آدرس‌های غلط وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت خودروها

گروه اقتصادی الف،   3990306002

اخیرا وزارت نفت با انتشار نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق ۱۴۲۰ اعلام کرد که حذف کامل LPG از سبد سوخت بخش حمل و نقل در دستور کار قرار داده و این در حالی است که با وجود تحریم‌های آمریکا، امکان صادرات این محصول نیز وجود ندارد.

آدرس‌های غلط وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت خودروها

فارس نوشت: مقدار تولید گازمایع کشور اکنون سالانه حدود 18 میلیون تن است که بنابر آمار سال 97 از این مقدار حدود 2 میلیون تن برای مصارف داخلی کشور مصرف شده و 6 میلیون تن به کشورهای مختلف صادر می­شود. بنابر همین آمار بیش­تر مصرف LPG در داخل کشور، مربوط به بخش خانگی است. با توجه به این نکته که نسبت به سال 97 تعداد زیادی از مناطق نیز از لوله‌کشی گاز طبیعی برخوردار شده­‌اند و با توجه به افزایش تحریم‌­ها، حتی با فرض ثابت ماندن مقدار مصرف خانگی و صادرات LPG، بقیه مقدار تولید شده این سوخت در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق شده یا اینکه در فلرها می­سوزد و این یعنی ضربه به اقتصاد کشور و عدم استفاده صحیح از منابع موجود.

این در حالی است که با تعریف محل مصرف جدید برای LPG تولیدی در کشور، از جمله استفاده استاندارد از آن به عنوان سوخت خودروها (اتوگاز)، می­توان آن را به بهینه‌­ترین شکل مصرف نمود. با این اقدام هم از هدر رفت LPG جلوگیری می‌­شود و هم با آزادسازی مقدار بنزین معادل LPG مصرفی در خودرو و صادرات آن با قیمت بالاتر از صادرات LPG می‌­توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

*برنامه وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت کشور تا افق 1420

اخیرا وزارت نفت با انتشار نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420 اقدام به حذف کامل اتوگاز از سبد سوخت بخش حمل و نقل کرده است. در این سند آمده است: «LPG در سبد آتی سوخت خودروها در کشور جایگاهی ندارد و لذا می‌باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که (با اطمینان از عرضه LPG برای مصارف عمدتاً پخت و پز خانوارهایی که به شبکه گازطبیعی دسترسی ندارند) استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها برچیده شده و مصرف‌کنندگان فعلی LPG به عنوان سوخت خودرو، به تدریج به سمت مصرف CNG هدایت/ حمایت شوند و تا آن زمان نیز هیچ تشویق و امتیازی برای مصرف LPG در خودروها منظور و اعمال نشود».

در این سند، وزارت نفت پیش‌بینی کرده است که استفاده از سوخت LPG در خودروها تا سال 1420 از 0.01 درصد به صفر برسد و LPG صرفا برای مصارف پخت و پز در مناطق بدون گاز طبیعی استفاده شود. 

*چرا تصمیم وزارت نفت برای حذف  LPG از سبد سوخت کشور اشتباه است؟

این تصمیم اشتباه در صورتی اتخاذ می­‌گردد که:

1- در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، چین، ایتالیا، لهستان، روسیه و ... با توجه به مزایای زیست‌محیطی و ارزان بودن اتوگاز، به طورگسترده از LPG در سبد سوخت حمل و نقل خود بهره گرفته­‌اند و برنامه­‌هایی برای افزایش و گسترش مصرف آن پیش بینی کرده اند.

2- طبق آمار و با توجه به پیش­ بینی ها، تمام مناطق کشور به­‌جز مناطقی محدود، از لوله‌کشی گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و مصرف LPG صرفا برای مصارف پخت و پز بی‌معنی است.

3- بر اساس پیش‌­بینی­‌های کارشناسان حوزه انرژی، تولید LPG به 24 میلیون تن در سال خواهد رسید و با توجه به اعمال تحریم‌­ها و عدم امکان صادرات LPG و مصرف محدود در داخل کشور، نیاز است تا وزارت نفت مانند سایر کشورها به فکر افزایش سهم اتوگاز در سبد سوخت خودروها باشد.

*ضرر 24 هزار میلیاردی دولت با حذف LPG از سبد سوخت حمل‌ونقل

با وجود این که اکنون مصرف LPG به عنوان سوخت خودروها مجاز و قانونی نیست اما به دلیل وجود مزایای فراوان آن از جمله پیمایش زیاد نسبت به سایر سوخت­‌ها، ارزان­تر بودن و ایجاد آلودگی کم، تعداد 1.5 میلیون خودرو LPGسوز در کشور وجود دارد. بنابراین در صورت عملی شدن حذف کامل LPG از سبد سوخت حمل و نقل کشور، تمام کسانی که این سوخت را برای خودرو خود انتخاب کرده‌­اند ­نادیده گرفته خواهند شد، هدر رفت انرژی از طریق سوزاندن LPG در فلرها صورت می­‌گیرد و در نتیجه عدم‌النفع و ضرر اقتصادی حاصل از آن غیر قابل جبران خواهد بود.

در این راستا رضا رحیمی کارشناس نفت و انرژی می‌گوید: «با افزایش تولید تا 24 میلیون تن در سال، با فرض ثابت بودن مقدار صادرات و مصرف داخل که البته با توجه به توسعه لوله کشی گاز در مناطق مختلف کشور، فرضی غیرواقعی است، مقدار 16 میلیون تن LPG بدون استفاده، خواهد سوخت. با توجه به اینکه طبق محاسبات به ازای جایگزینی هر 1 میلیون تن LPG به جای بنزین در سوخت خودروها حدود 1.5 هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود؛ در صورتی که این 16 میلیون تن LPG جایگزین بنزین نشود و در خطوط لوله بسوزد، حدود 24 هزار میلیارد تومان ضرر و عدم النفع برای کشور در پی دارد».

اما علیرغم این موضوع وزارت نفت در برنامه جامع انرژی خود قصد دارد LPG را از سبد سوخت خودروها حذف کند.

*دلایل وزارت نفت برای حذف LPG­ از سبد سوخت حمل و نقل منطقی است؟

در متن نسخه مقدماتی سند تامین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420، برخی دلایل وزارت نفت برای حذف LPG­ از سبد سوخت حمل و نقل آورده شده است. از جمله این دلایل می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 - ضعیف‌­تر بودن اقتصاد LPG به عنوان سوخت خودروها نسبت به CNG

- تصمیم اقتصادی و محیط ­زیستی مبنی بر اینکه CNG به عنوان سوخت ملی گسترش یابد

- مشکلات جابجایی و حمل‌ونقل LPG­ و حجم اشغال جاده‌ها با کامیون‌های حامل آن برای مصارف سوخت خودروها

- چالش‌­های قیمت­‌گذاری و مجدداً پذیرش پرداخت درازمدت یک یارانه جدید

- ضرورت سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت­های لازم برای استفاده از اتوگاز

- استاندارد نبودن و خطرناک بودن نحوه استفاده غیرفنی و غیراصولی کنونی از گاز مایع در خودروها

براساس این گزارش، حذف LPG از سبد سوخت کشور در حالی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است که هیچ­کدام از دلایل ذکر شده در سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور، دلیل موجهی برای استفاده نکردن از LPG­ در سبد سوخت نیست. از نظر اقتصادی با توجه به پیمایش زیاد LPG­ نسبت به سایر سوخت‌­ها و در نتیجه آزادسازی مقدار بنزین و گازوییل معادل آن، استفاده از اتوگاز در سبد سوخت توجیه‌پذیر خواهد بود.

همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر دلیل اقتصادی بودن مصرف اتوگاز، ایجاد آلودگی کم و سازگاری با محیط زیست از دلایل اصلی این کشورها برای مصرف LPG­ در سبد سوخت است. بنابراین استفاده هم زمان از LPG­ و CNG در خودروها به منظور کاهش آلودگی هوا هیچ محدودیتی ایجاد نمی­‌کند.

از طرفی اگر در شهرها یا استان­های دارای پالایشگاه نفت، سوخت جایگزین بنزین و دیزل علاوه بر CNG، گاز مایع یا LPG نیز باشد، بنابراین نه تنها مشکلات حمل LPG را کاهش می­دهد، بلکه باعث کاهش بار ترافیکی حاصل از حمل LPG از شهری به شهر دیگر می­شود.

قیمت‌گذاری سوخت در همه زمینه­‌ها نیز چالش خاص خود را دارد و فقط مختص بخش حمل و نقل نیست در ضمن توجه داشته باشید که در صورت اعطای یارانه به LPG و در عوض صادرات بنزین آزاد شده معادل آن درآمدی حدود 24 هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود.

همچنین با توجه به مایع بودن LPG لوازم ایجاد جایگاه آن ساده‌­تر از CNG بوده و تمامی لوازم مورد نیاز داخلی‌سازی می‌­شوند، بنابراین ایجاد زیرساخت استفاده از اتوگاز هزینه چندانی برای دستگاه­های زیربط ندارد و این هزینه ناچیز نیز با آزاد شدن بنزین و دیزل برای صادرات جبران خواهد شد.

عمده مشکلات و خطرات ناشی از استفاده از اتوگاز به این دلیل است که دولت آن را در سبد سوخت کشور به رسمیت نمی‌­شناسد. اگر این سوخت به طور رسمی و قانونی وارد سبد سوخت شود و مانند سایر کشورها، استانداردهای مشخص برای استفاده از آن تعریف شود و صاحبین خودروهای LPG سوز به صورت محترمانه در جایگاه­های مجاز و اختصاصی سوخت­‌گیری نمایند، دیگر شاهد استفاده غیر استاندارد و غیر فنی از این سوخت در خودروها نخواهیم بود.

پربحث‌های دیروز

  1. آيا چين واقعا جزيره كيش را خريده است؟!

  2. چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

  3. رمزگشایی از پشت پرده مانتوهای جلوباز

  4. چگونه جمهوری اسلامی را از چشم مردم بيندازيم !

  5. ۱۵ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا/روایت جدید از همکاری ۲۵ ساله ایران و چین/تابوشکنی احمدی‌نژاد/ روحانی استیضاح می‌شود؟

  6. جوابیه سید میعاد صالحی بر بیانیه دیوان محاسبات

  7. محسن هاشمی: تهران باید ۲ هفته تعطیل شود/ سهم دولت در اوج گیری دوباره کرونا ۷۰ درصد است

  8. آیا سوریه بعد از امضای توافق نظامی با ایران همان سوریه قبل است؟

  9. رختکن کثیف پرسپولیس+عکس

  10. واکنش «آشنا» به حضور «زم» در برنامه تلویزیونی

  11. پایتخت در وضعیت قرمز قرار دارد/ آخرین شرایط بیمارستان‌های کرونا در «استان تهران»

  12. رونمایی از کیفی اعجاب انگیز در اولین جلسه دادگاه برخی از مدیران سابق بانک مرکزی/ رشوه‌های میلیاردی بدهکاران ارزی

  13. دلالتهای مغفول یک نامه

  14. جزئیات تازه از زمان وقوع سانحه بوئینگ اوکراینی/کاربر سامانه دفاعی هدف را هواپیمای تجاری تشخیص نداد

  15. روحانی: کرونا هراسی و عادی‌سازی کرونا هر دو خطرناک است/ راهی جز اجرای دستورالعمل‌ها نداریم

پربحث‌های هفته

  1. یک درس مهم ظریف در سیاست خارجی

  2. آيا چين واقعا جزيره كيش را خريده است؟!

  3. چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

  4. ايران و چين و بوقچی های آن ور آبی !

  5. مجلس به تهدیدهای تاجگردون چه پاسخی می‌دهد؟

  6. طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۲۰۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد + محورهای سوال

  7. ضرب و شتم پزشک متخصص توسط همراهان بیمار + عکس

  8. مدیریت ناکارآمد کرونا در ایران/ اقدامات محدودکننده برمی‌گردند؟

  9. اعتبارنامه تاجگردون رد شد

  10. رمزگشایی از پشت پرده مانتوهای جلوباز

  11. واکنش کاربران توییتر به رد اعتبارنامه تاجگردون؛ مجلس از اولین آزمون بزرگ خود سربلند بیرون آمد/ حالا نوبت تلاش مضاعف برای حل مشکلات است

  12. مردم اندونزی حیوانات را در آتشفشان ریختند

  13. حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس

  14. شما بگویید به چه قیمتی ؟!

  15. تاجگردون کیفش را از مجلس برداشت و رفت

  16. روایت روحانی از مدیریت دولت بر اقتصاد کشور/جنجال سخنرانی ظریف/ بازداشت عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای/افروغ: صداوسیما اسیر نفوذ، تظاهر و ریا شده است

  17. روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ در ماه‌های آینده به ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید

  18. یک نماینده مجلس فیش حقوقی‌اش را منتشر کرد + عکس

  19. پرواز عمودی خلبان ایرانی با بمب افکن F ۴

  20. چگونه جمهوری اسلامی را از چشم مردم بيندازيم !

  21. جزئیات طرح ساخت ۶میلیون مسکن؛ تامین ۶۰درصد هزینه با وام ارزان و زمین رایگان

  22. شهردار تهران: ۹ میلیون دلار ضرر کردیم

  23. نمکی: دلم نمی‌خواست با چنین تاوان سنگینی حرف‌هایم را جدی بگیرند

  24. احمد توکلی: با استیضاح روحانی بیشتر موافقم

  25. ۱۵ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا/روایت جدید از همکاری ۲۵ ساله ایران و چین/تابوشکنی احمدی‌نژاد/ روحانی استیضاح می‌شود؟

ابر آروان

پربحث‌های هفته

  1. چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

  2. طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۲۰۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد + محورهای سوال

  3. روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ در ماه‌های آینده به ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید

  4. جزئیات طرح ساخت ۶میلیون مسکن؛ تامین ۶۰درصد هزینه با وام ارزان و زمین رایگان

  5. دولت روحانی رکورددار جهش ارز در تمام دولت‌ها است/ چرخ اقتصاد از کار افتاده/ نتیجه سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی چه بود؟

  6. جهانگیری: مردم سهام عدالت خود را نفروشند/ دردی از جامعه را حل کنیم/ به مشکلات معیشتی آگاه هستیم

  7. جوابیه سید میعاد صالحی بر بیانیه دیوان محاسبات

  8. سرپرست وزارت صمت: گرانی خودرو به خاطر شکاف عرضه و تقاضا بود/ شکاف با پیش فروش کم شد

  9. روحانی: ۲۰ میلیارد یورو کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است/ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم

  10. پورابراهیمی: اجازه نمی‌دهیم یک نفر هم تسویه ارزی را انجام ندهد

  11. صادرکنندگانی که زور دولت هم به آنها نمی رسد !

  12. خودروی K۱۳۲ ایران خودرو را بهتر بشناسید

  13. نوبخت: دولت برای جبران کسری بودجه، دو روش در پیش گرفته‌ است

  14. وزیر راه: حداکثر سقف قرارداد‌ اجاره در تهران ۲۵ درصد تعیین شد/ هیجانات کاذب‌ بازار مسکن را آرام می‌کنیم

  15. خاندوزی: بار مالیات بر خانه‌های خالی به مستاجران منتقل نمی‌شود/ برای کنترل قیمت مسکن، افزایش عرضه نباید فراموش شود

  16. رشد ۴۵۰ درصدی قیمت مسکن و انتقاد روحانی از روحانی

  17. بازار اجاره مسکن در بدترین شرایط طی نیم قرن اخیر

  18. بالاترین تورم متعلق به کدام کشورها است؟

  19. قیمت خودرو در بازار آزاد مشخص شد/ جدول

  20. روحانی: تحویل مسکن به افراد ثبت نام کننده در طرح مسکن یکم اولویت دولت است

  21. جدول/ قیمت طلا، سکه و دلار امروز

  22. حالا نوبت گرانی گوشی همراه است!

  23. حقوق فروردین‌ماه کارگران هفت‌تپه واریز شد

  24. غوغای روحانی؛ سکه ۷۰۰ درصد، دلار ۴۷۲ درصد، مسکن ۳۱۶ درصد

  25. استقبال بازار خودرو از دلار ۲۲ هزار تومانی

آخرین عناوین