ درصد اصناف کشور پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده برای پیشگیری از  کرونا را رعایت کرده اند، در تهران میزان رعایت پروتکل ها پایین تر از میانگین کشوری و حدود ۵۶ درصد است، البته در استان تهران وضعیت بهتر و حدود ۷۰ درصد است و به طور کلی میزان رعایت پروتکل ها در کلانشهرها مانند تهران، اصفهان، مشهد یا تبریز از میانگین کشوری کمتر است.

وی گفت: بیماری کووید_۱۹ مرگ هم دارد و هر چقدر کمتر اصول بهداشتی رعایت شود میزان مرگ بیشتر است و در شهرهایی که اصول بهداشتی کمتر رعایت شده، میزان مرگ ناشی از ویروس کرونا بیشتر است. برای اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی بیشتر شود در ستاد ملی کرونا مصوب شد که میزان نظارت ها و برخورد با اصناف متخلف تشدید شود.

تشدید نظارت بر اصناف

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بیش از ۲۰۰ هزار صنف مختلف که به نوعی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده بودند از زمان ابلاغ این پروتکل ها تاکنون به علت رعایت نکردن اصول بهداشت فردی یا اجتماعی و پروتکل ها تعطیل شده اند، البته همه آنها اکنون تعطیل نیستند و تعدادی از آنها باز شده اند و طبیعتا با توجه به مصوبه جدید ستاد ملی کرونا، نظارت ها، بازرسی ها و شدت برخورد با متخلفان بیشتر می شود.

فرهادی گفت: در افزایش سختگیری ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی، وزارت بهداشت تنها نیست. دستگاههای نظارتی دیگر در وزارتخانه ها، شهرداری ها و قوه قضاییه نیز در این مسیر با وزارت بهداشت همکاری می کنند و تیم های نظارتی بیشتر می شوند.

وی درباره ترددها و نقش آن در انتقال کرونا گفت: در مورد اجرای طرح ترافیک سیاست رسمی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اعلام شد. وزارت بهداشت در این شرایط مخالف اجرای طرح ترافیک و شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی است. خوشبختانه مسئولان حوزه شهری نیز همکاری کردند، با اعمال طرح ترافیک سیستم حمل و نقل عمومی شلوغ تر شده بود. رعایت پروتکل های بهداشتی مثل زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری ها سخت و کنترل این پروتکل ها هم مشکل تر می شود.

وی افزود: سیاست و توصیه کلی وزارت بهداشت همچنان این است که فقط در صورت ضرورت از خانه خارج شویم و فقط برای خرید ارزاق و کار از خانه خارج شویم،هنوز نباید فکر کنیم شرایط عادی است و بخواهیم به صورت عادی تردد کنیم، به همین علت وزارت بهداشت مخالف اجرای طرح ترافیک در شهرهای بزرگ است.

فرهادی درباره تاثیر استفاده از ماسک در فاصله های نزدیک افراد مثل اتوبوس و مترو ادامه داد: به هر حال استفاده از ماسک مفید است. البته تاثیرگذاری نوع ماسک ها فرق دارد. ماسک های سه لایه معمولی در  اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل تا حدودی ایمنی ایجاد می کند.  افرادی که بیمار هستند یا افرادی که با بیماران سر و کار دارند حتما باید ماسک بزنند، به طور مسلم ماسک N۹۵ ایمن تر است اما استفاده از آن سخت تر است و کمتر از در بازار پیدا می شود. نمی شود و لزومی هم ندارد به همه مردم توصیه کنیم از این نوع ماسک های فیلتردار بزرگ استفاده کنند. ماسک N۹۵ بیشتر برای مرکز درمانی لازم است و برای اتوبوس و مترو همین ماسک های معمولی سه لایه کفایت می کند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره پیشگیری از انتقال کرونا از طریق زباله ها به ایرنا گفت: از نظر وزارت بهداشت، در شرایط اپیدمی کرونا همه زباله های بیمارستانی و خانگی عفونی تلقی می شوند، نظارت بر دفع بهداشتی زباله ها و جلوگیری از فعالیت زباله گردها وظیفه وزارت کشور و شهرداری هاست. پسماندهای تولیدی در شرایط پاندمی کرونا با شرایط عادی متفاوت است. البته این نکته به معنای این نیست که نباید بازیافتی صورت بگیرد. 

وی افزود: بطری های شیشه ای در حرارتی که ذوب می شود و از آن شیء دیگری تولید می شود، ایمن است اما جاهایی که زباله ها و پسماندها جمع آوری می شود نا ایمن است. زباله ها باید به شکل ایمن جمع آوری شود. در واقع سیستم جمع آوری و دفع پسماندها باید ایمن شود. این مساله مهمی است که به شهرداری تهران و شهرداری ها و دهیاری های کشور از طرف وزارت بهداشت اعلام شده است و از دیدگاه وزارت بهداشت چه قبل و بعد از کرونا زباله گردی اقدامی مخاطره آمیز است. در شرایط کرونا موضوع حساستر است و در انتقال بیماری نقش دارد.

فرهادی گفت: شهرداری ها باید سیستم جمع آوری و دفع زباله ها را بازنگری و اصلاح کند و از فعالیت زباله گردها نیز به هر شکل باید جلوگیری شود. زباله ها باید به شکل کاملا مکانیزه از مبدا جمع آوری شود به شکلی حداقل تماس را با افراد داشته باشد و قطعا رعایت اصول بهداشتی در جمع آوری زباله به شکل دستی محقق نمی شود.

افزایش شهرهای سفید در کشور

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رنگ بندی شهرها به قرمز، سفید و زرد و انتقادهایی که به این طرح شده، گفت: این طرح تاکنون موفق بوده است به این دلیل که سیاست های اجرایی و رعایت پروتکل ها بر اساس شهرهای پر خطر و کم خطر برنامه ریزی شده است. پیش بینی اپیدمیولوژیست های وزارت بهداشت این است که این روند، شهرها و مناطق سفید را افزایش می دهد.

وی افزود: تاکنون شهری را نداشته ایم که سفید باشد و به زرد یا قرمز تبدیل شود و مناطق سفید رو به افزایش است. نکته این است که از تردد در بین شهرها و مناطق قرمز و سفید باید خودداری کنیم زیرا با رفتن به مناطق قرمز خودمان را در برابر بیماری قرار می دهیم و با رفتن به مناطق سفید آن منطقه را در خطر افزایش بیماری قرار می دهیم. این طور نیست که یک منطقه سفید یک دفعه قرمز شود. وضعیت شهرها و مناطق مختلف مدام بازنگری می شود. بازنگری وضعیت آنها به فاصله چهار روز تا یک هفته ای انجام می شود و نتیجه بازنگری ها نیز اعلام عمومی می شود.

فرهادی ادامه داد: طرح رنگ بندی شهرهای کشور تاکنون موفق بوده و تاکنون روند تغییرات به این شکل بوده است که شهرهای سفید رو به افزایش است نه اینکه شهرهای سفید، زرد یا قرمز بشوند. ضمن اینکه هنوز منطقه سبز و عاری از بیماری در هیچ جای کشور نداریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین