چه زمانی سیلی بحران جمعیت را می خوریم؟!

گروه اجتماعی الف،   3990230052 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه زمانی سیلی بحران جمعیت را می خوریم؟!

سید صادق غفوریان در روزنامه خراسان نوشت: «از بهانه امروز ۳۰ اردیبهشت با عنوان «روز ملی جمعیت» که بگذریم، این که در چنین شرایط اجتماعی و اقتصادی کم ثبات از اهمیت موضوع «جمعیت» سخن بگوییم شاید در نگاه نخست، مسئله ای از روی شکم سیری به نظر آید اما اگر اندکی با مقدمات علوم اجتماعی آشنا باشیم، در خواهیم یافت که اساسا جامعه کهنسال فاقد توان و نیروی فعال اقتصادی و اجتماعی، بدون شک محکوم به نابودی و عقب گرد است. شاید بگویید حالا تا آن زمان و آن آینده ای که جامعه در کهنسالی است، چه کسی زنده است و چه کسی مرده؟!

اما واقعیت این است که آن آینده پیر، چندان هم دور نیست و چه بسا بخشی از ما که اکنون در سنین جوانی هستیم با وضعیت رو به عقب جمعیتی کنونی، بخشی از نیمه دوم عمرمان را در جامعه فرسوده و ناکارآمد جمعیتی به سر خواهیم برد. نگاهی به الگوهای توسعه بسیاری از کشورها در دهه اخیر عملا حاکی از آن است که عمده آن ها از نظریات مالتوسی که مبتنی بر محدود کردن جمعیت برای تامین و حفظ منابع هستند عبور کرده و نگاه به جمعیت و پتانسیل‌های آن مانند خلاقیت و ذهن جدید ،نیروی کار جوان و... را به عنوان فرصت های توسعه به کار گرفته اند. در این زمینه از هند، چین  و آمریکا به عنوان نمونه های مشهود پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان می توان یاد کرد که در بخش های گوناگون صاحب توفیق هستند.

حتی نیجریه به عنوان یکی از اقتصاد های نوظهور آفریقا که پیش بینی می شود در چند دهه آینده جزو۵ کشور اقتصادی جهان باشد که تا حد زیادی مبتنی بر نیروی جمعیت جوان خود در کنار دیگر توانمندی هایش  در حال پیشروی است. جدای از این فرصت ها بدیهی است جامعه‌ای که جمعیت کهنسال آن یا به عبارتی مصرف کننده آن افزایش غیرمتناسبی داشته باشد با بحران های فراوانی روبه رو خواهد شد.

ایران در شمار پیرترین های جهان؟

به آمار پیش رو که روز گذشته مشاور عالی وزیر بهداشت از آن سخن گفته است، توجه کنید:

- در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰هزار تولد نسبت به  سال ۱۳۹۷ کمتر و سال ۱۳۹۷ نیز۱۲۰ هزار تولد از  سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم.

- جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیرتر شده است، یعنی میانه سنی از ۶/۲۶ به ۳/۳۱ سال رسیده است، اما متاسفانه در ایران در حدود ۶۰ سال گذشته ۱۰سال پیرتر شده ایم و میانه سن از ۲/۲۰ سال به ۳۰سال رسیده است، این اتفاق ثابت نمی ماند و همچنان پیرتر می شویم.

- با این شرایط، در ۲۰سال بعد، از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم؛ به طوری که از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای  ۶۰سال خواهد داشت.

چرا به خودمان نمی آییم؟

از آن جا که اغلب ما و شاید طبیعت انسان این گونه است که بیشتر جلوی بینی خود را می نگرد واز آینده چشم می پوشد که گاهی این چشم‌پوشی ها خسارت های جبران ناپذیری را برای نسل های بعدی به بار می آورد. امروز تک تک من و شما و بیشتر از ما مسئولان جامعه، با اندکی تکان مثبت اقتصادی ذوق می کنیم یا با یک سیل ویرانگر در خود فرو می رویم اما هیچ یک از ما در مواجهه با کاهش ۱۷۰هزار نفری آمار تولدها و رقم هولناک ۴۵۰هزار سقط جنین در یک سال هیچ کک مان هم نمی گزد. این یعنی من و شما و بیشتر ازما آنان که مسئولیت اجرایی و وکالت مردم را برعهده دارند، آینده این سرزمین برایمان چندان اهمیت ندارد، ما خواسته یا ناخواسته در حال لگدپرانی به بخت و آینده سرزمین مان هستیم.

چرا قوانین حمایتی به نتیجه نمی رسد؟

همه این آسیب ها، چالش ها و ناکارآمدی ها به ویژه در بخش های کلان از مقننه تا مجریه  ناشی از نبود «باورمندی» کافی به مسئله است. در واقع سیستم سیاست گذار هنوز نسبت به موضوع «جمعیت» و هشدارهای جمعیتی به «اقناع» نرسیده است. این حلقه مفقوده در طبقات مختلف جامعه دارای سطوح گوناگون است و طبیعتا در چنین شرایطی نیز هرچه از آینده کهنسال کشور سخن گفته و هشدار داده شود، چندان نباید به بهبود وضعیت امیدوار بود. علاوه بر نبود باورمندی، تنگناهای معیشتی ناشی از کم ثباتی اقتصادی را هم به آن اضافه کنید، حالا به یک زوج جوان که گرفتار مقدمات زندگی اند، آیا می توان گفت، فرزند بیاورید یا تعداد فرزندانتان را بیشتر کنید؟واقعا گفتنش جرئت می خواهد!

با وجود این فضای غبارآلود در روندهای اقتصادی که گریبان اغلب جامعه را گرفته است، مردم طبق عادت از مسئولانشان انتظار دارند  امور روزمره آن ها را که همان درد معیشت و اقتصاد و اشتغال است، رتق و فتق کنند و به نوعی هر موضوع دیگری اگرچه مسئله ای حیاتی همچون جمعیت، آموزش و پژوهش، تولید علم و... باشد به کنار می رود و از اولویت های اجرایی باز می ماند.

نمونه این ادعا را می توان در انبوه قوانین حمایتی برای افزایش جمعیت همچون طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، فرزند آوری، مرخصی زایمان و... جست وجو کرد که با وجود اسناد بالادستی نظام بر الزام اجرای آن‌ها  اما هیچ یک در یک دهه گذشته به نتیجه نرسیده است، چه در بخش قانون گذاری و چه در بخش اجرا و حتی در بخش نظارتی و قضایی نیز چندان اهتمامی بر پیگیری و بررسی علل عدم اجرا به چشم نمی خورد.ما امروز در حوزه جمعیت، قربانی روزمرگی هایی هستیم که گاهی از همین روزمرگی ها هم کالای گرانبهایی دستمان را نمی گیرد اما نمی دانیم که با این روش اجرایی و قانون گذاری، آینده این سرزمین را به یغما می بریم.»

دیدگاه کاربران

صمصام۱۴۵۲۹۱۶۱۱:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
قوانین حمایتی هرگز به کار نمیاید جوابگو نیست دو غول بزرگ پیش روی جوانان مسکن و اشتغال است اصولا فقدان مسکن و اشتغال دو بازوی قدرتمند برای نابودی یک کشور است در حال حاضر نرخ های اجاره به مرز وحشتناک و بسیار نگران کننده ای رسیده طوری که پدرها و مادرها باید در یک شهر و بچه ها در شهری دیگر که کمتر پیشرفته و ارزان است زندگی کنند
ناشناس۱۴۵۲۹۱۹۱۱:۳۴:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
فرض کنید امروز همان اینده مورد نظر شما با کلی جوان ،ان هم از نوع تحصیل کرده.چه توفیقی کسب کردیم.چه پیشرفتی کردیم.ایا این است وضعیت یکی از کشورهای ثروتمند دنیا.شما حال را رها کردی چسبیدی به اینده.می فرمایید اگر نسل جوان نباشد کشور نابود میشود.بسم الله نسل جوان حی و حاضر.
ناشناس۱۴۵۲۹۳۷۱۱:۴۶:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
چرا فکر می کنی جمعیت پیر بدرد نمی خوره بینید یک پراید سال 99 به دنیا می آد بعد که پیر شد ارزشش بیشتر می شه یعنی انگار بهتر می شه خیلی نترسید اگه زمانی توانستید خودروهای ایران که فرهنگ سازی می کنه به قیمت واقعی بفروشین اون وقت مردم باورشون می شه که جمعیت جوان بهتره مردم این موضوع را قبول نمی کنند چون فقط فریب فریبکاری زیاده
ناشناس۱۴۵۲۹۳۸۱۱:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
اگه ملت امروز از گرسنگی نمیرن ممکنه اون روز رو ببینن
ناشناس۱۴۵۳۴۷۲۱۸:۲۹:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۳۰
ادم های گرسنه بیشتر دنبال نان اور هستند در نتیجه زاد و ولدشان بیشتره
ناشناس۱۴۵۳۸۰۱۰۲:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
گل گفتی. یکی نیست بگه عرضه دارید شغل و ثروت ایجاد کنید، نیروی کار گرسنه زیاده تو دنیا که نیاز شد وارد کنید. مردم هم کار خودشونو بلدند.
ناشناس۱۴۵۲۹۵۷۱۱:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
زاد و ولد بشه که چی بشه؟ همین هایی که هستیم رو تونستید حتی نیازهای اولیشون رو برآورده کنید؟ شغل. مسکن. بیمه اینها جزو نیازهای اولیه در همه کشورهاست اما در کشورمون اینها تبدیل شدن به آرزوی دست نیافتنی
مجرد ۳۹ ساله۱۴۵۳۵۷۵۲۰:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
من خودم تا وقتی که خونه نداشته باشم هیچوقت ازدواج نمیکنم تامام
حکمران۱۴۵۲۹۷۶۱۲:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۳۰
ایران نباید خدای نکرده مثل کشورهای پیشرفته بشه ما باید ایران رو بین هند و افغانستان نگه داریم! مردم هم بچه نیارن خودمون یجوری تولید جمعیت میکنیم.. باید شلوغ باشه، سر ملت به دراوردن خرج روزشون گرم باشه. کاهش جمعیت چیه دیگه
ناشناس۱۴۵۲۹۹۹۱۲:۲۱:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۳۰
کشورهای صنعتی دنبال افزایش جمعیت زیاد برای نیروی کار ارزان هستند ما که قرار بود مخالف امپریالیسم باشیم چرا دنبال جمعیت زیاد و ارزان هستیم؟
ناشناس۱۴۵۳۰۱۹۱۲:۳۳:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۳۰
با این سختی زندگی بچه میخواهیم چه کار
ناشناس۱۴۵۳۰۲۰۱۲:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
ما دیگه بچه هامون پیر شدند. نیازی به فکر کردن روی این موضوع نداریم.
ناشناس۱۴۵۳۰۳۹۱۲:۴۳:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۳۰
از بس شرايط رو سخت كردن نميشه ازدواج كرد
ناشناس۱۴۵۳۰۶۶۱۲:۵۴:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
خالا ببينيم با اين وضعيت خودمون زنده ميمونيم يا از گشنگي خواهيم مرد
ناشناس۱۴۵۳۰۶۸۱۲:۵۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
وقتی از فرزندانمان میخواهیم بچه دار شوند میگویند نمی خواهیم آنها هم مثل ما از زندگی کلافه شوند.
ناشناس۱۴۵۳۱۰۱۱۳:۱۰:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۳۰
بهترین فرصت برای پیشرفت همین چهل سال اخیر بود که متاسفانه از دست رفت. کشورهای کره جنوبی. ترکیه. هند. امارات متحده. و ده ها مورد دیگر را می توان مثال زد. فقر و بدبختی به حدی است که کسی به فرزند اوری فکر نمی کند.
ناشناس۱۴۵۳۱۳۳۱۳:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۳۰
کشورهای بسیار موفق و پیشرفته کم جمعیت و یا دارای جمعیت مسن در دنیا زیادند، کره جنوبی، سوئیس، آلمان، ژاپن،نیوزیلند، فنلاند و ... لازم نیست حتما چین و هند و نیجریه باشید
ناشناس۱۴۵۳۱۳۶۱۳:۳۲:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
اولا هنوز جمعیت جوان بسیار زیادی از دهه های پیش داریم که در تامین زندگی و رفاه شان درمانده ایم. ثانیا با بیش از یک میلیون تولد جدید در سال!!، هر وقت رشد جمعیت صفر یا منفی شد، اون موقع بیا صحبت کن
ناشناس۱۴۵۳۱۴۰۱۳:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۳۰
هند و چین هم از دست این جمعیت زیاد نالان و بیچاره شدن. اونوقت این دم از افزایش جمعیت و پیشرفت و ...میزنه
ناشناس۱۴۵۳۱۴۱۱۳:۳۴:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۳۰
همین جمعیت فعلی هم زیاده. 40 میلیون نفر برای ایران کافیه
ناشناس۱۴۵۳۱۴۵۱۳:۳۶:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
این نشون دهنده رشد آگاهی مردمه که به کیفیت زندگی بیشتر اهمیت میدن تا کمیت. دوست دارن بچه کمتر ولی رفاه و آموزش و توسعه متناسب تر داشته باشن تا بچه بیشتر ولی پابرهنه و گرسنه. خوشبختانه پروپاگاندای دولتی شکست خورده
مجید۱۴۵۳۲۰۱۱۴:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
نمی‌خواد شما نگران جمعیت باشید .اگر جوان و نیروی کار کم بیاد مثل زمان شاه که نیروی کار رااعم از کارگر ساده یا دکترو پرستار و متخصص از خارج می آوردند باز هم میارن .شما به فکر حال باشید که جوانانمان افسرده و بیکار و ناامید و افسرده اند.
حسن۱۴۵۳۲۰۶۱۴:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
پیر شدن جمعیت ایران امری اجتناب ناپذیره با بی برنامگی و تصورات غلط در دهه ۶۰ جمعیت رشد کرد و بعدا هم هیچ کدام از نیازهاشون برآورده نشد و این نسل حدااقل عقلشون میرسه که عده ی دیگه ای رو بدبخت نکنند.بالاخره خواه ناخواه باید موج پیری رو تحمل کنید.
ناشناس۱۴۵۳۲۳۷۱۴:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۳۰
شما او تهران یه خونه 40 به من بدید قول میدم سال دیگه جمعیت ایران را 2 نفر افزایش بدم
ناشناس۱۴۵۳۲۶۹۱۵:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۳۰
به درک اسفل السافلین که جمعیت پیر میشود. از غصه جوان بیکارم که معتاد شده دارم میمیرم حالا فکر چی و کی را بکنم؟
ناشناس۱۴۵۳۲۸۰۱۵:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
خودمونم زیادییم چ برسه به اونایی ک بخان بیان
ناشناس۱۴۵۳۲۹۱۱۵:۲۵:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
راستی چرا اکثر کسانی که این حرفها را میزنند ۱ یا ۲ فرزند دارند
ناشناس۱۴۵۳۲۹۲۱۵:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
من دهه شصتیم الان داریم سیلی جمعیت میخوریم
ناشناس۱۴۵۳۲۹۴۱۵:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۳۰
خود شما که این خبر گذاشتی چندتا بچه داری؟ توهمی نظر ندید
الف۱۴۵۳۳۹۷۱۶:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۳۰
7 تا
ناشناس۱۴۵۳۵۴۵۱۹:۵۴:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
شاید یکی میلیاردر باشه یادمه وزیر بهداشت سابق گفتن چهار یا پنج بچه دارم خودشون گفته بودن بیش از چند صد میلیارد ثروت داره من اگه ده میلیارد داشتم و سلامتی جسمانی پنج تا ۵ داشتم
ناشناس۱۴۵۳۲۹۸۱۵:۳۲:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
شما یه وام 100 تومنی واسه هر بچه بده.اینجانب و همسر محترمه سالی یه بچه ترگل ورگل تحویل جامعه میدیم.بچه هامون هم سالم و خوشکلند .گارانتی دارن
ناشناس۱۴۵۳۳۲۳۱۵:۴۸:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
به دنیا آوردن بچه در حالی که شغل و درامد و امکانات نیست یعنی جنایت ما خودمان از فردای خود اطمینان نداریم بچه دار شدن و افزایش جمعیت را به خودی ها و نورچشمی ها و آقازاده ها واگذار کنید مردم عادی توان اداره ی خود را هم ندارند
عین المنقرضون۱۴۵۳۳۳۹۱۵:۵۹:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
زمانی که مسیولین مجبور بشن آقا زاده هاشونو بفرستن به خدمت سربازی وکارگری!
مجتبی۱۴۵۳۳۸۴۱۶:۴۱:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
ما درحال زنده مانی هستیم نه زندگی وفرزندآوری .کسانی این حرفارو قانون گذاری میکنند که وضعشان توپه وازخوان نعمت وشکم سیری مردم رابه فرزندآوری تشویق می کنند. زهی خیال باطل...
حسین سیفیاری۱۴۵۳۳۸۷۱۶:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
با این امکانات و مشکلات اقتصادی کاش نیشد نصف بچه داشت و همچنین نصف جمعیت ایران بیش از ظرفیت واقعی آن است.
ناشناس۱۴۵۳۴۲۹۱۷:۴۰:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
ما متوجه وخامت اوضاع هستیم ولی ما یک زوج نابارور هستیم که دستمون به جایی بند نیست... اونهایی هم که میتونن یا نمیخوان یا عذر و بهانه خودشون رو دارن... کلا قانون دنیا همینه: یا نمیدونی یا نمیتونی یا نمیخوای! والسلام
ناشناس۱۴۵۳۷۶۳۰۱:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۳۱
منم مثل توام. ما خوشبخت ترینیم که در این بلبشو بچه نداریم. بچه نداریم یعنی غمی نداریم. چند روز عمر را خوش باش
ناشناس۱۴۵۳۴۵۰۱۸:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
این نتیجه طبیعی فقر در کشور است. با نصیحت تغییر نمیکند باید رفاه و شغل معقول و تضمین زندگی منطقی و محترمانه ایجاد شود.
ناشناس۱۴۵۳۴۸۷۱۸:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۳۰
چه زمانی؟! هروقت ما پیر بشیم! البته اگه زنده بمونیم که پیر بشیم الان که جوونیم پیرا مث اختاپوس رو همه چی افتادن و جوون ارزش نداره پیر که بشیم جوونا ارزشمند میشن گور به گور بشه این شانس!
ناشناس۱۴۵۳۴۹۵۱۸:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
پیری جمعیت ایران در 30 سال آینده نتیجه سیاست بسیار غلط و نابخردانه افزایش جمعیت در دهه شصت است. اگر در اون دهه آقایون تشویق به افزایش جمعیت نمی کردن ما در دهه هفتاد در کلاس های 45 نفره درس نمی خوندیم. در دهه هشتاد پشت کنکور زندگی برامون جهنم نمی شد. در دهه هشتاد با مدرک ارشد دنبال کار با حقوق ناچیز نمی گشتیم در دهه 90 در آرزوی ازدواج نمی سوختیم
ناشناس۱۴۵۳۴۹۷۱۸:۵۴:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
بحران پیر شدن جمعیت امری جدی است. باید دولت پایش را از اقتصاد و زندگی مردم بیرون بکشد تا مردم بتوانند در همه زمینه ها رشد کنند چه اقتصاد، چه فرهنگ و چه فرزند اوری. الان همه کارها و مجوز ها در اختیار دولتی ها و رانتهاست و مردم هم ناامید شده اند.
مثبت نگر۱۴۵۳۵۹۷۲۱:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۳۰
اصلا حوصله خوندن این مباحث تکراری وغرض ورزانه رو ندارم فقط اومدم بگم که اونقد مشکل تو زندگی مردم درست کردن که مردم اخرین دغدغه شون جمعیته اونم شاید
ناشناس۱۴۵۳۶۹۷۲۳:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
الان من بايد جوابگوي بچه هايم باشم با توجه به شرايط جامعه چرا بچه دار شدم
ناشناس۱۴۵۳۸۸۲۰۶:۴۲:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۳۱
شما وام ۵۰ میلیونی واسه هر بچه بده ببین جمعیت چطور افزایش می یابد :))
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین