به گزارش فارس، ورود ویروس کرونا به ایلام، ابتلای شهروندان و تلفاتی که در کشور و به تبع آن در استان ایجاد کرده است به همراه وحشتی که از این ویروس در طول یکی دو ماه گذشته از طریق رسانهها ایجاد و منتشر شده، دلایل کافی برای تجربه ترس و نگرانی ایجاد کرده است.
عوامل دیگری مانند احتیاط در اعلام واقعیتهای مرتبط با این بیماری، پیشی گرفتن شبکههای اجتماعی و اخبار غیر رسمی از اطلاع رسانی رسمی، شایعات، دامن زدنهای سیاسی و ماهیت نوشناخته و ناشناخته این بیماری باعث شده است که نگرانی مربوط به این بیماری برای جامعه، دولت، خانوادهها و هر کدام از ما به دغدغهای پیوسته تبدیل شود.
تجربهای که مردم تحت عناوین ترس، نگرانی و حال بد میشناسند را از دیدگاه روانشناسی میتوانیم در زمره( استرس) و( اضطراب) بدانیم. تحمل این شرایط به ویژه برای افرادی که اختلالات زمینهای خلقی و اضطرابی دارند، بسیار دشوار است. پیشنهادهای زیر می تواند برای مقابله با این شرایط کم و بیش مفید باشد.
6 شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با تبعات روحی و روانی کرونا شامل( مهارت تفکر انتقادی، استفاده از مهارت چشمانداز، مهارت احتیاط، مهارت خودتنظیمی، مهارت تعادل و مهارت خلاقیت) وجود دارد که از طریق آن میتوان وضعیت روحی را سر و سامان بخشید و کمتر به بیحوصلگی، اضطراب، وحشت، وسواس و دیگر مشکلات روانی مبتلا شد.
مریمالسادات دربندی کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: مهارت تفکر انتقادی، شیوهای است که بر اساس آن از فاجعه انگاری درباره( کووید-۱۹) برای خود و دیگران جلوگیری خواهد شد، با استفاده از این مهارت بر حقایق تمرکز میکنیم نه داستانهای وحشتآور و جعلی؛ کسانی که در این مهارت قوی هستند، میتوانند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و همین روش از میزان اضطراب و ترس آنان خواهد کاست.
وی افزود: برای اجرای این شیوه شخص با طرح سوالاتی مانند حقایق و جزئیات درباره کرونا کدامند؟ آیا فقط بر روی یک جنبه قضیه تأکید میشود؟ جنبههای دیگر قضیه کدامند؟ آیا من به صورت هیجانی در یکی از سناریوهای احتمالی یا یک چیز جزئی گرفتار نشدهام؟ و یافتن پاسخ برای آن فکر و ذهن خود را فعال نگه دارد تا حد زیادی بر استرس غلبه کند.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام ادامه داد: استفاده از( مهارت چشمانداز) یعنی داشتن تصویری کلی در ذهن که چشمانداز به این معنی نیست که جای نگرانی نیست، ولی این مهارت کمک میکند تا یک قدم به عقب برداریم و ببینیم ممکن بود حقیقتی بدتر برای من و اطرافیانم رخ میداد.
دربندی ادامه داد: در مورد ویروس کرونا، داشتن چشمانداز یعنی مقایسه جمعیت یک شهر، استان یا کشور با میزان مبتلایان یا موارد جدید و بررسی پاسخهای آن که کمک میکند حقایق را بیشتر مد نظر قرار دهیم.
وی بیان داشت: ( مهارت احتیاط) برای مقابله روانشناختی با کرونا است، در این روش فرد اگرچه احتیاط و موازین بهداشتی را در اولویت قرار داده است، اما شجاعت خود را از بین نمیبرد و راهکارهای عقلانی و کارشناسی را در زندگی روزمره به کار میبندد.
مریمالسادات دربندی تصریح کرد: در( مهارت خودتنظیمی) پیروی از عادات سلامتی مانند شستن دست، دست ندادن باید منضبط بود و همچنین وسوسههایی مانند سفر رفتن را مدیریت میکنیم، گزینههای بد را کاهش داده و به سلامتی به صورت درازمدت و با اهمیت مینگریم تا عادات سلامت و مدیریت وسوسه در ما قویتر عمل کند.
وی اضافه کرد: دیگر روش مقابله روانشناختی با کرونا( مهارت تعادل) است اگرچه دانستن خوب است ولی زیاد خبر شنیدن فرد را خسته، وحشتزده و ناراحت میکند، بهتر است خلاصه اخبار را دنبال کرد و به طور کلی در دریافت اطلاعات و اخبار باید تعادل داشت.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام بیان داشت: بهره گیری از مهارت خلاقیت به عنوان ششمین مهارت را در شرایطی که در آن به سر میبریم مفید خواهد بود، اگر اشخاص از خانه نشستن دچار ملالت شدهاند میتوانند از خلاقیت استفاده کنند، انجام بازیهای خلاقانه، اجرای فعالیتهای دستهجمعی با اعضای خانواده، دنبال کردن هنر مورد علاقه مانند نقاشی یا موسیقی و اجرای حرکات ورزشی در منزل روشهای مناسبی برای کاهش اضطراب، ترس و بیحوصلگی به شمار میرود.
به گفته دربندی، کسب نظرات مشاوران روانشناسی و روانپزشک به صورت تلفنی در شرایطی که فرد کمتر توانسته از مهارتهای یاد شده استفاده کند توصیه میشود.