۶ روش برای مقابله با تبعات روانی کرونا

گروه سلامت الف،   3990230181

باتوجه به شیوع کرونا در کشور و نگرانی مربوط به این بیماری برای همه‌ی ما و همچنین تحمل شرایط برای افرادی که اختلالات روانی دارند سخت است، ۶ روش به منظور مقابله با تبعات روانی کرونا مورد بررسی قرارگرفته شده.

به گزارش فارس، ورود ویروس کرونا به ایلام، ابتلای شهروندان و تلفاتی که در کشور و به تبع آن در استان ایجاد کرده است به همراه وحشتی که از این ویروس در طول یکی دو ماه گذشته از طریق رسانه‌ها ایجاد و منتشر شده، دلایل کافی برای تجربه ترس و نگرانی ایجاد کرده است.

عوامل دیگری مانند احتیاط در اعلام واقعیت‌های مرتبط با این بیماری، پیشی گرفتن شبکه­‌های اجتماعی و اخبار غیر رسمی از اطلاع رسانی رسمی، شایعات، دامن زدن‌های سیاسی و ماهیت نوشناخته و ناشناخته این بیماری باعث شده است که نگرانی مربوط به این بیماری برای جامعه، دولت، خانواده‌ها و هر کدام از ما به دغدغه‌­ای پیوسته تبدیل شود.

تجربه‌ای که مردم تحت عناوین ترس، نگرانی و حال بد می‌شناسند را از دیدگاه روانشناسی می‌توانیم در زمره( استرس) و( اضطراب) بدانیم. تحمل این شرایط به ویژه برای افرادی که اختلالات زمینه‌ای خلقی و اضطرابی دارند، بسیار دشوار است. پیشنهادهای زیر می تواند برای مقابله با این شرایط کم و بیش مفید باشد.

6 شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با تبعات روحی و روانی کرونا شامل( مهارت تفکر انتقادی، استفاده از مهارت چشم‌انداز، مهارت احتیاط، مهارت خودتنظیمی، مهارت تعادل و مهارت خلاقیت) وجود دارد که از طریق آن می‌توان وضعیت روحی را سر و سامان بخشید و کمتر به بی‌حوصلگی، اضطراب، وحشت، وسواس و دیگر مشکلات روانی مبتلا شد.

مریم‌السادات دربندی کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: مهارت تفکر انتقادی، شیوه‌ای است که بر اساس آن از فاجعه انگاری درباره( کووید-۱۹) برای خود و دیگران جلوگیری خواهد شد، با استفاده از این مهارت بر حقایق تمرکز می‌کنیم نه داستان‌های وحشت‌آور و جعلی؛ کسانی که در این مهارت قوی هستند، می‌توانند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و همین روش از میزان اضطراب و ترس آنان خواهد کاست.

وی افزود: برای اجرای این شیوه شخص با طرح سوالاتی مانند حقایق و جزئیات درباره کرونا کدامند؟ آیا فقط بر روی یک جنبه قضیه تأکید می‌شود؟ جنبه‌های دیگر قضیه کدامند؟ آیا من به صورت هیجانی در یکی از سناریوهای احتمالی یا یک چیز جزئی گرفتار نشده‌ام؟ و یافتن پاسخ برای آن فکر و ذهن خود را فعال نگه دارد تا حد زیادی بر استرس غلبه ‌کند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام ادامه داد: استفاده از( مهارت چشم‌انداز) یعنی داشتن تصویری کلی در ذهن که چشم‌انداز به این معنی نیست که جای نگرانی نیست، ولی این مهارت کمک می‌کند تا یک قدم به عقب برداریم و ببینیم ممکن بود حقیقتی بدتر برای من و اطرافیانم رخ می‌داد.

دربندی ادامه داد: در مورد ویروس کرونا، داشتن چشم‌انداز یعنی مقایسه جمعیت یک شهر، استان یا کشور با میزان مبتلایان یا موارد جدید و بررسی پاسخ‌های آن که کمک می‌کند حقایق را بیشتر مد نظر قرار دهیم.

وی بیان داشت: ( مهارت احتیاط) برای مقابله روانشناختی با کرونا است، در این روش فرد اگرچه احتیاط و موازین بهداشتی را در اولویت قرار داده است، اما شجاعت خود را از بین نمی‌برد و راهکارهای عقلانی و کارشناسی را در زندگی روزمره به کار می‌بندد.

مریم‌السادات دربندی تصریح کرد:  در( مهارت خودتنظیمی) پیروی از عادات سلامتی مانند شستن دست، دست ندادن  باید منضبط بود و همچنین وسوسه‌هایی مانند سفر رفتن را مدیریت می‌کنیم، گزینه‌های بد را کاهش داده و به سلامتی به صورت درازمدت و با اهمیت می‌نگریم تا عادات سلامت و مدیریت وسوسه در ما قوی‌تر عمل کند.

وی اضافه کرد: دیگر روش مقابله روانشناختی با کرونا( مهارت تعادل) است اگرچه دانستن خوب است ولی زیاد خبر شنیدن فرد را خسته، وحشت‌زده و ناراحت می‌کند، بهتر است خلاصه اخبار را  دنبال کرد و به طور کلی در دریافت اطلاعات و اخبار باید تعادل داشت.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام بیان داشت: بهره گیری از مهارت خلاقیت به عنوان ششمین مهارت را در شرایطی که در آن به سر می‌بریم مفید خواهد بود، اگر اشخاص از خانه نشستن دچار ملالت شده‌اند می‌توانند از خلاقیت استفاده کنند، انجام بازی‌های خلاقانه، اجرای فعالیت‌های دسته‌جمعی با اعضای خانواده، دنبال کردن هنر مورد علاقه مانند نقاشی یا موسیقی و اجرای حرکات ورزشی در منزل روش‌های مناسبی برای کاهش اضطراب، ترس و بی‌حوصلگی به شمار می‌رود.

به گفته دربندی، کسب نظرات مشاوران روانشناسی و روانپزشک به صورت تلفنی در شرایطی که فرد کمتر توانسته از مهارت‌های یاد شده استفاده کند توصیه می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین