اندر مصائب گرفتن وام بانکی؛ وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

محمدصادق کلبادی،   3990230137 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

« چندسالی از فارغ التحصیلی و آغاز بی‌کاری‌ام می‌گذشت. دنبال پولی بودم تا به کاری بزنم. وام هم به من تعلق نمی‌گرفت یعنی از شرایط مورد نظر بانک‌ها فقط همان کارت ملی و کپی آن را داشتم؛ اصلا بانک که من را به عنوان شهروند هم به رسمیت نمی‌شناخت. به ناچار از پدرم که جانباز دوران جنگ بود و بازنشسته سپاه خواستم تا به نام او وام بگیرم.
راهی بانک شدیم و برگه‌های درخواست را که پرکردیم. گفتند فقط ۸ میلیون تومان به شما تعلق می‌گیرد البته باید ۲ میلیون هم در حسابتان باشد. با هر بدبختی که بود ۲ میلیون تومان را جور کردم؛ ‌اینبار مسؤل تسهیلات بانک گفت باید ۲ ضامن کارمند با کسر از حقوق داشته باشید.
پدرم هرچه صحبت کرد افاقه نکرد و در آخر گفت آقا مگر دزد گرفته‌اید؟ برای ۸ میلیون ۲ نفر ضامن؟ مسؤل بانک هم توجهی نمی‌کرد و با بی‌ادبی گفت :همینه اصلا وام نمیدیم. پدرم هم که هنوز آثار امواج انفجار ‌ایام جنگ در سرش بود عصبی شد و گفت: مگه مال پدرته که نمیدی؟ 
آقای مسؤل هم گفت: آره اصلا مال بابامه!. پدرم ‌این جمله را که شنید از کوره در رفت و ماشین حساب و هرچه روی میز آقای مسؤل بانک بود را پرت کرد و خلاصه کار به درگیری فیزیکی و لفظی و بعد هم بستری شدن پدرم در بیمارستان کشید.‌این اولین و آخرین تجربه وام گرفتن من بود.»

‌این‌ها حرف‌های ابولفضل پسر 28 ساله‌ای بود که در گوشه‌ای از خیابان ،کافه‌ای سیار در اتومبیل‌اش راه انداخته و با چای و قهوه از مشتریانش پذیرایی می‌کند. اگرچه کرونا کاسبی او را هم کساد کرده اما هر روز به امیدی بساطش را با رعایت مسائل بهداشتی در گوشه‌ای از خیابان راه می‌اندازد تا شاید چرخ معیشت‌اش بچرخد.

وقتی برای تهیه گزارش مشتری‌اش شدم با چای داغ و البته سینه‌ای داغ‌تر سفره دلش را برایم گشود. چند جوان دیگر، از دوستان و کسبه اطراف، حرف‌های مارا که شنیدند وارد بحث شدند. یکی از آن‌ها که از اتومبیل‌اش مشخص بود اوضاع مالی خوبی دارد می‌گفت بانک‌ها برای وام‌های با سود بالا مثلا 26 تا 28 درصد راحت وام می‌دهند اما وام با سود کمتر از 18 درصد و مبالغ بالا فقط مختص آشنایانشان هست: «همین چند وقت پیش سه میلیارد وام از بانک...گرفتم با سود 14 درصد، تازه برای ضمانت بجای اصل سند ملکی فقط کپی سند را به بانک دادم! چون آشنا داشتم. پدرم از دوستان آقای ...بود ‌ایشون هم با یک تماس به رئیس بانک همه چیز را حل کرد»

اما جوانی دیگر دل پری داشت و در عین حالی که وجود آشناسالاری و فامیل بازی در بانک‌ها را تایید می‌کرد گفت: « شرایط وام گرفتن را ‌اینقدر سخت کردن که عملا آدم منصرف میشه یعنی اصلا نمیشه آخه مگه چند نفر تو خانواده کارمند با دسته چک دارن که تازه حاضر باشن ضامن بشن، درحالی که برای 10 میلیون وام 2 نفر ضامن میخوان اونوقت با یک تلفن و توصیه وام سه میلیاردی هم میدن ! خیلی زور داره وقتی اون کارمند میگه نمیشه، آقا قانونه !... کدوم قانون آخه ؟ چرا قانون برای اونهاییه که آشنا ندارن؟همین میشه همه دنبال دور زدن قانون میرن دیگه!...»

بحث بالا گرفته بود اما برای نتیجه بهتر نیاز به گفتگو با عده‌ای دیگر را داشتم. همان اطراف،‌ایستگاه مترو بود . مترو هم که در آن ساعات علیرغم خطر ابتلا به کرونا مملو از جمعیت بود. در قطار که باز شد همه از روی هم رد می‌شدند من هم با فشار جمعیت وارد واگن شدم. نشسته‌ها یکی در میان بودند و ایستاده‌ها چسبیده به هم! در اولین فرصت بحث را باز کردم که دیدم هرکس از هر روزنه‌ای که در آن شلوغی پیدا می‌کرد حرفی میزد.

پیرمرد شیک و پیک تمیزی کنارم بود. او که از چهره‌اش مشخص بود به اصلاح از آن «طاغوتی‌ها» است گفت : «بانک نیست که دزد خونست! با اون همه بهره ؛ برای 50 میلیون وام آنقدر اذیتم کردند و کاغذ و نامه امضا و سند و ...خواستند که به غلط کردن افتادم و در آخر یک بهانه پیداکردند و گفتند وام به شما تعلق نمی‌گیره!»

یکی دیگر از مسافران مترو که جوان‌تر بود گفت« من متاهل هستم اما چون کارمند دولت و کاسب نیستم و دسته چک ندارم هیچ‌وقت موفق نشدم وام بگیرم جز یکبار، بدون اینکه چک داشته باشم یا ضامن، خیلی راحت وام گرفتم البته چون یکی از اقوام نزدیک مدیر شعبه بود، اما بعد از اون دیگه هیچوقت ‌این اتفاق تکرار نشد چون یدونه کوپن داشتم پیش فامیل و خرجش کرده بودم».

آن روز با چند نفر دیگر از شهروندان، از اقشار مختلف، در همین خصوص صحبت کردم؛ از مردم و رهگذران مترو و خیابان تا دوست و همکاران اطرافم، از بازنشسته تا کارمند شرکت و موسسات خصوصی و حتی استاد دانشگاه.  تأمل برانگیزترین نکته ‌این آنجا بود که همگی متفق القول بر‌این باور بودند که «برای گرفتن وام باید آشنا داشت» بعد از آن، بهره بالای بازپرداخت و بعد شرایط ضمانت مسائلی بود که به دفعات از آن شکایت شد.

شاید این‌ها حرفهای تازه‌ای نباشد و از قضا تجربه شخصی هر یک ما نیز باشد. با این همه بی راه نیست اگر خودمحوری به خصلتی غالب در جامعه تبدیل شود و هرکس در پی نگهداشتن کلاه خود باشد و از آنجا که خود محوری دشمن عدالت و در نقطه مقابل آن است، توقع جامعه‌ای با افرادی عادل و دیگرخواه کمی دور از ذهن است .

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۸۲۳۵۱۶:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۴
متاسفانه وام های کلانی از 15 سال قبل تا حالا براساس روابط خاص و و رانت و رشوه داده شده و بارها ایت وامدها به معوقات رفتع ولی دوباره با وای جدید بدهی قبلی تسویه و به وامدجدید تبدیل میشود با ایت فساد بانکهاسالیان دراز است که ورشکستگی پنهان خود را مخفی و سود صوری می سازنند بدهکارات کلات هم ثروتشان از این وام با توجه به تورم صدها برابر شده ولی باز هم معوقات را پس نمی دهند فساد سیستمی در بانها موج میزند
ناشناس۱۴۵۸۴۱۵۲۱:۱۲:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۴
لطفا مسولان نظارت بانک مرکزی به فساد مدیران بانکی که به یک شرکت گز سازی وام کلان داده و این وام از سال ۹۳ در معوقات رفته و چندین بار تمدید شده ورود کنندمحل وقوع جرم سرپرستی بانک ت اصفهان
حامد۱۴۵۸۶۲۹۰۵:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۵
اکثرا هم دیپلم دارن
ناشناس۱۴۵۸۲۷۶۱۷:۱۰:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۴
مجلس یازدهم به فوریت طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را اجرایی کند طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در اردیبهشت 98 در صحن مجلس تصویب شد ولی بدلیل تبانی میان رییس مجلس با دولت اجازه اجرایی شدن پیدا نکرد
ناشناس۱۴۵۸۲۷۸۱۷:۱۴:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۴
چرا بانکها برای وصول معوقات خود از طریق قوه قضاییه اقدام نمی کنند جواب چون وام های کلان با زد و بندو تبانی و رشوه و بقای در پست و سمت بوده اگر از طریق قوه قضاییه اقدام شود اکثریت قریب به اتفاق مدیران بانکی طبق قانون باید به حبس بروند و رشوه های دریافتی و موقعیتت کاری خود را واگذار کنند
ناشناس۱۴۵۸۲۹۱۱۷:۴۰:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۴
از پای بست ویران است بانکها مثل زالو افتادن به جان مردم و این اقتصاد شدن پاشنه آشیل کشور
حسین۱۴۵۸۳۰۲۱۸:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۴
توی باادب برومدرسه تاپول نداشته باشی میتونی ثبت نام کنی وادامه تحصیل بدی همه کارهاکه نبایدباوام حل بشن تنبلی روبزارکنار بروکارکن بازو که داری
ناشناس۱۴۵۸۳۹۹۲۰:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۴
همه بازو دارن ! ولی بعضی نور چشمی ها وام های کلان از طریق دوستان زبل می گیرند و مابقی هر چقدر از بازوی بیچاره کار می کشند به دلیل خراب شدن اقتصاد به جایی نمی رسند
ناشناس۱۴۵۸۳۰۶۱۸:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۴
ميگم اگه رستم يك هفت خان داشته ، بنده تا كنون چندين هفت خان را پشت سر گذاشته ام ، و به عبارتي هفتاد خان داشته ام !! دريافت چندين وام را عرض مي كنم ، با اين تفاوت كه رستم با گردن فرازي و گردن بر افراشته اين هفت خان را طي كرده ، اما بنده با گردن كج و با نگاه هاي معصومانه و پر از التماس در بانك !!
ناشناس۱۴۵۸۳۷۹۲۰:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۴
گردش حساب کافی با ضامن معتبر داشته باشید در هر بانکی به شما وام خواهند داد. آشنا لازم نیست. وامهای میلیاردی و بدون وثیقه را فقط آقایان سیاستمداران گردن کلفت و آقا زاده ها و آشنایان آنها می گیرند آن هم با زد و بند. در بانک ها دنبال مقصر نگردید. جرات دارید به آنها اعتراض کنید.
ناشناس۱۴۵۸۳۸۶۲۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۴
متاسفانه وام ها هیچ گاه به دست نیازمندان واقعی و بیچارگان نمی رسد. دوست و فامیل و پسر خاله و بچه پولدار و برادر زن و .... مالکان اصلی بانکها هستند.
ناشناس۱۴۵۸۳۹۲۲۰:۳۰:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۴
سلام من خودم معاون بانکم وکارهای وام خودم انجام میدهم تقریبا میشه گفت بالای ۹۵درصدافرادکه مراجعه کردن وامشون گرفتند وهمیشه برام دعا می کنن راحت وامشون دادم باتوجه به اینکه شعبه درجه ۲ وباید۱۲نفرپرسنل باشه ولی مالان ۵نفریم و۷نفرکسرکادرداریم وفشارزیادی روی منه من نبایدکاروام انجام بدم ولی بوده کسایی که پول پیش نداشتن که حتی خودم کمکش کردم وخیلی ازمشتریان بامن رفیق شدن ولی بعضی هانداشتن وضامن نداشتن نتونستن بگیرن البته خریدکالاسقفش ۵۰تومنه که تا۱۰تومن یک نفرضامن می خواهدالبته بانک ملی انشاله همه مشکلاتشون حل بشه وگرفتاری مالی نداشته باشن
ناشناس۱۴۵۸۵۲۲۰۰:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۵
لطفا نشانی بده بیام 10 میلیون وام میخوام ضامن معتبر هم دارم.به ما که ندادند چون وثیقه ملکی نداشتیم.سنگ مال پای لنگه.
ناشناس۱۴۵۸۳۹۷۲۰:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۴
بانک ها همه ی پول های مردم رو بین خودشون و فک و فامیلا و آشنا پخش می کنند خب دیگه پولی نمی مونه بدن مردم عادی :)).
ناشناس۱۴۵۸۴۰۴۲۰:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۴
بعد از پنج سال که در یک بانک به اصطلاح قرض الحسنه که درو دیوارش را تبریک و تسلیتهای مذهبی پرکرده حساب داشتم و تمام هزینه های خود و خرید و فروش کارم و اطرافیان را با این حساب انجام میدادم با جواز کسب برای گرفتن دسته چک به شعبه مراجعه کردم در نهایت در مقابل جوانی با سر و ریش متشرع قرار گرفتم ایشان از من معذرت خواهی کرد که یک تلفن ضروری بزند که نتیجه بیش از بیست دقیقه مکالمه بیشتر قربان صدقه ای با نامزدش سپس به حساب من نگاهی انداخت و گفت گردش حساب و موجودی کافی نیست در صورتی که موجودی حقوق 24 ماه یک کارمند و گردش حساب 8 برابر گردش یک کارمند در 5 سال بود. بعد از ابراز تعجب من گفت شما ها برای گرفتن وام دسته چک می خواهید و بانک از شما زرنگ تر است. حالا فعلا کار کنید و اسفند ماه مراجعه کنید ببینیم چکار می کنیم .اعصابم را صرف چانه زدن با وی نکردم و سپرده ام را صفر کردم الان بعد از 6 ماه از آن جریان خیلی خوشحالم پولم را در اختیار آن کارمند ورئیسش قرار ندادم
ناشناس۱۴۵۸۴۰۵۲۰:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۴
کارمند بانک هر چقدر بتواند بی ادبانه تر مردم را دفع کند رسوب قرض الحسنه بانک بالاتر می رود و در انتهای سال وام مسکن چرب تری برای ارتقای خانه و ماشینش خواهد گرفت
حامد۱۴۵۸۶۲۷۰۵:۱۸:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۵
واقعا پولشون درست نیست متاسفانه اکثرا هم دیپلم دارن
ناشناس۱۴۵۸۴۱۲۲۱:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۴
برای گرفتن ضمانتنامه بانکی در قبال سپرده از روی جستجو اینترنت به سایت یک بانک جدیدالتاسیس رسیدم و به یکی از شعبش در تهران مراجعه کردم اولا کارمندان هیچ اطلاعی از این خدمت متداول نداشتند و برای سوال باهم پیش خانم رئیس شعبه رفتیم ایشان فرم سپرده قرض الحسنه را جلوی من گذاشت و گفتند صرف صدور ضمانتنامه تسهیلات است و به شما سودی تعلق نمی گیرد در حالی که قانونا صدور ضمانتنامه وظیفه بانک و کارمزدی است بعد از توضیح من راجع به بخشنامه بانک مرکزی به کارمندش با سر اشاره کرد که مرا به بیرون راهنمایی کند. بعدها که جهت تهیه ارز واردات جستجو می کردم فهمیدم اساسا آن بانک پوششی برای تسعیر ارز دولتی و تزریقش به دوستان است نه خدمات بانکی به مردم.
ناشناس۱۴۵۸۴۷۵۲۲:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۴
خوب بود با بانکی ها هم صحبت می کردید و حرفای اونا رو هم منعکس می کردید.
ناشناس۱۴۵۸۶۱۵۰۴:۰۷:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۵
چقدر پرت و پلا نوشتید
علیرضامحمودی۱۴۵۹۲۰۴۱۹:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۵
خوب بانک خودشونه پول خودشونه به هرکی میخوان میدن مگه زوره آخه!!؟؟؟
ناشناس۱۴۵۹۳۲۵۲۲:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۵
وام بانک ها فقط واسه کارمندانش و دوستان نه مردم عادی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین