هشدار جدی برای بازگشت خودروهای ناقص

گروه اقتصادی الف،   3990231008

دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی با اشاره به مشکلاتی که برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی به دلیل عدم تخصیص ارز ایجادد شده است، نسبت به ایجاد مجدد خودروهای ناقص کف کارخانه هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دو ماه از آغاز سال جاری گذشت اما بانک مرکزی از ابتدای سال به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ارز تخصیص نداده است؛ این موضوع قطعه‌سازان را به شدت درگیر کرده است.

در این رابطه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی اظهار کرد: بانک مرکزی در یک اقدام عجیب بی‌سابقه مدتی است که هیچ ارزی به صنعت خودرو تخصیص نمی‌دهد؛ بنابراین باتوجه به مشکلات عدیده‌ای که در این زمینه برای قطعه‌سازان ایجاد شده است و در سال جهش تولید، در همان ابتدای سال با یک چالش و بحران اساسی روبرو شده‌ایم. در صورت ادامه این روند همگی به زودی شاهد تولید خودروهای ناقص و پر شدن پارکینگ‌های خودروسازان از خودروهای ناقص خواهیم بود.

وی افزود: باتوجه به اینکه برخی قطعه‌سازان چسبندگی و وابستگی بیشتری به واردات قطعات داشته وخودروسازان نیز خود  بخشی از قطعات را وارد می‌کنند؛ بنابراین با عدم دریافت ارز، روند تامین مختل شده که عملا منجر به تولید خودروهای ناقص خواهد شد.

او با بیان اینکه چرا همیشه علاج پس از وقوع است؟ برای یک بار هم که شده از مشکلات پیشگیری کنیم، افزود: مجدد چندماه دیگر تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان زیاد می‌شود؛ آنگاه همه ارکان نظام به تکاپو می‌افتند تا ارز خودروسازان و قطعه‌سازان تامین شود که خودروهای ناقص جمع شوند.

محبی‌نژاد تصریح کرد: چرا اکنون به فکر نیستیم تا از هزینه‌های دوباره‌کاری و مشکلات خواب سرمایه‌ی ملی جلوگیری کنیم؟ این خودروها چه فاکتور شده برای مشتری باشند و پیش پرداخت آن دریافت شده باشد باز هم به دست مشتری نمی‌رسد و چه متعلق به خودروساز باشد که سرمایه‌اش معطل مانده و هدر رفت سرمایه است. پس از آن می‌گویند بهره‌وری در خودروسازی پایین است و این درحالی است که این هزینه‌ها جایی محاسبه نمی‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه در کشور ۱۲۰۰ قطعه‌ساز داریم که داریم که ۷۰۰ قطعه‌ساز به صورت مستقیم با خودروساز کار می‌کنند؛ اگر یک قطعه‌ساز هم نتواند تامین قطعه برای خودروساز داشته باشد، خودروها تجاری نمی‌شوند و عملا خط تولید متوقف و تیراژ تولید پایین خواهد آمد که به دنبال آن باقی قطعه‌سازان هم صرف نظر از خودروسازان دچار چالش می‌شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین نوعی بی‌تدبیری و عدم‌هماهنگی باورنکردنی را شاهد هستیم که چنانچه زودتر ساماندهی نشود، علاوه‌براینکه با افزایش خودروهای ناقص مجدد روبرو خواهیم شد، وضعیت آشفتگی بازار خودرو بسیار بدتر خواهد شد. اگر می‌خواهیم آرامش به بازار خودرو بازگردد، همه مسائل صنعت خودرو باید آرام‌ آرام حل شود. باید مدبرانه عمل کنیم اما این اتفاقات خلاف تدبیر است.

این فعال صنعت قطعه در رابطه با ارز اشخاص و آزاد نیز تاکید کرد: از سوی بانک مرکزی این ارزها نیز برای فعالان قابل گزینش نبوده و متاسفانه امکان استفاده راحت را با مطرح کردن بحث "منشاء"  از بین برده است. زمانی که اعلام می‌شود باید شفافیت وجود داشته باشد و منشاء ارز برای بانک مرکزی مشخص باشد، عملا شفایت را در همه دنیا ایجاد خواهد کرد و دور زدن تحریم‌ها در شرایطی که توقع شفافیت حداکثری وجود دارد، عملا غیرممکن می‌شود. همان راه‌ها و روش‌هایی که بخش خصوصی در نظر دارد و می‌تواند به نوعی با تحریم‌ها مقابله کند، اگر قرار باشد با ذکر منشاء و علنی و شفاف باشد، برای کشورهای تحریم‌کننده نیز همه چیز شفاف و روشن می‌شود و مسیرها را می‌بندند.

محبی‌نژاد افزود: در حال حاضر  ارزهایی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی داریم که یا خودشان مایل نیستند ذکر منشاء کنند یا گردشی در ارزهای خود دارند که تمایل به روشن شدن این مسیر نیستند؛ چراکه قابل رصد کردن برای تحریم‌کنندگان خواهد شد. اصرار بر ذکر منشاء یا واردات در مقابل صادرات و امثال آن دیگر بدون انتقال ارز نیست. معنای حقیقی انتقال  ارز این است که واردکننده، پس از وارد کردن کالای خود با یک نرخ توافقی ارز را تسویه می‌کند؛ اما در این زمینه اختلاف نظرهایی بین بانک مرکزی و وزرات صمت وجود دارد.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. عملکرد مجلس دهم ؛ شما چه فکر می‌کنید؟

    2. اسباب تمسخر دینداری نشویم ...

    3. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

    4. آیا فلسطینی‌ها زمین‌هایشان را به یهودیان فروختند؟

    5. اردشیر زاهدی: همیشه به ایران افتخار می‌کنم/ نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد/ حکومت پهلوی به مردم آزادی نمی‌داد‌

    6. پرونده مدیران سایپا ؛ محکومیت دو نماینده به حبس و اثبات دوباره یک ناکارآمدی

    7. با زوج خودرویی محکوم به اعدام بیشتر آشنا شوید

    8. چه زمانی سیلی بحران جمعیت را می خوریم؟!

    9. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

    10. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

    11. جمعیت جوان، کرونا را شکست می‌دهد

    12. محکومیت «محمد عزیزی» و «فریدون احمدی» به حبس/ حکم اعدام برای دو متهم پرونده شرکت سایپا/ استعفای وکلای پرونده طبری/ خبر تازه از پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی

    13. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

    14. «دپوی ۳۰۰۰۰ خودرو» توسط خودروسازان «احتکار» نیست؟ + تصاویر

    15. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

    16. «عادی سازی» در شرایط کرونایی و سه شنبه‌های «جوج» در شمال !

    17. روایت روح الامینی از فاصله معنادار بین رقبای ریاست مجلس/دفاع آقاتهرانی از صادق محصولی/واپسين ماموريت فراكسيون اميد/ ائتلاف لاریجانی با اصلاح طلبان در راه است؟

    18. مروری بر ازدواج‌های سیاسی؛ از احمدی‌نژاد تا روحانی + تصاویر

    19. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

    20. نامه توکلی به دادستان تهران درباره کشت و صنعت مغان: حمایت برای جلوگیری از چپاول حقوق ملت را انتظار می‌کشیم/ از انجام تشریفات جدید پیش از نتیجه اعلام جرم دیده‌بان در دادگاه خودداری کنید

    21. قیمت‌های جدید شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد + جدول

    22. رهبر انقلاب: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ سخت‌تر خواهد شد/ فلسطین قابل فراموش شدن نیست

    23. قیمت‌های شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد/پراید ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان+جدول

    24. ادعای برایان هوک: ایران بین مذاکره با ترامپ یا فروپاشی اقتصادی یکی را انتخاب کند/ ایران را مهار کرده‌ایم

    25. با این تناقض ها جواب مردم را چه باید داد؟

    آخرین عناوین