سقوط نرخ رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد / ایران، پیرترین کشور جهان در ۳۰ سال آینده

گروه اجتماعی الف،   3990229144 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور عالی وزیر بهداشت، ضمن هشدار نسبت به روند پیرشدن جمعیت در کشور و با اعلام اینکه امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت، گفت: نیازمند حرکتی جهشی برای حل این مشکل که روز به روز سخت می‌شود، هستیم.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در متن پیام دکتر محمد اسماعیل اکبری به مناسبت روز ملی جمعیت جمهوری اسلامی ایران آمده است: «این نوشته به مناسبت روز سی ام اردیبهشت روز ملی جمعیت جمهوری اسلامی ایران تقدیم می شود. امروز جهان و کشور ما درگیر مقوله ای به نام آلودگی با ویروس کروناست که با توانمندی، ساختارهای سلامت اقتصاد، فرهنگ و روابط  اجتماعی و حتی روابط  خانوادگی  را تحت تاثیر  قرار داده  است، تاکنون قریب ۴.۵ میلیون نفر در جهان مبتلا شده اند و قریب ۳۰۰هزار نفر از آنان فوت کرده اند. همه افراد در همه سنین مبتلا شده‌اند، اما ابتلای سالمندان به دلیل نقصان‌های ایمنی و بیماری همراه، بیشتر است. میانگین سن بالاتر از ۵۰ سال و سن افراد فوت شده هم بیشتر در گروه سالمندی است. 

کشورهای غربی به دلایل مختلف که مهمترین آنها ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و سالمندی بود، تسلیم پذیری بیشتر داشتند. آنها با علم و کاربران علمی بیشتر نتوانسته اند نقاط ضعف سالمندی را جبران کنند و در مقابل آن درمانده اند و گاهی به اقدام  های غیر اخلاقی متوسل شده اند، این درحالیست که کشورهای غربی با تکنیکهای «موثر» «مهاجر پذیری» توانسته اند گروه مولد در سن کار خود را تامین کنند و از نظر اقتصادی پاسخگوی رشد اجتماعی باشند، اما ملاحظه کردیم که همین گروه مولد و کارا نتوانست با هجمه بیماری در جمعیت سالمند مقابله کند و درمانده از ارائه خدمات شایسته شد. نگاه مصداقی به این مولفه روشن نشان می‌دهد که حتی با ثروت بالا و توانمندی علمی نتوانستند از عهده پاسخگویی به نیازهای سلامت سالمندان برآیند، سالمندان در بخش سلامت بطور کلی ۱۰-۵ برابر میانسالان وجوانان نیازهای سلامتی دارند. نیازهای حیاتی، روانی، اجتماعی، اقتصادی که باید توسط گروه های مولد جوان تامین شود.

در تحقیقات بزرگ چهار دلیل مرگ در جهان عبارتند از رژیم  غذایی نامناسب، فشار خون  بالا، استعمال دخانیات و دیابت. هر چهار عامل با بالا رفتن سن بیشتر می شوند؛ به طوری که تنها ۲۴ درصد افراد سالمند (بزرگتر از ۶۵سال) از میوه و ۴۰ درصد از سبزی مناسب استفاده می کنند. بیش از ۶۴ درصد همین افراد به فشار خون مبتلا هستند، یعنی از هر ۲۰ نفر سالمند ۱۳نفر فشار خون دارند و از هر ۱۰ نفر سالمند ۶ نفر دیابت دارند و قریب ۸۰ درصد سرطان ها را سالمندان مبتلا می شوند. هزینه‌های مرتبط با مراقبت از این بیماری و نگهداری سالمندان بالاترین هزینه‌های حوزه سلامت است که باید توسط جوانان تامین شود.

نگرانی اساسی که وجود دارد آیا جوانان امروز به فکر دوره سالمندی خود هستند؟ آیا آنها به اندازه کافی فرزند دارند که پاسخگوی نیازهای خودشان در سالمندی  باشد. همانطور که در پاندمی کرونا دیده شد، هیچ  کشور ثروتمندی با ساختارهای تامین اجتماعی نتوانست پاسخگوی این نیاز باشد و لازم است همه چیز بر خانواده و فردیت انسان برگردد. اما وضعیت ما در رابطه با سالمندان چگونه است؟ جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیر تر شده است، یعنی میانه سنی از ۲۶.۶ به ۳۱.۳ سال رسیده است، اما در ایران متاسفانه در حدود ۶۰ سال گذشته ۱۰سال پیر تر شده ایم و میانه سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰سال رسیده است، این اتفاق ثابت نمی ماند و همچنان پیرتر می شویم. در حال حاضر کمتر از ۱۰درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم. 

جهانیان در طول بحران کرونا شاهد بودند جوانان در هر زمینه ای ضروری بود در حوزه سلامت، در حوزه امنیت و در امور اجتماعی افتخار آفریدند. اما وضعیت چنین نمی‌ماند و ما سالانه در حال پیر شدن هستیم.

بطوریکه در ۲۰سال بعد، از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم؛ بطوریکه از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای  ۶۰سال سن دارد. تصور اینکه در این مدت کوتاه چه اتفاقی برای مردم می‌افتد بسیار تلخ است و حتما تلخ تر از پاندمی کروناست. جوانان با چه زحمتی باید جبران مافات کنند و حتما مدیریت امروز ما را زیر سوال برده و مصائب خود را برای همیشه به نام مدیران امروز و دیروز و فردا ثبت خواهند کرد.

دنیا برای جبران این معضل فراگیر دو راه را انتخاب کرده است: ۱- تشویق به فرزندآوری پس از تشکیل خانواده که راه اصلی نجات یک جامعه است. ۲- مهاجر پذیری نیروهای کارآمد برای گرداندن چرخه اقتصاد.

پاندمی کرونا نشان داد اگرچه راه حل دوم تاکنون  موثر بوده، اما به دلیل سالمندی و کاهش فرزندآوری در مقابل این عارضه تسلیم شد و اقتصاد مولد سرمایه داری نتوانست پاسخگوی نیازهای مردم باشد، آنچه می‌ماند ازدواج است و فرزندآوری که جبران این تلخی را می‌کند و آن‌را به شیرینی غیرقابل وصفی تبدیل می‌کند، آیا در دنیا سمت و موقعیتی بالاتر و والاتر و پویاتر و با عظمت‌تر از «مادری» وجود دارد، آیا هیچ زنی می‌تواند بگوید من مفتخر به فلان دانش و پست و مقام هستم؛ در حالیکه از عنوان «مادری» دور باشد.

افتخار مدیران موثر امروز زن جهان، مادر بودن آنها است، منظور عدم تامین جایگاه اجتماعی برای زنان نیست، اما مبادا کاری کنیم که این تعریف رفیع و ارزشمند و ماندگار را از آنها بگیریم. «مادربودن» نه تنها «خانواده» را بر پا می‌دارد، بلکه «جامعه» را می سازد، هیچ جامعه ای بدون مادران نمی تواند پابر جا بماند. پشتیبانی از مادری و مادر بقای اجتماعی را به همراه دارد. جامعه‌ای می‌ماند و  رشد می‌کند که مادران بیشتر و موثرتری داشته باشد.

در تحقیقات بزرگ بین المللی هیچ متخصصی اعم از بیولوژیک، صنعتی نتوانست در مقابل سمت مادری برای رشد دوام بیاورد. تاریخ هم گویای همین واقیعت است. مادران سازندگان و ارتقا دهنده جامعه هستند. جوان ماندن جامعه در گرو وجود مبارک «مادران» است و این یعنی قدرت آفرینی برای کشور و رشد اقتصادی، علمی و فرهنگی یک جامعه. ما از  پشتیوانه های قدرتمند مذهبی  برای فرزندان برخورداریم،   پیامبر اعظم (ص) به زیادی جمعیت ما افتخار می‌کند (نهج  الفصاحه  ج ۱۱۴۴)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی که رحمت خداوند بر او باد، جمعیت ۲۰۰-۱۵۰میلیونی را برای کشور درخواست می‌کند، رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) همین معنا را تعبیر می‌کنند و اصرار  بر حل معضل دارند. سیاست های کلی جمعیت را  سال  ۱۳۹۳سی  ام اردیبهشت ابلاغ  می کنند، دولت  جمهوری  اسلامی به تصویب  می رساند و ابلاغ می کند، اما روز به روز وضعیت بدتر می شود. امروز مادران اگر چه در میدان های ایثار گری  می درخشند و معرفی می شوند، اما در ساختارهای اجرایی و مدیریتی امتیاز نمی گیرند.

پشتیبانی ساختار اجرایی و سیاست گذاری کشور از مادر بودن و مادر شدن آنقدر ضعیف است که تنها با ایثار جوانان این سمت «والاحفظ» می‌شود. در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰هزار تولد مثبت از  سال ۱۳۹۷ کمتر داشتیم و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد مثبت از  سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم. اما ملاحظه کنید که هیچ صدایی بلند نشده و هیچ ساختار اجرایی احساس ورشکستگی نکرد. کدام  سرمایه است که از انسان و  نیروی انسانی بالاتر باشد، چه اتفاقی افتاده است که با کوچکترین رشد اقتصادی خوشحال می‌شویم، اما با تولد یک فرزند ایرانی نه، چگونه است که با یک واقعه نابسامان زلزله و سیل به هیجان دچار می‌شویم، اما با کاهش ۱۷۰هزار تولد در طول یکسال اتفاقی نمی‌افتد.

روی سخن من با جوانان عزیز است، به  آنها که خداوند تبارک و تعالی و معصومین سلام  الله علیهم اجمعین و سیاست گذاران اصلی بزرگترین افق  را برایشان «مادر  شدن» و «پدر شدن  » تعریف کرده اند. این  حدیث  شریف  از  باب  الحوائج امام کاظم (ع) است که «روزی فرزند را خداوند عزوجل می‌دهد» (کافی جلد ۶-صفحه ۳) ما با شاخص‌های ابتر و ناقص ارزشیابی می‌کنیم اما فطرت چیز دیگری است.

مرد جوان در جایگاه رفیع پدر شدن است که می‌ماند و افتخار می‌آفریند، پدر است که با نگاه به آینده فرزندانش، کار می‌کند و افتخار آفرینی می‌کند. با این حرف بالای دینی و انسانی که برای مادر شدن و پدر شدن وجود دارد، واقعیت های کشورمان حاکی از کم توجهی به امور مربوط به آن می شود.

امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و متاسفانه ساختار جمعیتی به هم خورد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت. دنیا برای حل مشکل سال های طولانی است که برنامه ریزی کرده است. در کشور آلمان وزارت خانه‌ای  تاسیس شده است، در این کشور برای ۳فرزند ماهانه قریب ۱۹۵ یورو و برای فرزند چهارم و بالاتر ۲۲۱ یورو در ماه پرداخت می‌کنند و نفرات بالا را بسیار بیشتر می‌دهند. ۷۰درصد ۴دوره درمان ناباروری را تامین می‌کنند. هرکس در آلمان به دنیا بیاید یک  شهروند آلمان است.

در اسپانیا برای تولد هر بچه ۲۵۰۰ یورو به خانواده کمک کرده‌اند. کره جنوبی بیش از ۳هزار دلار می‌دهد. فرانسه با تخصیص قریب  ۵درصد از درآمد ناخالص ملی، بیشترین باروری را در  کشورهای اروپایی دارد. کشورهای شمال اروپا و ژاپن قوانین تشویق فرزندآوری دارند. در روسیه فرمان فرزندآوری را آقای پوتین به عهده گرفته است و اقدامات اعجاب‌آوری انجام می‌دهد. در انگلستان معافیت مالیاتی برای فرزندان،   ۳سال مرخصی، حقوق برای مادران حداقل اقدامات است. همچنین در کشورهای پر جمعیتی چون چین و هند همه قوانین به فرزند آوری تغییر کرده اند.

ما نیازمند حرکتی جهشی برای حل این مشکل که روز به روز سخت می شود، هستیم، دو عامل اصلی در این قضیه موثر است :۱-سبک زندگی: جالب است که در تحقیقات ملی مشخص شده است بیشترین دلیل ازدواج دیررس و فرزند آوری کمتر، سبک زندگی است نه مسائل  اقتصادی. افراد ثروتمند و شاغل دیرتر ازدواج کرده و با تاخیر کمتر فرزند می‌آورند. تغییر  سبک  زندگی با برنامه‌ریزی‌های علمی موثر و مدون و مستمر فرهنگی میسر است. همه رسانه‌های همگانی، سمعی، بصری و نوشتاری، همه محافل فرهنگی و مذهبی باید یکصدا برای تغییر سبک زندگی اقدام کنند. ۲-بسیج ملی عملیاتی: منظور فهم عالمانه موضوع توسط ساختارهای اجتماعی و حمایت همه جانبه از آن با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است. این بسیج باید مساعدت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در برگیرند و با مطالعه اقداماتی که در جهان انجام می‌شود کارهای موثری را در این  زمینه طراحی و به اجرا درآورد. موضوع جمعیت و ساختار آن، تلخ‌تر از کرونا است، اما می‌توان آنرا با شهد تولد فرزندان در ایران زمین شیرین ساخت.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۲۲۱۶۱۸:۰۴:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
تا وقتی زن ها به شکل افراطی کار بیرون از خانه به انها می دهید هم فرزند اوری کم می شود و طلاق و خیانت بیشتر می شود و هم ازدواج کمتر
ناشناس۱۴۵۲۵۸۶۰۳:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
مشاور عالی وزیر بهداشت یک طرفه تلویزیون نطق میکند کسی هم اجازه پاسخگویی نداره در ثروتمندترین کشور بالقوه جهان 60درصد زیر فقریم ایشان میگن قناعت پیشه کنید و بچه تولید کنید
ناشناس۱۴۵۲۲۲۳۱۸:۱۳:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۲۹
با حرف نمی شه.باید به ازای هربچه حداقل ماهانه 500 هزار تومن دولت به خانواده ها بده
ناشناس۱۴۵۲۵۸۷۰۳:۴۱:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۳۰
بنظرشما ماهی 500 زیاد نیست؟ مثلا 200 بهتره
امیر۱۴۵۲۶۳۴۰۶:۰۰:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
اخه با 500 هزار تومن چی میدن
ناشناس۱۴۵۲۲۶۰۱۸:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
کجا شو دیدی کمتر از ۵ سال دیگه رشد منفی میشه
ناشناس۱۴۵۲۶۸۱۰۷:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
به امید خدا چه بهتر
حسین۱۴۵۲۲۸۶۱۹:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
با زندگی‌ما چه کردید‌که بخواهیم‌دلخوش باشیم برای آینده فرزند
ناشناس۱۴۵۲۳۰۵۲۰:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
خودمان به زور زنده ایم .برای چه انسان دیگری را در این شرایط فلاکت با خود سهیم کنیم
ناشناس۱۴۵۲۳۰۹۲۰:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
تو بیا بیرون، چن تا جات برن سرکار ازدواج کنن. فقط حرف
ناشناس۱۴۵۲۳۱۲۲۰:۱۹:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
زمانیکه در حال چپاول بیت المال بودید، باید به این روزها هم فکر میکردید.
کتد ذهن۱۴۵۲۶۳۳۰۵:۵۹:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۳۰
سلام . من اطلاع ندارم که آقای دکتر اکبری بیت المال را چپاول کرده ؟ یا نه ؟ ولی این نظری که شما دادی برام اطمینان و یقین میاره که شما خیلی خیلی دانشمند و آگاه و اهل نظر هستی . کاش بلا استفاده نمونید . و از الف هم تشکر میکنم که نظر وزین شما را منتشر کرده . موفق و سلامت باشید .
ناشناس۱۴۵۲۷۲۰۰۸:۴۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۳۰
که الان آن مدیران و کارمندان بازنشسته شدند و باید حتما دادگاهی شوند و پول بیت المال را از گلوی نوه شان بیرون کشید.
ایرانی۱۴۵۲۳۲۶۲۰:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۹
باید ازدواجی باشه تا زاد و ولد باشه یا نه. باید خونه ای باشه که توش بچه داری کنی یا نه، باید حقوقی باشه تا بچه رو بزرگ کنی یا نه و این دور تکرار میشه. خوب هیچ یکی از اینها مهیا نیست چطوری جمعیت افزایش پیدا کنه. برای هر کاری زیر ساخت میخواد بطور اصولی مهیا بشه بعد به فکر اجرائ برنامه افتاد.
ناشناس۱۴۵۲۴۰۶۲۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۹
جمعیت مناسب برای حال و روز و امکانات کشور ما حداکثر 40 میلیون نفر است.
ناشناس۱۴۵۲۴۱۹۲۲:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۹
آسمون و ریسمون رو بهم بافتی که بگی مردم بچه بیارن؟! اتفاقا کشورهای با جمعیت پیر مثل آلمان و سوئد خیلی هم خوب از پس مهار کرونا برآمدند
ناشناس۱۴۵۲۴۲۱۲۲:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
من کشور پیر مثل آلمان و سوئیس شدن را به کشور جوان مثل بنگلادش و هند و افغانستان شدن ترجیح میدم.
مجید بیرانوند۱۴۵۲۵۸۸۰۳:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
اینا گوش مردمو توی سونوگرافی ، غربال گیری ، زایمان و .. نبرن پول دادن پیشکش
ناشناس۱۴۵۲۶۱۳۰۵:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۳۰
خودمون که چیزی اززندگی نفهمیدیم جز استرس ونگرانی وحسرت .نه این دنیا رو داریم نه اون دنیا رو.یه بچه هم بیاریم که بشه مثل خودمون !
مادر ناشناس۱۴۵۲۶۲۲۰۵:۳۵:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۳۰
مرخصی بعد از زایمان فقط ۶ ماه! آن هم حقوق مرخصی رو حداقل ۵ ماه بعد از ثبت درخواست (با کلی پروسه اداری برای مادری که تازه زایمان کرده است) میدن که مبلغش هم ۶۶ درصد دریافتی مادر است! برای ۳ ماه بیشتر هم باید شکایت کنی. اگر موفق بشی با صرف هزینه و زمان زیاد شکایت بکنی دوباره پروسه اداری رو از اول باید طی کنی و خدا میدونه کی میخوان حقوق این سه ماه رو با منت بدهند! این فقط یک نمونه است که نشان میده مطلب تحلیلی بالا را فقط برداشت طنز می‌توان نمود!! :)
امیر۱۴۵۲۶۳۷۰۶:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
هر وقت به فکر زنده ها بودند اونوقت مردم بدنبال بچه دار شدن میروند. وقتی حداقل سالی 18 هزار نفر انسان بالغ در تصادفات جاده ای از بین میروند و 4 برابر این عدد هم مجروح و معلول میشوند، انتظار دارید که مردم به فکر افزایش اولاد باشند؟
ناشناس۱۴۵۲۶۸۳۰۷:۳۳:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۳۰
مسئولین نترسید چون شما بلد کار هستید چون فردا شرایط را برای افغانی ها تسهیل می کنید وانها نیز مثل دستگاه جوجه کشی براتون بچه میارن
ناشناس۱۴۵۲۷۴۰۰۹:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
حقوق کارگر رو کمترش بکنن منقرض شیم بره!مملکت نفوس میخواهد چیکار؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین